Brandweer redt 'oude bekende' voor zoveelste keer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evito_06

Re: Brandweer redt 'oude bekende' voor zoveelste keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:44

Ik denk... waarom zet je er niet een 'maatje' bij die dient als een soort gids voor het oude dier.. en de omheining maken van hout dat er geen draad is maar echt meer een hek! Daar kunnen ze zich niet aanbezeren en er doorheen lopen.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:23

ik vind het de grootste klets om het paard dan maar te euthaniseren. No Cheer Het paard kan best in een paddock lopen, wat maatjes erbij, evt. een bazige shetlander en ik weet zeker dat het paard handig nog een aantal jaren kan leven. Dat idee op de eerste pagina met het idee van belletjes vind ik een goed idee Lachen misschien helpen roodwitte linten zelfs nog wel, een paard hoort al zo goed, een blind paard vast nóg beter.. Uit zijn 'lijden' verlossen is klets, het paard zal er vast wel respect mee hebben dat hij niks meer ziet, dan hoeft hij toch niet dood? Verward

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:25

Dat hij best kan blijven leven is natuurlijk zo maar het gaat ook om kwaliteit van leven.
Als ik dan lees dat een dier wat niets meer ziet al een paar keer gered moest worden door de brand weer dan breekt mijn hart.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:30

dat "redden" is denk ik een stuk traumatischer iedere keer dan het dier inslapen Lachen

Ach, weet je........... soms moet je gewoon eens als mens zijnde wat minder lieve maatregelen nemen om een dier te redden

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:34

Cassidy schreef:
Misschien handig om het dier in een stevig afgezette omheining te zetten, met belletjes zodat hij hoort waar de omheining zit?
Een maatje erbij die zijn ogen kunnen zijn?
Of er toch maar een einde aan maken?
Slordig dat de eigenaar van het weiland niets van de blindheid afwist.

Hier verderop staat ook een blind paard.
In het land staan ze los, met inderdaad belletjes langs de omheining!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:35

Arm beest. Voor eeuwig opgesloten binnen Verdrietig . Zorg gewoon voor een vlak stuk grond met goede houten omheining. En voor kuddegenootjes, zodat het dier niet alleen is. Denk dat zo'n dier dan nog wel wat kan genieten van zijn pensioen. Al hoewel, blind zijn voor een paard ook heel eng kan zijn als vluchtdier, lijkt me. Ik denk dat het paard me zou moeten laten zien of er nog genoeg levenslust en vrolijkheid in zit of niet. Zo niet, dan zou ik het dier laten inslapen. Zowel, dan zorgen voor bovenstaande eisen, vind ik (die belletjes vind ik ook een goed idee!).

Wat raar trouwens dat de eigenaar niet wist dat het dier blind was...... Dat MERK je toch? Op z'n minst???? Verward

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:40

KiWiKo schreef:
dat "redden" is denk ik een stuk traumatischer iedere keer dan het dier inslapen Lachen

Ach, weet je........... soms moet je gewoon eens als mens zijnde wat minder lieve maatregelen nemen om een dier te redden

Je kunt het dier toch ook redden door in een goede omheining te investeren...?
Lijkt me overigens net zo veilig voor de andere paarden Vork

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:40

KiWiKo schreef:
Dennis schreef:
Pff, beetje slordig dat je niet vertel dat je paard blind is.

Blind paard kan prima buiten maar wel achter een aangepaste omheinig. Uit ervaring werkt hout met stroom er langs het best. Stroom tikt hier en daar en dat horen ze. En een knap houten hek lopen ze in het ergste geval een keer hard tegen aan (mits knap houten hek).

ik vind het nog slordiger dat iemand die dit paard in goed vertouwen onder begeleiding heeft niet merkt dat het dier blind is..............

Een paard dat geleidelijk blind geworden is en zelf erg cool in z'n koppie is kan het lang verbergen hoor. Mijn merrie ziet aan 1 kant niets en aan de andere kant erg slecht (dus is niet helemaal blind), maar het heeft lang geduurd voordat ik het door had dat ze weinig zag. En mensen die haar niet kennen willen het eerst ook niet geloven.
Zolang m'n draad maar (een klein beetje) tikt of m'n houten hek goed te zien is is er niets aan de hand. Zodra m'n draad niet tikt wandeld ze er zo doorheen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:44

als ik een nieuw paard binnen kreeg, ging ik eerst op zoek naar minder normale reacties/acties/maniertjes........... en dan kom je redelijk vlot tot conclusies Lachen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:51

Margoot schreef:
ik vind het de grootste klets om het paard dan maar te euthaniseren. No Cheer Het paard kan best in een paddock lopen, wat maatjes erbij, evt. een bazige shetlander en ik weet zeker dat het paard handig nog een aantal jaren kan leven. Dat idee op de eerste pagina met het idee van belletjes vind ik een goed idee Lachen misschien helpen roodwitte linten zelfs nog wel, een paard hoort al zo goed, een blind paard vast nóg beter.. Uit zijn 'lijden' verlossen is klets, het paard zal er vast wel respect mee hebben dat hij niks meer ziet, dan hoeft hij toch niet dood? Verward

Heel nobel allemaal wat je wil voor zo'n paard. Maar, koop jij wat kuddegenoten, pacht een weiland, onderhoud een fraaie veilige omheining?
Als reactie of als idee hardstikke leuk, maar de praktijk zal anders wezen. Het kost allemaal nog al wat, en dat speelt zeker ook mee.
Vraagje: wat bedoel je met: het paard zal er vast respect mee hebben.............

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:54

ChantalSmook schreef:
Citaat:
Ja, maar tegen een blind iemand kun je zeggen, kijk, gebruik en stok en luister goed om je heen.. Bij een paard gaat dat wat moeilijk.. Als een blind persoon schrikt gaat die namelijk ook niet rennen... Koe
.

Ik vind het echt een slappe reden om een paard hierom wel te euthaniseren en een mens niet.
Een stok is toch ook een hulpmiddel.. waarom zou je een paard niet kunnen leren omgaan met hulpmiddelen die op hem toepasbaar zijn? Waarom wel moeite stoppen in het rijden, het aanleren van kunstjes etc. Maar geen moeite stoppen in het het aanleren van hulpmiddelen. Als het paard daar zelfs miscshien lekker op de wei kan! en lekker buiten kan gaan wandelen! Hulpmiddelen zat te bedenken! Hier al eerder genoemd, een maatje... dat is een van de beste hulpmiddeln die je kunt hebben. Ook kun je hem leren omgaan met de belletjes inderdaad.. En vaak kun je problemen gewoon voorkomen! Als ik wist dat mijn paard blind was, en mijn paard gaat doelloos rennen als hij schrikt, dan zorg je er toch voor dat er geen water/sloot.prikkeldraad als omheining in de wei aanwezig is maar gewoon bijvoorbeeld een hek als omheining. Dan botst het misschien daar tegen aan. Maar de gevolgen zijn een stuk minder groot! Simpele hulpmiddelen die je het paard kunt aanreiken..

Simpele vraag: waarom doe je al die moeite?? Om 1x per week naar dat blinde paard te gaan kijken en te denken, guttegut, wat heeft die het lekker??? Je kunt ook doordraven hoor.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:56

Hmm beest zal erg gelukkig zijn binnen....

Ik weet dat blinde paarden met DE JUISTE VERZORGING een prima leven kunnen hebben.
Dit paard krijgt die verzorging duidelijk niet.
Te triest voor woorden dat het een bekende is bij de brandweer.

Inslapen zou helemaal niet zo onterecht zijn

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:01

CharleyT schreef:
Margoot schreef:

Heel nobel allemaal wat je wil voor zo'n paard. Maar, koop jij wat kuddegenoten, pacht een weiland, onderhoud een fraaie veilige omheining?
Als reactie of als idee hardstikke leuk, maar de praktijk zal anders wezen. Het kost allemaal nog al wat, en dat speelt zeker ook mee.
Vraagje: wat bedoel je met: het paard zal er vast respect mee hebben.............

een shetlander is echt niet duur hoor. Knipoog en als je een paard wil, moet je ook denken aan een weiland. een fraaie veilige omheining, flink wat hout erbij halen en het grootste deel is klaar. en anders breng je naar hem naar het paarden bejaardentehuis in soest, als ik het goed heb.

antwoord; Hopelijk voor het paard is hij niet blind geboren, maar langzaam zo geworden. ik weet niet of het zo is, maar ik denk dat het een traumatische ervaring is om langzaam blind te worden, zowel bij paard als mens. Maar ooit geef je toe, en accepteer je het..

edit; de manege waar ik rij hebben 2 blinde paarden, die staan bij elkaar + 3 goedziende paarden die lekker van hun pensioen genieten en daar is een goed stevig hek.. Nou zijn ze gisteren met zn allen er doorheen gerend, dus ik zal het idee van de belletjes eens op tafel gooien Lachen

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:16

ineke_ schreef:
Een blind paard kan je ook niet veilig buiten zetten. Ik zou het arme paard laten inslapen, niet binnen laten staan. In het wild was hij al lang opgegeten. Arm dier

Waarom zou je een blind paard in moeten laten slapen? Mijn verzorgpony was blind (aan 1 oog, andere nachtblind) maar die moest gewoon in hetzelfde weiland blijven want dat kende die. Gewoon zorgen voor een goede afrastering waar die zich niet aan kan bezeren en klaar is kees. Om hem alleen nog maar binnen te zetten vind ik nou ook weer zo wat. Maar ik vind het persoonlijk een beetje egoïstisch van je om maar meteen te zeggen dat ie dan maar dood moet.

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:28

ik ben het eens met spekkiejnfu

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:34

Heb niet alle reacties gelezen maar heeft iemand de video/dvd van Bent Branderup (academische rijkunst) wel eens gezien? Met z'n prachtige blinde vlekkenpaard (zo uit mn hoofd een knapstruber). Een blind paard kan echt bijna net zoveel als een paard dat wel ziet. Het is aan de eigenaar/verzorger om de mogelijkheden te creeëren. En dan is buiten staan echt wel een optie hoor.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:46

ik ken dit paard en eigenaar, die is niet al te slim...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:59

Ten eerste zou ik zeggen --> rekeningen van de reddingsacties afleveren bij de eigenaar.

Ten tweede, ik heb zelf een paard dat blind is aan 1 oog, mocht zijn ander oog het ook 'niet meer doen'. Dan gaat hij echt wel naar de paardenhemel.
Soms is het gewoon genoeg geweest en moet je een moeilijke beslissing maken voor je dier. Maar dat is volgens mij wel de meest eerlijke oplossing.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:13

En het maakt natuurlijk wel iets uit of je het paard al jaren hebt - wordt ie dan blind, dan ken je het paard, het paard kent jou en de omgeving. Dan kijk je het aan en zo lang het verantwoord en 'paardwaardig' is, kan zo één blijven.
Maar een oud blind paard in een nieuwe omgeving plaatsen lijkt me volstrekte waanzin. Dat beest kent niemand, weet niet waar ie is, kent de weg niet ....
De vergelijking met een mens is onzinnig, een mens weet namelijk dat ie blind is en zal er mee willen leren leven. Straks gaan we paarden met krukken leren lopen als ze kreupelen...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:15

dit paard staat nog niet zo lang op de huidige stal en is inderdaad veel vaker te water geraakt, eigenaar heeft het gekocht omdat het anders geslacht werd, paard is al sinds jaarling volledig blind

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:16

joepie............. weer een paard "gered" van de slacht..............

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:21

manie schreef:
Ten tweede, ik heb zelf een paard dat blind is aan 1 oog, mocht zijn ander oog het ook 'niet meer doen'. Dan gaat hij echt wel naar de paardenhemel.
Soms is het gewoon genoeg geweest en moet je een moeilijke beslissing maken voor je dier. Maar dat is volgens mij wel de meest eerlijke oplossing.

Hetzelfde hier, mijn paard was ook blind aan een oog. Dat ging hartstikke goed, maar hij wilde nog zo graag alles zien met zijn gezonde oog. Aan twee ogen blind zou ik hem nooit aan hebben gedaan, dan vraag ik me echt af voor wie je het doet.

En voor wat de vergelijking met mensen betreft, sluit ik me helemaal aan bij wat Kendra zegt.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:23

ik wil gerust meer vertellen, ik ga verder geen namen noemen en ik doe het over pm

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:50

als het dier verder gelukkig is. Alleen men zal zich wel moeten aanpassen. Zo'n dier heeft nu eenmaal meer begeleiding nodig. Ik had er een die aan 1 oog blind was. super beestje ne redde zich prima, als hij helemaal blind was geworden en het was haalbaar had ik hem ook gewoon laten leven. Het was een shetje die veel aan de pen stond en daarnaast in de groep met vele vriendjes was, volledig vertrouwen in dat het dan wel goed gekomen was. Wat betreft dit paard als het nu al ouder is en het heeft het al van jongs af aan en het red zich prima, waarom dan naar de hemel?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:38

manie schreef:
Hetzelfde hier, mijn paard was ook blind aan een oog. Dat ging hartstikke goed, maar hij wilde nog zo graag alles zien met zijn gezonde oog. Aan twee ogen blind zou ik hem nooit aan hebben gedaan, dan vraag ik me echt af voor wie je het doet.

Mijn paard is aan twee ogen blind, maar kan nog prima functioneren. Rijden (zowel bos en strand als zee) en weide gaat zeer goed. Hij heeft er nog veel plezier in, dat merk je. Als een paard het echt erg vindt, dan zie je dat ook wel.

Een blind paard (zowel één als twee ogen blind) moet men gewoon een kans geven, het paard moet leren leven hiermee. Ik zelf heb het geluk dat hij voor 100 % te vertrouwen is.