Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Het paard kan best in een paddock lopen, wat maatjes erbij, evt. een bazige shetlander en ik weet zeker dat het paard handig nog een aantal jaren kan leven. Dat idee op de eerste pagina met het idee van belletjes vind ik een goed idee
misschien helpen roodwitte linten zelfs nog wel, een paard hoort al zo goed, een blind paard vast nóg beter.. Uit zijn 'lijden' verlossen is klets, het paard zal er vast wel respect mee hebben dat hij niks meer ziet, dan hoeft hij toch niet dood?

Cassidy schreef:Misschien handig om het dier in een stevig afgezette omheining te zetten, met belletjes zodat hij hoort waar de omheining zit?
Een maatje erbij die zijn ogen kunnen zijn?
Of er toch maar een einde aan maken?
Slordig dat de eigenaar van het weiland niets van de blindheid afwist.
. Zorg gewoon voor een vlak stuk grond met goede houten omheining. En voor kuddegenootjes, zodat het dier niet alleen is. Denk dat zo'n dier dan nog wel wat kan genieten van zijn pensioen. Al hoewel, blind zijn voor een paard ook heel eng kan zijn als vluchtdier, lijkt me. Ik denk dat het paard me zou moeten laten zien of er nog genoeg levenslust en vrolijkheid in zit of niet. Zo niet, dan zou ik het dier laten inslapen. Zowel, dan zorgen voor bovenstaande eisen, vind ik (die belletjes vind ik ook een goed idee!).
KiWiKo schreef:dat "redden" is denk ik een stuk traumatischer iedere keer dan het dier inslapen
Ach, weet je........... soms moet je gewoon eens als mens zijnde wat minder lieve maatregelen nemen om een dier te redden
KiWiKo schreef:Dennis schreef:Pff, beetje slordig dat je niet vertel dat je paard blind is.
Blind paard kan prima buiten maar wel achter een aangepaste omheinig. Uit ervaring werkt hout met stroom er langs het best. Stroom tikt hier en daar en dat horen ze. En een knap houten hek lopen ze in het ergste geval een keer hard tegen aan (mits knap houten hek).
ik vind het nog slordiger dat iemand die dit paard in goed vertouwen onder begeleiding heeft niet merkt dat het dier blind is..............
Margoot schreef:ik vind het de grootste klets om het paard dan maar te euthaniseren.Het paard kan best in een paddock lopen, wat maatjes erbij, evt. een bazige shetlander en ik weet zeker dat het paard handig nog een aantal jaren kan leven. Dat idee op de eerste pagina met het idee van belletjes vind ik een goed idee
misschien helpen roodwitte linten zelfs nog wel, een paard hoort al zo goed, een blind paard vast nóg beter.. Uit zijn 'lijden' verlossen is klets, het paard zal er vast wel respect mee hebben dat hij niks meer ziet, dan hoeft hij toch niet dood?
ChantalSmook schreef:Citaat:Ja, maar tegen een blind iemand kun je zeggen, kijk, gebruik en stok en luister goed om je heen.. Bij een paard gaat dat wat moeilijk.. Als een blind persoon schrikt gaat die namelijk ook niet rennen...![]()
.
Ik vind het echt een slappe reden om een paard hierom wel te euthaniseren en een mens niet.
Een stok is toch ook een hulpmiddel.. waarom zou je een paard niet kunnen leren omgaan met hulpmiddelen die op hem toepasbaar zijn? Waarom wel moeite stoppen in het rijden, het aanleren van kunstjes etc. Maar geen moeite stoppen in het het aanleren van hulpmiddelen. Als het paard daar zelfs miscshien lekker op de wei kan! en lekker buiten kan gaan wandelen! Hulpmiddelen zat te bedenken! Hier al eerder genoemd, een maatje... dat is een van de beste hulpmiddeln die je kunt hebben. Ook kun je hem leren omgaan met de belletjes inderdaad.. En vaak kun je problemen gewoon voorkomen! Als ik wist dat mijn paard blind was, en mijn paard gaat doelloos rennen als hij schrikt, dan zorg je er toch voor dat er geen water/sloot.prikkeldraad als omheining in de wei aanwezig is maar gewoon bijvoorbeeld een hek als omheining. Dan botst het misschien daar tegen aan. Maar de gevolgen zijn een stuk minder groot! Simpele hulpmiddelen die je het paard kunt aanreiken..
CharleyT schreef:Margoot schreef:ik vind het de grootste klets om het paard dan maar te euthaniseren.Het paard kan best in een paddock lopen, wat maatjes erbij, evt. een bazige shetlander en ik weet zeker dat het paard handig nog een aantal jaren kan leven. Dat idee op de eerste pagina met het idee van belletjes vind ik een goed idee
Heel nobel allemaal wat je wil voor zo'n paard. Maar, koop jij wat kuddegenoten, pacht een weiland, onderhoud een fraaie veilige omheining?
Als reactie of als idee hardstikke leuk, maar de praktijk zal anders wezen. Het kost allemaal nog al wat, en dat speelt zeker ook mee.
Vraagje: wat bedoel je met: het paard zal er vast respect mee hebben.............
en als je een paard wil, moet je ook denken aan een weiland. een fraaie veilige omheining, flink wat hout erbij halen en het grootste deel is klaar. en anders breng je naar hem naar het paarden bejaardentehuis in soest, als ik het goed heb.
ineke_ schreef:Een blind paard kan je ook niet veilig buiten zetten. Ik zou het arme paard laten inslapen, niet binnen laten staan. In het wild was hij al lang opgegeten. Arm dier
manie schreef:Ten tweede, ik heb zelf een paard dat blind is aan 1 oog, mocht zijn ander oog het ook 'niet meer doen'. Dan gaat hij echt wel naar de paardenhemel.
Soms is het gewoon genoeg geweest en moet je een moeilijke beslissing maken voor je dier. Maar dat is volgens mij wel de meest eerlijke oplossing.

manie schreef:Hetzelfde hier, mijn paard was ook blind aan een oog. Dat ging hartstikke goed, maar hij wilde nog zo graag alles zien met zijn gezonde oog. Aan twee ogen blind zou ik hem nooit aan hebben gedaan, dan vraag ik me echt af voor wie je het doet.