Veel meer schuilstallen voor paarden nodig in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:50

Patat en chips zijn in verhouding totaal niet te vergelijken met buiten staan in de groep, kazary. ;)
Heb het dan nog over groenten en bruin brood ofzo. :D

De kudde bij ons staat op veengrond. We verhogen de grond rondom de voerbak met zand, maar dan nog staan ze gerust verderop in de prut. Ze liggen er zelfs in, het boeit gewoon niet blijkbaar. :+

De paarden buiten zijn gezonder dan de paarden binnen. Gisteren was een van de Fjorden (die op stal staat 's winters) onderkoeld. 36 graden, hij at niet en lag alleen maar in zijn stal. Inmiddels is de DA geweest, heeft hij medicijnen gekregen, een deken op natuurlijk en mocht hij een uurtje het land op. Hij begon meteen te grazen, terwijl hij zijn hooi liet liggen op stal. Schiet mij maar lek dan. :D

Mijn eigen paard staat zijn hele leven al buiten en in de winter is er wel eens alleen maar 'nat'. Hij haat op stal staan. Dus jij beweert dat ik nu niet goed voor hem zorg?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:57

haha,vergelijk van groente en bruin brood vind ik ook prima,maar je begreep wel wat ik bedoelde.
De paarden die ik heb gehad of gereden gingen nooit,maar dan ook nooit in de prut staan als de weide ook droge stukken had.Dat gras lekkerder is,is bij elk paard zo,daar hoef je niet voor te gaan schieten hihi.Mag ik op je laatste vraag ja zeggen?Of is dat niet netjes?Ik ben van mening dat elk paard een droog stuk hoort te hebben.Of dat verhoogde grond is,een stal,maakt niet uit.Maar koude prut trekt op den duur koud op,mok,rotstraal,maar ook stramme spieren zie je er van komen.Niet elk paard zal er fel op reageren,net zo dat niet elk mens meteen ziek ik van geen groente,maar gezond is het niet en het kan dus beter.En je onderkoelde paard vind ik geen voorbeeld van stal tegen weide paard.Zieke paarden heb ik ook zelden gereden,terwijl deze in de nacht altijd op stal staan.Hele dagen op stal geeft misschien zieke paarden,maar halve dagen,daar geloof ik niet in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:00

Nou, die ga ik morgen op stal vertellen. Ik verzorg mijn paard niet goed. _O-

Je moest eens weten hoe mijn paard op stal is. Ook halve dagen (nachten). Doodongelukkig. ;(
Maar ach, weet jij veel waar je het over hebt. Jij kent mijn paard helemaal niet. :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:09

En jij voelt je nu aangevallen omdat ik eerlijk antwoord op een vraag die jezelf stelt,vraag het dan niet als je het antwoord niet wilt horen.
Nee ik ken je niet,maar je zegt zelf dat je paard regelmatig in alleen maar nat kan staan.En nee dat is geen goede verzorging.Dat jij je in kringen begeeft waar dat normaal is,wil dat nog niet zeggen dat het ook goed is.(net zoals de kringen die vinden dat een paard de hele dag op stal blij is,dat zijn ook niet de kringen waar ik me in wil begeven)Doodongelukkig op stal,dat kun je voorkomen door ook daar je paard aan te laten wennen.Heb je ook die ellende niet als hij eens naar de kliniek moet en daar een week moet staan(al hoop ik natuurlijk voor je dat het niet nodig is)
Een paard is geen waterdier,is niet gemaakt op alleen maar in nat te kunnen staan.Hier in de buurt loopt een kudde pony's in een natuurgebied,maar die lopen nu ook niet aan de zijkant van het gebeid waar het laag en nat is,maar ze lopen alleen maar op het hoog gelegen stukken nu,behalve even met drinken.Dat is de natuur,niet het geen keuze laten hebben en maar roepen, de hele dag buiten is gezond.Dat is te kortzichtig gekeken en niet naar het belang van een dier.Heeft ook niets meer te maken met de natuurlijke behoefte van een paard. Je slaat dan ergens een stuk over.En dat is waar de dierenbescherming nu in wil gaan grijpen,gelukkig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:19

Nee hoor, kazary, ik voel me niet aangevallen :D . Ik schiet alleen maar in de lach, mag ik? Jij kent mij niet, mijn paard niet, zijn geschiedenis niet, zijn karakter niet. Hij heeft in het verleden een aantal keren op stal gestaan, dus hem daaraan proberen te laten wennen, hebben we zeker geprobeerd. Dat is ook wel een bekend verhaal op bokt, geloof ik :+ . Mijn paard is er eentje die te erg op zijn vrijheid is. Hij wil buiten zijn, weer of geen weer, dat boeit hem niet. De grond boeit hem ook niet, want hij kan op het zand staan, hij kan bij de begroeiing gaan staan, maar kiest er zelf voor om meestal in de prut te staan 's winters. De hele groep doet dat zelfs. :+

Daar kan ik dan moeilijk over gaan doen, maar waarom zou ik? Ik zie een paard wat dolgelukkig is buiten. Desnoods in de prut. Want we hebben niet de meest fijne bodem in de winter, dat erken ik meteen, maar hij doet het er prima op. En zo vaak regent het niet dagenlang. Ik kan het weten, want ik ben al jaren bezig met paarden buiten. Zowel op zandgrond als op veengrond, ik ken beide varianten.

De DB is van harte welkom. Ik heb ze zelf wel eens gebeld een jaar of twee terug, maar ze wilden niet langskomen na mijn verhaal. :D

En mogen we wat bouwen, dan zal dat ook zeker gebeuren. Of ze er dan in gaan staan, ach.... Vast wel even, als we daarin gaan voeren. :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:25

Hey, onze Arab staat ook wel eens in de prut, de bodem is daar niet anders, het ziet er niet uit. Maar hij kan ook in een droge schuilstal, of op een stukkie hoger land.

Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas. 8-)
Als het aan ons paard lag, stond hij buiten! :D

Altijd, 24/7 met een Fjord. Alles vrij oud, primitief. En hij ís me happy!...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:31

Precies, detour. De paarden bij ons hebben nu minstens 5 a 6 hectare waar ze kunnen lopen. Ook op een droger, hoger stuk. Soms doen ze dat, mede ook omdat daar nu veel gras staat. Maar ze komen ook vaak weer terug en blijven dan vooraan op het stukgelopen stuk staan, wat nu nat is. En dan ook net in het prutgedeelte waar ze zelfs graag in liggen. Ben ik niet altijd blij mee, als ik wil rijden (modderpaard), maar ach, ik zeur er niet over. Ik zie liever een vrij, blij, smerig paard dan een schoon, ongelukkig, gefrustreerd paard (wat hij nou eenmaal is, als hij op stal staat). ;)

Ik snap best dat niet iedereen dat begrijpt, als je dat nog nooit hebt meegemaakt, maar ik verzin het toch echt niet. :n

Maar ach, zo werd ik ook voor van alles uitgemaakt bij het topic over je paard in die kou buiten houden, e.d. :7

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:32

Nee ik ken je niet, oordeel op je schrift en dan staat je paard gewoon niet optimaal.Erg jammer dat je er dan lacherig over doet en je krom gaat lachen met je stal genoten.Het is maar hoe je er zelf in wilt staan in het houden van paarden.
Dat het bekend is op bokt en dat advies eerder gegeven wordt,zou kunnen,zolang kom ik hier niet.Maar zo te horen dan nog wel meer bokkers die iets verder na denken over het welzijn van een paard.En niet aan een zogenaamde namaak van de natuur.Doe het dan goed en laat ze ook op hoog gelegen grasvlakte staan,dan zie jij ze niet meer op natte grasvlakte staan.Dat dit in Nederland amper te realiseren is is logisch,maar ga dan niet doen of een paard van nature graag in de prut staat.Dat is gewoon niet zo en zie je ook als je een kudde in een groot gebied gaat observeren.Waarom dat dan wel ineens moet kunnen en mogen bij sommige paarden houders is mij dan ook een groot raadsel.En het raadsel is mij nog groter als dat gaat onder de noemer een paard in de natuur.Het is net zo min natuur dan een paard de hele dag op stal,beide hebben niets meer te maken met de natuur.Alleen word er over stal paarden erg slecht gesproken en over paarden dag en nacht buiten in de prut als geweldig goed.Maar naar mijn idee (en ook van vele andere)is beide gewoon slecht.Niets natuurlijks aan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:35

Citaat:
maar ach, ik zeur er niet over. Ik zie liever een vrij, blij, smerig paard dan een schoon, ongelukkig, gefrustreerd paard (wat hij nou eenmaal is, als hij op stal staat)

jij hebt het nu over een paard dat hele dagen op stal staat.Ook ooit gehoord van paarden die overdag buiten staan,dus ook net zo vies worden,maar in de nacht een droge stal hebben,waar hun hoeven en benen kunnen drogen?waar ze droog kunnen liggen?Eten droog hebben liggen op de vloer?

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:40

zo, dat werd tijd zeg, en nu landelijk, bij ons in gemeente ook een probleem.Ik snap best dat er beperkingen aan moeten zitten en dat je ze bv bruin of groen moet verven, of misschien zelfs struiken planten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:44

Ah, jij hebt gewoon iets tegen 'naturals'? Tja, dat kan. Maar lees jij wel goed eigenlijk? Volgens mij niet namelijk...
De kudde kan bij ons prima op hoger en droger land staan. Ze staan niet bepaald in een modderig postzegel weitje, hoor. ;)
Ze kunnen op het droge stuk gaan staan, en op het natte gedeelte is er een droger stuk d.m.v. de zandophoging rondom de voerbak. Feit blijft dat ze meestal op het nattere stuk blijven. Heel vreemd voor jou, maar het is wel waar. Ik zit geen onzin te verkondigen, ik zeg je wat ik zie en wat ik ook hoor van de stallingseigenaren die de hele dag kijk op de kudde hebben. Maar goed, als jij het beter weet... :Z

Nou kan ik wel 100x blijven vertellen hoe ze erbij staan (zie profiel, lijkt me handiger ;) ), maar jij bent blijkbaar overtuigd van je eigen gelijk. Hmmm, blijft apart, want je kent de situatie (en mijn paard, laat staan de andere paarden) totaal niet, zoals ik eerder al zei. Ik observeer de kudde dagelijks, al jarenlang en jij zal een paard of paarden hebben die wel moeilijk doen bij natte grond. Dat kan, dat weet ik niet, zal ik ook niet over oordelen. Deze club heeft er geen moeite mee en staat in principe het hele jaar door buiten in elk weerstype. Hou jij je paarden zo al jaren?

Verder heb ik zelf geen problemen met paarden die de nacht op stal staan. Alleen is mijn paard daarvoor niet geschikt, anders had het prima gekund 's winters, want wij hebben ook gewoon stallen. Daar maak ik alleen gebruik van als dat medisch nodig is. Ik ga mijn paard niet voor niets uit de groep halen, daar maak ik hem nou eenmaal niet gelukkig mee. :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:46

kazary schreef:
Citaat:
maar ach, ik zeur er niet over. Ik zie liever een vrij, blij, smerig paard dan een schoon, ongelukkig, gefrustreerd paard (wat hij nou eenmaal is, als hij op stal staat)

jij hebt het nu over een paard dat hele dagen op stal staat.Ook ooit gehoord van paarden die overdag buiten staan,dus ook net zo vies worden,maar in de nacht een droge stal hebben,waar hun hoeven en benen kunnen drogen?waar ze droog kunnen liggen?Eten droog hebben liggen op de vloer?

Nee hoor, ik had het over mijn eigen paard, die ik in beide, eh alledrie de situties ken. ;)
Dus 24/7 buiten, hele dag binnen, maar ook overdag buiten en nacht binnen. ;)
Ik heb gezien wat dat met hem doet en heb mijn conclusie getrokken. Dat benoemde ik hier.

Niet alles meteen op jezelf betrekken.
(Het ruwvoer wordt overigens ook niet vanaf natte grond gegeven. Nee, dat zit in een prachtige grote etensbak, waar ze met zijn 6en uit kunnen eten en dat ook heel lief naast elkaar doen. Niets geen voernijd en gedoe :) ).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:00

Als jij gaat beginnen dat ik iets tegen bepaalde groepen mensen heb kap ik hier direct mee.Daar ga ik niet aan mee doen.Het lijkt er dan verdacht veel op dat juist jij diegene bent die mensen veroordeeld.En als die het niet zoals jij doen minder goed of wat je er ook van denkt samen met je stal genoten (en je hebt geen stal?)Ga nog maar eens goed je kudde observeren,zonder dat ze mensen zien en denken daar wat lekkers van te krijgen.Dan staan ze niet in de prut.Of beter eens een groep bestuderen die geen mensen kennen,dan leer je pas wat paarden doen in de natuur en dat is niet nat staan.Dag twiggy2008,misschien tot in een ander topic.

detour

Re: Veel meer schuilstallen voor paarden nodig in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:02

Kazary, wil me er niet tussen mengen, maar paarden kunnen geníeten van prut, écht waar!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:50

Schrijf ik ergens dat ze daar niet van kunnen genieten?

Ook ooit gehoord van paarden die overdag buiten staan,dus ook net zo vies worden spreekt voor zich lijkt me.Maar kunnen genieten of geen andere keuze hebben een bepaalde tijd van het jaar.Zit wel verschil lijkt me zo.Dus hoe kom je erbij dat ik denk dat paarden zuiver moeten of willen blijven?Dat vraag ik me dan wel af.Als ik nu wil rijden haal ik ook een modderbeest van de weide af.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:52

Dat is misschien in jouw geval zo, maar neit bij ons, en ook neit bij Twiggy; er staat nergens dat alleen de blub een optie is.

Keuzes kunnen worden gemaakt, paarden mogen loopdieren zijn.
Welke keuze heeft een paard in een box?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:02

Citaat:
Mijn eigen paard staat zijn hele leven al buiten en in de winter is er wel eens alleen maar 'nat'.
waarom staat dit er dan? Dat neem ik dan toch op dat er tijden zijn dat er alleen maar prut is.Is dat niet het geval,waarom wordt het dan wel opgeschreven?

In een stal is ook niet natuurlijk,daarom schreef ik het volgende ook:
Citaat:
Het is net zo min natuur dan een paard de hele dag op stal,beide hebben niets meer te maken met de natuur.Alleen word er over stal paarden erg slecht gesproken en over paarden dag en nacht buiten in de prut als geweldig goed.Maar naar mijn idee (en ook van vele andere)is beide gewoon slecht.Niets natuurlijks aan.

De term Natural die Twiggy2008 dan eerder gebruikte snap ik dan ook niet.Een paard de hele dag op stal is niet natuurlijk,maar de hele dagen buiten zonder droog land is ook niet natuurlijk.Paarden in de natuur gaan dan verder trekken naar hoger land,wat ze in Nederland niet snel kunnen.In Nederland zijn maar weinig paarden natuurlijk te houden.Hou dan je paarden zo dat ze tenminste droge stukken hebben,niet ook alleen maar nat.En wat is er dan op tegen dat mensen daar voor pleiten?Waarom zijn ze dan ineens tegen bepaalde mensen?Dat slaat toch nergens op?Ik ben tegen geen 1 mens,wel ben ik tegen paarden die geen droge plek heeft.Ja ik ben ook tegen de hele dag op stal,als je dat nog niet begreep uit mijn vorige en dit bericht.
Ik kan me dan ook goed vinden in de andere topics op bokt die er vandaag gekomen zijn van de dierenbescherming over de regels die door gevoerd zouden moeten worden.De stalhouder waar ik nu rijdt hoeft dan 0 euro aan te gaan passen,die heeft alles op orde.
Laatst bijgewerkt door kazary op 13-01-09 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:03

Maar nat is het overal; het is dan maar nét hoe je het interpreteert!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:05

Nat is het overal?woon jij in de zee?In een bosgebied op een bult is het echt niet nat hoor.Maar dat kunnen mensen vaak niet bieden.In de stal als jij hem dagelijks uitdoet kan je paard ook in de nacht droog slapen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:07

Jeetje, wat ben jij symphatiek zeg!
Hiermee geef je al aan dat je idd een andere voorstelling hebt van nat. Je paard kan nogmaals niet kiezen als het in zijn box opgesloten is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:14

haha en jij bent veel beter? Nee in de box kan hij niet kiezen,dat schrijf ik ook(al x keer).Een paard buiten in de prut kan ook niet kiezen.Beide dus niet natuurlijk.Waarom zou buiten staan dan wel zo veel beter zijn en is "natural" zijn dan meer natural dan een paard in de nacht op stal??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:15

kazary schreef:
En niet aan een zogenaamde namaak van de natuur.Doe het dan goed en laat ze ook op hoog gelegen grasvlakte staan,dan zie jij ze niet meer op natte grasvlakte staan.Dat dit in Nederland amper te realiseren is is logisch,maar ga dan niet doen of een paard van nature graag in de prut staat.Dat is gewoon niet zo en zie je ook als je een kudde in een groot gebied gaat observeren.Waarom dat dan wel ineens moet kunnen en mogen bij sommige paarden houders is mij dan ook een groot raadsel.En het raadsel is mij nog groter als dat gaat onder de noemer een paard in de natuur.Het is net zo min natuur dan een paard de hele dag op stal,beide hebben niets meer te maken met de natuur.Alleen word er over stal paarden erg slecht gesproken en over paarden dag en nacht buiten in de prut als geweldig goed.Maar naar mijn idee (en ook van vele andere)is beide gewoon slecht.Niets natuurlijks aan.

Jouw ietsepietsje 'anti-natural' houding haalde ik hieruit? Heb ik het mis, dan zeg ik hierbij sorry.
Maar je verhaal komt wel heel anders over. ;)

Ja, nat is het weiland soms overal. Daar ontkom je niet aan in de regenperiode, we hebben nou eenmaal geen overdekt weiland :+ . Dat wil niet zeggen dat er meteen overal 'alleen maar prut' is. Dat is jouw interpretatie, daar kan ik niets aan doen. :+

Verder mag je van mij en mijn paard denken wat je wilt. Als jij vindt dat hij het zo slecht heeft, so be it. :D

Ik kan me trouwens ook heel goed vinden in de punten in dat topic over de DB :j . Maak me dan ook totaal geen zorgen over mijn stalling. Want ja, wij hebben ook stallen. Maar mijn paard staat in principe 24/7 buiten het gehele jaar door. Tenzij hij ziek is of een blessure heeft, dan is er een box voor hem, net zoals voor elk paard wat daar staat. Maar blij maak je hem er niet mee, hoor :D , misschien als hij ooit zo ziek is dat hij het niet eens meer doorheeft. Ik hoop dat natuurlijk nooit mee te hoeven maken. Er staan bij ons mensen die hun paard half binnen, half buiten hebben. Of alleen maar buiten, net als ik. Of grotendeels binnen, en paar uurtjes buiten in een van de bakken. Alle varianten dus. Ik heb dus stalgenoten EN weidegenoten. :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:17

Wat een aanvallende manier. Delerium , zou je even mee willen lezen? het wordt zo 'níet gezellig!

Je blijft maar doordraven met je prut. Ben je wezen kijken? Afgevraagd wat iemand met de term nat bedoeld?
En wie zegt dat iemand dingen neit wil zien?

Wat een conclusies, niet te geloven!
het is nu overal nat in nl, overal! Paarden zijn taaie dieren, en zelfs struiken en hagen kunnen afdoende zijn.

Bijzonder dat je trouwens net even bent wezen inspecteren bij Twiggy, je ziet alles geloof ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:17

kazary schreef:
Nat is het overal?woon jij in de zee?In een bosgebied op een bult is het echt niet nat hoor.Maar dat kunnen mensen vaak niet bieden.In de stal als jij hem dagelijks uitdoet kan je paard ook in de nacht droog slapen.

Een paard slaapt niet alleen 's nachts, hoor. ;)
Die van mij slaapt vooral 's morgens, net als wat ik het liefste doe als ik de kans heb, haha.....
En met het vele gras wat er nu nog staat, is de bodem nat bij regen. Daar ontkom je niet aan. Maar dat hoeft geen blub te betekenen. Kom jij wel eens in een echte wei nu? Dan weet je wat ik bedoel. En wat detour bedoelt. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:21

detour schreef:
Bijzonder dat je trouwens net even bent wezen inspecteren bij Twiggy, je ziet alles geloof ik.

Mag ze meteen komen kijken hoe Sammy zich gedraagt als je hem in een box zet. :+