Diabetesveulen: Apparatuur voor betere levenskwaliteit faalt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:50

MoniqueT schreef:
Citaat:
Diabetes type 1 is minder gevaarlijk als type 2, type 1 is beter te behandelen dan 2. Complicaties komen bij 2 veel meer voor, zoals "zwarte tenen en voeten amputaties, hartinfarcten, cva enz. Dit is nl de verworven variatie en vaak slecht instelbaar.

Pardon?? Ik ben beroepsmatig bezig geweest met diabetes én ik heb diabetes type 2. Ga mij niet vertellen dat type 1 minder gevaarlijk is dan type 2 of andersom. Bij beide vormen komen zeer ernstige complicaties voor en er is niets gevaarlijker dan generaliseren over wie wel of wie niet er mee te maken krijgt. Ik ken mensen met type 1 die na jaren nog vrijwel zonder schade rondlopen, ik ken er ook die op hun dertigste de meest nare problemen hebben. Maar zo ken ik ze ook met type 2, heel verschillend. Enne, alleen een dieet en gezond leven is ook bij type 2 niet altijd voldoende.

Zo'n veulen is inderdaad geen mens. Behandeling van diabetes is complex en zeer kostbaar, zowel bij mens als dier. Maar diabetes is vooral de ziekte van zelfmanagment, zelf leren omgaan met voeding, beweging en medicatie en evenwicht vinden. Vraag aan ouders van kinderen met diabetes hoe moeilijk het is. Laat dat arme beestje alsjeblieft gaan ..

Sjonge lekker aanvallend stukje zeg, met verkeerde been uit bed gekomen :(:)

Niemand weet precies hoe het diertje leeft, zo ook kan niemand weten of die er echt last van heeft. Zolang dit veulentje leker in de wei kan spelen en zich normaal ontwikkelt zie ik geen grote problemen. Er groeien ook zat jonge kinderen op met diabetes en die leren daar ook mee omgaan, dus hoezo een veulen niet? Ik neem aan dat de da wel het advies geeft om hem in te slapen als hij dat nodig vind.

CharleyT

Re: Diabetesveulen: Apparatuur voor betere levenskwaliteit faalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:18

Dat er kinderen mee opgroeien is een gegeven op zich. Heeft natuurlijk niks te maken met een veulen dat slachtoffer lijkt te zijn van wetenschappelijke nieuwsgierigheid of verkeerde dierenliefde.
Geen mensen en dieren vergelijken, dat is echt griezelig.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:26

Ook mensen worden toch gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek? En hoeveel dieren worden hiervoor wel niet gebruikt. Of mag ik ook geen konijnen/ratten met paarden vergelijken? Stel je voor dat een rat met een veulen wordt vergeleken.

Maargoed, als dit veulentje in het vervolg andere gevallen kan redden? Stel dat er over 4 jaar nog eens tien van dit soort veulentjes worden geboren, dan kunnen wij die misschien wel meteen helpen vanaf het begin af aan! Er moet altijd iets worden opgeoffert om er meerdere te kunnen helpen toch?

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:52

Ik ben blij te lezen dat veel mensen zo reeël zijn om onderscheid te houden tussen mens en dier, ik was al bang dat dat op Bokt niet gezegd mocht worden. Er zijn grenzen in het in leven houden van een dier, het prikken van een veulen elke vier uur is nog te doen, mits het dier een dierwaardig leven kan lijden, kan en mag doen wat iedere veulen doet. Met allerlei apparaten aan zijn lijf (zoals ik het begrepen heb uit het artikel) kan dat dier geen dierwaardig leven lijden. Het argument dat dit dier andere dieren zal helpen een beter leven te krijgen, is op zich juist, maar moet dit veulen daarvoor lijden, en als er veel meer veulens worden geboren met diabetes, dan vraag ik me af hoe we met dieren omgaan, of dat nog wel klopt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:24

Pardon?? Ik ben beroepsmatig bezig geweest met diabetes én ik heb diabetes type 2. Ga mij niet vertellen dat type 1 minder gevaarlijk is dan type 2 of andersom. Bij beide vormen komen zeer ernstige complicaties voor en er is niets gevaarlijker dan generaliseren over wie wel of wie niet er mee te maken krijgt. Ik ken mensen met type 1 die na jaren nog vrijwel zonder schade rondlopen, ik ken er ook die op hun dertigste de meest nare problemen hebben. Maar zo ken ik ze ook met type 2, heel verschillend. Enne, alleen een dieet en gezond leven is ook bij type 2 niet altijd voldoende.

Zo'n veulen is inderdaad geen mens. Behandeling van diabetes is complex en zeer kostbaar, zowel bij mens als dier. Maar diabetes is vooral de ziekte van zelfmanagment, zelf leren omgaan met voeding, beweging en medicatie en evenwicht vinden. Vraag aan ouders van kinderen met diabetes hoe moeilijk het is. Laat dat arme beestje alsjeblieft gaan ..[/quote]

Sjonge lekker aanvallend stukje zeg, met verkeerde been uit bed gekomen :(:)

Niemand weet precies hoe het diertje leeft, zo ook kan niemand weten of die er echt last van heeft. Zolang dit veulentje leker in de wei kan spelen en zich normaal ontwikkelt zie ik geen grote problemen. Er groeien ook zat jonge kinderen op met diabetes en die leren daar ook mee omgaan, dus hoezo een veulen niet? Ik neem aan dat de da wel het advies geeft om hem in te slapen als hij dat nodig vind.[/quote]

@Sologirl:Wat apart dat jij op dit stukje reageert met de opmerking: met het verkeerde been uit bed gekomen.
iemand die zelf diabetes heeft en mensen die er beroepsmatig mee geconfronteerd worden weten echt wel waarover ze praten. Je 1 na laatste zin vind ik echt vreemd, daarin vergelijk je een jong kind die om leert gaan met diabetes met een veulen. Dus dat veulen leert er ook wel mee omgaan? Dat denk ik niet. Nee, wat mij betreft laten ze dit veulen gaan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:00

Citaat:
Sjonge lekker aanvallend stukje zeg, met verkeerde been uit bed gekomen

Nee hoor, te veel te maken gehad met mensen met diabetes die was wijs gemaakt dat zij geen complicaties konden krijgen. Of die de ernst er niet van in zagen. Zondag een vriend op visite gehad met type 1 en zijn halve voet eraf, erectieproblemen en rethinopatie (ogen). Vorige week op visite geweest bij mijn 38-jarige vriendin die in augustus een nieuwe nier- en alvleesklier heeft gekregen, omdat ze anders geen half jaar meer had geleefd. Negen weken ziekenhuis en de rest van haar leven aan de afstotingsmedicatie. O ja, een andere dierbare vriend kreeg op zijn 43e een herseninfarct en een vriendin van me was op haar 25e bijna blind.

Tja, ik heb nu eenmaal veel vrienden met diabetes en de mensen hierboven hebben allemaal type 1, stuk voor stuk, van jongs af aan. Vertel mij dus niet dat complicaties vooral bij type 2 voorkomen!!

En ja, dat veulen heeft grote kans op problemen, want een kind kan je nog leren hoe hij met diabetes met omgaan, koolhydraten leren kennen, uitleggen waarom je moet rusten of bewegen. Een veulen niet, simpelweg omdat het een dier is en geen mens. En uit etisch oogpunt mag je dieren euthaniseren om een dergelijke reden en mensen niet. Daar ga je aan voorbij.

Maar mijn 'aanval' ging niet zozeer om het veulen, maar wel om het bagatelliseren van de ellende van diabetes type 1.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:24

Monique: je heb helemaal gelijk betreft de diabetes hoor. Maar wat ik ook denk, is dat veel mensen het verschil niet weten tussen DM I en DM II.

Maar wat betreft jouw vrienden, die hebben extreme bijwerking hoor. Je hoort het wel vaker, maar minder vaak dan bij type II.

Voor mensen die het verschil willen weten:

DM I: begint op jonge leeftijd. Mensen maken geen insuline meer aan. De alvleesklier "doet"het niet meer.
Deze mensen moet insuline spuiten.

DM II: begint op latere leeftijd. Ze maken wel insuline aan, maar deze werkt niet meer goed.
Soms hebben ze zelfs teveel insuline, maar als deze niet opgenomen kan worden krijg je alsnog te hoge bloedsuikers.
Vaak komt dit voor bij te dikke mensen, maar dit hoeft niet.
Vaak begint de therapie met voedings-adviezen en bewegen. Als dit niet helpt gaan de mensen over op tabletten.
Soms als de tabletten geen goede werking meer hebben moeten deze mensen ook gaan spuiten.
Deze diabetes gaat vaak gepaard met verhoogd cholesterol, verhoogd bloeddruk en overgewicht.
(niet allemaal! maar is typische voor type II)

dit even in het kort het verschil.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:50

En toch vind ik nog steeds dat je type 1 erg onderschuift.

Wat betreft type 2 heb je in grote lijnen wel een degelijk verhaal, maar je kan het nog meer onderbouwen. Elke type 2 met overgewicht zal een periode meer insuline aanmaken, juist doordat er meer lichaamscellen van insuline voorzien moeten worden. Je hebt namelijk gewoon meer cellen als je meer weegt. Daarnaast zijn de cellen minder toegankelijk door het omliggende vetweefsel, dus is ook daar weer extra insuline voor nodig.

Dit kan je met medicatie die de toegankelijkheid van de cellen verbetert steunen, de overbekende Metformine.

Deze overproduktie zorgt ervoor dat de alvleesklier uitgeput raakt. De alvleesklier kan met orale medicatie gestimuleerd worden om nog wat insuline extra te produceren, de zogenaamde 'pilletjes' als Amaray, Tolbutamide en alles waar 'Gli' voor staat.

Deze medicatie knijpt het ding uiteindelijk uit als een spons en dan komt de insulinespuit erbij. Of de pomp, veel mensen met type 2 hebben ook een pomp.

Bij type 2 onstaan vaak al in een zeer vroeg stadium complicaties. Type 2 wordt vaak ontdekt als de ziekte al 7 tot 10 jaar latent is, 30 procent heeft bij diagnosestelling al complicaties.

Bij type 1 spreekt men van lange termijncomplicaties, gemiddeld krijgt een type 1 complicaties na 20 jaar diabetes. Maar vergis je niet, type 1 ontstaat vaak al in de kinderjaren, zelfs bij baby's. Twintig jaar verder zijn ze dus vaak nog jonger dan de meeste mensen met type 2. En ik denk niet dat je hun complicaties kan afdoen met de term 'bijwerkingen'. Pillen geven bijwerkingen, laat je de pillen staan, dan zijn de bijwerkingen over. Complicaties zijn meestal definitief en geven veel pijn en beperkingen in het leven.

@ Sologirl: bedankt voor je excuus via pb, fijn!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:50

DM II hoeft niet op latere leeftijd hoor, want er zijn steeds meer jongeren die type II krijgen ;) :)
En DM I hoeft ook niet persé op jonge leeftijd te ontstaan :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:53

Klopt, de grenzen verschuiven steeds meer. Kinderen met type 2 zijn geen uitzondering. Mensen met type 1 krijgen dit vaak voor het veertigste levensjaar, hoewel er ook uitzonderingen zijn. Maar die heten dan officieel 'LADA'. (Late(nt) Auto-immune Diabetes in Adults).

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:17

Monique, nog meer mooi verwoord!!! Had t niet beter kunnen verwoorden.

En idd type II kan ook eerder ontdekt worden.
En type II is ook vaak insuline resistent.

Type I was niet mijn bedoeling om dat onder te doen hoor ;)
Het is vaak voor de mensen dat ze daar minder over horen. Maar er komt wel degelijk problemen van/mee en zeker als
je niet goed in te stellen ben!

Toppie dat je zo mooi heb verwoord.
En dat je idd de LADA nog efkes heb genoemd +:)+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:22

Thanks, het is allemaal gewoon een beetje gevoelig bij me, juist vanwege al die ellende bij vrienden. Ik ben gewoon die veel te dikke typische en overigens wel heel goed ingestelde type 2 :P

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:10

MoniqueT schreef:
Thanks, het is allemaal gewoon een beetje gevoelig bij me, juist vanwege al die ellende bij vrienden. Ik ben gewoon die veel te dikke typische en overigens wel heel goed ingestelde type 2 :P

:(:) :(:)
Weet je dat ik dat altijd het moeilijkste vind in mijn spreekuren. Je moet mensen confronteren met het gewicht. Dat kan altijd heel gevoelig liggen.

*ik ben nog bezig met de opleiding hoor en begin net met het begeleiden van diabetes patienten, dus
er valt nog heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel te leren*

Wel fijn dat je goed bent in te stellen!!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:57

Het is ook hardstikke moeilijk om tegen mensen te zeggen dat gewicht een groot probleem is. En daar lag eigenlijk mijn kracht. Ik heb een aantal jaren de cursus Leven met diabetes gegeven voor de DVN en ook heel veel voorlichting aan externe groepen als ouderengroepen, vrouwenverenigingen, EHBO's e.d.

Ik ben echt dik en van mij konden mensen het heel goed hebben als ik zie dat overgewicht het grootste probleem is bij type 2. Zie mij hier staan: ik was een dikke baby, een dikke peuter, een dikke kleuter, een dikke tiener en u ziet het: ik ben nog niks veranderd.

IJs gebroken en ik kon ze ook vertellen dat ik in theorie heel goed wist hoe het allemaal moet, maar dat ook ik in de praktijk daar veel meer moeite mee had (eh, heb). Het hielp enorm om mensen zich open te laten stellen voor de informatie die je heel graag kwijt wilde.

Ik heb trouwens ook meegedraaid in opleidingen voor diabetesverpleegkundigen, waarbij het vooral ging om het voeren van gesprekken met patiënten. Ik speelde dan samen met een collega in rollenspellen de rol van de patiënt. Nadruk lag vooral op het evenwicht tussen het geven van informatie en voorlichting en het als zorgverlener heel goed leren luisteren naar wat de patiënt voelde, vond en als lastig ervaarde. Interessante materie!

Succes met je opleiding!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:10

Thanx!! Ik vind het echt ontzettend leuk om te doen. (niet leuk voor de mensen die DM hebben natuurlijk).

En idd wat leuk dat je dat gedaan heb. Vooral omdat je erzelf mee geconfronteerd mee word/werd.

Ik heb net iemand weer gehad die veel vertelde over diabetes.
Weer een aantal tips gekregen. Maar als je net begint moet je overal op letten en dat is
best moeilijk. Maar na mate de tijd zal vorderen zal je steeds meer leren en steeds meer weten en
zullen de gesprekken ook makkelijker en vloeiender gaan.
Ik vertel nu aan de mensen dat ik in opleiding ben en dat word altijd goed ontvangen.

*hihi, maar volgens mij dwalen wij helemaal van het topic af 8-) *

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:14

Beetje maar ... maarre, aanrader: bel de DVN eens en vraag of je een basiscursus mee kan volgen. Niet om te leren wat diabetes is, maar wel om heel veel te horen over hoe mensen het in het dagelijkse leven omgaan met hun diabetes. Waar ze tegenaan lopen, wat ze moeilijk vinden, hoe hun gezin en omgeving ermee omgaat, allemaal dagelijkse dingen. Juist in een groep met lotgenoten komen er dingen uit die je in de spreekkamer zomaar niet zult horen.

Ik kwam bij elke cursus weer vol verwondering thuis!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:35

+:)+ +:)+ daar ga ik van de week eens achter aan.
Dat is een hele goeie tip!!

Thanx!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:17

eowyn04 schreef:
Aan de ene kant hebben jullie gelijk, maar zeggen jullie dat ook tegen mensen met diabetes type I. ;(
Die moeten ook een paar keer per dag prikken en niet alleen insuline, maar ook vinger-prikken.

Hier worden ze uiteindelijk immuum voor en voelen ze nauwelijks. ;)

Ik vind het niet raar dat ze hun best doen om dit besie in leven te houden.

een mens is geen paard,
een mens snapt waarom hij/zijn zichzelf! moet controleren en injecteren indien nodig
een dier kun je dit niet uitleggen en zal het niet snappen waarom hij telkens weer een naald in zijn donder krijgt
en oren van een paard zijn niet te vergelijken met de vingers van een mens

en wat betreft imuun worden voor de vingerprikken en injecties?
dream on , mijn moeder spuit al jaren , en prikt haar vingers al jaren langer dta dat
dat doet nog steeds zeer

ook de oudjes die ik in het bejaardenhuis elke dag weer moest prikken vonden de prikjes regelmatig pijnlijk
en dat na tientallen jaren spuiten en prikken

het enige wat dit arme dier snapt is dat ze hem in zijn oren prikken, waardoor het zo goed als zeker kopschuw zal worden
dit dier moet dagelijks weer pijn lijden omdat zijn egenaars niet realistisch bezig zijn ,

ik snap best dat het voor de eigenaars moeilijk is , maar ze zijn niet eerlijk naar het veulen toe ,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:21

eowyn04 schreef:
MoniqueT schreef:

:(:) :(:)
Weet je dat ik dat altijd het moeilijkste vind in mijn spreekuren. Je moet mensen confronteren met het gewicht. Dat kan altijd heel gevoelig liggen.

!

bij type 2 is idd vaak overgewicht aanwezig, mijn moeder heeft type 2 en flink overgewicht, maar ook insuline resistent, spuit echt belachelijk grote hoeveelheden
heeft ene maagbandje gekregen en alle dieten onder de zon geprobeert
met arts begeleiding
maar het wil niet lukken

ik ben het evenbeeld van mijn moeder (ben alleen 20 cm langer) ben al jaren aan het knokken met gewicht om te voorkomen dat ik hetzelfde pad op ga

snap trouwens heel goed dat je het moeilijk vind, die confrontatie,
vaak weten de mensen het zelf ook wel , soms zijn ze er al een leven tegen aan het knokken ..
maar je, nieuwe ogen brengen misschien ook nieuwe inzichten , dus het blijft idd heel belangrijk :)

succes met je opleiding :j