Pony mogelijk doodgevroren in weiland door vrieskou

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smillie_

Re: Pony mogelijk doodgevroren in weiland door vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:29

Sprintje schreef:
smillie_ schreef:
pfoe, dit is echt een bericht dat hier niet zou mogen verschijnen vind ik
...

Wat een onzin zeg! Het is zeker aannemelijk dat de kou IN COMBINATIE MET de slechte conditie van dit paardje en slechte verzorging de dood tot gevolg heeft gehad.

Als dit nieuwsbericht (en voorgaande berichten) het gevolg heeft dat mensen bewuster zijn van de gevaren van het bare winter weer bij kwetsbare paarden dan is dat alleen maar goed!

Tuurlijk doet iedereen hier op bokt het super met zijn paardje. Maar als er maar 1 eigenaar zich achter zijn oren krabt of de oude hit in de wei het eigenlijk nog wel zou redden dit jaar is het toch goed?!

En ja mijn paarden staan dik onder het dek 's nachts op stal Knipoog Maar stiekum hou ik wel in de gaten of de buurponies water krijgen (genoeg gras op het land) en gelukkig is die bezorgheid niet nodig Knipoog

Ik vind persoonlijk, dat als hier meer duidelijkheid was, dit direct op bokt had mogen verschijnen.
Maar nu staat er niet meer dan vermoeden door koude en verwaarlozing.
Ik denk persoonlijk dat de verwaarlozing dan wel zwaarder doorweegt dan de koude.
Maar in de titel staat enkel maar iets over de koude te lezen!
Nieuwberichten zijn pas nuttig als ze ook nieuws hebben.
Dit vind ik uitnodigen tot speculatie.
Moesten ze meer zekerheid en duidelijkheid hebben had dit bericht hier inderdaad op zijn plaats geweest.
Hier krabt zich niemand meer van achter de oren me dunkt.
Mensen die zich dat nu nog moeten bedenken zijn mensen die na dit bericht waarschijnlijk zullen zeggen dat het aan de verwaarlozing ligt.

Ik denk dat alle mensen op bokt zich er wel van bewust zijn dat ze hun paard niet mogen verwaarlozen.
Eerlijk gezegd denk ik dat iedereen die zich ervan bewust wil zijn dit ook wel is.
Er zijn altijd mensen die niet willen horen of zien, maar dat veranderd niet door een krantenbericht.

Mijn verzorgpaarden staan lekker buiten met hun dikke wintervacht, maar ik denk niet dat dit verder ter zake doet.

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:42

Oh Oh Oh Wat bezield iemand toch om zo met dieren om te gaan!! als je er niet voor kan zorgen en ze alleen maar neemt voor de "Heb" doe het dan niet!!

Ik kan hier zoooo boos en verdrietig om worden!!!
Ik zou heeeeel graag de eigenaar (en) willen opzoeken.

Hier kan echt geen 1000x excuus het ooit goed maken

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:45

Wat sneu voor het paardje.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:48

Oeff arm paardjee !!! Boos! jammer dat sommige mensen gewoon zo met hun paarden omgaan !!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:51

Def schreef:
Berdien schreef:
Als ik heel eerlijk ben vind ik dit bericht vooral heel speculatief. De precieze oorzaak ontbreekt nog, voor hetzelfde geld is het dier gewoon oud en uit zich zelf ingeslapen, kou of niet. Met deze kou lijkt elk dood dier doodgevroren, dat gaat heel snel.
Verdere info volgt nog, dus zonder die verdere informatie valt er eigenlijk helemaal niks te melden....

Precies wat ik denk,..

Helemaal mee eens. Omdat het toevallig koud is en er een dood paard gevonden wordt, wil dat nog niet zeggen dat hij doodgevroren is. Eerlijk gezegd lijkt het me eigenlijk erg sterk Nagelbijten / Gniffelen Bloos

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:55

Als ze er verwaarloost uit zien en het zo koud is, geen eten en drinken in de buurt is lijkt het me vrij logisch dat de kou hier een enorme rol bij heeft gespeelt

goed alsnog zouden ze niet lang in leven blijven zonder eten&drinken (en als ze verwaarloost worden) ook als het lekker op temperatuur is. Maar dit versnelt het hele proces wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:08

onderkoeling door de kou en verwaarlozing kunnen wel degelijk ervoor zorgen dat een dier overlijdt....ik heb in mijn leven al wat voorbeelden meegemaakt....jammergenoeg.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:24

Mensen,.... grotere schoften zijn er niet, zolang ze zelf maar warm met hun reet bij de kachel zitten en zich vol kunnen vreten Boos!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:25

Zielig hoor voor het paardje. En wat bezield een eigenaar om niet voor zn dieren te zorgen? Er gaat hier n discussie of het paardje aan de kou zou zijn overleden of niet. Feit lijkt me dat deze paardjes allemaal ondervoed waren, geen water/voer tot hun beschikking hadden. Daar is de ellende dus al begonnen.

Mijn shetjes staan 's nachts ook buiten. Ze hebben een enorme dikke wintervacht, en hun oren voelen niet koud. Ze hebben een schuilstal, maar daar is het nauwelijks warmer dan buiten en daar maken ze vrijwel geen gebruik van. Hier ligt een dikke laag sneeuw, dus paardjes krijgen de hele dag door ruwvoer en vers lauw water.
Voor de nacht krijgen ze nog een enorme berg hooi (waarvan 's morgens nog vaak een deel ligt)
Ik weet dat ze er best tegen kunnen en toch vind ik het zielig voor ze.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:44

Cayenne schreef:
Oakland1990 schreef:
Dit dier zal wel heel erg oud en ziek zijn geweest want zooo koud is ht nu ook niet meer. Ik wens de eigenaar een fikse boete en inbeslagname van zijn andere paarden toe!

Op sommige plaatsen in Vlaanderen heeft het anders nog best hard gevroren.

Inderdaad, ze voorspellen zelfs voor vannacht weer -12 :/

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:47

Samm schreef:
Mensen,.... grotere schoften zijn er niet, zolang ze zelf maar warm met hun reet bij de kachel zitten en zich vol kunnen vreten Boos!

De pony's met de reet bij de kachel zetten en zich vol laten vreten is ook niet wenselijk hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:49

Hihi, ik zie het al voor me!!!
Manlief is net bij de veulens geweest, die staan zonder schuilstal buiten. Het vriest hier ook maar een graad of zes maar ze doen het prima.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:59

Blid was vorige week ookal in het nieuws gekomen met een oproep om alle dieren goed te verzorgen tegen deze koude, ze stonden toen in een weide waar geen beschutting, geen gras en zeker geen drinken meer was, misschien zijn het dezelfde paarden.

Vreselijk gewoon!! Ik voel me al zo schuldig dat ik hier in een warm huisje zit en mijn paarden in een stalletje goed afgeschermt met overvloed aan water en eten...

zouden ze hun les hier uit trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:05

Blid wil zich nu van de goede kant laten zien zeker, ze hebben in het verleden geen steken laten vallen maar hele zomen en naden...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:29

Hier in Oost-vlaanderen hebben we bijna elke nacht tussen de -10 en -20 gedraaid.

Zonde voor de beestjes zeg. Tekort aan water kan er wel eens veel mee te maken hebben...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:14

ik zie liever een paard lekker buiten lopen dat dat ie 23 uur op stal staat (mijn verzorgknollies staan ook het grootste deel van de tijd buiten)
maar om je paard of pony nou 24/7 op de wei te kwakken in zulke omstandigheden? Scheve mond
hier valt het zelfs nog wel mee met hoe koud het is, maar moet er niet aan denken om ze nu 's nachts op het land te hebben staan.. (en ze zouden het toch wel goed aan kunnen, ze staan lekker dik in de vacht en voer krijgen ze in overvloed.. hihi)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:28

Ik vind het vooral ernstig dat het doodvriezen een beetje als doodsoorzaak wordt aangeduid in plaats van de waarschijnlijk zwakke conditie. Ik krijg een naar smaakje in de mond dat onze dierenbeschermers en mensen die nog nooit een paard korter dan 50 meter van dichtbij hebben gezien maar zich wel wijs genoeg voelen om ons lessen te geven via lezersbrieven in kranten en roddelblaren over dat we onze dieren binnen moeten houden, nu nog eens harder gaan roepen: zie je wel, een paard in de kou is sielugh.

Terwijl er een gigantisch verschil zit tussen een gezond goed gevoerd paard met een schuilmogelijkheid, en een oud verwaaloosd paard dat te weinig wintervacht aanmaakt maar geen extra maatregelen krijgt. Het is nogal vrij logisch dat die tweede zich sneller laat vangen door de vrieskou, maar mijn paard staat en zal nog altijd buiten staan (met een schuilmogelijkheid (waar ik haar niet vrijwillig in krijg, als ik het probeer trekt ze zich los en loopt ze weg, en dat doet ze anders nooit) , ijsvrij water en een heel pak extra voer). En ik slaap op mijn beide oren dat mijn paard niet zal omkomen door de 'kou'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:33

slimmerik schreef:
Het vreemde is dat onze paarden, hoe kouder het wordt, steeds moeilijker mee gaan naar binnen. Eentje krijgen we bijna niet meer in handen. Die sjeest steeds vlak langs je heen zodat je hem net niet kunt pakken....de deugniet Haha!

Bij normale temperaturen gaan ze veel liever naar stal Verward

Als je stal niet verward is, dan is dat ook gewoon heel logisch: als je je paard in een stal van -15 graden zet, dan kan hij zichzelf niet meer verwarmen door rond te lopen. Staat hij in een wei van -15 graden et beschutting, dan kan hij rondlopen en er zelf voor kiezen om eventueel uit de wind te gaan staan.

Vergelijk het met ons mensen: als je buiten rondloopt met deze vrieskou, dan kun je met een jas, sjaal en een paar wanten toe. Ga je bij dezelfde temperatuur in een huis zitten waar de verwarming uit is gevallen (ervaringsdeskundige Bloos ), dan raak je zelfs met drie jassen aan binnen een kwartier echt bevangen van de kou. Het verschil is echt het feit of je beweegt of niet.

Het zou interessant zijn om te weten of de mensen die nu hun paarden 's nachts op stal zetten omdat het buiten koud is, ook enig idee hebben van hoe warm/koud het daar in de stal 's nachts wordt?

Terug on-topic: verschrikkelijk dat er nog steeds mensen mensen rondlopen die hun paarden verwaarlozen, helemaal met dit weer. Of de pony nu overleden is aan de kou, aan ondervoeding of ouderdom, het klinkt alsof hier al langere tijd iets mis is geweest en dat de laatste dagen van die arme beestje niet gemakkelijk zijn geweest.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:43

xyzutu2 schreef:
Als je stal niet verward is, dan is dat ook gewoon heel logisch: als je je paard in een stal van -15 graden zet, dan kan hij zichzelf niet meer verwarmen door rond te lopen. Staat hij in een wei van -15 graden et beschutting, dan kan hij rondlopen en er zelf voor kiezen om eventueel uit de wind te gaan staan.

Tjonge..nooit bedacht eigenlijk....dan moeten dus 99% van alle paarden die op stal staan de wei in gejaagd worden 's nachts Bloos!

Maar jouw bewering klopt niet ... steek je hand maar eens door de vacht heen van een paard met wintervacht...hoe lekker warm het op het vel is. En de paarden staan de hele dag te schrapen en te grazen hoor...dus die opwarmbeweging valt reuze mee Haha!
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 09-01-09 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:44

ik vraag e af wat de werkelijke doodsoorzaak is geweest en of er werkelijk verwaarlozing is gepleegd

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:47

suleilitha schreef:
Hihi, ik zie het al voor me!!!
Manlief is net bij de veulens geweest, die staan zonder schuilstal buiten. Het vriest hier ook maar een graad of zes maar ze doen het prima.

Onze jonge paarden staan ook gewoon buiten, geen schuilhok maar wel tig hectare met ook flinke bebossing, vaste voederplaatsen en watervoorziening, er wordt continue voer bijgereden.

Dat is ons inziens de ideale opfok voor jonge dieren, ze worden winterhard en straks geen watjes op stal die kuchen bij het minste of geringste.

Wij hebben 2 jaar geleden een veulen geboren gehad op 22 januari, erg vroeg ja, iedereen wilde warmtelampen plaatsen en dekens aanslepen, onzin, ze stond netjes op stal en moeders bij zich, ook dit dier heeft daar niets aan overgehouden.

Ervaring leert dat mensen geneigd zijn om de dieren flink in te pakken en geen paard durven laten zijn.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 01:12

arme pony Verdrietig

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:05

Het zal wel niet alleen aan de vrieskou gelegen hebben.
Het zal een samenspel van verschillende invloeden geweest zijn.
men hoort enkel één versie, en ik denk dat we de andere versie niet te horen krijgen hier op bokt. jammer soms...
We weten niet wat er juist gebeurd is.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:02

Ik heb de afgelopen dagen en weken al een aantal collega’s (die dus niets van paarden weten) moeten uitleggen dat paarden niet mishandeld worden als ze in de winter op een weide staan, zolang ze niet geschoren zijn en voldoende ruwvoer krijgen. Mensen zien dat in hun omgeving, en maken zich uit onwetendheid zorgen, wat hen wel siert natuurlijk. Veel mensen denken dat opsluiten in een warm stalletje ideaal is. Een paard dat in een warme stal staat en veel krachtvoer krijgt, bij voorkeur dan nog geschoren en met een deken op, voor een leek lijkt dat geen wantoestand. Een paard dat bij deze temperaturen buiten staat, dat in de winter in de modder staat, tja, daar roept men al snel van dat het zielig is.

Ik heb de indruk dat de dierenbescherming, toch hier in België, niet veel meer weet van paarden dan mijn gemiddelde collega. En daar heb ik problemen mee.

Terwijl ikzelf een paard dat 23 of 24u per dag binnen staat veel zieliger vind. Het is natuurlijk wel zo dat een paard gewoon verzorgd moet worden, en voldoende ruwvoer, water, enz. hoort daar bij. Persoonlijk vind ik een schuilmogelijkheid bij extreem warme en extreem koude temperaturen ook nodig.

Dus als het zo is dat deze paarden zonder eten en drinken stonden, dan wens ook ik de eigenaar minimaal een fikse boete toe.

Ik weet trouwens ook pony’s staan die niet goed verzorgd worden. De beestjes kunnen amper nog bewegen met hun extreem lange hoeven. Heb er de dierenbescherming voor gecontactreerd, ze hebben laten weten dat ze gaan kijken zijn, maar dat de eigenaar de pony’s niet te pakken kan krijgen en dat er daarom geen hoefsmid kan bij komen, en dat het dus ok is zoals ze er bij staan. De pony’s staan er nu nog steeds in dezelfde toestand. Schandalig! De dierenbescherming zou zich beter daarmee bezig houden ipv in de pers te roepen dat paarden op stal moeten in de winter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:21

het is veel makkelijker vanuit een warm kantoor berichtjes te typen en de pers te benaderen dan daadwerkelijk de kou ingaan en paarden en pony's te controleren....ik vraag me vaak af wat de dierenbescherming eigenlijk doet....helemaal hier in frankrijk...niemand durft/wil verantwoordelijkheid nemen of z'n handen branden....het zijn gewoon lafaards,en ondertussen sterven er 60 km bij mij vandaan paarden....en ik maar bellen met instanties,politie,brigitte bardot,one-voice....niemand doet wat...heel frustrerend,je kunt het beter niet weten....