Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:03

MariekeA schreef:
Het is de bedoeling dat wij, de studenten, de paarden onder begeleiding van de opleiding gaan behandelen.
De studenten van de opleiding zitten door heel Nederland, zelfs in Zuid-Limburg Cool


En gaan jullie dan de eigenaren van die bewuste paarden ook de nodige training en begeleiding geven? Want daar zit vaak de bron/oorzaak van afwijkend gedrag bij paarden.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:18

Ik heb de mijne ook aangemeld. Een gecompliceerd en dominant beestje: slaan, bijten en aanvallen (vooral bij vreemden, bij mij weet ze dat ze een mep terugkrijgt), onder het zadel steigeren en bokken. Allemaal protest! Niet altijd gelukkig, anders was ik er al lang mee gestopt. Ben heel benieuwd of er een verklaring te vinden is. Ik wilde wel dat het aan mij lag, dan is het iig te verbeteren. Maar ben bang dat het iets ingewikkelder is..

Anoniem

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:47

cissy schreef:
ben wel heel benieuwd hoe de Tinley studenten al die trailerlaadproblemen gaan oplossen.... geloof niet dat ze dáárvoor leren namelijk Knipoog ik denk wel dat ze kunnen zien of het dikke-vinger-paarden zijn of dat ze een ander probleem hebben maar oplossen....mmmm ben benieuwd.


In de beginpost staat dat ook laadproblemen kunnen worden opgegeven.....
Dus lijkt mij dat ze hier wel verstand van hebben.
Anders zet je dat niet in de beginpost neer dat mensen met laadproblemen zich kunnen melden....

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:08

ik denk dat het zo wie zo geen kwaad kan als een ander een kijkt naar hoe iemand mijn zijn/haar paard omgaat. ik zie ook een hoop mensen dingen fout doen, maar ik doe ze zelf ook wel eens fout.
we kunnen allemaal nog wel van elkaar leren. toch? zolang je er voor open staat

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:20

Ik ben wel heel benieud wat dit project teweeg gaat brengen, een vrien din van mij heeft haar paard aangemeld. dat is echt een spook van een dier, door mensen zo gemaakt, maar hij is bijna een fulltime baan waard om die te corrigeren. Ik heb er iig de tijd niet voor zelf. dus zij heeft zich met hem opgegeven. Vanwege laadp[roblemen, vaststaan, dominantie problemen zowel naar mensen als paarden, zware voernijd, verlatingsangst, steigeren onder het rijden, zich laten vallen als het hem niet bevalt etc. Helaas nog geen antwoord gehad...

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:48

Wat een interessante opleiding zeg!!! Ik studeer halverwege 2009 af als instructeur Freestyle bij Emiel en dit zou toch wel een hele leuke vervolgopleiding zijn... Ik ga dit even volgen in ieder geval!

Cortes_

Berichten: 840
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:04

Ik heb anders nog wel een spaanse in de aanbieding...?

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:13

CharleyT schreef:
MariekeA schreef:
Het is de bedoeling dat wij, de studenten, de paarden onder begeleiding van de opleiding gaan behandelen.
De studenten van de opleiding zitten door heel Nederland, zelfs in Zuid-Limburg Cool


En gaan jullie dan de eigenaren van die bewuste paarden ook de nodige training en begeleiding geven? Want daar zit vaak de bron/oorzaak van afwijkend gedrag bij paarden.


Sterker nog. Als Gedragstherapeut is het de bedoeling dat wij de eigenaren begeleiden en handvaten geven om het gedrag zelf aan te pakken. Eventueel met wat hulp mocht het niet lukken. Het is echter niet de bedoeling dat het paard volledig door de therapeut gecorrigeerd wordt en dan "kant en klaar" weer aan de eigenaar overhandigd. Zoals gezegd heeft de eigenaar ook zijn aandeel en input. Zowel paard als eigenaar moet leren om er mee om te gaan.

Phylos

Berichten: 5675
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:23

ik wil heel graag leren om op een goede manier met mijn paard om te gaan...want ik ben toch echt een mens met een paard en geen paardenmens helaas...ik hoop dat ik een reactie terug krijg en dat ze me willen helpen en dat ik daarna op de goede weg zit om een echte band op te bouwen met mijn paard...

Phylos

Berichten: 5675
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:25

Sterker nog. Als Gedragstherapeut is het de bedoeling dat wij de eigenaren begeleiden en handvaten geven om het gedrag zelf aan te pakken. Eventueel met wat hulp mocht het niet lukken. Het is echter niet de bedoeling dat het paard volledig door de therapeut gecorrigeerd wordt en dan "kant en klaar" weer aan de eigenaar overhandigd. Zoals gezegd heeft de eigenaar ook zijn aandeel en input. Zowel paard als eigenaar moet leren om er mee om te gaan.


top! jij zit dus bij die opleiding!....lijkt me geweldig om te kunnen!

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:35

hoeveel afgestuurdeerde Tinley gedragstherapeuten zijn er nu dan al in NL?
Het valt me namelijk op dat er steeds meer paarden met gedragsproblemen en dan ook vooral trailerladen zijn (zie alleen al de reacties hier en de vele trailerlaadtopics op TAO) en dat dat schijnbaar niet wordt opgelost door Tinley mensen maar Monty Roberts mensen of Parelli mensen, of misschien kan niemand die Tinley mensen vinden om te helpen oplossen??? Of hebben de Tinley mensen het zo stervens druk??
De ´andere´ mensen zonder (overigens stervensdure! ik heb het ook overwogen) Tinley opleiding lukt het ook om paarden te trailerladen en zijn kennelijk wel bereikbaar voor ons bokkers.... Lachen

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:14

cissy schreef:
hoeveel afgestuurdeerde Tinley gedragstherapeuten zijn er nu dan al in NL?


Dan moet je de openingspost goed lezen:

"In de tweede helft van 2009 studeert de eerste groep toekomstige paarden-gedragstherapeuten af bij Tinley."

Anoniem

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:20

Inderdaad de eerste groep van paardentherapeuten/gedragsdeskundigen (hoe je het zegt) als je goed leest Lachen Katten en honden hebben ze volgens mij wel al gedragstherapeuten voor opgeleid?

Het idee van een paardengedragstherapeut is volgens mij niet om het dier aan te pakken of om de symptomen weg te halen, maar voornamelijk om te kijken wat de oorzaak is van het probleem en dáár aan te werken, of beter: de eigenaar daaraan te laten werken. Volgens mij werken gedragstherapeuten niet door het dier te begeleiden maar door de eigenaar te begeleiden en zo te kijken hoe het uiteindelijke probleem opgelost kan worden (en niet de symptomen bestreden kunnen worden of een dier te corrigeren en weer terug te geven). Net als bij andere diergedragsdeskundigen toch, voor bijv. katten/honden? Die nemen ook je dier niet in training maar begeleiden de eigenaar vaak zelf.. bij paarden zal dat denk ik niet veel verschillen.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:48

Ja idd, en op die manier kunnen de problemen blijvend opgelost worden.
Anders moet je eens in de zoveel tijd weer een deskundige erbij hebben om je paard een beurtje te geven.
Het lijkt mij heel interessant om te leren hoe ik beter met mijn ingewikkelde paard om kan gaan!

Phylos

Berichten: 5675
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:34

inderdaad dat lijkt mij ook erg interressant...die van mij doet bijvoorbeeld ook steeds nijdiger als ik de stal in kom...dan denk ik, waar is het mis gegaan, wat heb ik fout gedaan...ik heb geen flauw idee...maar iemand als een gedragstherapeute die ziet dat misschien wel en dan kan ik daar aan werken...zelfde als met de trailer, ze heeft er altijd ingelopen bij de vorige eigenaren en ik heb haar toen ook zelf 2 keer op de trailer gezet...maar na een paar maanden wilde ze ineens niet meer...nou kan het ook aan de trailer hebben gelegen....maar op de een of andere manier ben ik gewoon niet haar 'leider' ofzo denk ik...

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:26

heb niet goed gelezen inderdaad, excuus.

maar je hoeft deze opleiding niet te doen om te leren trailerladen, Parelli level 1 (en 2) halen is stuk goedkoper Lachen Heleboel andere problemen verdwijnen dan ook als sneeuw voor de zon.

Anoniem

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:03

Gedragstherapie is ook even wat meer dan alleen trailerladen he Knipoog Pff.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:05

GJ9 schreef:
Ja idd, en op die manier kunnen de problemen blijvend opgelost worden.
Anders moet je eens in de zoveel tijd weer een deskundige erbij hebben om je paard een beurtje te geven.
Het lijkt mij heel interessant om te leren hoe ik beter met mijn ingewikkelde paard om kan gaan!

zie je goed!!!

elk paard is te corrigeren, en elk paard vervalt weer in oude gewoontes als de eigenaar niet geleerd heeft mee te groeien met het paard........\

Paarden weten het allemaal wel, paarden maken alleen gebruik van de mogelijheden die de mens hem bied

De paarden hoeven niet gecorrigeerd te worden, de eigenaren moet geleerd worden hoe met dit paard om te gaan...........

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:08

Afgod Afgod Afgod AMEN KiWiKo!!!!

Shoufshouf
Berichten: 634
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:41

Ik wil graag gecorrigeerd worden!!!!!! Maar heb nog niets gehoord!!!

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:54

Citaat:
Gedragstherapie is ook even wat meer dan alleen trailerladen he Pff.

Pffff, dát snap ik ook wel, ben niet van gisteren, zeg toch ook dat er gelijk een hoop andere problemen worden opgelost. Knipoog
Trailerladen is alleen wel het grootste en meest gehoorde gedragsprobleem (van de eigenaren dan vaak)

Eigenlijk zou iedere nieuwe paardeneigenaar een cursus gedragstherapie moeten doen dan zouden er een heleboel paarden minder problemen hebben, soort beginnerscursus....

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:34

Ga ik grotendeels in mee, maar sommige paarden moeten wel gecorrigeerd worden als het aankomt op aangeleerde dingen bij zijn/haar vorige eigenaar of zelfontwikkelde trucjes. De eigenaar moet je daar wel bij betrekken absoluut maar er zijn typetjes bij (paarden hea)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:35

tuurlijk eerst moet het paard weer in het gareel.......... en dan de eigenaar Lachen

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:53

Zo kun je het ook bekijken Knipoog

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:42

KiWiKo schreef:
tuurlijk eerst moet het paard weer in het gareel.......... en dan de eigenaar Lachen


Ja idd, de eigenaar moet dan weten hoe hij het paard in het gareel kan houden. Mijn paard reageert zeker op mijn fouten, maar een ander paard bijv. zou daar veel minder op gereageerd hebben. En geen ruiter is perfect natuurlijk, maar dat is een beetje een standaardopmerking. Maar ik zou dan ook weer willen weten hoe ik op de reacties van het paard moet reageren, en ze voortaan moet voorkomen/ze afleren. Ik denk dus (ben er eigs van overtuigd) dat het een wisselwerking is tussen mens en paard, interactie noemen we dat bij psychologie. Het ligt aan beiden, maar vooral aan hoe op elkaar wordt gereageerd. Soort spiraalwerking.

Blablabla. Het wordt laat.