Einde tolerantieperiode voor identificatie van paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Re: Einde tolerantieperiode voor identificatie van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:58

pharagirlke schreef:
Is volgens mij gewoon een hype, gaat wel weer over, en die boetes gaan ook een averechts effect hebben, dus dat schaffen ze ook wel weer af, kortom: ik wacht nog wel even Ja

Daar zou ik maar niet teveel vanuit gaan.
Die controles gaan immers niet uit van de politie, maar wel van het FAVV. (En die hebben er speciaal extra volk voor aangenomen.)
En tegenwoordig lachen die kerels er niet mee, als het om voedselveiligheid gaat. (En dat is nu net waar dit hele chipgedoe om draait.)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:04

Tieneke schreef:
Urielle, je moet ook gewoon je huisadres opgeven (adres eigenaar). Waar je paard gestald staat, interesseert hen ook niet Haha!

Jawel, dat moet je in principe invullen in de rubriek "sanitair verantwoordelijke" Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:07

Aaaah, oh ja, nu je het zegt. Maar zou je dat dan ook telkens moeten laten aanpassen als je van stal verandert? Stond toch duidelijk dat je alleen bij verandering van eigenaar het ding moet opsturen, dacht ik?

(Juist, mijn paard staat hier thuis, dus bij mij staat bij sanitair verantw. en eigenaar hetzelfde.)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:37

Geen idee, mijne staan ook thuis dus over dat probleem hoef ik ook niet na te denken Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:08

Tieneke schreef:
Aaaah, oh ja, nu je het zegt. Maar zou je dat dan ook telkens moeten laten aanpassen als je van stal verandert? Stond toch duidelijk dat je alleen bij verandering van eigenaar het ding moet opsturen, dacht ik?

(Juist, mijn paard staat hier thuis, dus bij mij staat bij sanitair verantw. en eigenaar hetzelfde.)

Ik ben ook zowel de eigenaar als sanitair verantwoordelijke, maar mijn stallen zijn wel niet op de vierde verdieping midden in de stad Huilen van het lachen
Maar er staat een apart regeltje: adres waar de paardachtige staat..... en dus zou je idd steeds als je van stal wisselt dat op moeten geven bij de databank. Daar begin ik dus echt niet aan Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:10

Nee idd, begrijpelijk.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 04:50

Citaat:
De chips moeten ervoor zorgen dat paardenvlees met ongewenste residu’s van geneesmiddelen niet op het bord van de consument belandt. Aan het systeem zijn nog een aantal andere voordelen verbonden. Bij wedstrijden zal men niet langer meer kunnen knoeien met de identiteit van de dieren en het wordt mogelijk om een ruimere waaier aan medische behandelingen toe te dienen.

Tja ze moeten toch een manier verzinnen om het logisch te laten klinken aan de consument.
Helaas is de waarheid gebaseerd op een heel ander verhaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 05:38

dus als ik het goed begrijp; als het paardenbeest niet bestemd is voor slacht is die chip niet nodig? Verward En niet kunnen knoeien met identiteit van dieren? Dat zie ik toch nog genoeg bij ons op wedstrijd ondanks de chip.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 06:29

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:14

pharagirlke schreef:
dus als ik het goed begrijp; als het paardenbeest niet bestemd is voor slacht is die chip niet nodig? Verward En niet kunnen knoeien met identiteit van dieren? Dat zie ik toch nog genoeg bij ons op wedstrijd ondanks de chip.

Wat is "niet nodig"? 1) Het is verplicht voor elk paard dat een zekere tijd op Belgisch grondgebied verblijft en 2) als je het niet doet, laat Rendac later je paard liggen als het dood is. Hoezo niet nodig?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:36

Dit is toch een vorm van manupulatie?!
Aan alle kanten worden we vast gezet op zeer slinkse manier, waar blijven we dan met onze vrije wil.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:11

België is echt zo fout als het om paarden gaat, binnenkort mogen we ook niet meer dan zoveel paardan per h hebben enzo. Nu Was het de bedoeling voor *eerste datum* Je aanvrag tot het stamboek en dergelijke ingediend te hebben. Het schetsen mocht nog wachten, als je gewoon al hebt aangevraagd riskeer je geen boete. Maar omdat het zo lang duurt. PLOTS komen ze daarmee af en er zijn wel veel paarden in belgie. Mijn moeder is DA , van in de zomer tot nu zit haar bureau VOL gestapeld met papierwerk en het houdt niet op. Paarden moeten een microchip in de hals krijgen en geschetst worden. Ookal is het nog een jong donker paard met sokken, dat later wit zal worden, ja dat moet ook. Dat heeft ze al veel voorgehad. Paardenhandelaars hebben het enorm moeilijk met ons, stel dat ze een oud paard hebben voor de slacht, moeten ze EERST nog alles betalen en aanvragen en chippen en dan pas mag het naar de slacht.. Zo hebben ze al genoeg verlies gemaakt. De paarden moeten in de databank zitten.

edit: een chip is niet alleen voor de slacht maar voor elk paard. Maar op de papieren duid je aan voor wat het paard dient he, sportpaard, slachtpaard. etc.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:06

Bij mij is het zo verlopen voor een van mijn merries:
- aanvraag via idpaarden site afgedrukt, ingevuld
- kopie van stamboekpapieren meegestuurt
- kopie van EU-erkende passport (1e en middelste EN graf.signalement pagina) meegestuurt ... zoals opgelegt in procedure!!

- 1e week Mei is de merrie gechipt, de 3-luik formulier door DA EN mijzelf gecontroleert, aangepast.
- laatst week Mei is de formulier door de DA (met een stapel andere formulieren) opgestuurd naar de databank = ZOALS HET MOET! (niet naar de Stamboeken die NIETS met het registreren van de chipgegevens te maken hebben!!),

... seder dien diverse telefoontjes, emails ...

Nu ... 8 maanden later nog steeds geen Mutatie Formulier ontvangen!

Bij mijn andere merrie '... Lady' heb ik een Mutatie Formulier ontvangen ... voor een hengst met precies dezelfde gegevens, naam!!, enz enz als mijn merrie. Boos!

Het is een stootje!

Ik wou dat ik Duitsland of Poland dan kon ik tenminste mijn paarden laten brandmerken of vriesmerken om in order te zijn met het Europese wetgeving ipv van een chip te moeten laten plaatsen!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:19

Leuk, een hengst die Lady heet Clown Heel slim Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:25

Jongens toch, da's echt een lompe fout die ze gemaakt hebben. Op Falco's mutatiedocument staat mijn adres verkeerd (dikke spelfout). Ik ben niet van zin om dat nog te laten aanpassen of om er iets van te zeggen... Maar een geslachtsverwisseling... Ga je het laten aanpassen?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:53

Ik had mijn paard laten registreren als niet-slachtpaard en hij staat er op als wel slachtpaard....

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:00

Sin schreef:
Ik had mijn paard laten registreren als niet-slachtpaard en hij staat er op als wel slachtpaard....

Oei, das ook minder. Ga je het veranderen?
Stel dat het nu omgekeerd is, kan je het wss niet meer veranderen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:31

Je paard uitsluiten voor de slacht is niet om te keren, zeggen ze. Dus het ander wel, denk ik? In ieder geval, als het een fout is van de administratie, dan moet het hoe dan ook te veranderen zijn. Is imo toch belangrijker als een foutje met geslacht of zo.

(Al is geen enkele fout te appreciëren.)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:04

Inderdaad, uitgesloten van de slacht is onomkeerbaar. Indien aangeduid dat het wel mag geslacht worden, kan je dmv het mutatieformulier dat laten wijzigen in uitgesloten van de slacht.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:13

Stel je voor dat ze dus een omgekeerde fout maken: je geeft aan dat het paard geslacht mag worden en zij maken ervan dat het uitgelosten wordt van de slacht. Is het dan enkel hopen dat ze je aanvraagformulier nog hebben? Haha!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:15

Alizeetje schreef:
Sin schreef:

Oei, das ook minder. Ga je het veranderen?
Stel dat het nu omgekeerd is, kan je het wss niet meer veranderen?

Omgekeerd is het niet meer te veranderen.
Voorlopig doe ik er niets aan, mijn paard blijft bij mij en zolang hij bij mij is bepaal ik wat er met hem gebeurt .. dus dan maakt het eigenlijk geen verschil.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:33

[/quote]

Maar... Ooit komt dat moment wel. En het is dus wel zo dat Rendac niks meer meeneemt dat niet gechipt is. Laat je dan gewoon dat dood paard liggen of het erf? Wat doe je dan? Je moet wel chippen.[/quote]

Rendac komt je paard gewoon halen als hij niet gechipt is hoor.