Vijf losgebroken paarden verdwenen in Maastricht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: Vijf losgebroken paarden verdwenen in Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:45

Viper03 schreef:
Nouvel schreef:
en nog meer losgebroken paarden...

wat een stress en risico's veroorzaakt dit toch!

Ik begrijp niet dat eigenaren niet beter opletten, het gebeurt zo vaak de laatste tijd!

Onzin! Dit kan echt iedereen gebeuren!! Mensen maken toch fouten, of ben jij geen mens?

Hopelijk vinden ze de rest van de paarden weer ongedeerd terug! Sterkte ook voor de automobilist!

Natuurlijk kan het iedereen gebeuren, maar ik vind het echt opvallend hoe vaak er de laatste tijd hier al topics hebben gestaan over losgebroken paarden...
dat vind ik eerlijk gezegd best vreemd...
of is het gewoon stom toeval? Verward

MamaJella schreef:
Deze paarden staan op stal en overdag is er uitloop in een paddock. Ernaast is een school, een kinderopvang en een bushalte, dus ze zijn qua lawaai wel iets gewend. Ik kan me niet anders dan herinneren dat daar altijd paarden hebben gestaan, en er is voor zo ver ik weet nog nooit iets dergelijks gebeurd. Het paard dat overleden is, was een 35-jarige merrie, die van uitputting in elkaar is gezakt en aan een hartstilstand is overleden. Het punt waar dat gebeurd is, ligt zo'n 2 km van de paddock en de route die ze hebben moeten lopen gaat over een een vrij drukke verkeersader.
Helaas, maar ik denk niet dat het hier een geval is van slecht hekwerk. Ik ben eerder bang dat ze losgelaten zijn. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

dat zou echt heel triest zijn, als ze zijn los gelaten...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:56

Ik kan wel begrijpen dat je het aantal meldingen opvallend vindt, maar vergeet niet dat er erg veel paarden zijn in Nederland. Een paar honderd meter verderop zijn afgelopen jaar vijf shetlanders ontsnapt, waarvan er twee zijn verongelukt. Ik weet niet waardoor ze waren losgebroken, maar de eigenaar heeft al jaren pony's waarmee nog nooit eerder iets gebeurd is. De eigenaar woont helaas naast de snelweg, waardoor zo'n ernstig ongeluk dan ook snel gebeuren kan. Afgelopen maand zijn bij buren van mij nog koeien door de draad van de ponywei gegaan met als gevolg dat de pony's losliepen. Deze koeien waren dan wel van iemand met een slechte omheining, maar daar had de eigenaar van de pony's geen debet aan. Dergelijke acties zijn in mijn ogen toch echt toeval en heel veel pech voor de paardeneigenaar...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:58

dan zal het allemaal wel toeval zijn...

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:00

Jeetje... Gelukkig zijn ze allemaal gevangen... Wel sneu dat die 35-jarige merrie op zo'n afschuwelijk manier heeft moeten sterven...

Zoals een eerder bericht in deze topic is het gisteren ook op onze manege gebeurt... Ik kwam op de manege aan om de paarden binnen te halen. Staat mijn paard stond voorop in een overloop van de stallen naar de wei met achter haar 3 weidemaatjes... Ik vroeg me al af waarom ze daar stond. Daar worden paarden soms neergezet met een touw ervoor om te luchten... Dus ik ging kijken, paddock open en geen touw gespannen. Had een stalgenootje net haar paard binnen gepakt en onze 4 paarden over het hoofd gezien... Als ze van dat tussen stuk afgelopen waren, was het denk ik verkeerd afgelopen...

Paula147

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:04

Nouvel schreef:

Ik begrijp niet dat eigenaren niet beter opletten, het gebeurt zo vaak de laatste tijd!

Onzin! Dit kan echt iedereen gebeuren!! Mensen maken toch fouten, of ben jij geen mens?

Hopelijk vinden ze de rest van de paarden weer ongedeerd terug! Sterkte ook voor de automobilist!

Helemaal mee eens! Bij onze overburen zijn laatst 2 paarden uit de wei gesprongen. Ze hebben hoge houten hekken en alles. Die paarden kosten allebei rond de $50.000 du ze zullen er echt wel op letten.
Sterkte met het terug vinden van de paarden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:06

Paula147 schreef:
Nouvel schreef:

Helemaal mee eens! Bij onze overburen zijn laatst 2 paarden uit de wei gesprongen. Ze hebben hoge houten hekken en alles. Die paarden kosten allebei rond de $50.000 du ze zullen er echt wel op letten.
Sterkte met het terug vinden van de paarden.

ik had hier al op gereageerd...

misschien niet goed uitgedrukt, maar ik vind het gewoon heel erg opvallen dat het momenteel barst van de meldingen van loslopende en daarvoor ook nog vaak aangereden paarden...

natuurlijk kan het iedereen gebeuren, maar het gebeurt nu ineens zo vaak achterelkaar...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:50

Er staan ongelooflijk veel paarden in Nederland, dat worden er elk jaar meer. Hoe meer paarden, hoe meer uitbraken en dat heeft niet per definitie iets met de omheining van weides/ paddocks te maken of met onkunde van eigenaren, maar gewoon logica. Hoewel het aantal mensen met paarden natuurlijk ook toeneemt.

Verder blijf je altijd paarden houden die over de hoogste omheining heenspringen, of gewoon dwars door draden/ linten heenvliegen. Zeker in deze tijd van het jaar is dat best een risico. Dat kan ook in een grote wei met weinig paarden gebeuren.

Verder merk je aan alle nieuwsberichten dat ook de mentaliteit van mensen verandert. Even een aai geven en vergeten het hek weer dicht te doen is aan de orde van de dag, moedwillig vandalisme wordt ook steeds normaler en het grootste deel van de mensen beseft niet eens dat een paard uit kan breken of een hek dat niet afgesloten is kan open maken, laat staan dat sommigen ook een goede afsluiting open kunnen krijgen. Heb er zelfs eentje gezien die de handgreep van het stroomdraad gewoon vastpakte en losmaakte... Als eentje dat kan zijn er ongetwijfeld meer die dat kunnen.

Er zijn zoveel mogelijke redenen waarom paarden kunnen uitbreken, de eigenaren of stalhouder blind de schuld geven is nogal makkelijk en meestal onterecht.

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:57

Lara_Silver schreef:
Pellie schreef:
wanneer leren mensen nu eens op te houden met voorondestellingen? nouvel?

stinkmodder situatie levert het op, hoop dat ze snel gevonden worden en weinig schade hebben veroorzaakt of gekregen hebben! Ach gut

Zie jij dan ergens een veronderstelling of speculatie in de post van Nouvel? Ik in ieder geval niet. Ze heeft gelijk, als eigenaar zorg je toch in godsnaam ervoor dat je hekwerk in orde is. Verward Dan komen dit soort vervelende situaties niet meer voor! Maar hopen dat ze die arme beesten vinden.

@Viper03: dat een paard losbreekt gebeurd echt niet zo snel hoor, niet als ze hebben geleerd dat een hekwerk ook daadwerkelijk een grens betekend en al helemaal niet als dit in orde is. Is dat laatste niet het geval dan gebeuren dergelijke situaties. De kans dat een paard uit een wei ontsnapt die in orde is, is echt veel kleiner dan uit een kapotte wei.

dit kan iedereen overkomen!!!
ik heb zelf 5 paarden, 1 van die paarden breekt steeds los onze draden zijn strak gespanngen en staat gewoon volop stroom op. die kreupt er dus gewoon onder door.
gelukkig hebben wij land genoeg zodat ze niet dee weg op kunnen.

maar nogmaals dit kan iedereen overkomen

p.s wie zeg dat ze uit de wei zijn ondsnapt??

Bij ons is het ook gebeurd, net 1 dag nadat ik had opgemerkt dat aan de wegkant een plank kapot was. Het zou 2 dagen later gemaakt worden, en ja hoor na 1 dag was het toenmalige hengstje al uitgebroken. Dat was ook enorm stom van ons! Ik ben gewoon van mening dat je als eigenaar ervoor hoort te zorgen dat je hekwerken in orde zijn, punt.