"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:16

Cayenne schreef:
Wanneer je een paard met dit weer op een weiland hebt staan waar geen schuilstal mag staan, dan moet je hem maar verplaatsen.
Je weet in de zomer ook al dat je daar geen stal mag zetten, dus dan kun je ruim op tijd maatregelen nemen denk ik dan Clown Gewoon een kwestie van de hoed en de rand weten denk ik Lachen Om dan nu te gaan klagen dat het niet mag is mosterd na de maaltijd.

Het heeft vannacht op sommige plaatsen ruim 20 graden gevroren. Sommige rassen kunnen daar nou eenmaal minder goed tegen.

Mee eens. Ik liet mijn paard toch echt niet met dit weer buiten staan zonder schuilstal en al helemaal niet zonder deken.

Als ik dit niet kon bieden, dan maar even de handen uit de mouwen en op zoek gaan naar een plek waar dit wel kan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:18

Less schreef:
Mee eens. Ik liet mijn paard toch echt niet met dit weer buiten staan zonder schuilstal en al helemaal niet zonder deken.

Als ik dit niet kon bieden, dan maar even de handen uit de mouwen en op zoek gaan naar een plek waar dit wel kan.

Het is maar de vraag of je dat wilt bieden. Mijn eventuele paard (die heb ik niet Knipoog ) zou ik mits voldoende wintervacht ook zonder deken laten staan hoor. Een schuilstal lijkt me dan weer wel heel nuttig Ja!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:21

Waarom zou je het niet willen bieden?

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:22

Omdat bewezen is dat een paard met een deken zichzelf minder goed warm kan houden dan een paard met een wintervacht. Mijn paarden krijgen ook NOOIT een deken, dus ook ik WIL dat niet bieden!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:23

Het is toch onzinnig om te zeggen dat alle paarden een deken opmoeten met dit weer less

Ik wil ze ook geen deken opdoen dat heeft niks te maken met dat ik ze dat niet wil bieden dat heeft met hun welzijn te maken

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:23

Less schreef:
Waarom zou je het niet willen bieden?

Een deken? Omdat ik dat niet nodig vind. Ik heb respect voor iedereen die wel een deken op zijn paard doet, dan verwacht ik ergens evenveel respect terug als ik beslis dat niet te doen Lachen.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:24

Och Och, heel Nederland in paniek om een paar graden vorst.

Kom op mensen, paarden zijn niet van suiker.
Misschien moet de DB zich eens gaan verdiepen in de dieren waar ze zich zorgen over maken.......

Joto

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:25

Sjonge jonge wat een onzin.. Wij hebben de kans om 's winters de jonge paarden lekker buiten te laten lopen, dus doen we dat ook.. Ga die beesten echt geen deken op gooien, vacht is dik genoeg.. Als ze er niet tegen konden hadden ze alwel dood of ziek in het land gelegen neem ik aan?
De schuilstal voor de bijna 3 jarige staat altijd open, maar daar staan ze toch niet.. Kan ze moeilijk gaan op sluiten??
De veulens hebben geen schuilstal, maar genoeg beschutting en uiteraard krijgen ze zoveel ruwvoer als ze zelf op kunnen.
De paarden die gewend zijn om 's nachts op stal te gaan, komen dat ook gewoon. Maar ik peins er niet over om de jonge beesten op stal te zetten.

Ik vind persoonlijk dat het een beetje hoog van de daken word geblazen. Volgens mij is het kouder met 5 graden en goeie oostenwind, dan -10 en windstil. (even grof genomen dan, maar neem aan dat jullie snappen wat ik bedoel).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:26

Moon schreef:
Misschien moet de DB zich eens gaan verdiepen in de dieren waar ze zich zorgen over maken.......

Dat is nog eens een goed idee

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:26

Met deken?
Als je ze ziek wilt hebben moet je een buiten paard dekens op gaan doen.Dekens zijn mooi om de wintervacht tegen te houden,zodat je makkelijk fanatiek kunt rijden.Bij paarden die 's nachts op stal staan.Echte buitenpaarden,daar moet je de vacht zijn werk laten doen.En niet gaan trutten met dekens,wij als mens kunnen dat nooit zo goed regelen als de natuur zelf.En dan krijg je dus paarden die het koud hebben.

Maar ik ben wel van mening dat zonder schuilstal een paard met dit weer niet buiten hoort te staan.Ze moeten kunnen kiezen wat ze willen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:28

De ene van mij heeft de schuilstal de andere niet. Beide staan ze gewoon vrolijk buiten. De pony met schuilstal gaat er alleen in om te plassen. De pony zonder schuilstal gaat alleen met storm op haar beschutte plekje uit de wind staan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:29

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat het een beetje hoog van de daken word geblazen. Volgens mij is het kouder met 5 graden en goeie oostenwind, dan -10 en windstil. (even grof genomen dan, maar neem aan dat jullie snappen wat ik bedoel).

In limburg was het -23 en niet windstil.Een tijd terug heb ik bij gevoels temperaturen gekeken bij buienradar toen het op een dag ook zo koud aanvoelde,maar nog geen enkele keer een temperatuur van richting de -20 gezien.
Laatst bijgewerkt door kazary op 07-01-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:29

Moon schreef:

Ik ben er wel van overtuigd dat de situatie in België een beetje anders ligt dan in Nederland...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:31

Ik vind dat ze gelijk hebben dieren horen gewoon een behoorlijke beschutting te hebben. Deken hoeft niet maar een schuilstal vind ik toch echt nodig. Dan zoek je maar tot je een weiland waar er één in staat. Hier zijn echt zoveel weides zonder enige beschutting van iets zelfs geen boompje verschrikkelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:32

Bij ons heeft het vannacht -15*C gevroren, maar het water was niet hard bevroren hoor! Een laagje ijs met een gat in het midden, en daar onder een laagje lucht, en daar onder een heel dun laagje ijs.. Geen probleem hoor, ze duwen er gewoon doorheen als ze dorst krijgen!

Als ik mijn paard een deken op zou doen, of binnen zou zetten, dan zou ie zeker gaan zweten en dan worden ze pas ziek!

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:33

Allereerst: wij hebben 3 KWPN-ers en een merkloos type Knipoog en geen van allen loopt met deken, zelfs de halve volbloed niet. Sinds we ze hebben ook nooit gedaan ook. Wintervacht is gewoon de beste bescherming (en scheelt veel gehannes met dekens Haha! ).
Ten tweede: wij hebben een inloopstal (afgezet stuk kapschuur, dus gedeeltelijk open, kleine 60 m2 en stuk weide eraan waar ze zo in kunnen). Hebben wel de ervaring (niet gedacht trouwens) dat ze veel "binnen" staan, maar nu ligt daar ook altijd hooi dus dat zal wel helpen met de keuze Haha! . Tevens gedeelte bedekt met vlaslaag waarin naar hartelust gepiest, gepoept maar toch ook geslapen wordt. Af en toe wensten we dat ze iets meer naar buiten zouden gaan ha, ha, ha we blijven balen vlas kopen zo.
Maar goed, in mei weer de hele zomer de grote wei op. Buitenpaarden dus.

Ook de shets op de boerderij blijven buiten, geen moment een probleem mee gehad, wel opletten op water inderdaad, bult hooi erbij, helemaal OK. Oudere friese merrie deze week wél binnengehaald 's nachts + KWPN-merrie. Zo krijgen de ponies wat meer te eten (KWPN is erg dominant) en kan de fries eens lekker droog liggen en ook rustig eten (kauwt moeilijk).

Het weer is hier in principe helemaal niet slecht, mooi droog. Met regen en harde wind hebben ze inderdaad veel meer problemen.

Heb zelf meer problemen met het weer, heb al bijna 2 weken niet gereden nu! Alles bevroren bah, mag van mij over zijn Clown
Laatst bijgewerkt door Tessabo op 07-01-09 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:36

Ik dacht dat het goed was om je paard zou natuurlijk mogeijk te houden. De dierenbescherming vindt dat blijkbaar niet Vork

Dat je een plekje uit de wind moeten hebben dat begrijp ik wel. Mijn ponys hebben een schuilstal maar 1 van de 2 staat er heel soms in. De andere zo goed als nooit. Ze krijgen ruwvoer en af en toe water. Mijn ponys durven niet uit een emmer te drinken waar je bij bent dan hebben ze er geen behoefte aan. Sowieso drinken ze niet veel. Ik hoef die vanm ij niet in stal te hebben hoor. Ze hebben altijd in de wei gelopen dus ik zie niet in waarom nu ineens niet.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:37

ook bij ons staan ze gewoon buiten hoor.
Ze kunnen binnen, maar mijn vent blijft gewoon midden in de sneeuw staan genieten.
Zijn hooi hangt net binnen in de schuilstal, en in plaats van dat hij binnen gaat staan eten, staat hij met zijn hele lijf buiten, en steekt alleen zijn hoofd binnen om een hapje hooi te nemen.
Zegt genoeg lijkt mij Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:40

Joehoe DB, hier genieten 6 bolletjes wol zonder schuilstal van het koude weer. Liever zo dan 30 graden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:46

óf ze hebben geen verstand van paarden bij de DB
óf het gaat hier niet over een kudde weldoorvoede bollen wol maar om echt schrijnende situaties waarbij oudere of zwakkere dieren echt aan hun lot over worden gelaten. In dat laatste geval hadden ze een wat genuanceerder bericht uit moeten doen.

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:52

onze groep haflingers staat ook het hele jaar buiten.
we hebben vorig jaar vlak voor de winter een soort schuilstal gemaakt van hout en wat platen, het stond tegen de bosrand aan en viel niet eens op, je moest er echt naar gaan zoeken.
4 van de paardjes maakten er dankbaar gebruik van maar nog geen 2 weken later stond de gemeente op de stoep met de mededeling dat het binnen 3 dagen afgebroken moest zijn Boos!
tsja en nu hebben ze niets meer... we voeren ze in deze koude periode wat meer en vaker maar ik heb niet echt het idee dat ze er last van hebben.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:53

Oude en zwakke dieren horen nu gewoon binnen te staan s'nachts. Ja, de rest kan er wel tegen zegt iedereen die nog een extra deken op zijn nest legt en er met sokken aan inkruipt.
Maar dat is een stomme vergelijking uiteraard, evenzo als dat de vergelijking met paarden in het wild erg stom is. De oerrassen zoals IJslanders etc kunnen dit weer best aan. De aan gort gefokte KWPN-er heeft hier toch moeite mee, ik heb er een voorbeeld van op stal staan.
Kijk naar je dier en geef hem of haar wat ie nodig heeft. Niks meer en niks minder. Evengoed als dat je elk paard maar een deken opdoet is over 1 kam scheren maar elk paard maar buiten laten omdat ie er wel tegen zou moeten kunnen is dat ook.

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:56

Dus de DB heeft liever de paarden 24/7 binnen staan? En dat is niet zielig? En als de paarden straks naar buiten gaan gaan ze helemaal uit hun plaat met kans op blessures enz.

En ik denk dat de waterleiding in menig stal ook bevroren is dus ook op stal hebben de paarden dan geen water.

Iedereen moet gewoon naar zijn paard kijken en bepalen waar het zich het beste bij voelt. Als je je paard liever binnen hebt laat hem binnen als je hem liever buiten hebt ook goed. Als je maar kijkt naar je paard, en zorgt voor voldoende eten.

Die van mij staat ook 24-7 buiten met beschikking tot een schuilstal maar daar staat hij bijna nooit in, staat heerlijk tevreden te eten. Ik zou hem juist geen plezier doen door hem op stal te zetten, daar wordt hij strontchagie van.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:57

ik mag het dan veeeel te koud vinden dit weer
maar 2 van mijn 3 paarden zijn zoooooooooooo blij dat het eindelijk zo koud is !
spelen in de sneeuw , als ik die nu op een stal zet
zweten ze zich de neten , neh das lekker
de 3e haat een dichte stal .. die heeft wel licht dekentje als extra
maar dat zit denk ik meer tussen mijn oren
daar ook zijn vacht goed dik is
ze hebben onbeperkt goed eten , dagelijks verswater
ze staan er perfect bij

ze kunnen uit de wind staan ... niet dat ze dat doen

ze kunnen op het stro slapen

maar neee tuurlijk niet , in de sneeuw is veel lekkerder ..

enigste wat ze hier in de loopstal de laatste jaaaaren gedaan hebben is plassen ...en nu dus even geen afdakje
nou sorrie hoor , wou dat ik zo'n lekkere jas had
sneeuw en water blijft er op liggen
lekker warm , ademend

en dan zou een db mannetje mij komen vertellen dat ik ze op stal moet opsluiten ??
dacht het niet ..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:57

Om nu te concluderen dat de DB ze liever 24/7 binnenheeft is kort door de bocht want dat bedoelen ze uiteraard niet!