Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel goed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valena

Re: Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:31

ThePast03, ik heb helaas meerdere persoonlijke ervaringen met dierenartsen en de DB daar waar het gaat om niet objectief of niet deskundig oordelen. Dus vandaar dat ik mijn vraagtekens hier bij zet!

En in mijn ogen is er geen sprake van een goede verzorging als je zieke en zwakke paarden open en bloot in de wei laat lopen. Maar ja, ik ben natuurlijk geen dierenarts en ook geen inspecteur van de AID Clown.

Maar nogmaals, je zult eerst zelf de situatie gezien moeten hebben alvorens een eigen oordeel te kunnen vormen. En dat kan ik dus niet. Mijn standpunten aangaande deze paarden berusten alleen maar op speculaties (en ja, daar zit nu net het gevaar van het ontketenen van allerlei hetzes tegen eigenaren...).
Laatst bijgewerkt door Valena op 04-12-08 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:33

IrisLove, de paarden in het filmpje zagen er echt niet slecht uit hoor, dus zo zwak en ziek zijn ze misschien helemaal niet. Wat ik net al zei: menig paard zou een moord doen om zo te mogen leven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:35

IrisLove schreef:
[*olduser*], ik heb helaas meerdere persoonlijke ervaringen met dierenartsen en de DB daar waar het gaat om niet objectief of niet deskundig oordelen. Dus vandaar dat ik mijn vraagtekens hier bij zet!

Ik heb geen enkele positieve ervaring met de DB, maar het gaat hier over de AID en een onafhankelijke dierenarts.

Er zijn genoeg mensen die niet ter plaatse zijn geweest maar wel kunnen vertellen dat er een luchtje aan zit. Of vraagtekens plaatsen. Puur om het feit dat dit zo in het nieuws geweest is blijkbaar.

Iemand die er elke dag langskomt zegt dat er elke dag voldoende ruwvoer in de wei ligt.
Mensen die vertellen dat het er zo verschrikkelijk is zijn allemaal hun fototoestel vergeten....

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:48

ik werd ook zo boos toen ik die foto zag met dat dode paard
maar nu ik dit allemaal hoor vind ik het best wel mee vallen...

ik bedoel:
als je een stel paarden koopt op de zuidlaardermarkt die niet verkocht werden dan zit er vast een stel bij wat wel wat mankeerd... mischien heeft die man wel met de beste bedoeling deze beesten gekocht om ze toch nog een leven te geven...
ik weet niet wat ervan moet zeggen..
ben dan ook wel benieuwd naar foto's als jet toch allemaal 'zo erg is'

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:52

Mij is overigens niets bekend van een petitie m.b.t. op het gebeuren in Nietap.
Wel van een petitie voor de rechten van paarden (die hebben ze nu nl. niet en zouden ze wel moeten hebben). Dit wordt vervolgd!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:24

Nou het oordeel van de meneer van de AID hecht ik persoonlijk niet veel waarde aan, ook als de dieren wel in slechte conditie zijn, broodmager zijn en enge ziektes hebben (en dit alles in combinatie met elkaar), dan vindt de AID het ook nog steeds niet nodig om in te grijpen, ik vraag me hevig af wat voor soort mensen daar werken . Nu weet ik natuurlijk niet hoe het in dit geval zit, maar de AID zal bij mij geen enkele twijfel wegnemen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:35

ThePast03 schreef:
Nicole288 schreef:
ThePast03: Nou dan moet je het interview met die AID man even beluisteren, die zegt dus letterlijk dat ze niet zwak of ziek zijn, niet mager zijn en in goede conditie zijn.

Als dat zo is dan is dat toch fantastisch?
Als hij ze niet meegenomen had waren ze naar de slacht gegaan, nu lopen ze op een groot stuk land met ruwvoer, water en schuilmogelijkheden en ze zijn volgens de AID in prima conditie.

Wat is het probleem nu nog?

Dat strookt niet helemaal met het volgende?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:37

het is toch werkelijk niet te geloven Lachen Lachen de AID doet een bericht de deur uitgaan dat het allemaal wel OK is en NOG geloven de bokkers liever het verhaal van de buurvrouw Lachen Lachen

echt triest dit!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:37

ThePast03:
"Ondertussen blijven er van dit soort paarden op de markt verschijnen die of aan het einde van de dag massaal naar de slacht gaan of door dit soort handelaren worden opgekocht."

Nicole:
"Als die handelaren dan die dieren op een goede manier houden, omdat er anders echte maatregelen tegenover staan, ipv alleen een waarschuwing, is er dan nog net zoveel op tegen?"

ThePast03:
"Ook als handelaren het (volgens jullie, ik heb die dieren en hun omstandigheden niet gezien dus durf niet te zeggen dat het niet goed genoeg is) beter doen dan nog heb ik er van alles op tegen."

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:40

KiWiKo schreef:
het is toch werkelijk niet te geloven Lachen Lachen de AID doet een bericht de deur uitgaan dat het allemaal wel OK is en NOG geloven de bokkers liever het verhaal van de buurvrouw Lachen Lachen

echt triest dit!!

Dus jij vindt dit bericht, ongeveer een week na het vorige bericht van diezelfde AID dat de dieren er niet goed uit zien en zwak, ziek en in slechte conditie zijn, geloofwaardiger dan dat eerste bericht? Mag ik vragen waarom? Wat was er ongeloofwaardig aan het eerste bericht van de AID? (dat de aanleiding was van veel van de verontwaardiging over de man hier in de verschillende topics)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:48

de dieren zijn drie weken geleden als overgebleven wrakvee van de markt gehaald............ dat ziet er niet gezond uit....

dat kan toch iedere jan boeren fluit bedenken?????????

gegeven de omstandigheden waarop deze dieren hier zijn gekomen zullen ze een heel stuk minder zwak ziek en misselijk zijn dan vorige week........

de meeste knappen namelijk op, anderen gaan dood!!

De AID is een politie orgaan, en die doet niet aan vriendjespolitiek.......... de AID is een organisatie die boetes uit kan schrijven.

Naar het beeldmateriaal wat ik gezien heb, zijn het gewoon hele gelukkige paarden die op een groot weiland staan, voldoende bijgevoerd worden, water tot hun beschikking hebben........

en wat is het probleem nou?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:50

als dat zo is neem ik mijn woorden terug. Ja

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:52

Citaat:
Ja, dat is ook weer waar maar er worden hier wel zieltjes gewonnen voor die bewuste Hyves...

Ten eerste, heb duidelijk wat gemist, een hyves?!
Enfin, geloof dat jij in je onderschrift ook een link hebt staan naar VS te Beets...ook om 'zieltjes' te winnen, zodat iedereen kijkt op bewuste pagina wat zich daar afspeelt.
Jij bent zelf toch niet bij deze dame langsgeweest, enkelt alleen foto's gezien van paarden in de blubber en verhalen gehoord?

Ik blijf mn vraagtekens houden over het geval Nietap..eerst zien, dan geloven..een aid die zijn woorden terugneemt, is wat vreemd lijkt me...vooralsnog blij ik OOK bij mijn woorden, dat ik de foto's hier heb gezien en vooralsnog niet echt schokkend vind, precies zoals ik in begin ook al zei in 1 van de eerste topics hierover.
Maargoed, de petitie komt er sowiezo, of deze paarden nou wel beroerd erbij staan of niet..de handelaren moeten sowiezo gestopt worden zieke paarden te verhandelen en paarden moeten hun rechten krijgen wat betreft medische zorg, goede huisvestiging én verzorging, niets minder.
En laten we eerlijk wezen, als dit 'geval' er niet was geweest,dan hadden we een volgende keer wel samengekomen om eens protest aan te tekenen tegen de ellende.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:57

KiWiKo schreef:
de dieren zijn drie weken geleden als overgebleven wrakvee van de markt gehaald............ dat ziet er niet gezond uit....

gegeven de omstandigheden waarop deze dieren hier zijn gekomen zullen ze een heel stuk minder zwak ziek en misselijk zijn dan vorige week........

de meeste knappen namelijk op, anderen gaan dood!!

Naar het beeldmateriaal wat ik gezien heb, zijn het gewoon hele gelukkige paarden die op een groot weiland staan, voldoende bijgevoerd worden, water tot hun beschikking hebben........

Dat hij de dieren nooit gehad zou mogen hebben volgens jou toch? Knipoog

Ik vond de beelden ook niet schokkend. Had ook een probleem met de slechte omstandigheden waarin die beestjes volgens diezelfde aid verkeerden in combinatie met natuurlijk het kadaver waar ze lekker fris bij in de wei liepen. Maar als de omstandigheden nu mee blijken te vallen: prima OK dan!

Verandert niets aan mijn uitgangspunt in deze hele duscussie, dat de instanties, wanneer zij zelf constateren dat iets niet goed is, moeten kunnen ingrijpen. Ook als dat bij een handelaar is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:59

een handelaar kan alleen handelen in dit soort paarden als het aanbod EN de vraag er is...........

dus de handelaren moeten niet gestopt worden, degene die de het paard de verkoop in douwt moet gestopt worden, en degene die voor 500 euro een Salinero koopt moet gestopt worden.......

Er moet een bewustwording proces op gang komen dat mensen hun oude/zieke paard niet meer verkopen..............

de handel hoeft niet gestopt te worden........... alleen de verkoop van deze dieren

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:06

KiWiKo schreef:
zijn het gewoon hele gelukkige paarden die op een groot weiland staan, voldoende bijgevoerd worden, water tot hun beschikking hebben........

Precies? Die paarden staan daar nu gelukkig en goed verzorgd, mss houdt hij ze echt en krijgen ze anders hierna nog een andere baas waarbij dat ook zo is. Maar jij had ze nog steeds liever naar de slager zien gaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:08

welnee die paarden gaan gewoon naar de slager als ze wat op gewicht zijn Lachen de paarden die nog als rijdier verkocht kunnen worden staan op de eerstvolgende markt .............

zo werkt het in die handel

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:23

Ik verbaas mij erover dat mensen aangeven dat de Rendac dode dieren niet komt ophalen. Als een dier op vrijdag sterft, dan wordt het de eerstvolgende werkdag opgehaald, dus maandag. Mocht de maandag een feestdag zijn, dan wordt er extra gereden op zaterdag. Als jij een dood dier telefonisch voor 06.00u 's morgens aanmeld wordt het nog dezelfde dag opgehaald! In de zomermaanden met temperaturen boven de 30 graden rijden ze zelfs vaak extra op zaterdag! Wij hebben regelmatig dode dieren, idd omdat we ze goed verzorgen en op tijd uit hun lijden kunnen verlossen en bij ons is nog nooit een dood dier blijven liggen......

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:38

Als er nou iemand is die met mij mee wil gaan morgen om foto's te maken ik heb een auto en een camera (maar vind het toch niet verstandig om alleen te gaan) dan meld ik me bij deze aan misshcien kunnen we dan duidelijkheid bieden?? (ik woon in winschoten)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:55

Ik heb het filmpje gekeken en dan ga je ervan uit dat de slechtste beelden getoond zijn (want dat is nu eenmaal journalist eigen).
De vos pony die twee x in beeld komt is te mager. Dat zou kunnen komen doordat ie oud is, dat zie je dan wel meer dat je ineens geen vert meer op ze gevoerd krijgt. Neemt niet weg dat deze niet in een conditie is om dag en nacht buiten te lopen.

De shet is alleen maar nat, daar hebben ze een goede vacht voor dus dat geeft niets.

Het land is nat maar je ziet ook genoeg drogere stukken. De rassen die je ziet staan kunen naar mijn mening niet zonder schuilstal maar zijn op de vos na niet ondervoed.

Van droes heb ik geen bewijs gezien.

Ik zou ze zo niet houden en het is op zijn minst bijzonder dat iemand onderdelen van een dood paard open en bloot laat liggen maar of hier echt sprake is van mishandeling. Ik heb ze wel erger gezien.
Tja....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:06

Amy77 schreef:
Maargoed, de petitie komt er sowiezo, of deze paarden nou wel beroerd erbij staan of niet..de handelaren moeten sowiezo gestopt worden zieke paarden te verhandelen en paarden moeten hun rechten krijgen wat betreft medische zorg, goede huisvestiging én verzorging, niets minder.
En laten we eerlijk wezen, als dit 'geval' er niet was geweest,dan hadden we een volgende keer wel samengekomen om eens protest aan te tekenen tegen de ellende.

Ik sluit mij aan bij dit verhaal.
We zijn hard bezig alles zo doortimmerd mogelijk voor te bereiden...
Wijs plan dat Joto zich dan ook bij ons aansluit, het is duidelijk gebleken dat ook zij van het type 'actie!' is.

En for the record: we weten allemaal niet zeker wat er nu speelt. De berichten spreken elkaar tegen.... De AID heeft mij telefonisch gezegd dat het ERNSTIG op het randje is, en dat ze wel bezig zijn met een zaak. Ik denk dus niet dat we kunnen stellen 'dat er niets aan de hand is'. We moeten wel pas op de plaats maken en de beste heren in Nietap het voordeel vd twijfel gunnen lijkt me. De AID doet ook niets aan Vincenza, en die heeft Jan en allemaal wel als onderschrift met naam en toenaam genoemd.... dus niet de vermoorde onschuld spelen!
De komende dagen gaan er redelijk wat mensen die kant op die foto's gaan maken.... dat zal duidelijkheid geven.

Al met al: wees blij dat er een mooi iniatief uit geboren is....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:09

dat absoluut!!!!

het enige is dat zolang er verkopers zijn........... er opkopers zullen zijn.........

dus ik denk dat er beter nadruk gelegd kan worden op de verkoop van oude/kapotte paarden

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:11

Nicole288 schreef:
[*olduser*]:
"Ook als handelaren het (volgens jullie, ik heb die dieren en hun omstandigheden niet gezien dus durf niet te zeggen dat het niet goed genoeg is) beter doen dan nog heb ik er van alles op tegen."

Als je me quote doe het dan goed. Wat ik gezegd heb is dat ik het verschrikkelijk blijf vinden dat eigenaren zelf niet hun verantwoording willen nemen en zogenaamde goede tehuizen zoeken voor hun oude/zieke/chronisch geblesseerde paarden waardoor dit soort dieren op paardenmarkten verschijnen.

Het zijn de mensen die deze dieren afdanken die schuldig zijn aan het feit dat er oude en zieke paarden op de markt staan. Maar daar wordt steeds overheen gepraat want die man uit Nietap moet en zal aan de schandpaal. Zelfs als de AID en een onafhankelijke dierenarts zeggen dat de dieren goed verzorgd worden.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:12

Zoals ik meegekregen heb is het weiland afgezet met touwtjes en ontspannen er regelmatig pony's. Dat is niet echt de ideale situatie om pony's te houden.

Op de foto die ik gezien heb vind ik ze er niet vreselijk uitzien. Maar Shetlander zien er ook niet zo snel mager uit door die enorme vacht.

Mijn ervaring is dat de DB te lang wacht met ingrijpen... Ik ga hier verder niet op in... Maar ik vind dat dieren niets minder zijn dan mensen en dat er wel harder ingegrepen mag worden wanneer iemand zijn dier niet voldoende verzorgd.

Joto

Re: Paardenhandelaar uit Nietap verzorgt zijn paarden wel go

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:14

Mee eens Ninx.
Ik ben ook geintervieuwd door radio drenthe, Was een net gesprek. En er is nu duidelijk dat we vinden dat de regels moeten gaan veranderen! Ik gun ze heren ook absoluut het voordeel van de twijfel, heb verder ook geen slecht woord gezegd daarover. Eerst zelf zien dan de verhalen wel of niet gaan geloven.
Ik hoop dat we met zijn alle een hoop kunnen bereiken! ik ga door, tot er wat veranderd in de "regeltjes"