marillion schreef:ik ben trouwens wel benieuwd wat de ruiters die nu in het zzl tussen de 50% en 57% scoren, als die een z2 proef rijden bij een subtop jury wat ze dan halen qua percentage, persoonlijk denk ik dat zij dan geen winst rijden
[/b]
Misschien kan je er persoonlijk dan toch ook een beetje naast zitten? Ik reed ook in Harmelen bij deze jury en in jouw rubriek. Het was onze tweede ZZ-licht wedstrijd. Voor mij en mijn paard is dit niveau nieuw. Ik heb de afgelopen 2 jaar vele dikke punten in het Z2 gereden, ook bij sub-top jury's (o.a. bij Dhr. Smit, Mw. de Ruiter, Mw. Mouw, bij Dhr. Kloosterboer, Dhr. Verwer etc.).
Ik zit niet voor mijn lol 1,5 uur enkele reis in de auto om met magere percentages huiswaarts te keren, om alleen maar te kunnen zeggen dat ik ZZ-licht rijd. Mijn instructeur (ja, ik kan zelfs een instructeur betalen!) vond dat we er klaar voor waren. Neemt niet weg dat hoge percentages dan per definitie gegarandeerd zijn. Paarden blijven dieren, ruiters maken ook wel eens fouten en een proef blijft een momentopname.
Ik vind dat er erg dramatisch wordt gedaan over de mindere scores. Iedereen scheert de ruiters maar over 1 kam. Ten eerste: je kent de achtergrond van veel ruiters niet. Hoe kan je nou in een oogopslag zien met hoeveel wp een combi is overgegaan? Ten tweede: hoe moet je als ruiter nou er achter komen wat goed/niet goed is als je van verschillende juryleden een 8 en een 5 krijgt voor hetzelfde onderdeel? Ik zie dat toch heel vaak voorkomen, en niet alleen op mijn protocollen. Ten derde: soms moet je dus ook wel eens gewoon starten op te kijken waar je staat (en daarna daar wel je lering uit trekken!)
De Z2 en de ZZ-licht proeven verschillen inhoudelijk helemaal niet zoveel. Dat ruiters zich goed moeten voorbereiden op de overstap is een feit. Maar de jurering mag ook wel eens op de schop. Ik ken nameijk ook de voorbeelden van ruiters die in het Z2 dikke punten rijden met nagesprongen wissels, telgang etc. Men heeft de proeven aangepast om de overgang Z2-ZZlicht kleiner te maken, nu nog de jurering daar op aanpassen. OF strenger jureren in de basis, OF soepeler in het ZZ-licht (al ben ik voorstander van het eerste)
Verder heb ik geen kritiek op de beoordeling die ik van deze jury heb gekregen hoor. Mijn punten waren terecht. Mijn paard had in beide proeven wat last van spanning, en in de eerste proef vergat ik 2 onderdelen (als ik mij zo moet concentreren om mijn paard goed door de baan te sturen opdat hij een beetje schrikkerig is, valt het mij niet mee een proef uit mijn hoofd te rijden

) Wij hadden dus duidelijk een off-day. Verder laat ik mij echt niet ontmoedigen door zulke negative berichten. Ik plan altijd meerdere wedstrijden achter elkaar. Als mijn off-days structureel worden blijf ik wel weer een poosje thuis