Paarden herkennen elkaars gehinnik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: Paarden herkennen elkaars gehinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:01

Tulandro schreef:
Paarden herkennen het gehinnik van een soortgenoot. Ze zijn in staat het geluid in verband te brengen met het uiterlijk van een ander paard.

Spannend en baanbrekend onderzoek, vooral de uitkomst was verbazingwekkend...
Vraagje...Is er ook een doel aan dit onderzoek? Wat gaat er gebeuren met deze, zo totaal onverwachtte nieuwe informatie over paarden?

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:10

Goh, wat een nieuws weer Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:28

Wat fijn dat het nu ook wetenschappelijk is aangetoond. Zijn al die twijfelaars die iedere keer roepen om wetenschappelijke bewijzen als je iets loopt te beweren, ook een keertje stil...Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:40

Tja... zo zie je maar weer hoe belangrijk 'berichtgeving' kan zijn, en hoe veel er in de vertaling van buitenlandse berichten verloren kan gaan! Waarmee ook weer 's bewezen is dat mensen niet verder kijken dan hun neusjes lang zijn en oordelen op basis van wat ze voorgeschoteld krijgen!

Ik las gisteren het artikel in een duitse krant waar veel uitgebreider verteld werd wat het doel van het onderzoek was: zoals b.v. het vermogen van een paard op basis van geluid combinaties te maken tussen bekend, onbekend, behorend tot een groep of eigen kudde - of geluid (hinneken) ook werd gecombineerd met "zien" ( dus herkenning van lichaamsvorm etc.) en hoe dat uitpakte als het paard wel of niet in zicht was. In het kort dus een onderzoek naar communicatie, het belang van sociale relaties onderling etc.

Stom onderzoek?
Misschien.. maar wel aardig als je het plaatst dan in het licht van (even stomme) topics op bokt zoals "houdt mijn paard van mij?", "mijn paard is verdrietig als ik een paar dagen niet kom" , "Mijn paard pest mij" enzovoorts.
Een onderzoek naar de cognitieve en sociale vaardigheden van het paard.
Altijd leuk om te weten dat de uitkomst toch bewijst dat paarden geen kleine mensjes zijn. Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:43

Het stond zowaar in ons regionale dagblad Haha!, een wonder, daar staan nooit paarden in Lachen.

Ach, het is niet erg verbazend maar het heeft wel voordelen dat zoiets wetenschappelijk wordt aangetoond.

In andere studies naar het gedrag en sociale leven van paarden kan men nu teruggrijpen op dit onderzoekje. Dat is het fijne van dit soort ogenschijnlijk onbelangrijke en logische onderzoekjes Ja

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:30

Inderdaad Jannepauli als het zo simpel gesteld wordt als hier is het natuurlijk een belachelijk onderzoek naar iets dat iedereen al lang weet. Het ging echter om iets heel anders, nl. het volgende:

the results, published in Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America on December 15, 2008, suggest that horses, like humans, use a 'cross modal' system for recognising each other - one that involves a combination of sensory cues such as auditory and visual/olfactory information.

Dus paarden gebruiken net als mensen meerdere informatiebronnen bij het herkennen, zoals geluid, zicht, reuk en als die niet in overeenstemming zijn dan vinden ze dat raar, daar ging het onderzoek eigenlijk over. Zo stom als het hier wordt voorgesteld vind ik het onderzoek dus niet, als dat zo was was het echt niet gepubliceerd in PNAS. Hier kun je wat beter lezen wat de opzet/bedoeling was.

http://www.physorg.com/news148662106.html

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 02:47

madamX schreef:
Citaat:
Maar als die man alles zo veel beter/eerder wist,
waarom heeft ie er zelf niets mee gedaan dan.
Moet niet zo moeilijk gaan doen vind ik.

Ik weet hier de achtergrond niet maar vaak is het zo dat als 'een simpele paardenhouder' iets uit ervaring zegt, dat dit absoluut niet serieus wordt genomen door paardenorganisaties of wetenschappers, die al gauw pretenderen alle kennis in huis te hebben. M.a.w., zolang zij het niet 'onderzocht' hebben, of zolang zij niet met een idee zijn gekomen, is al het andere onzin en op voorhand niet waar. Zo gaat het ook in Nederland. Ook hier wordt er op dezelfde wijze geld en tijd verknoeit en staat men niet open voor suggesties/opmerkingen/ideeën van mensen buiten hun eigen 'groep'.

Heb je het nu over de man van de times? Dat is toch gewoon een journalist die verder niets met dat onderzoek te maken heeft Vork

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:04

ik vind het wel grappig om iets bevestigd te krijgen wat paardengekken allang wisten, ze herkennen elkaar niet alleen op geluid maar ook op uiterlijk en geur en ze kunnen ook blij zijn of verdrietig of ongeduldig en net als wij rouwen, goh het lijken wel mensen of meschien lijken wij wel op paarden, tijd voor een nieuw onderzoek

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:39

Grappig dat dat nu is bevestigd. Ja

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:11

hahah jaa dat kan ik zelf ook nog wel bedenken zeg..
pff zonde van de tijdverspilling!! ROFL

wij herkennen tog ook elkaars stem? Nagelbijten / Gniffelen

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:24

dit weet iedereen die wel eens een paard uit de weide haalt voor een wandelingetje terwijl zn maatje alleen op de weide moet blijven staan... hebben ze daar onderzoek voor nodig Gestoord