Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Re: Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:51

peehtje schreef:
Gewoon dus met oud en nieuw paard op stal, dan heb je ook geen gezijk.
Het is je eigen verantwoordelijkheid dat je je paard buiten zet. Dus als je paard dan iets breekt.. banketstaaf voor je paard, maar het is je eigenschuld.

Omdat een ander de wet overtreed? Dus als iemand vuurwerk bij jou door je brievenbus gooit en je huis vliegt (gedeeltelijk) in brand, dan is dat is dat ook je eigen schuld, dan moet je maar je brievenbus 1,5 week voor 31 januari al dichtplakken. Want kinderen van 12 snappen niet dat daar brand van kan komen?
Gezijk is overigens met een korte ei.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:54

peehtje schreef:
Dat kan je nooit gaan verbieden. Ik heb hier 2 paarden staan. Wij steken al zowat de hele week af.
Sommige paarden kunnen er tegen, andere niet.
Ik heb hier een arabier op stal, die kijkt lawinepijlen na, kan je rotjes naar toe gooien. Ze vind het allemaal geweldig.

Meerdere mensen moeten gaan oefenen met paarden voor "vreemde/enge" dingen. Maar nee, ze geven de niet-paardenmensen de schuld.

Ben ik het mee eens. Daarnaast; je kan alles wel af gaan schaffen! Vrachtwagens mogen ook niet meer, want stel dat een paard daarvan schrikt, op hol slaat en vervolgens zichzelf onder een auto 'gooit'?

Rotjes heb ik ook niks mee, maar het helpt echt niks als je daar een wetje voor gaat maken hoor En siervuurwerk vind ik mooi om naar te kijken, zonder 10 kilometer te moeten gaan fietsen oid om het te kunnen zien.

Nee, dit vind ik echt onzin hoor. Sneu voor het paard, echt waar, maar straf die jongens dan goed, ipv ook de mensen die het goed bedoelen..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:54

Charlottte schreef:
Ik ben het ermee eens,
denk eens aan het milieu, als er door professionals vuurwerk wordt afgestoken is het:
1. Veiliger
2. minder ongelukken
3. Milieuvriendelijke
4. Veel gezelliger, want je gaat dan ergens heen waar meer mensen zijn.
5. beter voor dieren.

Ik ben zeer zeker vóór deze actie, niet zozeer voor de paarden maar meer voor het milieu !!

Als er meer mensen zijn is het per definitie gezelliger? Clown Ik vier graag oud en nieuw met mensen waar ik van hou, niet met mensen waar ik van hou tussen een hele bende wildvreemden Clown

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:56

Ach, Kiwiko, dan doe je het per wijk. Op 1 januari was er toevallig een groot feest hier in de 'grote stad', en dat gebeurt inderdaad gewoon op het stadsplein, gaat prima! Vaste plekken per buurt en dat alleen daar vuurwerk afgestoken mag worden vind ik ook niet niet zo'n gek idee. Je pakt overlast op die manier veel makkelijker aan. Als nu de politie was langsgekomen bij mij voor de deur, hadden die jochies zich gewoon snel omgedraaid, nee hoor dat ding staat niet in de fik door ons, wij gooien gewoon rotjes, en dat mag toch nu? Het is nu gewoon niet goed te controleren en niet in de hand te houden, dat blijkt elk jaar wel weer.

Mariska_R

peehtje schreef:
Dat kan je nooit gaan verbieden. Ik heb hier 2 paarden staan. Wij steken al zowat de hele week af.
Ik heb hier een arabier op stal, die kijkt lawinepijlen na, kan je rotjes naar toe gooien. Ze vind het allemaal geweldig.

Meerdere mensen moeten gaan oefenen met paarden voor "vreemde/enge" dingen. Maar nee, ze geven de niet-paardenmensen de schuld.

Hoe weet je zo zeker of ze het geweldig vind als je een rotje naar haar gooit Lips are sealed

spicegirl

het heeft geen nut om de lastpakken erop te wijzen... ze weten donders goed wat er gebeurt, als je bewust een rotje achter een paard/hond/e.d. gooit!!het gaat niet per ongeluk hoor!ze weten donders goed, dat zo 'n beest zich rot schrikt, en vinden dat erg lollig !!een spotje van postbus 51 heeft tot nu toe nooit nix geholpen....

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:57

@Fleurtje100: Als je vuurwerk gaat afsteken per buurt, dan is de chaos alsnog niet te overzien, want dat komt er dus gewoon op neer dat er in elke straat wordt geknald, wat er nu ook al gebeurd. Met als enig verschil dat "professionals" het knallen regelen, vind maar eens genoeg professionals om in heel Nederland te gaan staan knallen Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Inujojo op 03-01-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:58

Mariska89 schreef:
peehtje schreef:

Hoe weet je zo zeker of ze het geweldig vind als je een rotje naar haar gooit Lips are sealed

naaaah als ze bij blijven staan kijken, kan je er enigsinds wel vanuit gaan dat ze hetniet echt erg vinden

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:01

Ik hou van vuurwerk, zie geen reden om het af te schaffen.

Wel snap ik niet waarom vuurwerk al vanaf 10 mag worden afgestoken, vuurwerk is leuk als het donker is. En daar gaat het ook om, die rot rotjes. Wat is daar de lol nou aan?

Gewoon rotjes op de verboden lijst zetten, vuurwerk vanaf 6 's avond ipv 10 's ochtends, en naast het snelrecht ook meer controle voeren.. En ouders met kinderen laten ingrijpen.. Want die kids onder de 16 kopen heus niet hun eigen vuurwerk (wat over het algemeen houden vuurwerk verkooppunten zich wel aan de leeftijdsgrens) wat ze al drie dagen voor oud en nieuw afsteken..

Anoniem

spicegirl schreef:
het heeft geen nut om de lastpakken erop te wijzen... ze weten donders goed wat er gebeurt, als je bewust een rotje achter een paard/hond/e.d. gooit!!het gaat niet per ongeluk hoor!ze weten donders goed, dat zo 'n beest zich rot schrikt, en vinden dat erg lollig !!een spotje van postbus 51 heeft tot nu toe nooit nix geholpen....

Postbus 51 is nu ook niet de meest geniale bewustmakingspartij in 't land. Een gemiddeld mediabureautje doet het nog beter dan zij. Ik ben ervan overtuigd dat je met de juiste aanpak heel wat moet kunnen bereiken.

Mariska_R

KiWiKo schreef:
Mariska89 schreef:

naaaah als ze bij blijven staan kijken, kan je er enigsinds wel vanuit gaan dat ze hetniet echt erg vinden

Ja dat snap ik wel hoor,maar bedoelde het meer met een beetje sarcasme naar het uberhaupt rotjes naar je paard gooien *LOL*

Ook al zou mijn paard het niet erg vinden (en dat vind hij ook niet,hij is wel wat gewend) dan zou ik het nog niet doen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Mariska_R op 03-01-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Nouks, ik kon t niet laten, als iemand over taalfouten van anderen gaat zeuren en dan zelf ook een domme fout erin heeft staan Clown

Mijn paard vindt het ook geweldig om te zien, al dat vuurwerk Ja
Hij gaat echt bij het hek staan kijken naar al die mooie kleuren, en dan weer even naar het andere hek, kijken wat daar knalt.. Haha!

Vorig jaar heb ik een filmpje opgenomen (kun je op klikken):
Afbeelding

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:04

Bubsj schreef:
Ik hou van vuurwerk, zie geen reden om het af te schaffen.

Wel snap ik niet waarom vuurwerk al vanaf 10 mag worden afgestoken, vuurwerk is leuk als het donker is. En daar gaat het ook om, die rot rotjes. Wat is daar de lol nou aan?

Gewoon rotjes op de verboden lijst zetten, vuurwerk vanaf 6 's avond ipv 10 's ochtends, en naast het snelrecht ook meer controle voeren.. En ouders met kinderen laten ingrijpen.. Want die kids onder de 16 kopen heus niet hun eigen vuurwerk (wat over het algemeen houden vuurwerk verkooppunten zich wel aan de leeftijdsgrens) wat ze al drie dagen voor oud en nieuw afsteken..

Hier kan ik me wel in vinden.
Gewoon lekker 'savonds,niet heel de dag.

Vuurwerk hoef van mij niet geschrapt te worden hoor,ik heb er niks mee,maar het hoort er toch wel bij Lachen

@MysticTinker: Gweldig filmpje,wat een ding joh ROFL

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:04

ik vindt vuurwerk wel leuk en mooi en ik vindt het wel leuk om het af te steken, ik vindt wel dat je gewoon geen vuurwerk naar een dier moet gooien maar elk gezond persoon zou dat toch moeten weten. maar misschien kun je ze beter zelf op t' paard zetten en vuurwerk erachter afgaan steken.. misschien is dat wel beter als mensen die wel normaal doen het te verbieden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:05

MysticTinker schreef:
Nouks, ik kon t niet laten, als iemand over taalfouten van anderen gaat zeuren en dan zelf ook een domme fout erin heeft staan Clown

Mijn paard vindt het ook geweldig om te zien, al dat vuurwerk Ja
Hij gaat echt bij het hek staan kijken naar al die mooie kleuren, en dan weer even naar het andere hek, kijken wat daar knalt.. Haha!

Vorig jaar heb ik een filmpje opgenomen (kun je op klikken):
Afbeelding

hihihi helemaal geweldig.................... en echt, echt onder de indruk is hij niet Lachen

leuk, heel leuk filmpje!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:09

peehtje schreef:

Mijn hond is ook (nog) niet bang maar dat wil niet zeggen dat het normaal is. Als de mensen die vuurwerk afsteken zich gewoon aan de regels houden en alleen afsteken wanneer het mag voorkom je een hoop ellende. Ze zijn soms een maand later nog bezig met rotjes (ja ik woon in amsterdam en daar schieten ze nu nog steeds) Ik schrik zelf ook steeds en zit niet te wachten op één of andere imbiciel die vuurwerk naar me gooit.. Inderdaad moeten de goede dan maar onder de kwaden lijden....l

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:10

@ mariska89: Het ligt 3 meter voor der, ik gooi niet OP mijn paard. Maar er net voor. Ik ben niet gek om het op mijn paard te gooien. Knipoog

@ fleurtje100 : Een kind is lang niet zo dom om vuurwerk door een brievenbus te gooien. Kinderen denken niet na dat dieren bang kunnen zijn. Dat besef hebben hun nog niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:16

zap schreef:
Dat mensen hun eigen vingers/ogen eraf schieten is negen van de tien keer eigen schuld.

Er was laatst een oogarts op de radio, hij was ook voor afschaffen van vuurwerk, die zei dat het l u llige was, dat het vaak nog nieteens de eigen schuld was....
Ook zijn kleine kindjes vaak het slachtoffer, die te dichtbij papa staan bijv.

(bron: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/het_o ... werk_bril/ )

KiWiKo schreef:
en wat als je nou in een stad woont met Zeg 250.000 inwoners..........

allemaal verzamelen op het stadsplein??????

In New York of Sydney gebeurt dat toch ook?

Ik heb er dit jaar niet echt last van gehad, zelfs mijn paarden oudejaarsavond nog even buiten gezet. zij stonden ook helemaal Wow!
Mijn dieren (katten, paarden) zijn er niet echt bang van.

Wat ik wel erg vind zijn al die vernielingen. Toch zou het mij niet zoveel kunnen schelen als ze consumentenvuurwerk afschaffen, alleen gaan ze (denk ik) dan massaal op de zwarte markt of in België kopen. Krijg je dat weer.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:16

zammetje schreef:
Verbieden lukt dan misschien niet, maar misschien kan er meer rekening met elkaar gehouden worden, een petitie geeft wel een duidelijk signaal af rondom vuurwerkoverlast. Dus ja, ik teken!

Mwah, dat duidelijk signaal dat 9000 van de meer dan 16 miljoen zich er aan ergert vind ik best meevallen iegenlijk Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:18

Nicolletje schreef:
zap schreef:
Dat mensen hun eigen vingers/ogen eraf schieten is negen van de tien keer eigen schuld.

Er was laatst een oogarts op de radio, hij was ook voor afschaffen van vuurwerk, die zei dat het l u llige was, dat het vaak nog nieteens de eigen schuld was....
Ook zijn kleine kindjes vaak het slachtoffer, die te dichtbij papa staan bijv.

(bron: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/het_o ... werk_bril/ )

KiWiKo schreef:
en wat als je nou in een stad woont met Zeg 250.000 inwoners..........

allemaal verzamelen op het stadsplein??????

In New York of Sydney gebeurt dat toch ook?

Ik heb er dit jaar niet echt last van gehad, zelfs mijn paarden oudejaarsavond nog even buiten gezet. zij stonden ook helemaal Wow!
Mijn dieren (katten, paarden) zijn er niet echt bang van.

Wat ik wel erg vind zijn al die vernielingen. Toch zou het mij niet zoveel kunnen schelen als ze consumentenvuurwerk afschaffen, alleen gaan ze (denk ik) dan massaal op de zwarte markt of in België kopen. Krijg je dat weer.

hahahaha willen 2,5 miljoen inwoners zich verzamelen ???????

hihihi het grote feest is op het stadhuisplein......... net zoals in nederland.......... maar de rest is toch echt voor de voordeur Lachen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:23

Mystica schreef:
zammetje schreef:
Verbieden lukt dan misschien niet, maar misschien kan er meer rekening met elkaar gehouden worden, een petitie geeft wel een duidelijk signaal af rondom vuurwerkoverlast. Dus ja, ik teken!

Mwah, dat duidelijk signaal dat 9000 van de meer dan 16 miljoen zich er aan ergert vind ik best meevallen iegenlijk Nagelbijten / Gniffelen

Beter iets dan niets

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:23

peehtje schreef:
@ mariska89: Het ligt 3 meter voor der, ik gooi niet OP mijn paard. Maar er net voor. Ik ben niet gek om het op mijn paard te gooien. Knipoog

Nee ik wist ook wel dat je het niet OP haar gooide hoor *LOL*
Misschien ligt het eraan dat ik zowiezo geen vuurwerk afsteek,en als ik het af zal steken,zou het niet op stal zijn.. Knipoog

Ieder z'n ding Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:24

Btw, erg briljant plan ook, om iedereen op een plein vuurwerk af te laten steken. Leuk als je daar een knalding ingooit Clown

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:26

Sommige kinderen wel hoor, net als prullenbakken, auto's, bushokjes en dergelijke. Als kinderen een bepaald besef nog niet hebben moeten ouders ze niet met vuurwerk de straat op laten gaan.
MysticTinker, ik wacht overigens nog steeds op een inhoudelijke reactie.
Ik vind het trouwens jammer dat de beginpost zo is geformuleerd, dat het vooral om paardenliefhebbers gaat. Als je namelijk op link klinkt (die het nu niet meer doet bij mij) staan daar de volledige argumenten op, waar zoals ik me kan herinneren dierenwelzijn maar kort genoemd wordt.
Het verbaasd mij dat heel veel mensen het een persoonlijke vrijheid vinden vuurwerk af te steken, of een ander daar nou wel of geen last van heeft. Persoonlijke vrijheid eindigt waar die van een ander begint, maargoed als iedereen zo zou denken was deze discussie hier nu niet, want dan was er jaarlijks niet zoveel overlast van vuurwerk.
In heel veel landen is vuurwerk afsteken door consumenten verboden, en is het georganiseerd vanuit de overheid. In België ook op sommige plaatsen werkt prima daar, er zijn genoeg referentiekaders waarom het wel zou werken. Waarom zou het daar wel kunnen maar in Nederland, waar niet eens een echt grote stad is, niet?

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:28

peehtje schreef:

Het geld niet alleen voor paarden maar ook voor honden koeien schapen.
Je kunt moeilijk zestig koeien leren aan vuurwekr te wenne voor ons is dat totaal onmogelijk.
De 1 vind er niks aan en de andere die vliegen echter altijd de lucht in.
En ik ken iemand met een hond die al 4 jaar bezig is met het wennen en dat lukt helemaal niet!