'Ruiters moeten langer doortrainen voor overstap ZZ-licht'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: 'Ruiters moeten langer doortrainen voor overstap ZZ-licht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:28

marillion schreef:
ik ben trouwens wel benieuwd wat de ruiters die nu in het zzl tussen de 50% en 57% scoren, als die een z2 proef rijden bij een subtop jury wat ze dan halen qua percentage, persoonlijk denk ik dat zij dan geen winst rijden

Nee inderdaad. Die rijden dan ook geen winst of misschien net krap.
Subtop jury's zijn gewoon strenger maar dat komt omdat ze vaak kundiger zijn, meer dingen zien. Veel basisjury's zien dingen niet eens en punten daarom IMO te hoog.

Ik wordt op veel kleine wedstrijdjes al niet eens meer gevraagd. Veels te strenge jury vinden ze, dat is niet leuk meer want dan rijden we geen puntjes....
Ach een keer krijgen ze toch wel de deksel op hun neus maar vaak dus pas hier... in het ZZL

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:36

vur schreef:
In het ZZ-licht wordt er op andere dingen gelet dan bij de basis. Bij de basis lijkt het wel minder belangrijk als een paard niet goed loopt. Als er maar op de letter wordt gereden. Kom je bij het ZZ-licht, dan wordt er "ineens" wel gelet op ruggebruik, nageeflijkheid, losgelatenheid, impuls en noem maar op. Waarom wordt hier vanaf de B al niet beter op afgestraft. Ik word daar zo moe van. Huilen

Vind ik ook!
Maar dat gebeurt ook als je kijkt naar de M proeven. Degene die een goeie SB neerzetten krijgen vaak te horen dat het te weinig is, omdat de jury vanaf de c niet kan zien op het goed genoeg is.. Dus gaan een hoop ruiters een SB over 4 sporen rijden omdat er dan voor de jury beter te zien is dat er wat gereden word. Dat is toch ook super fout!! Een SB hoort over 3 sporen en niet omdat de jury scheel kijkt over 4 sporen omdat je anders onvoldoende rijd. Of zo'n jury die maar een 7 geeft omdat ie niet goed kan zien of ie goed genoeg word gereden.. Zo gaat dat in al die klasses. Ook krijgen "schattige" combinaties vaak al meer punten dan een combinatie die veel meer uitstraalt. Je start niet voor niets in je eigen klasse.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:05

Ik zie het probleem niet: Je mag starten in die klasse, dus je doet dat. Ben je niet goed genoeg, dan krijg je gewoon geen punten. Dan weet je dat je moet trainen. Zeker als je voor het eerst overgaat is het altijd even aftasten.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:33

Raggel schreef:
Ik wil mijn paard graag klaar hebben voor de klasse erna voordat ik een overstap maak.. Dus voordat je Z1 kan gaan starten, moet ik THUIS een "goede" Z2 proef kunnen laten zien, de wissels moeten sowieso dan al goed zitten.. Dan ben je naar mijn mening pas klaar voor een volgende klasse..
Als je een halve pirouette kunt, is een kwart piece of cake..

zo hoort het m.i ook. dat is toch ook veel leuker dan pas na 5 wedstrijden je eerste winstpunt halen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:46

Ja ik ben ook niet zo van eerst een stuk of wat proeven afwachten en aftasten, "wennen" aan de klasse.. Dat moet je thuis doen en als dat niet lukt, niet over gaan..
Er is genoeg wat mis kan gaan op wedstrijd, moet je hem sowieso thuis al echt goed voorelkaar hebben..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:52

marillion schreef:
ik ben trouwens wel benieuwd wat de ruiters die nu in het zzl tussen de 50% en 57% scoren, als die een z2 proef rijden bij een subtop jury wat ze dan halen qua percentage, persoonlijk denk ik dat zij dan geen winst rijden
[/b]

Misschien kan je er persoonlijk dan toch ook een beetje naast zitten? Ik reed ook in Harmelen bij deze jury en in jouw rubriek. Het was onze tweede ZZ-licht wedstrijd. Voor mij en mijn paard is dit niveau nieuw. Ik heb de afgelopen 2 jaar vele dikke punten in het Z2 gereden, ook bij sub-top jury's (o.a. bij Dhr. Smit, Mw. de Ruiter, Mw. Mouw, bij Dhr. Kloosterboer, Dhr. Verwer etc.).

Ik zit niet voor mijn lol 1,5 uur enkele reis in de auto om met magere percentages huiswaarts te keren, om alleen maar te kunnen zeggen dat ik ZZ-licht rijd. Mijn instructeur (ja, ik kan zelfs een instructeur betalen!) vond dat we er klaar voor waren. Neemt niet weg dat hoge percentages dan per definitie gegarandeerd zijn. Paarden blijven dieren, ruiters maken ook wel eens fouten en een proef blijft een momentopname.

Ik vind dat er erg dramatisch wordt gedaan over de mindere scores. Iedereen scheert de ruiters maar over 1 kam. Ten eerste: je kent de achtergrond van veel ruiters niet. Hoe kan je nou in een oogopslag zien met hoeveel wp een combi is overgegaan? Ten tweede: hoe moet je als ruiter nou er achter komen wat goed/niet goed is als je van verschillende juryleden een 8 en een 5 krijgt voor hetzelfde onderdeel? Ik zie dat toch heel vaak voorkomen, en niet alleen op mijn protocollen. Ten derde: soms moet je dus ook wel eens gewoon starten op te kijken waar je staat (en daarna daar wel je lering uit trekken!)

De Z2 en de ZZ-licht proeven verschillen inhoudelijk helemaal niet zoveel. Dat ruiters zich goed moeten voorbereiden op de overstap is een feit. Maar de jurering mag ook wel eens op de schop. Ik ken nameijk ook de voorbeelden van ruiters die in het Z2 dikke punten rijden met nagesprongen wissels, telgang etc. Men heeft de proeven aangepast om de overgang Z2-ZZlicht kleiner te maken, nu nog de jurering daar op aanpassen. OF strenger jureren in de basis, OF soepeler in het ZZ-licht (al ben ik voorstander van het eerste)

Verder heb ik geen kritiek op de beoordeling die ik van deze jury heb gekregen hoor. Mijn punten waren terecht. Mijn paard had in beide proeven wat last van spanning, en in de eerste proef vergat ik 2 onderdelen (als ik mij zo moet concentreren om mijn paard goed door de baan te sturen opdat hij een beetje schrikkerig is, valt het mij niet mee een proef uit mijn hoofd te rijden Bloos ) Wij hadden dus duidelijk een off-day. Verder laat ik mij echt niet ontmoedigen door zulke negative berichten. Ik plan altijd meerdere wedstrijden achter elkaar. Als mijn off-days structureel worden blijf ik wel weer een poosje thuis Vork

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 16:41

jasmijn78 schreef:
marillion schreef:
[/b]

Misschien kan je er persoonlijk dan toch ook een beetje naast zitten? Ik reed ook in Harmelen bij deze jury en in jouw rubriek. Het was onze tweede ZZ-licht wedstrijd. Voor mij en mijn paard is dit niveau nieuw. Ik heb de afgelopen 2 jaar vele dikke punten in het Z2 gereden, ook bij sub-top jury's (o.a. bij Dhr. Smit, Mw. de Ruiter, Mw. Mouw, bij Dhr. Kloosterboer, Dhr. Verwer etc.).

Ik zit niet voor mijn lol 1,5 uur enkele reis in de auto om met magere percentages huiswaarts te keren, om alleen maar te kunnen zeggen dat ik ZZ-licht rijd. Mijn instructeur (ja, ik kan zelfs een instructeur betalen!) vond dat we er klaar voor waren. Neemt niet weg dat hoge percentages dan per definitie gegarandeerd zijn. Paarden blijven dieren, ruiters maken ook wel eens fouten en een proef blijft een momentopname.

Ik vind dat er erg dramatisch wordt gedaan over de mindere scores. Iedereen scheert de ruiters maar over 1 kam. Ten eerste: je kent de achtergrond van veel ruiters niet. Hoe kan je nou in een oogopslag zien met hoeveel wp een combi is overgegaan? Ten tweede: hoe moet je als ruiter nou er achter komen wat goed/niet goed is als je van verschillende juryleden een 8 en een 5 krijgt voor hetzelfde onderdeel? Ik zie dat toch heel vaak voorkomen, en niet alleen op mijn protocollen. Ten derde: soms moet je dus ook wel eens gewoon starten op te kijken waar je staat (en daarna daar wel je lering uit trekken!)

De Z2 en de ZZ-licht proeven verschillen inhoudelijk helemaal niet zoveel. Dat ruiters zich goed moeten voorbereiden op de overstap is een feit. Maar de jurering mag ook wel eens op de schop. Ik ken nameijk ook de voorbeelden van ruiters die in het Z2 dikke punten rijden met nagesprongen wissels, telgang etc. Men heeft de proeven aangepast om de overgang Z2-ZZlicht kleiner te maken, nu nog de jurering daar op aanpassen. OF strenger jureren in de basis, OF soepeler in het ZZ-licht (al ben ik voorstander van het eerste)

Verder heb ik geen kritiek op de beoordeling die ik van deze jury heb gekregen hoor. Mijn punten waren terecht. Mijn paard had in beide proeven wat last van spanning, en in de eerste proef vergat ik 2 onderdelen (als ik mij zo moet concentreren om mijn paard goed door de baan te sturen opdat hij een beetje schrikkerig is, valt het mij niet mee een proef uit mijn hoofd te rijden Bloos ) Wij hadden dus duidelijk een off-day. Verder laat ik mij echt niet ontmoedigen door zulke negative berichten. Ik plan altijd meerdere wedstrijden achter elkaar. Als mijn off-days structureel worden blijf ik wel weer een poosje thuis Vork

sorry als ik jouw hier op af valt, ik heb ook geen namen genoemd en het geldt ook niet voor iedereen er zijn altijd uitzonderingen
en als je goed lees heb ik dat ook al gezegd je rijdt ook om te kijken waar je staat op een niveau.
Bij mij was het onze eerste zzl wedstrijd ik had ook zeker niet verwacht dat ik winst zou rijden en ook ik maakte in de tweede proef grove fouten dat kan gebeuren.
En daarbij wil ik ook zeggen dat wij afgelopen zaterdag echt niet de makkelijkste jury's hadden.
maar nogmaals sorry als je het zo opvat dat is niet mijn beoeling geweest

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:41

Suzanne F. schreef:
marillion schreef:

Nee inderdaad. Die rijden dan ook geen winst of misschien net krap.
Subtop jury's zijn gewoon strenger maar dat komt omdat ze vaak kundiger zijn, meer dingen zien. Veel basisjury's zien dingen niet eens en punten daarom IMO te hoog.

Ik wordt op veel kleine wedstrijdjes al niet eens meer gevraagd. Veels te strenge jury vinden ze, dat is niet leuk meer want dan rijden we geen puntjes....
Ach een keer krijgen ze toch wel de deksel op hun neus maar vaak dus pas hier... in het ZZL

En daar ga jij trots op?En wat is de meerwaarde voor jou dat de ruiters de "deksel op de neus" krijgen? Snap niet zo goed waar je heen wilt met deze wijze van jureren. Je kan ook gefrustreerd gaan zitten jureren, dat is zeker net zo erg als te gul. Over jouw jurering kan ik niet oordelen (aangezien ik je niet ken) maar ik heb al eerder een topic van Wanneer ik jureer geef ik ze ook niet cadeau, maar blijf wel menselijk in mijn punten. Ik zou zo 10 namen kunnen noemen van jury's die er zelf in de sport niks van bakken en, mede daardoor, heel gefrustreerd zitten te jureren.

Ik ben ook nu 2 keer zz licht gestart met een paard, en kwam ook niet aan de 60% (geheel terecht). Zou ik zulke proeven in het Z2 rijden zou ik over het algemeen ook geen 60% hebben behaald. Grote fouten worden groots afgestraft, niet meer dan logisch!
Laatst bijgewerkt door talented op 06-12-08 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:53

In Uden wordt 1x per maand oefendressuur georganiseerd mmv Grand Prix juryleden.
Een ideale gelegenheid om te testen of je de overstap kunt maken naar het ZZ-L.
Is voor alle klassen en je mag starten in de klasse die je zelf wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:59

Lucky48 schreef:
In Uden wordt 1x per maand oefendressuur georganiseerd mmv Grand Prix juryleden.
Een ideale gelegenheid om te testen of je de overstap kunt maken naar het ZZ-L.
Is voor alle klassen en je mag starten in de klasse die je zelf wilt.

Idd een mooie gelegenheid! Ja Maar er zijn mensen genoeg die niet de moeite nemen om naar zoiets te gaan omdat ze er zelf toch wel van overtuigd zijn dat ze wel ZZ-licht klaar zijn.. Net als al die mensen die jury's af zitten te kraken omdat ze te streng hebben gejureerd.. Er zijn te weinig mensen die eerst eens kritisch naar hun eigen rijden kijken..

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:15

Zou eigenlijk iedereen moeten rijden voordat ze overgaan, daar goede kritische juryleden neerzetten die nuttig commentaar geven.. Welke klasse dan ook..
Misschien er wel regels aan stellen, dat je pas met een WP in die oefenproef over mag naar de volgende klasse..
Misschien niet heel realistisch haalbaar enzo, maar zou wel het niveau om hoog helpen, zowel landelijk als nationaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:28

Raggel schreef:
Zou eigenlijk iedereen moeten rijden voordat ze overgaan, daar goede kritische juryleden neerzetten die nuttig commentaar geven.. Welke klasse dan ook..
Misschien er wel regels aan stellen, dat je pas met een WP in die oefenproef over mag naar de volgende klasse..
Misschien niet heel realistisch haalbaar enzo, maar zou wel het niveau om hoog helpen, zowel landelijk als nationaal..

Dan haal je alle verantwoordelijkheden bij de ruiters weg.. Ruiters moeten gewoon zelf ook hun gezonde verstand gebruiken, open staan voor kritiek en er wat mee doen.. Ja

Raggel

Re: 'Ruiters moeten langer doortrainen voor overstap ZZ-lich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:46

Ja maar dat is het hem nou juist, gezond verstand gebruiken.. Vaak is het gewoon winstpunten zo snel mogelijk scoren en verder,verder,verder, zonder ergen bij na te denken.. En als een jury daar iets op zegt en geen wp geeft, is het een slechte kut jury..

Denk dat je niet alleen het jurysysteem onder de loep moet nemen, ook de manier waarop de gemiddelde ruiter bezig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:55

Raggel schreef:
Ja maar dat is het hem nou juist, gezond verstand gebruiken.. Vaak is het gewoon winstpunten zo snel mogelijk scoren en verder,verder,verder, zonder ergen bij na te denken.. En als een jury daar iets op zegt en geen wp geeft, is het een slechte poedersuiker jury..

Denk dat je niet alleen het jurysysteem onder de loep moet nemen, ook de manier waarop de gemiddelde ruiter bezig is..

Pcies, dat zei ik.. Maar door die oefenavonden te verplichten haal je juist die verantwoordelijkheid bij de ruiters weg en leg je het alsnog bij de jury's. Want ook op die avonden zijn het dan poedersuiker jury's Ja

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:59

Nja daar hebben ze dan niet veel aan, als je een winstpunt verplicht en daar (inter)nationale juryleden neerzet, hebben ze weinig keus dan geloven wat die zeggen..

Maarja, vind de juryleden maar eens die daar gaan zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:04

Dat laatste is idd ook nog een probleem Ja

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:10

Ik denk dat het probleem pas echt erg is in de Z. Ik rijdt zelf Z2.
Je kan als je Z2 rijdt en 10 winstpunten hebt ook ZZL starten, je bent da pas ZZlicht geklasserd als je 5 winstpunten hebt. Voordat je 5 winspunten hebt mag je ook nog Z2 rijden.
misschien is deze regel ook niet goed. Ik vindt het idee van Raggel goed. Ik wist niet eens van die oefen-avonden in Uden en ik woon er best dicht bij!! in ieder geval bedankt misschien een idee voor de toekomst als ik ZZL wil gaan rijden. Maar voorlopig nog niet want ik ga pas over met 2 winspunten per proef. Ik rij sinds 2 wedstrijden Z2 en ik had twee keer een winspunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:13

Bij 15 mag je toch pas ZZ-licht starten?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:14

En bij 1 wp in de ZZ-L ben je toch ook gewoon ZZ-L geklasseerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:15

asjemenou schreef:
En bij 1 wp in de ZZ-L ben je toch ook gewoon ZZ-L geklasseerd?

Lijkt mij wel Ja

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:25

Relaxed ja kan ook bij 15. Maar je bent niet bij een winspunt ZZL geklasseerd. dat ben je pas bij 5 dit is gedaan om het nivo op te krikken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:29

Wat heeft dat dan met het niveau te maken?
Waarom is dat dan opgekrikt?
Je hebt nog steeds precies dezelfde mensen in je ring zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:29

talented schreef:
Snap niet zo goed waar je heen wilt met deze wijze van jureren. Je kan ook gefrustreerd gaan zitten jureren, dat is zeker net zo erg als te gul.

Sorry maar ik zou niet weten waar je het over hebt met 'deze' wijze van jureren. IMO ben ik gewoon objectief en eerlijk en blijkbaar doe ik dat goed aan de resultaten van mijn examen afgenomen door internationale juryleden te zien.
Ruiters zien alles door een roze bril en vooral hun eigen kwaliteiten en verrichtingen. En de jury die dan zegt het niet goed te vinden, is ineens gefrustreerd?
Geen winst rijden is gewoon niet goed genoeg, of dat nou ZZL is of lager. En als het echt slecht is dan zijn de punten nog lager. Je kan maar beter in de lagere klasses al strenger gepunt worden op gebreken aan de basisafrichting dan pas in het ZZl met je neus op de feiten gedrukt worden, daar is het een beetje laat voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:54

love_01 schreef:
Relaxed ja kan ook bij 15. Maar je bent niet bij een winspunt ZZL geklasseerd. dat ben je pas bij 5 dit is gedaan om het nivo op te krikken

Kan ook?? Je mag pas bij 15 over..

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:59

jasmijn78 schreef:
marillion schreef:
[/b]

Een ruiter kan er achter komen wat wel en niet goed is door in het dressuurboekje na te gaan wat wordt gevraagd. Oefeningen en het scala der africhting zijn voldoende beschreven.
En idd het jurylid had al gezegd dat je eens moet starten om te kijken waar je staat.

We kunnen nu natuurlijk afbranden dat een jurylid, of wie dan ook, eens zegt wat er misschien aan scheelt. Dan eindigen we daarmee de dialoog en gaan weer verder zoals we deden. Of we nemen de signalen serieus en houden de dialoog open om tot een betere jurering en systeem (denk dat het dubbeltellen van essentiele - niet basis- onderdelen een goed idee is) te komen en weten dan als ruiters beter hoe onze scholing en training op te bouwen en kunnen zo tot betere rijkunst komen.