Adelinde wint Kur op Muziek Jumping Mechelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Adelinde wint Kur op Muziek Jumping Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:30

Ik denk dat velen van ons de Tango-kur al zo vaak hebben gezien, dat je zo'n beetje weet wanneer ze wat gaat doen. En dat klopte dus niet met wat je vandaag zag. Maar de overgangen klopten wel met de muziek. Ik denk, maar dat zeg ik als leek, dat Anky niet de oefeningen op de "juiste muziekmomenten" kon laten zien omdat ze op safe moest spelen en in de gestelde tijd wel alle onderdelen moets laten zien en daarbij ook nog ruimte houden om event iets te smokkelen. Tenminste, zo zou mijn redenatie zijn als ik daar zou rijden. Maar die kans is bijzonder klein! Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:32

Urielle schreef:
Nee, gewoon hobbymatig dressuurmeidengeneuzel hoor Knipoog

Oh. Nou, 't komt profi over, hoor. Dacht dat je misschien voor een krant ofzo werkte.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:37

Heel knap zeg!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:44

Ik was er ook life bij en heb ook vooral van Happie genoten met beide paarden! Happy Athletes en een éénheid van ruiter en paard, zalig om te zien!
Ik begrijp ook niet hoe je artistiek nog zo hoog kan scoren als je zoals Anky stapt op drafmuziek, galoppeert op drafmuziek enz.enz.
Michal Rapcewicz is de Pool die in Friesland traint samen met "Friezenruiter" Peter Spahn op stoeterij "Het Swarte Paerd".
Hij reed idd behoorlijk sterk al zag het er iets gespannen uit af en toe, maar doe het maar eens in die entourage!
Adelinde vond ik ook sterk rijden, Parcival was idd wat kijkerig op de korte zijde bij de A, maar dat loste ze perfect op en ik vond ze de verdiende winnaar qua totaalbeeld.
De enige steek die Jeanette Haazen liet liggen was idd in de piaffe, verder is het een échte kür amazone die als één van de weinigen constant mee is met haar muziek en dat is een aspect wat soms in mijn ogen te weinig telt.

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:41

Knap gedaan weer! OK dan!
Ben nu trouwens wel heel benieuwd naar een filmpje van Anky en Painted Black, haha!

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 23:45

gijs schreef:
ik kom ook net terug
ook ik vond hans peter een fijner beeld geven in de proef dan adelinde
en wat anky betreft; ik zat echt te kijken zo van daar klopt echt geen snars van
en als je dan toch al improviseert, doe dan wel de juiste dingen op de juiste muziek
ik heb deze kur al zovaak gehoord dat zelfs ik weet waar de draf en galop momenten zitten
dan doe je die toch op die muziek, je bent immers toch al aan het improviseren
had ook niet verwacht dat ze tweede zou worden

verder wel erg genoten, jammer van de piaffe van jaenette
vind haar altijd een geweldige combinatie
die amerikaanse dame vond ik echt not
veel te veel spanning en slordig, ik zat dan ook met open mond te kijken dat ze zoveel punten kreeg

en het punten verschil was inderdaad veel

weet iemand trouwens op wie adelinde de prijsuitreiking deed?

Als Adelinde niet op parzival zat, dan denk ik dat ze op Ulissa zat, dat paard rijd zij ook, kwam eerder uit in het Z2.

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 04:36

Citaat:
Waar wordt er eigenlijk naar gekeken bij het artistieke gedeelte? Als je met verkeerde muziek en een ter plekke verzonnen choreografie daar toch nog 82% voor haalt?

Edit: Is die onderste rij niet voor het technische gedeelte? Want het artistieke is anders wel heel veel hoger dan het technische.

De bovenste score is de technische score en de onderste het artistieke deel.

Bij het artistieke deel wordt o.a. gekeken naar:
De choreografie, verdeling van de rijbaan, worden de overgangen en de verschillen gereden exact op de overgangen van de muziek,
kloppen de gangen met de ritmes van de muziek (alhoewel dat geen 100% vereiste is omdat dit nagenoeg onhaalbaar is aangezien geen enkel paard in staat is om meer dan 30% van de kür 100% exact in het tempo van de muziek te lopen),
de muziekkeuze, de interpretatie van de muziek (draagt de muziek in positieve zin bij aan het 'plaatje' wat wordt vertoond) m.a.w. komt de muziek de uitstraling van de combinatie en de gereden proef ten goede enz.

Als de muziek niet de 'smaak' is van de jury dan mag dit toch geen nadelige invloed hebben. Een kür is per slot van rekening geen verzoekplatenprogramma voor de jury. Dan dient men het aandachtsaccent te leggen op het tempo en de, juist in de muziek gereden, overgangen. Maar het laat uiteraard geen twijfel dat aansprekende muziek bij een aansprekende combinatie toch stiekempjes tot een betere beoordeling zal leiden.

Maar bovenal staat het technische gedeelte.
Een technisch goed gereden kür met slechte muziek scoort altijd hoger dan een technisch slecht gereden kür met goede muziek.
Deze twee gegevens worden aan elkaar gekoppeld.
Je kan nooit bijv. 65% technisch hebben en 80% artistiek.Onmogelijk!

Er bestaat een soort van een onbevestigde gouden regel voor het artistieke deel wat vnl. belangrijk is voor de kürmakers.
Als je het goed gedaan hebt dan wordt het artistieke deel ongeveer 8% van het techische percentage hoger beoordeeld (dus niet 8% bovenop het technische percentage maar 8% van het technische percentage). Zit je hoger dan die 8% dan heb je het uitmuntend gedaan maar...dan moet het totaalplaatje (zoals boven vernoemd) wel kloppen.
Tja.. en als een kür technisch naar de knoppen gereden wordt dan hoef je er artistiek ook niet op te rekenen dat die 8% gehaald wordt. Het hangt dus zeer nauw samen allemaal.

Ik kan geen oordeel geven over deze wedstrijd en over de uitslag want ik ben er zelf niet bij geweest maar de beoordelingen zijn als volgt;
Adelinde: Techn. gemiddelde van 78,50 % en een artistiek gemiddelde van 80,80%
Ankie : Techn. gemiddelde van 74,80% en een artistiek gemiddelde van 82,00%
HP : Techn. gemiddelde van 73,80% en een artistiek gemiddelde van 82,00%

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:37

rocky21 schreef:
Tot slot gaven zowel Dirk Caremans als Wim Ernes te kennen tijdens de Persconferentie achteraf dat zij Minderhoud de eigenlijke winnaar vonden van de kur. Dat een Mariette Withages keihard durft te zeggen dat zij goed heeft gejureerd en dat zij heeft gepunt wat zij heeft gezien vind ik werkelijk te triest voor woorden!

Maar wie is hier nu gek dan?? Een jurylid dat Anky op de tweede plek zet en HP op de derde en paar uur later vrolijk zegt dat HP eigenlijk had moeten winnen, vind ik ook niet echt geloofwaardig overkomen.
Laten we dan gewoon de winnaar 2 uur na de wedstrijd bekend maken Haha! . Heeft iedereen in ieder geval de tijd 'het er over te hebben' voordat er een besluit wordt genomen.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:53

wat een toppers hebben we toch! Pling

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:33

Super weer van Adelinde, en ook super natuurlijk dat plaats 1 t/m 4 voor de Nederlanders was OK dan!

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:56

Haha! Nu snap ik waarom Sjef Janssens aan het begin van Anky haar kur weg liep in paniek en waarom Anky boos uit de ring kwam en Sjef gelijk begon te mopperen tegen haar Tong uitsteken .
Wat haar kur betref was het inderdaad te zien dat er niets van klopte maar goed, moet op moment inderdaad wel shok zijn als je der verkeerde muziek hoord draaien. Maar los van die muziek vond ik PP toch niet echt braaf, ze heeft hem verschillende keren moeten terug nemen en aanpakken, dat moet voor iedereen zichtbaar geweest zijn.

Adelinde vond ik op sommige momenten enorm gespannen, maar ik kan er wel vrede met nemen dat ze gewonnen heeft
Persoonlijk vindt ik dat Adelinde en Happy wel aan elkaar gewaacht waren met ieder zijn foutjes.

Maar wat de jurering betref en zeker het voorval van Kemmer schandalig, gans de zaal had het wel gezien denk ik als je beetje kijkt met kritische ogen dat het niet snor zat. Het bloeden begon halverwege de proef en ja verpreide al snel over de ganse mond. Vond dit wel sneu voor Kemmer.

En nu los van die proeven, vonden de mede bokkers ook niet dat er GEEN ambiance zat in de nekkerhal, ik ben namelijk ook tot s"nachts gebleven en wat een dode bedoening!!!!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:49

Ik vond het vooral erg druk, erg warm en erg massaal allemaal. Maar wat wel grappig was: ik had 's ochtends gebeld of er nog dagkaarten beschikbaar waren. Jazeker, geen probleem, kaarten voldoende voor de tribune. Reserveren kon niet meer, maar dat was ook echt niet nodig, werd me gezegd. We komen daar en dus geen zitplaatsen meer! Je kon wel naar de hal lopen en kijken voor een staplaats. Nou, wij dachten "dit wordt niks", maar toch de kaarten gekocht in de hoop dat we vanaf een staplaats iets konden zien (ik ben normaalgesproken nogal van de dure kaarten en goede zitplaatsen). De plek die we hadden, was écht geweldig. We konden in principe de paarden zó aanraken bij het binnen- en buitenstappen van de ring. Echt super, heb geen moment spijt gehad dat we daar hebben gestaan. Zou het volgende keer weer doen. Maar inderdaad, echt ambiance was er niet. En het gedoe bij de wc's... pfff.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:12

Dat is wel slordig Chevax, zitplaatsen voor de kur zijn 3-4 weken van te voren altijd al uitverkocht. Ja

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:17

Ja, een goede les voor de volgende keer (heb ook meteen kaarten besteld voor Amsterdam!). Maar als we de kaarten op voorhand hadden gekocht, hadden we nooit zo dicht met ons neus er bovenop gestaan. Dus een geluk bij een ongeluk deze keer!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:43

Adelinde verdiend gewonnen, Anky onverdiend 2de, HP had 2de moeten zijn, zonder twijfel...

Ik ben echt geschrokken van Cornelissen, zo ontspannen ogend (alhoewel hij aan de VIP-kant wat last had van het rumoer) en krachtig lopend (de laatste piaffe was rechtstreeks uit het boekje), echt chapeau.
Bij Anky was het duidelijk dat er iets niet juist zat met de muziek, en dan krijgt ze nog zo'n hoge punten... tja...

Het beste paard in de competitie vond ik echter de 8jarige EKWADOR (Heraldik x Corofino).
Spijtig van de grote fouten in de series, want dat is zonder meer een wereldpaard. Als 2 druppels water gelijken op Royal Diamond en zo krachtig voor een 8jarige, ik was er weg van!

En bij Jeroen was er overduidelijke verbetering tov het BK 3 maanden terug, Apollo was véél beter!

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:58

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:43

knap gedaan! OK dan! Go jij! Go jij!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:52

Super gedaan zeg Haha!!

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:31

rocky21 schreef:
Ik kom er net vandaan en het was vandaag een dieptepunt in de jurysport. Om te beginnen was het juryverschil bij veel juryleden verschrikkelijk hoog. Als voorbeeld kan ik Anne van Olst opnoemen die maar liefst 9% verschil had tussen het hoogste en laagste aantal punten. En dit is maar een voorbeeld van de velen! Daar komt bij dat iedereen over Adelinde en Anky praat maar in mijn ogen en die van een groot deel van het publiek was er vandaag 1 echte winnaar, nl Hans Peter Minderhoud en Nadine. Zijn gehele proef was het toonbeeld van lichtvoetigheid en elegantie, die merrie stond er zo fijn aan dat het werkelijk een genot was om naar te kijken. Dit was het toonbeeld van de Happy Athlete. Zonder af te doen aan de kwaliteiten van Adelinde en Parzival, maar zij hadden toch te kampen met spanning en Parzival die bij tijd en wijlen erg sterk en drammerig over kwam. Het kan toch niet zo zijn dat een paard alleen op zijn fantastische piaffe een kur wint? (Sorry Adelinde no hard feelings!) Hoe Anky op de tweede plaats terecht is gekomen is werkelijk een raadsel. Het feit dat zij een geimproviseerde kur reed geeft wel aan hoe slecht het met het artistieke gedeelte heeft gezeten. Dat zij daar dan scores op krijgt van 80 tot 82% vind ik echt een schande van de jurysport. Tot slot gaven zowel Dirk Caremans als Wim Ernes te kennen tijdens de Persconferentie achteraf dat zij Minderhoud de eigenlijke winnaar vonden van de kur. Dat een Mariette Withages keihard durft te zeggen dat zij goed heeft gejureerd en dat zij heeft gepunt wat zij heeft gezien vind ik werkelijk te triest voor woorden! De dressuursport gaat kapot aan dit soort mensen die alleen maar op politieke gronden zitten te jureren. Ik hoop dan ook echt dat er heel snel iets gaat veranderen en dat er snel een beoordelingssysteem komt voor juryleden!
Haya mijn zegen heb je!

Ik ben ook gaan kijken, en met dit commentaar kan ik me helemaal bij aansluiten! Wat een zeeer rare uitslag...

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:22

Anky creatief na grote blunder

AMSTERDAM - Anky Van Grunsven heeft zaterdag bewezen dat ook grote kampioenen wel eens een blunder maken. En hoe. De meest geroutineerde amazone van iedereen die op dit moment actief is in de paardensport moest haar hele kür op muziek tijdens het concours hippique van Mechelen improviseren. Reden: ze was haar muziek vergeten.

“Ik ben ontzettend stom geweest. Ik heb over deze situatie al vaak nachtmerries gehad. Nu overkwam het me toch”, zei de Brabantse Van Grunsven in België. Hoe het toch kon dat ze niet de muziek bij zich had waarop ze zo had geoefend? Ze had haar cd’s laten inpakken door een ander en prompt ging het mis.

Improvisatie
Omdat Van Grunsven grenzeloos vertrouwen had in degene die haar cd-koffer had ingepakt, verzuimde de 40-jarige Brabantse voor de wedstrijd een soundcheck te doen. Het gevolg was dat Van Grunsven aan het begin van haar kür volledig verrast werd door de muziek die haar moest begeleiden.

“Ik heb vanaf de eerste pas geïmproviseerd. Diep puttend uit mijn geheugen kon ik me ongeveer herinneren wat er moest komen. Ik heb geprobeerd daarop te anticiperen. Painted Black deed erg zijn best, in tegenstelling tot vrijdag. En ik bleek ineens erg creatief te zijn.”

(c)ANP/NUsport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:31

Joke, oud nieuws.. Heeft hier al gestaan Knipoog

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:37

Ok wist ik niet Tong uitsteken

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:01

tamoreliefje schreef:
Haha! Nu snap ik waarom Sjef Janssens aan het begin van Anky haar kur weg liep in paniek en waarom Anky boos uit de ring kwam en Sjef gelijk begon te mopperen tegen haar Tong uitsteken .
Wat haar kur betref was het inderdaad te zien dat er niets van klopte maar goed, moet op moment inderdaad wel shok zijn als je der verkeerde muziek hoord draaien. Maar los van die muziek vond ik PP toch niet echt braaf, ze heeft hem verschillende keren moeten terug nemen en aanpakken, dat moet voor iedereen zichtbaar geweest zijn.

Haha, lijkt me geweldig om te zien. Clown

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:01

Ik heb net de filmpjes bekeken, maar ik vind het zéér terecht dat Adelinde gewonnen heeft.
Super passage/piaffe tour, super gesprongen wissels, mooie pirouettes allemaal onderdelen waarin flinke punte gescoord worden.
Dit was toch allemaal net op een wat hoger niveau dan bij HP.
Daarbij vind ik Nadine wat 'onrustiger' in de aanleuning, ze komt vaker wat te diep en wordt wat eng in de hals.
Ook de kracht die van Parzival uitstraalt is onovertroffen.

Ik denk dat Adelinde op 1, HP op 3 en Anky op 3 een betere uitslag was geweest Bloos
Maar ach wie ben ik Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:25

Net even de kür van Adelinde gekeken, ik vond het een mindere kür als vorige week in Londen.
Volgens mij had ze Parzival wel goed voor elkaar, behalve het kijkerige misschien, maar de overgangen met de muziek konden beter. Op het einde zat ze er zelfs best wel naast. Nerd
Ook frapant dat Adelinde een extra volte inlaste, vlak voor de 2e keer uitgestrekte galop, toen liep ze dus ook erg voor op de muziek. Clown

Dit is wat ik uit het filmpje haal, ik heb HP etc. helaas nog niet gezien.