"Komt een paard bij de tandarts..."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: "Komt een paard bij de tandarts..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:10

Jij maakt reclame voor jezelf en een collega... (mag hoor wat mij betreft) - maar wat vind jij', als ervaringsdeskundige, dan van het aanbevlingsfilmpje waarmee dit topic start?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:28

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:36

Kuggur schreef:
" Over het algemeen hoeft er niets aan een paardengebit gedaan te worden (zéker niet bij vijfjarigen).
Gezonde paarden horen een dergelijk "onderhoud" niet nodig te hebben.

dat is niet waar hoor.. mijn paarden hadden vorig jaar voor het eerst de tandarts op bezoek. toen waren ze allebei 5 jaar oud en ze hadden allebei flinke haken op de kiezen die gevijld moesten worden hoor!
ook is toen een 6 jarige merrie van mijn weide-genootje gedaan en bij haar is ook een wolfstandje verwijderd waar ze erge last van had. ook had zij grote haken op haar kiezen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:00

Tsja, dan vraag ik me op mijn beurt af hoe die paarden gevoerd zijn...

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:11

Kuggur schreef:

Precies zoals vele andere paarden, brokken/brood/hooi/gras/musli/wortels/appels

Mijn paard gaat 1x per jaar naar de tandarts om flink haken te verwijderen, deze zitten achteraan de tandenrij in de wang te prikken. Deze doen dus pijn en soms is de wang dan ook wat beschadigd. Als deze zijn weggehaald, merk ik dat we veel fijner kunnen rijden. Elk jaar is dus noodzakelijk en we doen het graag. Deze haken hebben niets met het voer te maken...absoluut niet. De andere paarden hoeven niet naar de dierenarts en hebben nergens last van en eten hetzelfde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:23

Kuggur schreef:

Mijn paard staat 24/7 buiten en krijgt (nu=winter) alleen (goed= lang stengelig) ruigvoer bijgevoerd.
Deze heeft elk jaar haken die verwijderd moeten worden.
Mijn andere paardje (ook 24/7 buiten) is maar 1x behandeld voor een wolfskiesje.
het paard van mijn opa moet ook bijna elk jaar gevijld worden (staat ook alleen op ruigvoer).

Dus het ligt echt niet alleen aan het eten, maar ook aan de manier hoe het paard kauwt/maalt.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:29

Brainless schreef:
Kuggur schreef:

Mijn paard staat 24/7 buiten en krijgt (nu=winter) alleen (goed= lang stengelig) ruigvoer bijgevoerd.
Deze heeft elk jaar haken die verwijderd moeten worden.
Mijn andere paardje (ook 24/7 buiten) is maar 1x behandeld voor een wolfskiesje.
het paard van mijn opa moet ook bijna elk jaar gevijld worden (staat ook alleen op ruigvoer).

Dus het ligt echt niet alleen aan het eten, maar ook aan de manier hoe het paard kauwt/maalt.

Klopt, mijn merrie heeft overbijt, dus kauwt anders.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:49

Joceline schreef:

Ik zei ook duidelijk in mijn eerste post gezonde paarden, overbijt (of andere gebits/kaakproblematiek) is een pathologische afwijking waarbij je uiteraard professionele hulp inroept.
Mijn opmerking doelde op de nogal modieuse neiging op alle paarden standaard een met powertools bewapende "paardentandarts" los te laten.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 07:46

Kuggur schreef:
Joceline schreef:

Ik zei ook duidelijk in mijn eerste post gezonde paarden, overbijt (of andere gebits/kaakproblematiek) is een pathologische afwijking waarbij je uiteraard professionele hulp inroept.
Mijn opmerking doelde op de nogal modieuse neiging op alle paarden standaard een met powertools bewapende "paardentandarts" los te laten.

Oke, klopt! Ik wist helemaal niet dat ze overbijt had toen ik met het rijden merkte dat ze moeilijker werd adviseerde de vorige eigenaar haar tanden te laten nakijken. Er zaten flinke haken op en adviseerde elk jaar even terug te komen. Hij vertelde dat ze overbijt had dus dat de haken achterin de kans hadden om te groeien. Hij vertelde dat deze afwijking best vaak voorkomt ook zonder dat mensen het weten. Ik vind het alleen maar goed dat mensen bezorgd zijn en laten kijken..er rijden op dit moment een hoop mensen door terwijl de haken in de mond de mond en wangen kapot maken van binnen. Ze gaan een strijd aan die niet geleverd moet worden.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:12

Kuggur schreef:

nou kuggur dat zal ik je dan vertellen.
ze staan 24/7 op het land en krijgen 1 keer per dag (en soms een dagje niet) een halve schep muesli.
als ze geluk hebben word dit af en toe eens afgewisseld met een halve schep slobber.
verder krijgen ze in de winter kuil bijgevoerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:39

Kuggur schreef:
Joceline schreef:

Het Gelders paard(9 jaar) van mijn opa(83 jaar) die ik ook regelmatig onder het zadel rij, had mond problemen.
Ze pakte telkens 1 kant van het bit vast en volgens mijn opa had zij gewoon een "stugge mond" en moest ik haar doorpakken.
Toen de DA kwam om te enten heb ik hem gelijk naar de mond laten kijken en zij bleek flinke haken te hebben en daardoor een gat in haar wang.
Ook mijn opa heeft gekeken en gevoelt en schrok er best van.
Zijn reactie was: "Vrôgger had zo'n beest gewoon een strakke bek en gingen we door, of hingen er een scherper bit in"
en zijn conclusie was: "Gôh, hoeveel paarden hebben toen (=vroeger) niet gewoon veel pijn gehad door haken ed"

Dus ja het is "modieus" maar wel een goede verandering!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:01

Goed als je me niet wilt begrijpen is dat natuurlijk jouw probleem...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:14

Kuggur schreef:
Goed als je me niet wilt begrijpen is dat natuurlijk jouw probleem...

Ik heb er geen problemen mee dat ik er anders over denk dan jij, blijkbaar heb jij er wel problemen mee.

Maar met oneliners van:
Kuggur schreef: schreef:

..kan ik ook niets mee, leg dan uit waarom je je dit afvraagt....
Als ik zeg dat mijn paarden 24/7 buiten staan en alleen ruigvoer krijgen reageer je niet.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:33

ik geloof dat Kuggur zelf niet helemaal weet wat ie nou eigenlijk wil zeggen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:13

Denk je niet? Doe je dat wel vaker zelf verzinnen wat andere mensen bedoelen? Als je mijn posts (begrijpend) had gelezen, zou het niet al te moeilijk moeten zijn mijn bedoeling te begrijpen, ik ga dan natuurlijk wel van uit dat je over een op zijn minst gemiddelde intelligentie beschikt.
Lees ook joceline´s reaktie er eens op na, die heeft er duidelijk minder moeite mee.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:33

maar je reageert dus niet op ons als we zeggen wat onze 5 jarige gezonde paarden te eten krijgen (wat jij je afvroeg en wij dus antwoord op gaven)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:35

Lijkt mij ook interessant

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:35

wat?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:38

Kuggur schreef:
Denk je niet? Doe je dat wel vaker zelf verzinnen wat andere mensen bedoelen? Als je mijn posts (begrijpend) had gelezen, zou het niet al te moeilijk moeten zijn mijn bedoeling te begrijpen, ik ga dan natuurlijk wel van uit dat je over een op zijn minst gemiddelde intelligentie beschikt.
Lees ook joceline´s reaktie er eens op na, die heeft er duidelijk minder moeite mee.

Ik probeer antwoord te geven op jouw oneliners en te begrijpen wat jouw insteek daarvan is.
Maar blijkbaar is dit niet helemaal wat jij horen wil, en scheep je mensen af met dat zij begrijpend moet lezen.

Ik heb ook duidelijk gezegd waarom ik mijn paarden jaarlijks laat nakijken en welke problemen er zijn tegengekomen.
En je moet nu eenmaal regelmatig laten controleren om problemen voor te zijn.
Maar dat betekend niet dat er automatisch elk jaar (soms dus ook nooit) iets hoeft te gebeuren.

Ik ga er ook van uit dat jij beschikt over minimaal een gemiddelde intelligentie maar blijkbaar bezit jij niet het geduld iets nog eens duidelijk uit te leggen.
Blijkbaar vind jij (correct me if I'm wrong) dat paarden meestal problemen krijgen door te weinig ruigvoer,
maar echt duidelijk ben je daar niet in met je (nogal korte) reacties zonder enig uitleg.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:32

kugger zegt gewoon niks meer ;)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:40

niemand ervaring met martijn goumans?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:16

nee wel met spencer schuman, fijne vent!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:14

Hey wat leuk! Marjan is mijn tante :D *is maar een heel klein beetje trots!*

Ze is trouwens op de 1e plaats veearts.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:45

Ik zag toevallig, dat iemand vroeg of er iemand ervaring heeft met martijn goumans.

hij is toevallig een paar weken geleden geweest echt top!

zag dat hij btw zelf ook hier op bokt zit.

hij werkt zeer deskundig en legt alles heel goed uit en laat ook zien wat hij doet en waarom.
ik heb er echt heel erg over tevreden!!!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:47

Dit is al een ouder topic, daarom hier een slotje :)