Het indrukwekkende verhaal van slachtpaard Jamaica

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: Het indrukwekkende verhaal van slachtpaard Jamaica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:41

tja zo zie je maar weer!
ook een slachtpaard is gewoon heel bijzonder ook al was hij afgedankt door iedereen gelukkig is er tenminste nog iemand geweest die hem op waarde wist te schatten.

Hoeveel toekomstige kampioenen zullen er al geslacht zijn voordat ze ook maar een kansje kregen te bewijzen dat ze iets waard waren.
En ach ook al is een paard helemaal niets waard, ieder dier en vooral een pard verdient het om een goed leven te hebben ipv t eindigen als paardenworst.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:55

Overigens is dit paard niet lukraak gefokt....

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:59

ardo_iggy schreef:
Sorry hoor maar hier voel ik me toch wel heel erg aangesproken.
Het meerendeel van ons span kkomt van de markt in Hedel.
En dat waren echt geen slachters.
Gewoon goede pony's die daar stonden en absoluut niet voor de slacht waren bedoeld.

Dan begrijp je me verkeerd. Ik bedoel idd dat niet alles wat op Hedel staat slachtmateriaal is. Integendeel zelfs. Echter dat dit door veel mensen in de volksmond wel zo genoemd wordt. Dus vrees niet, geen reden om je aangesproken te voelen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:05

wow,van niks tot veel.
dat paard heeft zo veel geluk

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:29

Nouvel schreef:
Elske_D schreef:
Ja, alles staat in verhouding bij die mensen. Ik zal niet zeggen dat t vergelijkbaar is met een pond koekjes voor ons, maar twee pond toch zeker wel. Iig kunnen we via een link op hoefnet stemmen, maar ik kan t formulier niet vinden Clown

even gemist, wat gaan we stemmen? Clown

Jaha, je moet nog wel even op ' m stemmen, er zijn nog zeven ander genomineerden. Kost geloof ik wel 15 dollar Tong uitsteken

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:41

'Kansloze kruising'. Wie heeft dat bedacht? Beláchelijk. Iemand die zélf het geld heeft om een duur, raspaard te kopen en zo anderen het recht weg neemt om een leuk paardje te kopen. Kruislingen zijn niet per definitie slecht. Net alsof ras altijd goed is, genetische afwijkingen etc etc.
Genetica is iets wat het paard in staat is, pas door de omgeving wordt de eigenlijke waarde van het paard bepaalt. Ik hoef geen keuringstopper op papier te hebben. Geef mij maar eentje waar ik veel plezier aan heb, en als ze nou een krusing is, who cares?

In dit geval vind ik het een mooi verhaal. Nu maar hopen dat niet iederen denkt dat hij/zij een paard van de slacht kan redden en het een topper kan worden. Ze gaan niet voor niets naar de slacht. Met koeien die we thuis hebben is het ook zo, soms móet je gewoon afscheid nemen. Hoe moeilijk het ook is, hoe goed de koe ook is.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:54

Wat een mooi verhaal, ook een geweldig paard om zo te zien!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:59

Mooi verhaal! Ja

Super om te zien, alleen jammer dat zo'n gezond paard in de eerste instantie naar de slacht gebracht is. Wat zou diegene er nu van balen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:31

jasmijn78 schreef:
Overigens is dit paard niet lukraak gefokt....

Idd, jammer dat de meeste mensen die hier posten en het hebben over papierloze kruislingen, kruizingen enz. enz. geen verstand hebben van de fokkerij.
Jamaica is een tuigpaard met een vol KWPN papier.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=143370

Hackneybloed en dan met name Cambridge Cole zit in een heel groot deel van de KWPN tuigpaardenstapel.
Helaas is de markt voor tuigpaarden niet heel groot en is het karakter niet altijd even makkelijk voor iedere amateur, door toevoeging van het hackneybloed.
Vandaar dat ze idd nog wel eens op de markt (dus mogelijk slacht) terecht komen.

De moeder van Noltes Kuchengirl van Marcus Ehning is ook een Cambridge Cole merrie en deze merrie is ook via de markt verhandeld en via diverse omwegen in Duitsland terecht gekomen.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:35

Mooi verhaal Ja , Gelukkig is die zo goed terecht gekomen!

Vind het trouwens een mooi paard Ja

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:41

jasmijn78 schreef:
. Of gewoon elke merrie die niet voldoet aan stamboekeisen verplicht steriliseren met 3 jaar ofzo (en dan een verplichte oproep voor een stamboekkeuring oid).

Lang, lang geleden ben ik op de kwpn keuring geweest met mijn merrie van wie ik toen al wist dat ze artrose had (heb haar als ondervoed veulentje gekocht van een slechte fokker) resultaat: 1e premie en dagkampioen Hamer Huilen van het lachen Ok, ze laat haarzelf goed zien, maar toen al waren haar hoeven gigantisch ongelijk....hoe bestaat het dat zo'n merrie die premies krijgt. Ik heb geweigerd de prijs op te halen overigens, zo pissed was ik ! Ik ging er alleen naar toe voor de ervaring, ik had NOOIT gedacht dat ze iets zou winnen of uberhaupt een premie zou halen.

Lekker stamboek dat kwpn.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:44

xxxmarexxx schreef:
nou dat is nog eens geluk voor dat paard.
ik ben niet tegen paarden na de slacht brengen maar een goed gezond paard hoort daar niet als je het mij vraagt.
een paard met een gebroken been of zo ja dat is weer een ander verhaal.

Sorry hoor, DAT vind ik pas treurig, een paard met zoveel pijn nog even op de wagen naar de slacht Verdrietig

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:48

Lepeltje schreef:
Sparky10 schreef:
raspaard of geen raspaard, als die onnodig bij de slager staat dan krab jeje toch achter je oortjes ?

Dat is helemaal waar, erg zonde. Ik vraag me dan ook af waarom zoveel mensen blijven fokken met shetlandertjes, markten staan er altijd helemaal vol mee, best sneu.. Je fokt zon beestje toch niet om m daarna op de markt te pleuren? Clown

daar heb ik het antwoord ook niet op ....maar niet iedereen fokt lukraak rond ... niet alles over een kam scheren is mij geleerd ...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:21

Cambridge Cole is volgens het gelders stamboek fout bloed. Maar ze presteren wel (het kwpn zwijgt ook over de prestaties van deze paarden, want dit past niet in het plaatje van hun fokbeleid). Ik heb zelf twee paarden met Cambridge Cole in de bloedlijn en ja ze zijn niet gemakkelijk. Je moet er mee om leren gaan.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 18-12-08 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:24

Wauw wat een plaatje om te zien!
En dat te bedenken dat ie allang geslacht zou zijn als ie niet gered was.

Fijn dat ie op deze stal blijft tot zijn dood.
Dit paard verdient een volwaardig leven!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:51

Schangah schreef:
Cambridge Cole is volgens het gelders stamboek fout bloed. Maar ze presteren wel (het kwpn zwijgt ook over de prestaties van deze paarden, want dit past niet in het plaatje van hun fokbeleid). Ik heb zelf twee paarden met Cambridge Cole in de bloedlijn en ja ze zijn niet gemakkelijk. Je moet er mee om leren gaan.

Het past prima binnen het fokbeleid van het KWPN, als je ze maar wel als tuigpaard of menpaard gebruikt. Haha!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:05

Hoe denken jullie dat Ysbrand des tijds aan zijn al om geroemde Paledo is gekomen??