Citaat:Opfokkosten is niet alleen ruwvoer en biks. Je hebt ook nog hoge strooiselkosten, tenzij daar op bespaard wordt natuurlijk... En als dat vies genoeg is krijg je paarden met plukken mest aan de benen en onder de buik... En je hebt arbeidsloon, materiaalkosten, investeringen die terug verdiend moeten worden... Een stal met zo'n 100 paarden in opfok, die 75 euro vraagt per maand (inclusief BTW?) en daar zo'n 35 euro per paard op zou verdienen na aftrek voer en strooiselkosten en BTW (en dan ga ik uit vban goedkoop strooisel en ruwvoer/krachtvoer want aan huis ben je als particulier meer kwijt per paard), heeft maar een "inkomen" van 3500 euro... Waar alle overige kosten nog af moeten voor de belasting ook nog een deel weg komt halen... En dan vind ik 100 paarden al best veel om overzicht over te bewaren en de gezondheid in de gaten te houden...
Waarom overschatten mensen toch altijd wat paardenbedrijven verdienen en waarom onderschatten ze de kosten en het werk wat men er van heeft?
idd jij brengt hier een goed overzicht. naast directe kosten heb je dan nog: bouw, afschrijving en onderhoud van gebouwen. nutskosten. administratieve kosten (bedrijf moet boekhouding laten controleren) inzaaien en onderhouden land. aanleg en reparatie hekwerk, kan zo nog wel even door. dus beetje naief om bij kosten je af te vragen wat een zak brokken kost.........
(vriend volledig, ik 20 uur)....