Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:06

Goed dat ze dit naar buiten brengen, respect daarvoor!
Misschien slim om in het vervolg alle dekhengsten hierop te laten testen, of is dit een zeldzaamheid?

Yinka

Re: Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:25

Francis schreef:
Yinka schreef:
Maar het is inderdaad de keuze aan de fokkers Lachen

en ik probeer dus juist duidelijk te maken dat dát afschuiven van de verantwoordelijkheid niet op gaat. Zo lang iedereen maar blijft roepen 'ja maar de fokkers...' maar wél de veulens van die hengsten blijft kopen, houden de kópers de praktijk in stand.

Met fokkers bedoelde ik meer de mensen die voor die hengst kiezen en dus ook kopers van die veulens, maar ik zette het niet zo slim neer.

Droen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:51

Maar je bent er wel mooi klaar mee. Het zou mooi zijn als iedereen zo eerlijk was/is over de gebreken/ziekten van hun paarden. Goed voornemen voor 2009!

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:24

griebels schreef:
Ziet er niet echt leuk uit, hier een veulen met totaal geen coordinatie...
http://video.google.com/videoplay?docid ... 3566&hl=es

Dat noemden ze vroeger een schuddebol. Cerebellaire ataxie.... vreselijk. Gelukkig zelf nog nooit mee te maken gehad.
Maar het komt voor, ook in Nederland en niet alleen onder AV's zover ik weet. Misschien is het dan weer een andere oorzaak, dat kan natuurlijk.

Ik vind het iig goed dat ze het naar buiten brengen.
Ik zal mijn fokpaarden er ook op laten testen. Hoef me geen zorgen te maken, dat weet ik zeker.
Maar net als met SCID kan je maar beter zeker van je zaakjes zijn. Knipoog
Haha, weer extra kosten. Dat Van Haeren lab verdiend goed aan ons AV eigenaren. Clown

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:31

Ik heb ooit een jaarling hiermee gezien, maar veel heftiger dan het veulen van het filmpje...

Wat zonde zeg, zo'n bloedmooie hengst! Maar inderdaad goed dat ze het naar buiten hebben gebracht!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:35

Excuses zoeken, verantwoording bij fokkers neerleggen, aangeven dat het risico niet zo groot is..... het leverde mij een paard op die ik op 6-jarige leeftijd kon laten inslapen.

De dekhengst zou gecastreerd moeten worden! Liever gisteren dan vandaag.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:41

scoxxx schreef:
Excuses zoeken, verantwoording bij fokkers neerleggen, aangeven dat het risico niet zo groot is..... het leverde mij een paard op die ik op 6-jarige leeftijd kon laten inslapen.

De dekhengst zou gecastreerd moeten worden! Liever gisteren dan vandaag.

Ik neem aan dat je dat paard zelf gekocht/gefokt hebt? Als je echt zekerheid had willen hebben had je moeten laten testen, nooit aannemen wat mensen zeggen. Dat bedoel ik met verantwoording bij de fokkers neer leggen, fokkers die zelf nadenken, en hun eigen paarden laten testen. Als jij een paard koopt/wil kopen waarvan je weet dat er een risico is dat het een ziekte heeft, zou ik altijd laten testen, wat andere mensen ook zeggen. Dit vind ik eerlijk gezegd ook excuses zoeken, je had zelf ook beter kunnen weten, door niet naar die mensen te luisteren.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:07

Nee, gekocht indertijd bij de Riki's Hoeve. Halfzus van wereldkampioen Ekstern.
Volledige veterinair goedgekeurd inclusief de hele mikmak röntgenfoto's.

Dus nee, ik als koper test niet op neurologische afwijkingen indien de keurende veearts daar geen aanleiding toe ziet.
En stel dat ik met dit paard had gefokt voordat haar neurologische afwijking zich uiteindelijk openbaarde, een veulentje wat ik duur doorverkocht had.... en stel dat die eigenaar eveneens een mooi fokproduct hieruit had gefokt...zeer goede bloedlijnen, immers familie van Ekstern, daar wil je wel mee fokken..... waaruit ook weer doorgefokt wordt.
Niemand weet van het feit dat mijn merrietje inmiddels al dood is dankzij haar neurologische aandoening.

Kortom, uiteindelijk zou mijn Riki's Hoeve-paardje een dozijn nakomelingen gehad kunnen hebben.
En wellicht allen met dezelfde neurologische afwijking? Nu ja, risico zou wel groot/groter zijn.

Nee Destiny02. Ik zoek geen excuses, ik ben zeer realistisch.
De hengst uit het nieuwsbericht zou gecastreerd moeten worden! Liever gister dan vandaag.

Maar goed, ik koop überhaupt geen showarabieren meer Knipoog Haha! Risico is mij te groot. Tong uitsteken

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:37

Maar wacht even.. ik begreep dat bij deze aandoening alleen homozygoten 'lijders' zijn. Dragers hebben geen symptomen en zijn vrij van deze neurologische aandoening toch?
Dan is niet alleen de hengst de boosdoener, maar de merrie (moeder van jouw paard dus) net zo. Er zijn twee dragers nodig om deze afwijking te laten openbaren. Als je hengsten uit wilt sluiten zul je die merries dus ook uit moeten sluiten.

Stel, jij zou een veulen fokken uit jouw merrie en je weet dat een bepaalde aandoening in het ras zit waarbij je geen twee dragers op elkaar moet zetten, dan zou je voordat je gaat fokken ALTIJD moeten testen. Of er een verdenking is of niet, niet alleen als je weet dat één van de ouders drager is, want soms wéét je het dus inderdaad niet. Dáár heb je als fokker dus wél een verantwoordelijkheid.
Wat je dan doet als je de testuitslag binnen hebt en je fokdier blijkt toch drager.. tja, dát is dan de verantwoording die je neemt voor je eigen daden.
Onwetend een drager (of lijder) kopen is dus geen excuus om ook onwetend door te fokken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:56

In een perfect wereld wel ja.
Wanneer een fokvereniging (nationaal en internationaal) zaken bagataliseerd door betreffende fokhengst zijn fok-licentie niet af te nemen, geeft dit een sussend effect naar bijv hobby-fokkers: het is allemaal niet zo erg, test je merrietje maar, risico is vrij klein, kans dat jouw veulentje dit ook heeft is statistisch gezien zo klein...

Resultaat? Te veel fokproducten met te veel afwijkingen die je niet in de sport kan uitbrengen c.q. een vroege dood.
Van de 4 arabieren die ik heb gehad/heb... waarvan 2 showgefokt... bleken er dus 2 ongeschikt voor de sport. Laten dat nou net die 2 show-gefokte maar oh zo mooie paardjes zijn.

Kortom, mijn smaak blijft wrang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:08

Ik vind het heel netjes dat het feit dat de hengst drager is, openbaar wordt gemaakt.
Helaas weet ik ook van een Arabische volbloed hengst waar de nakomelingen te vaak op jonge leeftijd met Artrose te maken krijgen, en dat wordt met de spreekwoordelijke mantel der liefde (of moet ik zeggen Euro's?) bedekt.
Je kunt in mijn ogen niet eerlijk genoeg zijn als het om erfelijke afwijkingen gaat. De verantwoording bij de fokkers leggen om met een dergelijk dier door te gaan fokken gaat maar beperkt op, zie het hele verhaal HYPP binnen de Quarter Horses, geld regeert in dat geval nog altijd de wereld. In het geval van Herda hebben ze het daar ook anders aangepakt. Zou ik als Quartereigenaar met een Herda drager dekken? Ik zou een potentieel vaderdier zeer beslist niet links laten liggen, omdat dragers niet ziek zijn en zorgvuldige combinaties ook de kans hebben om niet-drager te worden. Met een dominante aandoening zou ik het niet doen (zoals HYPP) , 50% kans op een ziek dier is mij te groot.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:52

Ik vind Marajj ook een erg mooie hengst, maar ben het wel eens met de meesten hier. Hij zou geen optie zijn, wil ik mijn merrie dekken. Ik pleit ook voor een ijzersterk en gezond ras en dit houd je alleen in stand door de besten te gebruiken. En ik heb het niet over de aantal kampioentitels dat het dier heeft gewonnen Knipoog. Ja, klopt dat het ook een verantwoording is van de merriehouder, maar zoals al bewezen is, zijn mensen niet in staat om zulke dergelijke, wijze beslissingen te maken. Zeker niet als er sprake is van geld... Dit zie je toch ook met honden? Duitse herders met HD bijvoorbeeld, of al die andere afwijkingen die in de loop der jaren erin gefokt zijn. Doorfokken noem je dat toch ook? Je komt er niet meer vanaf. Met mijn DH heb ik zat voor de kiezen gehad, ook al kwam hij uit een prestatierijke en geteste stamboom. Sommige zwaktes zitten er al te diep in dat je het niet allemaal uit kan sluiten, hoe selectief je ook bent. Ik dwaal weer een klein beetje af, maar het is in principe hetzelfde probleem...

Ja, het is zonde, maar het zou helemaal zonde zijn als dit zich gaat verspreiden. Leed dat voorkomen had kunnen worden. Jammer dat het zo'n mooie hengst is, en dan mag hij nog een van de beste zonen zijn van Marwan. Feit is gewoon dat hij hierdoor niet goed genoeg is (begeef ik me nu op glad ijs Bloos). Alternatieven zat hoor Knipoog.

Scoxxx: Het feit dat je tot twee keer toe teleurgesteld bent door voor de zogenaamde 'show'lijnen te kiezen, wil niet zeggen dat alle 'show' arabieren ongeschikt zouden zijn voor de sport. Kijk maar eens naar de Poolse Arabierenfokkerij Knipoog. Eerst testen op de baan (prestatie) alvorens te gebruiken in de fokkerij. En de Polen staan er niet bepaald onbekend om dat hun Arabieren ook vaak titels naar binnen slepen. Prestatie en schoonheid kan echt wel samen hoor Knipoog.

Maarrrr... petje af voor de eigenaar. Hij is in iedergeval netjes genoeg om dit te openbaren zodat merriehouders hiermee rekening kunnen houden.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:56

Cassidy schreef:
Ik vind het heel netjes dat het feit dat de hengst drager is, openbaar wordt gemaakt.
Helaas weet ik ook van een Arabische volbloed hengst waar de nakomelingen te vaak op jonge leeftijd met Artrose te maken krijgen, en dat wordt met de spreekwoordelijke mantel der liefde (of moet ik zeggen Euro's?) bedekt.
Je kunt in mijn ogen niet eerlijk genoeg zijn als het om erfelijke afwijkingen gaat. De verantwoording bij de fokkers leggen om met een dergelijk dier door te gaan fokken gaat maar beperkt op

Ik zou het ook een erg verstandig besluit vinden als AV dekhengsten ook rontgenologisch gekeurd worden op beenwerk. Naar mijn weten wordt dat nog niet gedaan? Ik ben niet zo thuis in de fokkerij, dus don't shoot me if I'm wrong Knipoog.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:49

Youko schreef:
Cassidy schreef:
Je kunt in mijn ogen niet eerlijk genoeg zijn als het om erfelijke afwijkingen gaat. De verantwoording bij de fokkers leggen om met een dergelijk dier door te gaan fokken gaat maar beperkt op

Ik zou het ook een erg verstandig besluit vinden als AV dekhengsten ook rontgenologisch gekeurd worden op beenwerk. Naar mijn weten wordt dat nog niet gedaan? Ik ben niet zo thuis in de fokkerij, dus don't shoot me if I'm wrong Knipoog.

helemaal mee eens Youko, het zou verplicht moeten worden om de dekhengsten rontgenologisch te keuren. Knipoog
Gelukkig is onze hengst met vlag en wimpel geslaagd hiervoor Pling
En ook wij overwegen om onze hengst te laten keuren op deze erfelijk ziekte (CA).

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:59

Youko schreef:
Hij zou geen optie zijn, wil ik mijn merrie dekken. Ik pleit ook voor een ijzersterk en gezond ras en dit houd je alleen in stand door de besten te gebruiken. En ik heb het niet over de aantal kampioentitels dat het dier heeft gewonnen Knipoog. Alternatieven zat hoor Knipoog.

Helemaal mee eens, gezondheid gaat voor alles, waarom zou je zo'n 'zieke gen' binnen willen halen ? brrr Nagelbijten / Gniffelen Dan kan hij mega veel kampioenstitels hebben behaald, maar dit zegt helaas niks over zijn 'fokwezen'. Er zijn indd alternatieven zat Knipoog