Paard dodelijk getroffen door kogel in weiland *update*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Paard dodelijk getroffen door kogel in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:45

Ja Ja Jagen is echt geen goedkope hobby Tong uitsteken Wel heel vriendelijk dat ze het aangeven wanneer ze gaan jagen enzo Lachen

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:47

Gelukkig gaat de politie het onderzoeken. Want ik lees net " kogel boven zijn oog" dan zou ik als eigenaar wel willen weten of het een rondzwervende kogel is geweest of iemand die rare dingen aan het uitspoken is. je hoort nl wel andere nare dingen die ze met paarden doen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:50

Een rondzwervende kogel van een jager kan ik me haast niet voorstellen... Met kogel wordt alleen op reeën en ander grootwild gejaagd. Dan zit je meestal als jager een hele tijd te wachten tot er een beest langs komt, en dan moet je maar net geluk hebben dat hij zo staat dat je hem kunt schieten. En zoals ik al eerder zei, een jager die een ree niet kan onderscheiden van een pony/paard is toch echt echt geen jager.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:51

_Tara_ schreef:
Maar als die jagers dat stuk land toch pachten zeg maar, dan hoeven ze toch niet keer op keer toestemming te vragen?

jagers pachten geen grond. Maar stellen contracten op waarop ze toestemming krijgen om op een stuk grond te mogen jagen, er word dus niet elke keer om toestemming gevraagd. Zou natuurlijk een beetje belachelijk zijn, zou het zelfde zijn als je elke dag aan je werkgever moet vragen of je aub mag komen werken.

Voor alle anti-jagers: Ik wens jullie erg veel succes als straks de wilde zwijnen plaag hier in Nederland ook is doorgedrongen, denk dat de meeste met een beetje liefde voor de natuur maar wat blij zijn dat er nog een stel jagers zijn op dat moment. Door dat schoftigere gedrag van bepaalde mensen zijn er al bijna geen jagers meer. Terwijl we die in de toekomst zo hard nodig zullen hebben.

@ElCid: Vertel er dan ook even meteen bij dat de reden waarom er geen konijnen meer zijn is veroorzaakt in het opstellen van de flora en fauna wet waarbij het verboden werd om op vossen te jagen. Al jaren geleden maar de schade die die stumpers in Den Haag hebben aangericht is nog altijd terug te zien. Maar goed, dat krijg je als je stadsmensen laat beslissen over dingen die zich op het platteland afspelen, ze hebben simpelweg geen enkel benul.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:56

jesito schreef:
Ik zag op een andere site staan dat het dier savonds gevonden is met de schotwond boven zijn oog en is behandeld door een dierenarts, het dier leek op te knappen maar ging ineens heel hard achteruit en is alsnog gestorven.

Er is toch aan de grootte van de schotwond en de kogel te zien of een kogel van ver af of dichtbij is afgevuurd?
Bovenstaande doet me namelijk meer denken aan een pistool/geweer op het arme dier zijn hoofd, dan een rondvliegende kogel. Daarmee wil ik het laatste ook weer niet uitsluiten.
Ik hoop dat men kan achterhalen wat er gebeurd is.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:57

@ Visconti: Ik ben het met je eens. Ik was eerst anti-jacht maar zoals ik net als zei geeft mijn vriend toestemming aan de jagers om ( tegen vergoeding) op zijn land te jagen. Zijn hele vriendelijke mensen en ik heb heel fijne/goede gesprekken met ze gehad.
Dit zijn plezier/hobby jagers maar voor de noodzaak, idd op wilde zwijnen en hazen, en op verzoek van mijn vriend dus op kraaien.
Ze hoeven idd niet elke keer toestemming te vragen maar ze melden hun komst wel vooraf. We zo fijn omdat er dus koeien/paarden erg dicht bij hun jachtgebied grazen die we dan of binnen zetten of verplaatsen.
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 22-12-08 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:58

@ Visconti: Misschien dat dat dan in Duitsland en Nederland anders is, voor zover ik weet pachten ze in Duitsland wel stukken grond.
In Duitsland mag er ook nog steeds op vossen worden gejaagd.
@ Stennisje: Volgens mij als je een kogel recht op het hoofd van dat dier schiet, blijft er weinig van over Nagelbijten / Gniffelen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:03

De kogel zal wel niet heel nauwkeurig geschoten zijn anders zou het paard niet nog een dag overleefd hebben. Een ongeluk lijkt me dus niet uitgesloten, maar ik denk dat ze het wel kunnen achterhalen. Je zou toch aannemen dat een jachtgeweer een heel andere kaliber heeft enz (ik zeg maar wat hoor, geen bal verstand van geweren Nagelbijten / Gniffelen )

@_Tara_: In Nederland mag je ook weer op vossen jagen hoor Ja De gevolgen waren ronduit dramatisch (zoals alle jagers al voorspeld hadden Vork ) en uiteindelijk is de regering ook tot dit inzicht gekomen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:29

Tja, de problemen van een te dicht bevolkt land waar alle oorspronkelijke roofdieren zijn uitgewist en dus de mens het moet overnemen.
In 1e instantie heb ik niks tegen jagers, overigens, de goede dan wel te verstaan. Die gaan met beleid te werk en zorgen er inderdaad voor dat de wildstand in orde blijft. Jammer genoeg zie ik het ook vaak anders; met zijn allen de auto in, die lukkraak ergens langs een weg parkeren ( er liep in de verte een konijn!!), honden eruit, wild opjagen en schieten op alles wat beweegt. Het zal niet de 1e keer zijn dat een ( eigen) hond wordt geschoten.

Wildbeheer is iets anders dan branie schoppende, brallende lui die zich erg stoer voelen met een geweer in hun hand. Ik heb meegemaakt dat er mijn kant op werd geschoten door een "jager" toen ik aan het buitenrijden was; waarom? Omdat ik op een stuk openbare slootkant wat hij "pachtte" / mocht gebruiken of hoe je het wil noemen , bloemen aan het plukken was, wat volgens deze heer niet mocht.
Ik heb het meegemaakt dat in een van de bomen die hier naast mijn rijbak staat een kraaiennest zat, waarop richting mijn bak, waar de paarden in stonden, werd geschoten. Toen we naar het hek toeliepen reden de heren snel weg; stoere jongens, hoor.

Ook hier weer zullen de goede onder de slechte moeten lijden; wie de schoen past trekt hem aan.
Maar ik zie, persoonlijk, de lol er niet van om dieren dood te schieten, ondanks dat ik weet dat het soms moet gebeuren. Maar dan wel graag door mensen die verstand van zaken hebben, normaal met andere mensen omgaan, kijken wat ze doen en waar ze het doen, etc. Niet de groepen die op hun vrije avond even een paar beesten moeten doodschieten.
De discussie ga ik ook niet aan met een jager, we komen er nl. toch nooi uit Cool .

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:36

je hebt er goede en slechte jagers tussen zitten, dat is met alles zo.
aantal jaren geleden een leuk voorval gehad.
ik ging met mijn hond in het bos wandelen en parkeerde netjes mijn auto op een parkeerplaats. een paar meter verder kwamen er jagers naar mij toe met het verzoek of ik mijn auto ergens anders wilde parkeren want hun waren aan het jagen. Dus ik heel dom: oh, jagen jullie dan op auto's? Vond die man niet grappig en zei een beetje nors dat ik niet raar op moest kijken als er straks een schot hagel in mijn auto zat. Ohja, zei ik, dan heb je wel een brilletje nodig om het verschil te zien tussen een konijn en een auto, en bedankt voor de waarschuwing, dan weet ik wie ik straks aan kan geven want ik weet donders goed wie jij bent. (ik had geen flauw idee wie hij was, hahahaha) Haha!
Hij zei niets meer, en ze gingen verder. Maar ik ben toch maar de andere kant uitgewandeld, rare lui hoor.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:38

maar om even terug te komen op het verhaal, ik denk dus niet dat het van een jager is geweest, want voor zover ik weet schieten ze hier alleen met hagel. Een kogel komt volgens mij dus niet uit het geweer van een jager, maar van een andere malloot. Arm paard, arm baasje.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:40

Komtie he!

1 van de journalisten van berkelstream.nl heeft onderzoek gedaan en er blijkt helemaal geen paard neergeschoten te zijn! Het gaat hier om een burenruzie en dit is verzonnen om elkaar zwart te maken..

Ik citeer:

ze hebben samen met 112achterhoek en rtv gelderland research gedaan en er was geen enkele dierenarts uit de regio gebeld hierover en ook de politie wist nergens van!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:45

Sjezes... Moet niet gekker worden Nagelbijten / Gniffelen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:58

Geweldig, dag dag alle slimmerikken op Bokt.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:04

nou mensen, ga dan nu maar weer verder met het gezeik op jagers.......tjonge jonge........
Er zijn weer heel wat conclusies getrokken!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:11

Jeanine84 schreef:
Komtie he!

1 van de journalisten van berkelstream.nl heeft onderzoek gedaan en er blijkt helemaal geen paard neergeschoten te zijn! Het gaat hier om een burenruzie en dit is verzonnen om elkaar zwart te maken..

Ik citeer:

ze hebben samen met 112achterhoek en rtv gelderland research gedaan en er was geen enkele dierenarts uit de regio gebeld hierover en ook de politie wist nergens van!

Als dit uit een betrouwbare bron komt... vind ik het schandalig dat er zo'n gruwelijk verhaal gebruikt wordt om elkaar zwart te maken...

garuudaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:12

jeetje! wat naar, alle sterkte voor de eigenaar!!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:20

lindake schreef:
Jeanine84 schreef:
Komtie he!

Ik citeer:

Als dit uit een betrouwbare bron komt... vind ik het schandalig dat er zo'n gruwelijk verhaal gebruikt wordt om elkaar zwart te maken...

Mijn beste vriend is 1 van de oprichters van berkelstream, dus ja zeer zeker betrouwbaar, het is door hun uitgezocht Knipoog en het is door de genoemde websites ook verwijderd en ook de tubantia heeft het van hun site gehaald!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:40

Stennisje schreef:
jesito schreef:
Ik zag op een andere site staan dat het dier savonds gevonden is met de schotwond boven zijn oog en is behandeld door een dierenarts, het dier leek op te knappen maar ging ineens heel hard achteruit en is alsnog gestorven.

Er is toch aan de grootte van de schotwond en de kogel te zien of een kogel van ver af of dichtbij is afgevuurd?
Bovenstaande doet me namelijk meer denken aan een pistool/geweer op het arme dier zijn hoofd, dan een rondvliegende kogel. Daarmee wil ik het laatste ook weer niet uitsluiten.
Ik hoop dat men kan achterhalen wat er gebeurd is.

Dat denk ik dus eerlijk gezegd ook.

En wat de jacht betreft, vind ik het prima als het eerlijk en normaal gebeurd en het dier ook opgegeten wordt.
Het heeft dus een doel gehad het dier te schieten.
Maar ik heb ook al wel eens gezien dat ze met 11 jagers rondom een konijntje stonden en een paar van heben schoten, aangezien het dier vol zat met kogels was het niet meer te eten natuurlijk en dat vind ik dus nergens voor nodig.
Als je tegen jacht bent moet je ook geen varkens en koeien meer eten die hebben vaak een veel minder kleurrijk leven en krijgen ook de kogel.
Een wild dier heeft in ieder gevaal nog een vrij leven, maar helaas sterven er ook velen, maar niet alleen aan de jacht, denk ook eens aan doodgreden dieren of roofdieren.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:41

Jeanine84 schreef:
Komtie he!

Ik citeer:

Nou ja zeg! het moet niet gekker worden! Bloos!
(als dit bericht klopt Knipoog )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:43

Is dit nu echt waar of niet?
Tijdje terug liepen er bij ons achter ook een clubje jagers, vind het op zich wel prima mits het fair gebeurd en heb ook al technieken gezien die niet zo diervriendelijk zijn, ben ook altijd angstig dat ze niet genoeg rekening houden met de paarden.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:51

De oorzaak lijkt me logisch toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:59

ElCid schreef:
Sorry, het zijn niet mijn vrienden. Ik vind de drijfjacht zpals die hier meestal wordt gehouden een misselijk stukje oneerlijk dieren vermoorden. De konijnen hier zijn al bijna helemaal weg, soms zit er wel eens een haas. Gelukkig hebben we nog wel een groepje reeen die hier grazen, maar daar mag dan ook iet door iedere malloot op geschoten worden.
Ik heb altijd het gevoel dat de jacht iets is voor ( meestal) mannen die blijkbaar iets moeten compenseren, en 3 x raden wat dat is...............
De jager die zich op mijn land waagt is nog niet jarig!! Durven ze wel met een stuk of zes man en honden tegen 1 konijntje, wat een moed! Boos!

Afgod
Een fatsoenlijke vent gaat niet voor zijn plezier een stel onschuldige konijntjes vermoorden..
En als er ergens te veel vossen zitten dan moeten ze die gewoon vangen, een aantal castreren (zoals ze ook met zwerfkatten doen) en loslaten waar teveel konijnen zitten. Meteen een aantal problemen opgelost.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:03

ElCid schreef:
Wildbeheer is iets anders dan branie schoppende, brallende lui die zich erg stoer voelen met een geweer in hun hand. Ik heb meegemaakt dat er mijn kant op werd geschoten door een "jager" toen ik aan het buitenrijden was; waarom? Omdat ik op een stuk openbare slootkant wat hij "pachtte" / mocht gebruiken of hoe je het wil noemen , bloemen aan het plukken was, wat volgens deze heer niet mocht.
Ik heb het meegemaakt dat in een van de bomen die hier naast mijn rijbak staat een kraaiennest zat, waarop richting mijn bak, waar de paarden in stonden, werd geschoten. Toen we naar het hek toeliepen reden de heren snel weg; stoere jongens, hoor.

Heb je wel aangifte gedaan?? Ze mogen een vergunning hebben maar dat betekend niet dat ze zich niet aan de regels moeten houden.
ElCid schreef:
Sorry, het zijn niet mijn vrienden. Ik vind de drijfjacht zpals die hier meestal wordt gehouden een misselijk stukje oneerlijk dieren vermoorden. De konijnen hier zijn al bijna helemaal weg, soms zit er wel eens een haas. Gelukkig hebben we nog wel een groepje reeen die hier grazen, maar daar mag dan ook iet door iedere malloot op geschoten worden.
Ik heb altijd het gevoel dat de jacht iets is voor ( meestal) mannen die blijkbaar iets moeten compenseren, en 3 x raden wat dat is...............
De jager die zich op mijn land waagt is nog niet jarig!! Durven ze wel met een stuk of zes man en honden tegen 1 konijntje, wat een moed! Boos!

Wat wil je eraan doen? Je kunt ze hooguit van je land sturen...

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:05

@Visconti: je hebt me een hoop typwerk bespaard!
@Mystic Tinker &El Cid: jullie zijn veganist en hebben geen onschuldig stierkalfje op jullie bord liggen dan wel aan de voeten zitten. Dan alle respect, if not, beetje hypocriet Lachen