Veel bezorgde mensen bellen de Dierenbescherming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Veel bezorgde mensen bellen de Dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:02

Ik maak me ook nergens zorgen om, maar baal er wel van dat ik er dan tijd in moet steken om dus belachelijke redenen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:04

Wat waren de redenen LADPR? Ben nieuwsgierig naar wat mensen verzinnen Haha!

Bezorgheid is best oké, en een bezoekje van de dierenambulance is zonde van hun geld, maar meer ook niet. Wel goed bedoeld. Ik snap die mensen op zich wel, maar als ze de moeite nemen om even op 'paard' te googlen weten ze ook dat paarden er goed tegen kunnen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:08

Echt lachwekkend

Mn twee hengsten stonden samen. Had een vrouw gebeld dat er twee pony's stonden die de heel dag elke dag weer aan het vechten waren en dat ze odner de verwondingen zaten.

Dezelfde vrouw heeft mij er toen scheldend op aangeproken, toen ben ik ngo zo entjes geweest om dr uit te leggen dat het er heftig kan utizien maar dat ze beide geen verwondingen hebben.

Twee dagen later stond de dierenbescherming op de stoep.

De tweede keer was dat mijn dieren utigehongerd en verwaarloosd waren en geen eten kregen.

Ja ik ga mn buitenpaarden niet elke dag poetsen en blijkbaar wist de mevrouw die belde niet dat hooi ook eten is ofzo want daar lag een dikke berg van in het land

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:10

Als het goed is sta ik nu in het systeem en komen ze niet meer langs als er iemand belt, maar vervelend si eht wel m gebeld te worden dat de DB op de stoep staat en dus op stel en sprong naar stal te moeten.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:11

Bij mijn staat één van de paarden 24/7 buiten. Ze heeft een groot schuilhok van 9 x 3, maar gaat hier echt niet in staan ook al is het zo koud. Ze vindt het veel lekkerder om in de wei wat te zien. Overdag staan de pony's ook gewoon bij haar in de wei, maar die zijn geschoren en gaan 's avonds gewoon in de stal. Ik gooi expres al hooi in het schuilhok, zodat ze lekker beschut staat. Ze gaat echter liever in de wei het hooi staan eten. Dus neem ik ook maar even aan dat ze het niet koud heeft, volgens mij voelt ze zich prima en zo ziet ze er ook uit.

Helaas zie je inderdaad weleens mensen staan kijken, van ach gut het beestje. Moeten ze maar even op google zoeken, dan weten ze dat het geen kwaad kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:14

Nu staan ze lekker in de zon, is veel warmer, dat schuilhok hebben ze nu niet nodig.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:35

EeCee schreef:
sandravra schreef:
Waar bemoeien ze zich mee? Als je er geen verstand van hebt, hou je er dan buiten.

Ik denk dat het niet uit bemoeienis is maar uit goede bedoelingen Knipoog
Mensen die geen of niet zoveel 'verstand' van paarden hebben zien een diertje in de kou staan en refereren dan aan hun eigen gevoelsbeleving.

Gister vroeg iemand die langs fietste (terwijl mijn merrie in de bak stond met haar deken op) "Heeft je paard geen last van de kou?" Waarop ik zei; Nee, hoor! "Oh, gelukkig maar" zei de fietser.

Geen verstand... nee niet iedereen heeft er verstand van maar de dag dat je paard met kolieken of met een gebroken been in de weide ligt heb je ook graag dat ze iemand verwittigen niet?
Beter overbezorgd dan er niet naar om te kijken.

Bloos

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:49

Eponastable schreef:
Beter overbezorgd dan er niet naar om te kijken.

Zo is dat... Overigens vind ik dat wel heel veel mensen wel heel erg stoer roepen van hup ze kunnen makkelijk buiten... Paarden kunnen heel goed tegen kou, maar je paard moet echt wel een flinke weerstand hebben en super gezond zijn om temperaturen van -16 (wat het op sommige plaatsen is geweest) goed te doorstaan. Buiten lage temperaturen is de laatse tijd hier en daar (vooral in Noord-Holland) ook veel regen gevallen. En regen en kou kan een paard een stuk minder goed tegen als droog weer en kou.

Ik ben zelf heus geen watje met mijn paarden, die gaan overdag gewoon naar buiten. Maar de afgelopen twee weken snachts: het zou niet mijn keuze zijn om paarden dan zonder meer buiten te laten...

Hier in de buurt staan van een bepaalde boer een aantal friezen in een soort natuurgebied altijd buiten. Geen schuilgelegenheid, geen extra hooi en geen water (ja, ijs). Prachtig gezicht hoor die friezen lekker buiten in dat gebied. Maar of het nu zo fijn en comfortabel voor ze is vraag ik mij echt af...

LADPR schreef:
Als het goed is sta ik nu in het systeem en komen ze niet meer langs als er iemand belt, maar vervelend si eht wel m gebeld te worden dat de DB op de stoep staat en dus op stel en sprong naar stal te moeten.

Liever dat ze 10x te vaak op een adres komen waar niets aan de hand is, dan 1x te weinig op een adres waar WEL wat aan de hand is... Ik begrijp niet dat hier paardenliefhebbers zo zeuren dat de DB langskomt? Als jij weet dat alles goed voor elkaar is, dan is er toch niets aan de hand? Wees blij dat ze meldingen kennelijk altijd serieus nemen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:53

ik keur de DB mensen ook zeker niet af , ben er zelf bij betrokken .
daarom zie je juist om je heen hoeveel dingen er fout gaan .
een hond die is aangereden en kat die zijn vaak in shock heb meegemaakt de DB personeel ze dan water geven !
dat is zo fout de hond is in shock kan niet goed functioneren en stikt in zijn water .

Paarden die hoefbevangen zijn ach die is gevallen loopt mank

Paarden die een schuilhok hebben en toch liever in de modder staan = ook zielig want dan durven ze in heel veel ogen niet door de modder naar het hok toe .

Dergelijke dingen kwam ik dagelijks tegen .

maar ook weer een super lieve vrouw , ik had meldkamer en deze vrouw belde met meldkamer DA en zei dat er voor haar huis al enige tijd een paard steeds ging liggen en dan rollen en weer staan hij zweette en dit ging al een paar uur zo door .
ik vroeg aan die vrouw weet u wie de eigenaar is ?
ja maar ikweet niet hoe die heet wel waar die woont ongeveer .

ik heb mischien heel fout haar gezegd meteen de dichtsbijzijnde DA te bellen ivm kholiek en daarna ook direct de eigenaar op te sporen hem overal van op de hoogte te stellen ect .

Later werd ik terug gebeld het paard bleek inderdaad ernstige kholiek te hebben en is overgebracht naar de kliniek voor een spoedoperatie , de eigenaar was zo blij dat ik de vrouw gezegd had DA bellen en dan eigenaar opsporen anders was het paard er niet geweest .
Ik ben nu weinig tot niet meer werkzaam bij de DB enkelt voor gevallen van amivedi .

En ik merk en hoor zo vaak dat het fout gaat gewoon door onvoldoende kennis van zaken .
Daarom vind ik het belangrijk dat er toch mensen moeten zijn met de goede richtlijnen omtrent de verzorging en medische kant van dieren .

Vrijwilligers ook helemaal goed zeker ! maar toch ook de geschoold kant vind ik belangrijk .
je laat immers ook ambulance personeeel niet ongeschoold mensen redden

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:05

nou zo koud hebbe de paarden t nie allemaal volgens mij..want ik zag gister nog n groep grote ponys met dikke wintervacht lekker in de sneeuw liggen dus zou kou hebbe die t blijkbaar niet. Ze krijgen wel een bult kuilgras en er wordt een paar keer per dag water heen gebracht.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:14

er moet natuurlijk niet voorbij worden gegaan aan het feit, dat paarden (de meesten, echter niet allemaal!) wel tegen kou kunnen, maar zeker wel een stal kunnen waarderen.beschutting heeft ie nodig. dan kan ie zelf kiezen of ie erin wil gaan, of niet.en als ie erin gaat, zal ie het zeker nodig hebben, of iig lekker vinden.
een paard dwingen alleen in de kou te staan,""omdat ie er toch wel tegen kan" gaat mij veel te ver.

Tilly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:04

De meeste mensen bedoelen het allemaal goed om te bellen..
Ik heb zelf geen paard maar werk wel met paarden..
Aan de a37 richting emmen staan ook 4 paarden in een weiland zonder afdak of iets wat der op moet lijken..
Heb de db ook gebeld, de paarden staan der als verloren bij en dan met deze kou vind ik dat wel zorg wekkender dan met de andere temperaturen..

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:07

ja dat is idd zo, het is ook niet dat ik me geen zorgen maak om wat ik soms zie,
maar sommige mensen bellen ook als de paarden buiten staan met wel goede beschutting en/of een schuilstal, en ze er goed uitzien.
Zonder eerst even te kijken naar de situatie... gewoonweg omdat ze er geen verstand van hebben...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:54

Toch vind ik het een goede zaak dat voorbijgangers zich zorgen maken. En dat ze er geen verstand van hebben.... dat is onbelangrijk, ze ondernemen de reactie die ze in mijn ogen moeten ondernemen. En dat het dan achteraf overbodig blijkt te zijn, vind ik ondergeschikt.

Tilly; ik had hetzelfde gedaan. Al moet je natuurlijk wel de kanttekening maken dat de omstandigheden ook in relatie tot het ras moet worden gezien.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:18

een paard is een door mensen gefokt landbouwhuisdier.paarden als zodanig bestaan niet in het wild. wel verwilderde paarden, maar dat is iets anders.zolang als dat de mensen paarden houden, hebben ze ze voorzien van een stal of schuiplaats.vanwaar moeten ze dan "genieten "zonder hok, in deze kou?geef ze gelegenheid, om te schuilen, als ze willen!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:55

Zie hier ook her en der die onzin... ja sorry, onzin, want dat is het echt.
Een paard wat gezond is heeft geen afdak of stal nodig, maar een goede wintervacht waar niet aan geklooit wordt, water en onbeperkt ruwvoer. Niets meer en niets minder, daar zijn ze op gebouwd en kunnen er perfect tegen. Een berg onbeperkt ruwvoer zorgt ervoor dat het inwendige kacheltje werkende blijft...En beweging wat kan als ze buiten staan helpt ook al de helft.
Jammer dat zelfs de 'paardenmensen' hier op Bokt dit niet weten....
Net zoals een aantal DB mensen niet.

Een deel van de mensen sluit hun paarden nu op op stal... hoeveel paarden staan niet in een buitenstal of houten hok? Hoe koud denk je dat het daarin is, kunnen niet bewegen om zich warm te houden.. De buitentemperatuur scheelt dan niets, maar stilstaan moeten ze dan wel

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:36

juist... zulke stallen heb ik overigens ook, in een openfrontstal. Heel gezond door de frisse lucht, maar als het niet nodig is vanwege erg natte bodem en langdurig nat weer, sluit ik ze er echt niet in op. Ze hebben ook een inloopstal in de paddock, met ruwvoer, en waar moest ik ze vanavond vandaan halen? Achteraan op het pad van de wei 300 meter verderop, waar ze gras liepen te snoepen langs de zijkanten...
Nu staan ze de hele avond en nacht weer hooi te knabbelen in de paddock en naar de omringende weilanden te staren in de bak tot ik morgenochtend na hun ontbijt het elastiek naar het pad van de wei weer open gooi...

Hier heb ik overigens nog geen klachten gehoord over dat de paarden buiten lopen. Zou dat rond steden anders zijn dan in de kleine plattelandsdorpjes?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:48

Ik heb niet alles gelezen hier, maar de eerste paar reacties waren in de trant van: "Waar bemoeien mensen zich mee?!"

Ik ben alleen maar blij dat er mensen zijn die het WEL kan schelen en die actie ondernemen. Er zijn de laatste tijd genoeg meldingen van verwaarloosde paarden, dan niet direct in verband met de kou, maar dan nog. Alleen zou je ook eerst contact op kunnen nemen met de eigenaar en vragen hoe het zit. Die kan je namelijk vaak ook haarfijn uitleggen waarom een paard er zo bijstaat...

Voorbeeldje: hoefbevangen paard op een zeer kaal stuk gras met een beetje hooi, en er komt iemand langs: "Als je dat arme dier niet snel te eten geeft bel ik de Dierenbescherming!"
Dus uitgelegd dat het paard veel te dik was en dat eten hem juist zieker zou maken, en toen was het ook duidelijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:05

Komt de AID of de dierenbescherming hier langs, krijgen ze een kop koffie en mogen ze rondkijken wat ze willen.

Is eerder gebeurd. Lachen

Eerlijk gezegd verwacht ik ze wel weer binnenkort, ponys lopen langs de weg.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:12

Paarden van de opa van mn vriend staan vanaf veulen af aan al buiten (ze zijn nu 20 ofzo )
en er wordt niks mee gedaan, hebben dikke wintervacht etc.
Als je die nou op stal zou moeten zetten zijn ze doodongelukkig ..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:08

Dat mensen bezorgt zijn en de dierenbescherming bellen is helemaal niet erg, integendeel, het siert een bevolking als ze zo bezorgt zijn om het welzijn van andermans beesten.
Waar ik meer een hekel aan heb-en dat is niet alleen met de kou-zijn mensen die niet eerst vragen, maar onmiddellijk beginnen roepen dat het slecht is, of die zelfs na uitleg nog te koppig zijn om hun mening te herzien. Zo kan ik me hier iemand herinneren die een paard met zwaar hoefbevangenheid in een kale wei had staan, en die doodleuk door een paardenleek in een moddervette wei werd gebracht, omdat het toch zo zielig was een paard in een kale wei. Zelfs na uitleg had de vrouw totaal geen begrip, een paard moest en zou toch wel zeker goed veel gras nodig hebben.

En je kan het ze het ook niet kwalijk nemen, de dierenbescherming werkt het volledig zelf in de hand. Als je leest krijg je zelf een beetje het idee dat een paard absoluut zielig is buiten en het véél liever lekker warm ingeduffeld in de stal staat, en al helemaal niet in staat is dat zelf te beslissen dus we moeten opsluiten. Mijn paard stond daarjuist bij -10 graden nochtans heel vrolijk in de verste uithoek weg van de schuilstal en ze zag er alles behalve onderkoeld uit (je hand tegen de vacht leggen warmt beter op dan handschoenen Clown ). Als paardenleek zou ik ook geloven wat de dierenbescherming zegt. Het zou al heel wat schelen als het betuttelingsniveau een beetje zou dalen en de db mensen heel duidelijk maakt dat een paard zich best kan redden buiten, mits een goede schuilmogelijkheid, voldoende beschikking over water en goed gevoerd. Zolang er staat 'paarden het liefst helemaal opsluiten', zal er weinig verbetering in komen.

En ik vraag me serieus af hoeveel een paard van nu kwa temperatuuraanpassing zal verschillen van een paard zoveel jaren geleden? Zijn daar wetenschappelijke bewijzen voor, dat een paard de koudere temperaturen minder goed aankunnen dan vroeger, of dat ze het evengoed aankunnen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:28

wat is vroeger? al vanaf het begin der tijden hebben de paarden" binnen" gestaan.
en dat ze er tegen kunnen zal wel, maar moet dat dan ook maar? allemaal leuk, gezegd door mensen, die in een flanellen pyama, met een elektriek dekentje in een slaapkamer liggen, onder een dik dekbed, met de verwarming aan!daar kunnen we allemaal ook zonder- kijk maar naar vroeger-dus we kunnen ertegen, maar doen het niet.
wat kan, hoeft dus niet, moet dus niet. laat het paard de keuze, en ontneem hem niet die beslissing, onder het motto; het moet kunnen , dus hij zoekt het maar uit.hooi levert wel vezels en maagvulling, maar brandstof om zich warm te houden duidelijk niet!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:40

Allemaal goed en wel, maar dat zijn nog steeds aannames en geen wetenschappelijke bewijzen Knipoog . Met andere woorden, het kan net zo goed helemaal niet kloppen als helemaal wel. De vraag is als er echt een bewijs is dat een shetlander die hier geboren is minder sterk tegen de kou zou kunnen dan eentje die vroeger in de oorspronkelijke streek geboren werd.

Gewoon uit nieuwsgierigheid trouwens, niet om het goed te praten dat paarden bij -20 zonder schuilstal moeten staan omdat het in het wild ook zo is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:46

in t wild is er niet. in door mensen omheind/afgebakend gebied, en aan hun lot overgelaten....in shetland zijn ze ook onder controle van mensen.maar t is daar guurder als hier, dat wel!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:50

Ik denk dat er ook teveel mensen stoer roepen kan allemaal wel.Ook stoer roepen een paard vindt temperaturen van -5/15 het fijnste.Nou mijn verzorgpaard zie je met dit weer niet blij zijn.Maar heeft totaal geen moeite met 25+.Dan rent hij blij door de wei en staat niet te zweten.Per paard verschillend dus.Maar roepen paarden kunnen er wel tegen,klopt naar mijn idee niet.Te gemakkelijk gedacht.
En hier is het de hele week al kouder dan -10 snachts.Overdag is het niet eens boven 0.En ligt er dus al vanaf maandag sneeuw.Dus opwarmen doen ze ook niet.
Dat er een boel zijn die er tegen kunnen,klopt,maar ook een boel niet.En die zouden maar een eigenaar hebben die roept,hij moet er maar tegen kunnen.

Schuilstal vind ik verder bij dag en nacht buiten een moet.In de zomer uit de schaduw kunnen staan,met regen droog en nu uit de snijdende wind.Laat een paard die keuze hebben.