Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Francis schreef:Yinka schreef:Maar het is inderdaad de keuze aan de fokkers
en ik probeer dus juist duidelijk te maken dat dát afschuiven van de verantwoordelijkheid niet op gaat. Zo lang iedereen maar blijft roepen 'ja maar de fokkers...' maar wél de veulens van die hengsten blijft kopen, houden de kópers de praktijk in stand.
griebels schreef:Ziet er niet echt leuk uit, hier een veulen met totaal geen coordinatie...
http://video.google.com/videoplay?docid ... 3566&hl=es
scoxxx schreef:Excuses zoeken, verantwoording bij fokkers neerleggen, aangeven dat het risico niet zo groot is..... het leverde mij een paard op die ik op 6-jarige leeftijd kon laten inslapen.
De dekhengst zou gecastreerd moeten worden! Liever gisteren dan vandaag.
Risico is mij te groot.

. Ja, klopt dat het ook een verantwoording is van de merriehouder, maar zoals al bewezen is, zijn mensen niet in staat om zulke dergelijke, wijze beslissingen te maken. Zeker niet als er sprake is van geld... Dit zie je toch ook met honden? Duitse herders met HD bijvoorbeeld, of al die andere afwijkingen die in de loop der jaren erin gefokt zijn. Doorfokken noem je dat toch ook? Je komt er niet meer vanaf. Met mijn DH heb ik zat voor de kiezen gehad, ook al kwam hij uit een prestatierijke en geteste stamboom. Sommige zwaktes zitten er al te diep in dat je het niet allemaal uit kan sluiten, hoe selectief je ook bent. Ik dwaal weer een klein beetje af, maar het is in principe hetzelfde probleem...
). Alternatieven zat hoor
.
. Eerst testen op de baan (prestatie) alvorens te gebruiken in de fokkerij. En de Polen staan er niet bepaald onbekend om dat hun Arabieren ook vaak titels naar binnen slepen. Prestatie en schoonheid kan echt wel samen hoor
.
Cassidy schreef:Ik vind het heel netjes dat het feit dat de hengst drager is, openbaar wordt gemaakt.
Helaas weet ik ook van een Arabische volbloed hengst waar de nakomelingen te vaak op jonge leeftijd met Artrose te maken krijgen, en dat wordt met de spreekwoordelijke mantel der liefde (of moet ik zeggen Euro's?) bedekt.
Je kunt in mijn ogen niet eerlijk genoeg zijn als het om erfelijke afwijkingen gaat. De verantwoording bij de fokkers leggen om met een dergelijk dier door te gaan fokken gaat maar beperkt op
. Youko schreef:Cassidy schreef:Ik vind het heel netjes dat het feit dat de hengst drager is, openbaar wordt gemaakt.
Helaas weet ik ook van een Arabische volbloed hengst waar de nakomelingen te vaak op jonge leeftijd met Artrose te maken krijgen, en dat wordt met de spreekwoordelijke mantel der liefde (of moet ik zeggen Euro's?) bedekt.
Je kunt in mijn ogen niet eerlijk genoeg zijn als het om erfelijke afwijkingen gaat. De verantwoording bij de fokkers leggen om met een dergelijk dier door te gaan fokken gaat maar beperkt op
Ik zou het ook een erg verstandig besluit vinden als AV dekhengsten ook rontgenologisch gekeurd worden op beenwerk. Naar mijn weten wordt dat nog niet gedaan? Ik ben niet zo thuis in de fokkerij, dus don't shoot me if I'm wrong.
Youko schreef:Hij zou geen optie zijn, wil ik mijn merrie dekken. Ik pleit ook voor een ijzersterk en gezond ras en dit houd je alleen in stand door de besten te gebruiken. En ik heb het niet over de aantal kampioentitels dat het dier heeft gewonnen. Alternatieven zat hoor
.
Dan kan hij mega veel kampioenstitels hebben behaald, maar dit zegt helaas niks over zijn 'fokwezen'. Er zijn indd alternatieven zat