Nieuw paardenpaspoort geldig vanaf juni 2009

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveleyHorse

Re: Nieuw paardenpaspoort geldig vanaf juni 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:20

Hoe krijg je dat dan te horen?? Verward

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:21

Juliette86 schreef:
Weer een hoop hollandse reacties Vork

Heeft iemand eigenlijk al bedacht waarom paarden geregistreerd moeten worden? Blijkbaar niet.

Staat er een nieuwsbericht over het west-nijl virus of iets in die richting, dan staat heel bokt op zijn kop. Ivm besmettelijke dierziekes en hoge concentraties dieren bij elkaar wil men nu eenmaal inzicht en controle hebben over de veestapel. Op het moment dat het dan mis gaat kan de overheid snel ingrijpen met ruimen/vaccineren. Dan ben je helemaal nergens als er her en der nog wat ongeregistreerde shetjes verstopt staan die een bron van besmetting blijven.

Bij koeien gaat het zelfs zo ver dat dood geboren kalveren gemerkt, geregistreerd en afgemeld moeten worden bij de dienst registratie.

De overheid heeft geleerd van uitbraken zoals BSE, varkenspest en mond & klauwzeer en wil paardeneigenaren het leed van grootschalige ruimingen besparen. Een goede manier is het registreren van alle paarden in Nederland. Dan heb je bij een uitbraak met 1 druk op de knop alle paarden en locaties in een bepaald gebied in kaart en kan je snel ingrijpen. Hopelijk komt er daarnaast bij de farmacuitische industrie meer draagvlak voor vaccins en kunnen er wellicht preventieve vaccinatie programma's worden opgesteld.

Het identificeren van een paard met een dna profiel duurt te lang. In geval van nood moet men in een seconde kunnen nagaan of men met het juiste paard te maken heeft. Dan kan alleen op basis van een nummer in een chip of op de huid.

Het kost een paar centen en een beetje ongemak maar zal ons hopelijk behoeden voor het vergassen/afschieten en ruimen van hele stallen.

Dat is niet waar, want ook koeien en varkens van een bedrijf waar 1 besmet dier gevonden is, wordt geheel geruimd... dus helaas is dat dus ook geen goed argument.
Bovendien is zowel chip als brandmerken geen eigendomsbewijs en ook slachtbedrijven kijken daar echt niet naar hoor...

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:54

Als het goed is krijgt je stamboek het te horen. Het gaat om paspoorten van voor 1994. In de anderen staat het al. Zo'n vel kan je van je stamboek kopen ( en kost niet zo veel hoor, geloof nog geen €1) Zoals ik het heb begrepen gaat het om maar heel weinig paspoorten die zo'n vel niet hebben en waar het er los bij moet.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:06

Ben ik blij dat mijn pony een chip heeft, dat 10x liever dan branden. Ach gut

Maar dat inlegvel, daar is niet over bekend of er voor betaald moet worden en hoe dat te verkrijgen is?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:07

riona schreef:
Als het goed is krijgt je stamboek het te horen. Het gaat om paspoorten van voor 1994. In de anderen staat het al. Zo'n vel kan je van je stamboek kopen ( en kost niet zo veel hoor, geloof nog geen €1) Zoals ik het heb begrepen gaat het om maar heel weinig paspoorten die zo'n vel niet hebben en waar het er los bij moet.

Dus in een paspoort van 2007 zou dit vel al zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:08

Myfairytale schreef:
Dat is niet waar, want ook koeien en varkens van een bedrijf waar 1 besmet dier gevonden is, wordt geheel geruimd... dus helaas is dat dus ook geen goed argument.
Bovendien is zowel chip als brandmerken geen eigendomsbewijs en ook slachtbedrijven kijken daar echt niet naar hoor...

Dat klopt. Maar goede registratie kan wel voorkomen dat onnodig andere bedrijven binnen een x aantal km worden geruimd.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:09

Mijn paard van 2001 heeft inderdaad een paspoort met al zijn entingen er in vermeld. Eerder heeft hij in het buitenland in de opfok gestaan en vanuit die tijd zit er een los entingenboekje achterin bijgestoken.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:12

riona schreef:

Hoe lees jij dit dan?
Bij de nieuwe I&R-regeling hoort een nieuw paspoort. Dit wordt vanaf juni 2009 ingevoerd. Oude paspoorten blijven geldig maar moeten worden voorzien van een officieel inlegvel voor medicijnregistratie.

Vanaf volgend jaar juni is het nieuwe paspoort er, alle andere paspoorten zijn dan toch de 'oude' variant? Dus ook die van dit jaar bijvoorbeeld?

Edit: Ik heb 2 paspoorten van 2000 liggen en daar staat het nog niet in. In die van 2004 en 2005 wel.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-12-08 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:16

word dit europees of geld dit alleen in NL?

( heb ik net alle paarden hier op belgisch paspoort gezet Clown )

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:29

Jongens jongens, wat maken jullie een hoop herrie om niks.

Hier in België krijgen we al ruim een jaar het "inlegvel" voor in het paspoort. Zodra je je paard registreert in de databank, krijg je automatisch het inlegvel thuisgestuurd. Heeft niemand last van.

En als je die 35 euro registratiekosten niet kan missen, denk ik dat je een verkeerde hobby hebt gekozen en misschien beter konijnen kunt gaan fokken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:43

gooi het liever weg naar een ander doel als ik de keuze heb ..

daarbij is 35 voor 1 paard een ding maar daar red je het niet mee
maar okee dat buitengesloten
leuk als je 3 paarden hebt
of 3o ..

puur omdat ene vogel heeft besloten dat ...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:46

SaintAissa schreef:
Jongens jongens, wat maken jullie een hoop herrie om niks.

Hier in België krijgen we al ruim een jaar het "inlegvel" voor in het paspoort. Zodra je je paard registreert in de databank, krijg je automatisch het inlegvel thuisgestuurd. Heeft niemand last van.

En als je die 35 euro registratiekosten niet kan missen, denk ik dat je een verkeerde hobby hebt gekozen en misschien beter konijnen kunt gaan fokken.

Laat ze het dan direct goed doen i.p.v. dat er wééér kosten achteraf bij komen. Knipoog Zo kunnen we wel bezig blijven, daar een inlegvelletje voor, en hier een inlegvelletje voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:54

Ach het 'mensen'paspoort was al net zo'n crime, dus waarom zou het voor paarden anders zijn Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:54

Dat inlegvel kan me dan nog niet zoveel schelen, ook al moet ik het dan wel van 6 paarden betalen, als vind ik het wel om moe van te worden, dan dit en dan weer dat om maar extra geld binnen te halen, maar chippen of brandmerken doe ik gewoon niet!
DNA-indentificatie en anders maar mooi niet.
Je eigendom bewijs je er toch niet mee en slachters kijken daar ook echt niet naar hoor!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:07

Ik ben wel benieuwd hoe je dan een reactie ofzo krijgt of een waarschuwing van bijv waar in staat wat we moeten doen enz.
Ik zal een opzoeken..!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:35

DubbelDun schreef:
Ach het 'mensen'paspoort was al net zo'n crime, dus waarom zou het voor paarden anders zijn Knipoog

Oh dat zou me wat zijn, als ze voor paardenpaspoorten ook zulke eisen aan de foto gaan stellen Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:08

Vera schreef:
shireen schreef:
Krijg je nou met koudbranden eigenlijk een wit brandmerk??

Ja

Nee,
onze Lusitano is in Portugal koud gebrand ( eigenlijk een "vriesmerk") dus en dat is niet wit geworden. Gelukkig maar want het is een zwart paard Cool . Hij heeft dus een vriesmerk en een brandmerk van de stoeterij en hij is DNA bepaald. Lijkt me eigenlijk ook wel voldoende, er komt in ieder geval geen chip in en niet nog een vriesmerk bij! Onze paint is ook DNA bepaald en die is uniek in zijn aftekeningen.

Belachelijk, nieuw bedacht regeltje. Misschien kunnen we de ambternaren die dit allemaal bedenken zelf kunnen laten voelen wat het verschil is tussen chippen, brand en vriesmerken. Mogen zij zeggen wat het minste pijn deed Duivel .

Edit: dat inlegvel zit dan wel in mijn paspoorten ( die zijn van na 1994) maar het wordt door de DA's nooit gebruikt, wat voor nut heeft dat ding dan Verward . Gaan ze het dan vanaf volgend jaar wel bijhouden? Mijn paarden gaan toch nooit naar de slacht dus dan heb ik het ook niet nodig!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 17-12-08 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:13

Mijn paard is van 2002. Is gechipt. Zit ook een vel in het paspoort waarin de dierenarts een sticker en een stempel doet wanneer ze geent is. Is dat zo'n medicijnenvel? Volgens mij hoef ik geen nieuw paspoort dan of wel?

*edit: 2002, niet 2006. Dan was ze wel erg jong om gereden te worden. Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:20

LoveleyHorse schreef:
Hoe krijg je dit te horen als je niet op bokt zou zitten?

idd, ik ken mensen die nog niet eens wisten dat paarden een paspoort moeten hebben nu.
dus die paarden zijn niet gechipt, gen dna van bekend, niet getataueerd en niet gebrandmerkt.

ik vraag me ook af of je straks ook verplicht bent medicijnen te registreren als je in het paspoort laat zetten dat de pony niet naar de slacht mag,
dat laatste ga ik ook laten neerzetten zodra ze medicijnen nodig heeft van de DA (eerder kan dat niet geloof ik).

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:31

Is er iemand die een medicijn registratie bij houdt bij zijn gechipte paard?
Het hele systeem is nl bedoeld voor de voedselketen zodat er geen medicijnresten in het vlees terecht komt. Handig dat ze daar nu pas aan gaan denken om die medicijnen ook eens te gaan registreren.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:51

Myfairytale schreef:
Dat inlegvel kan me dan nog niet zoveel schelen, ook al moet ik het dan wel van 6 paarden betalen, als vind ik het wel om moe van te worden, dan dit en dan weer dat om maar extra geld binnen te halen, maar chippen of brandmerken doe ik gewoon niet!
DNA-indentificatie en anders maar mooi niet.
Je eigendom bewijs je er toch niet mee en slachters kijken daar ook echt niet naar hoor!

Hier in België is de chip inmiddels wel een bewijs van eigendom. Als je een paard verkoopt, ben je verplicht het mutatieformulier naar de databank te sturen. Geen geouwehoer meer met gestolen paarden en ook als je paardje uitbreekt weten ze je te vinden.

Het heeft dus weldegelijk zijn voordelen.

Ik snap trouwens niet waarom er nog steeds mensen tegen het chippen zijn?
Ik vind het een goede zaak. Het wedstrijdgebeuren verloopt nu ook een stuk eerlijker. Kan me herinneren dat er startkaarten van "zomaar een schimmel" te pas en te onpas gebruikt werden om de kosten te drukken. Tegenwoordig weet je precies wie je concurrenten zijn.

En inderdaad hou je "tropische" ziektes buiten de deur door streng op (vlieg)transporten te controleren.

Het is overigens wel echt zo dat paarden "niet bestemd voor consumptie" daadwerkelijk geweigerd worden aan de slachthuizen. Ook daar bestaat geen discussie meer over.

Toch best veel zekerheden voor 35 euro. En ook ik heb er meer dan 1 en wissel regelmatig van "bestand"....
Dat is het nadeel van kiezen voor meerdere paarden... Overigens... eenmaal als een paard geregistreerd is en van eigenaar wisselt, betaalt de nieuwe eigenaar niks om het paard op zijn naam te laten zetten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:00

russel schreef:
Worden de Duitse paarden nog gebrandmerkt?

Ja. Ik weet niet hoe gebruikelijk dit is bij de grotere stamboeken, maar stoeterijen mogen nog steeds hun eigen brandmerk op de door hun gefokte paarden zetten voor zover ik weet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:01

SaintAissa schreef:
[
Hier in België is de chip inmiddels wel een bewijs van eigendom. Als je een paard verkoopt, ben je verplicht het mutatieformulier naar de databank te sturen. Geen prutsmuts meer met gestolen paarden en ook als je paardje uitbreekt weten ze je te vinden.

Het heeft dus weldegelijk zijn voordelen.

Ik snap trouwens niet waarom er nog steeds mensen tegen het chippen zijn?
Ik vind het een goede zaak. Het wedstrijdgebeuren verloopt nu ook een stuk eerlijker. Kan me herinneren dat er startkaarten van "zomaar een schimmel" te pas en te onpas gebruikt werden om de kosten te drukken. Tegenwoordig weet je precies wie je concurrenten zijn.

En inderdaad hou je "tropische" ziektes buiten de deur door streng op (vlieg)transporten te controleren.

Het is overigens wel echt zo dat paarden "niet bestemd voor consumptie" daadwerkelijk geweigerd worden aan de slachthuizen. Ook daar bestaat geen discussie meer over.

Toch best veel zekerheden voor 35 euro. En ook ik heb er meer dan 1 en wissel regelmatig van "bestand"....
Dat is het nadeel van kiezen voor meerdere paarden... Overigens... eenmaal als een paard geregistreerd is en van eigenaar wisselt, betaalt de nieuwe eigenaar niks om het paard op zijn naam te laten zetten.

wil niet heel erg lullig zijn .. maar daarom hadden wij pablo met belgische chip
andere shceen ondanks leesbaar niet te voldoen .. met een belgische eigenaar etc etc

maar nee , zoals gebleken ..bij diefstal kan die rustig 5 x van eigenaar veranderen en op papier 250 km afleggen
irl was het slechts 150 .. wat m wel gered heeft is dat de chip als niet slachtpaard geregistreerd stond
en de 3 abotoirs waar die aangeboden was geen van 3en het risico aan durfden ..

dus wel degelijk geprutsdinges met gestolen paarden Boos!

ennuhh niet slacfht baar ... ohhhh maar er zijn boeren genoeg
die een da hebben en een verslagje dat het paard aan een hartstilstand
is gestorven .. dat dat dan is door de inhjectie vd da is een ander verhaal dat word niet gemeld
daarbij checkt rendac ook niet en

JA HOORRRRR spoorloos is je gestolen paard -..

en heeft iemand een paar duizend euro belasting aftrek opgeleverd ...

gelul is het ...een wassen neus ..

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:15

Wat als je je inlegvel kwijtraakt; kun je weer een nieuwe kopen of worden al die medicijnen die je in je paard stopt centraal in een databank geregistreerd gelinkt aan je chipnr/dna/tatoeage/brandmerk? Als we dan toch allemaal geregistreerd staan: paardenbelasting!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:01

SaintAissa schreef:

Sorry maar je kan paardrijden/houden net zo duur maken als je zelf wilt. Mijn paardjes worden elk jaar geënt, tandarts komt jaarlijks, de hoefsmid komt regelmatig en het ontwormen verloopt volgens schema.

Maar die 35 euro is niet van levensbelang voor mijn paarden, nog verbetert het de kwaliteit van mijn paarden kwa gezondheid. Wat het het dan voor zin om het te betalen. De paspoorten en de registratie bij NDG zijn nog altijd niet het bewijs dat mijn paarden van mij zijn.
Ik vind het doodzonde van mijn geld, ook al is het 'maar' 35 euro pp.