Handelaar Nietap ontkent, Partij voor de Dieren boos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bvw

Re: Handelaar Nietap ontkent, Partij voor de Dieren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:58

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:00

ik lees overal 'handelaar' 'opkoper' 'voor de slacht',
maar die man zelf zegt in het interview dat hij ze heeft opgekocht uit hobby, omdat ze anders naar de slacht gaan.

niet dat ik dat geloof hoor, lijkt me in elk geval niet bepaald logisch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:00

die dieren waren overgebleven van de markt......... ik denk dat hij 50 euro het stuk heeft betaald.......... NIEMAND wilde die dieren, en dat is niet zonder reden............

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:04

Ik denk niet dat die man ze voor 50 euro heeft kunnen kopen omdat een paspoort en chip tegenwoordig al meer kost.
Maar als niemand die dieren nog wil hebben en je koopt ze om vervolgens op een wei te zetten en er weinig naar omkijken ben je niet goed bezig. Ik denk niet dat deze man ze heeft gekocht omdat hij ze zielig vind, dan ging je wel anders met je ponys om

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:06

Lief............ hij heeft de restjes van de markt gekocht....... en dat gaat per bulk Lachen Lachen

en hij heeft ze niet gekocht omdat hij ze zielig vind, hij heeft ze gekocht om er wat op te verdienen.......(en dat mag!!)

een dood paard levert niks op
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 02-12-08 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:07

KiWiKo schreef:
die dieren waren overgebleven van de markt......... ik denk dat hij 50 euro het stuk heeft betaald.......... NIEMAND wilde die dieren, en dat is niet zonder reden............

Waarom leest iedereen elke keer over de posten van Kiwiko heen?

Ze staan hier ook vaak genoeg op bokt, advertenties met "goed tehuis gezocht voor oud en/of chronisch geblesseerd paard.
Zolang dat blijft gebeuren zullen er van dit soort paarden op de paardenmarkten aangevoerd blijven worden en zullen er mensen zijn die ze opkopen.

Als hij ze had laten staan waren ze allemaal ingeladen en allang geslacht geweest.

Als mensen nu eens zouden leren om zelf hun afgeschreven paarden naar de slacht te brengen of desnoods zelf aan te houden zouden dit soort toestanden niet voorkomen.
Bovendien denk ik dat als die man inderdaad voldoende ruwvoer geeft, een schuilstal op dat land heeft en vers water dit topic weleens als laster gezien kan worden. Dan is er namelijk geen sprake van mishandeling.

Misschien een idee voor de aktievoerders om bij de eerstvolgende paardenmarkt zelf alle achtergebleven kneuzen op te kopen en ervoor te zorgen?

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:09

Ik zou mijn paard liever naar de slacht brengen dan naar deze man!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:10

hij zei dat hij ze voor 100 of 200 euro per pony had gekocht, omdat ze anders naar de slacht zouden gaan.
hebben jullie het radiofragment niet geluisterd Clown

hij vind dat 2 dode paarden op een totaal van 'een stuk of 40' niet bijzonder veel is,
ze waren in goede conditie,
degenen die zeggen dat er al meer dan 10 dood zijn moeten dat hem komen vertellen dan krijgen ze 1000 euro Huilen van het lachen
en degenen met de grootste mond hebben zelf geen gulden op zak, aldus de eigenaar in het fragment.

off topic, maar wel maf, het valt onder Drenthe, en praten allebei zo Gronings als maar kan.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:14

Ik heb het tv fragment gezien.

Als deze man ze koopt omdat ze anders naar de slacht gaan is opzich heel netjes.
Maar als ze dan doodgaan met wat voor oorzaak dan ook en ze liggen daar weg te rotten is niet netjes! Dan heb je geen respect voor het dier.
In het tv fragent werd ook nog een paardenbeen getoond. Aangevreten en van een ánder paard dan het paard die in de wei lag....
Hier gaat er (volgens mij) iets mis...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:16

die handelaren houden zelf geen paarden tot ze 17 of bejaard zijn.
ze handelen namelijk Knipoog
die paarden moeten dus ergens anders vandaan komen en die komen van particulieren die proberen nog wat uit hun oude leermeester te krijgen. Slapen
handelaren kopen ze in de hoop er nog wat winst uit te halen.
en hoe vaak zie je het niet op marktplaats? paarden van 17, 18 ,19 of boven de 20.

zoals kwiko zegt... begin bij jezelf.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:16

Idd, daarom dacht ik Groningen omdat ze plat Grunnings praten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:17

neemt niet weg dat het natuurlijk niet kan wat die man doet,
en ze hem flink mogen aanpakken van mij!

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:19

gekvanfleur schreef:

precies!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:26

gekvanfleur schreef:

Ben jij daar geweest dan? Kan jij mij vertellen dat het gelogen is dat die diertjes voldoende ruwvoer, vers water en een schuilstal ter beschikking hebben?

Pas dan kan je zeggen dat hij wat verkeerd doet.
Als je de kneuzen van de markt koopt is de kans groot dat er dieren tussen zitten die meer dood dan levend zijn en dus gewoon doodgaan.
Dat ze daar een paar dagen liggen is niet fris, maar daar merkt het dier zelf totaal niets meer van en is dus geen mishandeling.

Bovendien was er een toch verdronken in een sloot? Hoe vaak staat hier niet een topic op VN dat er een paard uit de sloot gehaald is of verdronken?
Moeten we die ook gelijk maar flink aanpakken?

Todat er een bewijs is dat die dieren echt ruwvoer, water of schuilmogelijkheden tekort komen/kwamen kun je niet zo makkelijk zeggen dat hij wat verkeerd gedaan heeft.

Nogmaals: Koop jij dan de volgende keer de kneuzen op die aan het einde van een paardenmarkt daar nog staan en zorg jij ervoor.
Of zorg er eens voor dat mensen geen adressen meer zoeken voor oude/chronisch gebleeseerde paarden of met alles wat een merrie is een veulen fokken.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:27

ThePast03 schreef:
Waarom leest iedereen elke keer over de posten van Kiwiko heen?

Ze staan hier ook vaak genoeg op bokt, advertenties met "goed tehuis gezocht voor oud en/of chronisch geblesseerd paard.

Ik lees er niet overheen en ze heeft een goed punt, maar het topic (en de andere over deze zaak) gaat wat mij betreft over wat er daar gebeurt omdat die man niet goed voor zijn paarden zorgt. Niet over hoe die paarden daar terecht zijn gekomen. Dat is weer een andere kruistocht.
Ze zijn in zijn eigendom en dus hoort hij ervoor te zorgen en niet op zo'n manier dat het wettelijk allemaal nog maar net door de beugel kan. Als de aid zegt dat de dieren er niet goed bij staan, dan moeten ze daar ook wat aan mogen doen. Bij zijn dieren en ook bij alle dieren die niet van de markt komen, maar gewoon bij hun 1e eigenaar staan.
Begin bij jezelf en verkoop je kneusje niet is prima, maar daar hebben deze dieren helemaal niks aan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:30

Nicole288 schreef:
Ik lees er niet overheen en ze heeft een goed punt, maar het topic (en de andere over deze zaak) gaat wat mij betreft over wat er daar gebeurt omdat die man niet goed voor zijn paarden zorgt. Niet over hoe die paarden daar terecht zijn gekomen. Dat is weer een andere kruistocht.
Ze zijn in zijn eigendom en dus hoort hij ervoor te zorgen en niet op zo'n manier dat het wettelijk allemaal nog maar net door de beugel kan. Als de aid zegt dat de dieren er niet goed bij staan, dan moeten ze daar ook wat aan mogen doen. Bij zijn dieren en ook bij alle dieren die niet van de markt komen, maar gewoon bij hun 1e eigenaar staan.
Begin bij jezelf en verkoop je kneusje niet is prima, maar daar hebben deze dieren helemaal niks aan.

Jullie hebben het dus specifiek op deze ene handelaar gemunt.

Ondertussen blijven er van dit soort paarden op de markt verschijnen die of aan het einde van de dag massaal naar de slacht gaan of door dit soort handelaren worden opgekocht.

Waar is bewezen dat deze man niet goed voor zijn paarden zorgt? Het enige wat ik lees is dat mensen die daar ter plekke zijn geweest vertellen dat deze dieren over ruim voldoende ruwvoer beschikken, vers water en een schuilstal. Lees ik nu zo verkeerd dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:32

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:35

Misschien wel, verzorging van paarden gaat verder dan alleen over ruim voldoende ruwvoer beschikken, vers water en een schuilstal.
Ik vind het ook jammer dat ik het tv fragment van vanavond niet kan vinden. Daarin waren ook buurtbewoners aan het woord en niet alleen de eigenaar.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:36

Sharrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:38

Ik vind het allemaal maar een vaag zaakkie!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:38

ThePast03 schreef:
Ondertussen blijven er van dit soort paarden op de markt verschijnen die of aan het einde van de dag massaal naar de slacht gaan of door dit soort handelaren worden opgekocht.

Als die handelaren dan die dieren op een goede manier houden, omdat er anders echte maatregelen tegenover staan, ipv alleen een waarschuwing, is er dan nog net zoveel op tegen?

Zieke dieren redden het niet alleen op wat eten en drinken, die hebben verzorging nodig, anders vallen ze gek genoeg nog wel eens om.
In de andere berichten is vermeld dat de verzorging nog net binnen de wettelijke grenzen bleef, dat de DA het net niet had kunnen afkeuren en iemand van de aid vertelde dat de dieren er niet goed bij stonden.

Ben het met je eens dat we nog geen beeld gezien hebben van die andere paarden, maar dit is het beeld dat uit de verschillende nieuwsberichten naar voren is gekomen. Zijn die onjuist dan is dit stukje van mij het ook.

Het gaat mij ook niet alleen om deze man, maar om het feit dat de instanties zo weinig kunnen doen, terwijl ze het dus wel nodig vinden. Dat moet veranderen.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:41

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:46

Nicole288 schreef:
Als die handelaren dan die dieren op een goede manier houden, omdat er anders echte maatregelen tegenover staan, ipv alleen een waarschuwing, is er dan nog net zoveel op tegen?

Zieke dieren redden het niet alleen op wat eten en drinken, die hebben verzorging nodig, anders vallen ze gek genoeg nog wel eens om.
In de andere berichten is vermeld dat de verzorging nog net binnen de wettelijke grenzen bleef, dat de DA het net niet had kunnen afkeuren en iemand van de aid vertelde dat de dieren er niet goed bij stonden.

Ben het met je eens dat we nog geen beeld gezien hebben van die andere paarden, maar dit is het beeld dat uit de verschillende nieuwsberichten naar voren is gekomen. Zijn die onjuist dan is dit stukje van mij het ook.

Het gaat mij ook niet alleen om deze man, maar om het feit dat de instanties zo weinig kunnen doen, terwijl ze het dus wel nodig vinden.

Ook als handelaren het (volgens jullie, ik heb die dieren en hun omstandigheden niet gezien dus durf niet te zeggen dat het niet goed genoeg is) beter doen dan nog heb ik er van alles op tegen.
Dit soort dieren (oud, chronisch ziek of geblesseerd) hoort niet een hele dag op een markt te staan om aan het einde van de dag met een handelaar mee te gaan of met een vrachtwagen naar de slacht.
De eigenaren die ooit een goed tehuis gezocht hebben die hadden het dier naar de slacht moeten brengen en hun paard daarmee een waardig einde moeten geven.

De dierenarts zegt dat het binnen de grenzen is. De aid zegt dat de dieren er niet goed bijstonden?

Heeft hij ook verteld wat er verkeerd was? Hadden ze niet genoeg voer, geen vers water, geen schuilmogelijkheid?

Is het je bekend dat je bij sommige oude paarden kunt doen wat je wilt, dierenartsen bijhalen wat je wilt maar die gaan er gewoon nooit meer goed uitzien omdat ze gewoon "op" zijn?

Persoonlijk vind ik dat mensen hier erg verbeten reageren terwijl niemand ter plaatse is geweest en niemand precies weet wat er aan de hand is. Alles gebaseerd op een dood paard wat er wat langer ligt?
Mooi, gaan we nu dan ook eindelijk aktievoeren tegen die instanties die zogenaamde wilde paarden tussen hekken houden en de dode paarden ook rustig dagen laten liggen?

Als blijkt dat deze man deze paarden daadwerkelijk mishandelt mag er wat mij betreft vandaag nog tegen worden opgetreden. Maar verhalen van buren ken ik zo onderhand.
En ik lees nog altijd verhalen van mensen die wel ter plekke zijn geweest en zeggen dat ze genoeg voer, water en schuilmogelijkheden hebben.

Alles spreekt elkaar tegen in dit verhaal, dus eerst maar eens afwachten wat de feiten zijn.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:52

Het feit is dat er een kadaver te lang in de wei heeft gelegen, en er ligt/lag een paardebeen in de wei.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:54

Dit lees ik in het andere topic:

maar een onafhankelijk dierenarts heeft geoordeeld dat de verzorging nog gewoon door de beugel kan. Dat er al meerdere zijn overleden is volgens hem te verklaren met het feit dat het om zwakke en zieke dieren gaat.

Het gaat dus om de echte kneuzen van de Zuidlaarder paardenmarkt die hij heeft opgekocht.
De verzoging kan gewoon door de beugel, dat wil zeggen dat er geen sprake is van mishandeling.

Dat de dieren er slecht uitzien lijkt me vrij logisch als hij de zwakke en zieke dieren heeft opgekocht, die zien er nu eenmaal niet glanzend en gezond uit.
Dat sommige doodgaan is ook vrij logisch.

Het grote punt hier is: Hoe komen dit soort dieren op de paardenmarkt terecht? Misschien zijn ze ooit wel van iemand geweest die er heel veel om gaf en er mooie tijden mee heeft beleeft. Todat het dier ziek werd en dan begint de ellende. Een goed tehuis wordt gezocht en daarna verdwijnt het dier in de handel en vervolgens op de markt.

Dat moet je aanpakken anders help je nu maar een paar paarden terwijl een overgroot deel de ellende nog gewoon tegemoet gaat.

Een kadaver voelt niets meer dus dat is geen mishandeling en is waarschijnlijk ook gewoon aangevreten.
Zoals ik al eerder zei: Gaan we dan nu eindelijk ook eens aktievoeren tegen die instanties die zogenaamde wilde paarden tussen hekken houden en ook gewoon de kadavers laten liggen?
Of zijn die paarden minder belangrijk?