Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:26

klinkt pijnlijk gijs

Berdien

Berichten: 64612
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:28

Pffff Rolleyes
Bij ons staan de paarden al tientallen jaren buiten, bij -15 en bij +30. Sneeuw of geen sneeuw, vorst of geen vorst. En nog NOOIT een vastgevroren tong. Of ander lichaamsdeel. Al die swaffelende paarden van tegenwoordig Clown Huilen van het lachen

In de waterbakken zat vandaag ook een laag ijs van minstens 5 centimeter. Dat wordt er dagelijks uitgehaald, maar vaak zit er sowieso al een gat in het ijs wat ze zelf hebben gedaan. Zou wat zijn, paarden in natuurgebieden of in het 'echte wild', allemaal vastgevroren tongen. Kom nou toch Rolleyes

DB is een prima organisatie hoor, maar soms.. Tuurlijk moeten paarden water en voedsel hebben, maar om nou te waarschuwen dat ze met hun tong vast kunnen vriezen. Tsk.

eilleen333

Berichten: 12857
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:38

Ik kan me niet voorstellen dat paarden zo dom zijn om hun tong aan het ijs vast te plakken... Hoe doen de paarden in het wild dat dan?

Wij maken het ijs wel regelmatig kapot, een paar keer per dag, maar meer kan je ook niet doen denk ik. Één van de paarden hier op stal mept het ijs 's ochtends als hij naar buiten gaat kapot met zijn voet.

Voor de rest is er dus maar een dun laagje ijs omdat we het vaak breken, dus die hebben er weinig last van. De paarden die ook in de nacht buiten blijven hebben onbeperkt voer.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:39

cheyentic schreef:
klinkt pijnlijk gijs


was het volgens mij ook, was zo'n zielig gezicht
ze durfde niet meer te slikken, dus alles kwijl liep zo uit der bekje
wassen ging niet, eten ging niet
ze knapt nu wel op hoor
nog 1 daagje medicijnen en dan terug voor controle

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:39

Ik hoop dat de Fjorden beter weten Nagelbijten / Gniffelen Lijkt me niet dat dit echt vaak gebeurd...misschien bij de niet zulke winterpaarden. Maar als ik zie hoe die Fjorden nu rondlopen...hoe oplettend ze al lopen ivm gladheid..moet ik nog zien dat ze dit verzinnen..
Lijkt me wel pijnlijk voor zo'n dier..

Ashley__

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Veenhusen (DE)

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:42

Goh ik wist dat helemaal niet Bloos Goed dat ik het nu wel weet Ja
Die van ons staan wel gewoon binnen, en hebben gelukkig niet enorme ijsvorming aan de binnenkant van de stal waar ze aan kunnen likken oid.

Eline25

Berichten: 54
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:43

Haha! ik zie het inderdaad al zo voor me, mn paarden gezellig samen aan de waterbak vastgeplakt. Als het echt gebeurt is het totaal niet grappig meer natuurlijk, want het lijkt me behoorlijk pijnlijk.

Ikzelf zat laatst met mijn handschoenen vastgeplakt aan de metalen delen van de halsters, toen ik de paarden naar de wei bracht. Nou lopen ze hier eigenlijk altijd al zonder halster in de wei, maar nu helemaal! Er zit natuurlijk een boel haar op hun hoofd, maar zouden die gespen ook niet kunnen vastvriezen?

En over vriezen gesproken: heb ik de hooi- en waterplaats met bloed zweet en tranen helemaal van ijs ontdaan (niet gestrooid, want dat lijkt me niet zo best voor ze), gaan ze erop plassen! Normaal plassen ze altijd in het gras, maar nu het -15 is plassen ze op het verharde stuk! Zucht...

royke_b

Berichten: 16
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:44

ik wist echt niet dat dat kon

meeikk

Berichten: 2610
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:50

bah dat klinkt best eng

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:52

eilleen333 schreef:
Hoe doen de paarden in het wild dat dan?


Inderdaad, en alle andere wilde beesten in het bos? Die eten ook sneeuw en likken aan ijs om vocht binnen te krijgen...
Echt onzin, onze paarden staan altijd dag en nacht buiten en die heb ik nog nooit aan de waterbak geplakt zien zitten! Aan een ijzeren hek ok, maar aan ijs in de bak niet, omdat de tong altijd vochtig is, blijven ze daar niet aan plakken!

Hoeveel paarden zou de DB al losgebikt hebben? Vork
Laatst bijgewerkt door Grobegni op 06-01-09 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:53

Van een kat of hond o.i.d. kan ik het me goed voorstellen die geven verder ook geen lichaams warmte af.. een paard gebruikt zijn hele snuit.
Ik wou vorige week ook de waterbak los slaan, hadden de dames gewoon de neus er in gehangen, en aangelikt net zolang tot er een gat was.

eilleen333

Berichten: 12857
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:53

Voor een huisdier is het iets anders, die zijn het ook niet gewend om buiten in de kou te zijn. Maar mijn paard staat al haar hele leven op het land. Die red zich wel...

Berdien

Berichten: 64612
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:54

Het bericht zelf vind ik al erg zat, maar dat zoveel mensen het nog 'geloven' ook.. :=
Beetje vertrouwen in het paardenwezen mag wel :))

Anoniem

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:46

Sorry, moest toch even lachen toen ik het las, zag het al voor me *LOL* . Maar het kan idd wel ja... ik bedoel, ons kan het ook gebeuren..

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:47

Zie meteen Spirit voor me met ijspegel(film) Knipoog .

Maar inderdaad nooit bij stilgestaan dat het kan. Lijkt me toch pijnlijke bedoeling...

Anoniem

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:55

Volgens mij is een paardentong te ruw om aan ijs vaste te vriezen....
Ik zie paarden er dagelijks aan likken, maar ik heb er nog nooit een gezien of gehoord, dat ie met z'n tong vast zou zitten.

Leuk verzonnen door de dierenbescherming. Maar het lijkt me een broodje aap verhaal.
Paarden vriezen níet vast met hun tong.


Toevallig vandaag nog 3 paarden aan een bak ijs zien likken. En geen van allen bleven ze zitten.
Dus tongen vast vriezen? Onzin Tong uitsteken Cool

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110914
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:58

Een kat heeft ook een ruwe tong en ook daar kan het mee gebeuren Clown
Het kan overigens wel degelijk hoor. Mijn paard had een stukje uit zijn tong schuin aan de voorkant omdat hij ooit eens probeerde uit een bevroren waterbak te drinken Huilen van het lachen
Het zag er erg sneu uit, maar gelukkig is het verder wel weer goed gekomen (minus het stukje tong dan).

marrlinde
Berichten: 4280
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:01

en dan: je zet meer water neer, bevriest, en dan raden ze paarden eigenaren aan om om het uur de drinkbak open te gaan staan hakken Nagelbijten / Gniffelen

marrlinde
Berichten: 4280
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:02

Cayenne schreef:
Een kat heeft ook een ruwe tong en ook daar kan het mee gebeuren Clown
Het kan overigens wel degelijk hoor. Mijn paard had een stukje uit zijn tong schuin aan de voorkant omdat hij ooit eens probeerde uit een bevroren waterbak te drinken Huilen van het lachen
Het zag er erg sneu uit, maar gelukkig is het verder wel weer goed gekomen (minus het stukje tong dan).


was er een stukje af dan? je kan toch gewoon ontdooien? Tong uitsteken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110914
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:03

Het was bij de vorige eigenaresse gebeurd, dus ik was er niet zelf bij geweest.
Overigens gebeurde dat op stal en niet in de wei.

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:07

Ik was net nog even bij de paarden en gaf die grote nog wat water bij, daarbij was wat op mijn handschoen gekomen, toen ik de staldeur (ijzer) dicht wilde doen, plakte mijn handschoen meteen vast.
Toen gaf die -17 graden aan.
Was erger geweest als ik een blote hand had gehad, hier gaat het vannacht -19 vriezen.
Mijn paardje met artrose heeft veel last van deze kou en is heel erg stijf, ik hoop voor haar dat dit extreme snel afgelopen is.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:35

Citaat:
Pffff
Bij ons staan de paarden al tientallen jaren buiten, bij -15 en bij +30. Sneeuw of geen sneeuw, vorst of geen vorst. En nog NOOIT een vastgevroren tong. Of ander lichaamsdeel. Al die swaffelende paarden van tegenwoordig



lijkt me niet best berdien swaffelende paarden lig je zo knock out!!

Clown

cp112

Berichten: 14752
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:56

cheyentic schreef:
mijn paarden likken niet aan het ijs, breken het gewoon en drinken dan Ja

cp112 schreef:
Fout, warm water bevriest sneller dan koud water omdat het sneller afkoeld, warm of lauw water neerzetten heeft dus geen enkel nut Knipoog

ik weet niet wie dit ooit verzonnen heeft maar waarom zou water van bijv 30gr sneller bevriezen dan koud water?? dit is echt het grootste fabeltje ever volgens mij Nagelbijten / Gniffelen



Absoluut niet, zag het toevallig een tijdje geleden nog op Brainiac, daar hebben ze het dus ook echt getest. Waner je warm water van bijv, 30 graden in een vriezer van -18 zet koelt het direct af. wanneer je gewoon koud water van rond de 7 graden oid erin zet zit het al dichter bij de omgevings temperatuur waardoor het dus minder hard af zal koelen.

cp112

Berichten: 14752
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:58

Oh ik zie dat het al uitgelegd is, nouja, zie daar dus Knipoog

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Pas op voor vastvriezen van de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:31

Babel schreef:
Ik zie gelijk dat eekhoorntje van Ice Age voor me Lachen
Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt?

onze herder heeft dat al eens gehad,tot bloedens toe,het zag er grappig uit,tot dat ik zijn tong zag arm dier.