Eerste veulen van 2009 geboren bij Stal de Roover

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Eerste veulen van 2009 geboren bij Stal de Roover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:19

heleenxx schreef:
Wat heb je aan een volgroeide hengst op de hengstenkeuring als hij wordt afgekeurd vanwege OCD? De grootste oorzaak van OCD is te weinig beweging op jonge leeftijd. Daarom heeft een mei-veulentje wat gelijk de wei in kan, veel betere gewrichten op latere leeftijd.
Ik vind het niet goed, zo vroeg. Wel een leuk diertje.

idd maar helaas wordt daar weinig rekening mee gehouden vind ik. Jammer genoeg. Maar zowiezo als een hengst echt goed is komt ie er wel, vroeg of laat. Geef mij maar mei-veulentjes Haha! en paarden Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:21

Romy18 schreef:
waarom zou ie nu de wei niet op kunnen dan? gewoon n dekentje op en buitenspelen!

En de grootste reden van ocd ontwikkelen zijn al die beesten die veel te vet gehouden worden in de jonge jaren!

Maar ook beweging speelt een grote rol, is ondertussen al bewezen. en de voeding moet aangepast zijn. vet moeten ze iig niet worden, hoewel ik er hier weinig vette zie. Ze moeten gewoon de juiste voedingstoffen binnenkrijgen.

dieselmarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:24

wat zijn we tegenwoordig toch allemaal aan het manipuleren!!!! Frusty

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:05

veulentje is er al , heeft geen nut nu te gaan vertellen hoe onnatuurlijk het is ,die mensen zitten al heel lang in de paarden en geloof me , die weten zelf ook al lang , helaas moeten proffs rekening houden met andere mensen , waar zon dier uiteindenlijk heen zal gaan , ONS dus , zolang de grote gros mensen een 3 jarig paard willen dat al bijna wedstrijdklaar is op die leeftijd, heeft ie het maar koud als veulen , wel gezondere botten pezen en gewrichten als er mee gereden gaat worden. alles heeft zijn voor en nadelen maar goed , fokkers zullen helaas aan de grillen van ons ruiters moeten voldoen willen ze kunen overleven , en laat dat nou net iets makkelijker gaan met een vroeg veultje... ennuh , hij is er zeker niet minder knap op , proficiat!!!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:24

Diablo schreef:
Pion schreef:
Nee, maar het is niet natuurlijk. Voordat we beginnen met onze poespas (niets mis mee overigens Clown ) zou ik een veulen liever 'natuurlijk' laten. Dekens krijgen ze later nog genoeg op. Knipoog

Paardrijden is ook niet natuurlijk, paarden op stal zetten is ook niet natuurlijk en ook dat doen we (jij toch ook?). Zolang ze er niet slechter van worden (en volgens mij wordt een veulen dat niet van een dekentje op), zie ik het probleem niet zo.

Ik zeg toch ook dat er niets mis mee is? Ik zeg dat ik met dekens liever later begin...
Mijn pony is geschoren, staat ook met 600 gram dekens over zich heen maar bij een veulen is er geen reden waarom deze een deken op moet.
MITS! ze vroeg geboren worden in het jaar.
Dan zeg ik ook; liever een deken dan niet naar buiten.
Vind het alleen jammer dat het nodig moet zijn om veulens zo vroeg geboren te laten worden maar dat heeft helaas te maken met de data van de keuringen... En inderdaad door ons omdat sommige een 3-jarige willen die ze zo de ring in kunnen rijden...
Maargoed, nu gaan we wat offtopic.

royke_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:01

Het veulentje is echt mooi ik denk wel dat hij de kou overleeft.
ik zou niet in die kou geboren willen worden eerst in die warme buik van je moeder en dan in die kou!

Love_Someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:01

Ach als je een laat veulen heb kan het ook allemaal goedkomen.. Kijk naar Westpoint die is ook pas in juli geboren.. Je kan toch niet zeggen dat ie het slecht doet Tong uitsteken
Hij was als 2 jarige wel heel iel maar hier keken ze op de keuring toch ook doorheen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:05

luxket schreef:
en in het wild? dan worden ze ook heel het jaar door geboren...

Toch niet? Daarom moeten die stallen ook manipuleren met licht en warmte, anders worden de merries niet hengstig in de winterperiode en krijgen dus ook niet zulke vroege veulens.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:09

yet Haha! weet niet of je meeleest maar gefeliciteerd met deze knappe aanwinst! Vingers aflikken

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:21

Nicole288 schreef:
luxket schreef:
en in het wild? dan worden ze ook heel het jaar door geboren...

Toch niet? Daarom moeten die stallen ook manipuleren met licht en warmte, anders worden de merries niet hengstig in de winterperiode en krijgen dus ook niet zulke vroege veulens.

Precies. Normaal gesproken zal een merrie in het voorjaar voor het eerst hengstig worden, zodat de veulens niet midden in de winter geboren worden.

albertine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:06

Wat leuk, van harte gefeliciteerd. Dat veulentje red het wel lekker warm bij zijn mama in de stal. Ik krijg zelf ook bijna 3 veulens, kan niet wachten :D