Dood paard na twee weken nog steeds niet weggehaald

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonn85

Re: Dood paard na twee weken nog steeds niet weggehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:09

Ik vind het een walgelijk verhaal

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:09

Arretje schreef:
Wat een gezeur weer zeg, tis ook nooit goed..... De ene keer is Nederland een land van niks met al die regels, en de andere keer is het belachelijk omdat de staat niet al je problemen oplost. Onzin....

??? Met andere woorden, jij vind het prima dat er een dood paard 14 dagen ligt te rotten in een weiland omdat iedereen zich maar aan de regeltjes moet houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:11

Twee weken dood in een wei laten liggen gaat natuurlijk nergens over maar voor de rest vind ik het allemaal erg ongefundeerd commentaar wat ik voorbij zie vliegen, sorry. Maar ik weet opeens weer waarom ik paarden waar ik niks in zie, liever aflever aan de slager.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:13

Vele malen beter dan laten creperen op een weiland!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:14

Precies, zo denk ik er ook over!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:18

aerdenhout1 schreef:
Vele malen beter dan laten creperen op een weiland!

precies............... en daarom moeten mensen die hun paard als gezelschapsdier aanbieden of dat ouwetje verkopen waar ze niet meer de sport mee in kunnen, of dat kapotte dier....... zich eens goed afvragen of dit wel de juiste weg is..........

in een vorigtopic over dit probleem heb ik al aangegeven dat ik er geen moeite mee heb om een 20 jarige naar de slager te brengen, als deze handel het alternatief is........

en deze handel is slecht!! want iedereen die reageert op de advertentie van dat oude, kapotte, lelijke, weet ik veel watte gezelschapspaard is nou net op zoek naar wat jij beschrijft in je advertentie, voor zijn kleinkinderen, of voor de buurmeisjes........ natuuuuuuurlijk hele dagen weidegang....... jahoor je kan komen kijken wanneer je wil........

twee weken later staat je dier op de markt, en op de volgende..... om naar handelaar 6 te gaan en weer op de markt......... uiteindelijk op de vrachtwagen naar Italie, of bij de laatste handelaar (zoals deze) op het land............ om of aan te komen en alsnog naar de slacht te gaan, of om net genoeg te verbeteren om het hele traject weer te doorlopen......... of als het dier gelukkig is op dat land dood te gaan

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:31

Een goed punt, maar het gaat hier toch om 1 persoon en dat is de huidige eigenaar die in gebreke is gebleven?

Citaat:
Sinds de Zuidlaardermarkt lopen in een weiland aan de Meerweg tientallen paarden en pony's, waarvan een groot aantal zeer zwak en ernstig ziek. Volgens onbevestigde berichten zijn er al zeker tien paarden en pony's overleden.

Als dieren ernstig ziek zijn, geen zorg krijgen en daarop dood neervallen vind ik dat wel laten creperen.

Een verkoper bepaalt toch niet de manier waarop deze man zijn paarden houdt, dat doet hij helemaal zelf. Ik vind het een fout persoon, breng ze dan meteen weg (had hem nog meer opgeleverd ook in het geval van de paarden die hij nu heeft moeten laten ophalen)

En ja, dat geldt ook voor de verkoper, maar die speelt op dit moment niet meer in het verhaal. Deze man is gewoon de enige verantwoordelijke voor het welzijn van die dieren en een club zieke paarden ergens neerzetten en doordat er wat gras en water is 'nog net binnen de wettelijke grenzen verzorgen' daar kan toch niemand het mee eens zijn?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:34

maar zo is het wel.............. feitelijk heeft een paard alleen eten en drinken nodig om in leven te blijven........ en dat zijn de criteria..............

ben het er niet mee eens hoor! laat dat duidelijk zijn......... het zijn alleen de wettelijke bepaalde criteria

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:48

Het is een feit dat die handel er is, hoe vreselijk ook.
Feit is ook dat deze man zijn paarden niet naar behoren behandeld.

Ik erger me altijd kapot aan de advertenties van mensen die hun oude paard, enorm lief en dergelijke, maar staat eigenlijk in de weg, te koop bieden op marktplaats. Daar krijg je dit soort handel van. Breng je oude dier weg of beter nog, geef hem zijn verdiende oude dag thuis, maar verkoop hem niet. Om later te zeggen dat je naar beste bedoeling hebt gehandeld. Om deze reden staat mijn meid van bijna 24 nog steeds bij mij op stal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:51

Kan het niet meer dan HELEMAAAL met je eens zijn Mindim!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:53

Mindim schreef:
Het is een feit dat die handel er is, hoe vreselijk ook.
Feit is ook dat deze man zijn paarden niet naar behoren behandeld.

Ik erger me altijd kapot aan de advertenties van mensen die hun oude paard, enorm lief en dergelijke, maar staat eigenlijk in de weg, te koop bieden op marktplaats. Daar krijg je dit soort handel van. Breng je oude dier weg of beter nog, geef hem zijn verdiende oude dag thuis, maar verkoop hem niet. Om later te zeggen dat je naar beste bedoeling hebt gehandeld. Om deze reden staat mijn meid van bijna 24 nog steeds bij mij op stal.

En DAT bedoel ik Haha!.............

hoe erg ook, hoe vreselijk ik het afkeur......... maar die handel bestaat omdat mensen van hun niet meer bruikbare sta in de weg dier afwillen en dan de verantwoording niet willen nemen in het afmaken van............. en mensen voor een appel en een ei een paard willen kopen........

vraag en aanbod, noemen ze dit spelletje.............

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 03:37

Dit is een schande van de Nederlandse wetgeving. Het leven word hier de boeren zuur gemaakt. Van iedere koe, varken en schaap die ze hebben moeten ze van alles bijhouden. De in- en verkoop, de mest, de ziektes, wat ze eten en wat ze opbrengen. Zodra er een ziekte is uitgebroken wordt alles preventief geruimd, ook als het bedrijf 20 kilometer van het besmette bedrijf afligt. Aan dit beleid gaan boeren ten onder. En dat mag en dat kan.

Zodra je paard bepaalde medicijnen gehad heeft MAG het paard niet eens meer als slachtpaard dienen. Slecht voor de volksgezondheid heet dat. Allemaal prima hoor, maar de bacterieen van dit dode paard beschouw ik als uitermate slecht voor de volksgezondheid, en ook van het vee dat ernaast loopt.

De Nederlandse regelgeving. Begrijp me niet verkeerd, gezondheid gaat boven alles. Maar komend voorjaar lopen er misschien vlees kalveren op de weide waar dit paard heeft gelegen. Geen haan die er naar kraait, en dat vlees komt gewoon in de supermarkt te liggen. Zou het gezond zijn???

En aan de hand van bovenstaande kan ik maar 1 ding zeggen: ons pietluttige landje met al zijn regels, al zijn gezondheid, al zijn wetten en alle ellende die daarbij hoort zet hiermee zichzelf voor schut. Een broeiende bron van ongedierte en bacterien mag 2 weken blijven liggen.... FOUT

Sorry voor dit betoog, maar mijn nekharen gaan ervan overeind staan.

Om nog maar te zwijgen van de trauma's die passerende kindjes op de fiets eraan overhouden.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:38

Dit is toch niet normaal?
Een dood mens laten ze toch ook niet liggen?
Wachten ze tot het paard zelf weg loopt?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:10

Begrijp me goed hoor, mensen die wel beesten nemen maar ze niet willen verzorgen zijn mij geen knip voor de neus waard; verwaarlozing/mishandeling van dieren is schofterig. Maar om nou gelijk te gaan roepen dat Nederland een waardeloos land is omdat de gemeente niet à la minuut andersman rotzooi opruimt vind ik vrij onnozel en overtrokken, dan kun je beter maar gaan emigreren...... En zou er in het bos nooit eens wat liggen te rotten? Zo'n ramp is dat ook weer niet. En kinderen die een trauma krijgen van een dood dier zijn gewoon niet goed opgevoed. Tere zieltjes.....

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:52

Joto schreef:
http://www.rtvdrenthe.nl

NIETAP - Het dode paard dat al bijna 2 weken in een wei bij Nietap lag is opgehaald door een destructiebedrijf.

Maar in het weiland aan de Meerweg staan nog steeds pony's en paarden onder erbarmelijke omstandigheden, zegt buurtbewoonster Tiny Smilda. Ze maakt zich zorgen over de situatie en heeft inmiddels bij meerdere instantie aangeklopt om een einde aan de situatie te maken.
De Algemene Inspectiedienst zegt niet in te kunnen grijpen nu een onafhankelijke dierenarts heeft verklaard dat de situatie nog net binnen de wettelijke grenzen ligt. Wel is inmiddels een boete opgelegd omdat een dood paard bijna 2 weken in de wei bleef liggen. Wethouder Jacob Dam van Noordenveld blijft er bij dat hij pas donderdag over de situatie is geïnformeerd.

En dan vraag ik me af wie het dier heeft laten ophalen, de eigenaar of de (plaatselijke) overheid (of een andere organisatie).
Weet iemand dat misschien?

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:45

2 weken is wel erg lang!!!
raar he dat er ineens zulke vervelende ziektes bij komen Boos!

lekker snel is nerderland weer, pfff...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:07

Arretje schreef:
Begrijp me goed hoor, mensen die wel beesten nemen maar ze niet willen verzorgen zijn mij geen knip voor de neus waard; verwaarlozing/mishandeling van dieren is schofterig. Maar om nou gelijk te gaan roepen dat Nederland een waardeloos land is omdat de gemeente niet à la minuut andersman rotzooi opruimt vind ik vrij onnozel en overtrokken, dan kun je beter maar gaan emigreren...... En zou er in het bos nooit eens wat liggen te rotten? Zo'n ramp is dat ook weer niet. En kinderen die een trauma krijgen van een dood dier zijn gewoon niet goed opgevoed. Tere zieltjes.....

Twee weken is natuurlijk geen ala minuut. Met een hert in het bos is het ook niet te vergelijken, die liggen meestal niet echt zichtbaar en zijn niet iemands eigendom, zodra ze op de weg aangereden worden, worden kadavers en vooral grote kadavers, vrij spoedig opgehaald.
En omdat mijn kind het niet gewend is dode grote aangevreten kadavers in de wei naast het fietspad te zien liggen dan is het maar een teer zieltje en niet goed opgevoed??? Het konijn of de hond die is overleden, is toch wel een ander verhaal dan dit. Dus wie doet er nu onnozel? Das toch geen vergelijk zeg.
Heb je kinderen? Misschien kun je me dan vertellen hoe ik geen teer zieltje kweek. Heb je dat niet, dan snap ik die opmerking al helemaal niet.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:32

Mindim schreef:
Twee weken is natuurlijk geen ala minuut. Met een hert in het bos is het ook niet te vergelijken, die liggen meestal niet echt zichtbaar en zijn niet iemands eigendom, zodra ze op de weg aangereden worden, worden kadavers en vooral grote kadavers, vrij spoedig opgehaald.
En omdat mijn kind het niet gewend is dode grote aangevreten kadavers in de wei naast het fietspad te zien liggen dan is het maar een teer zieltje en niet goed opgevoed??? Het konijn of de hond die is overleden, is toch wel een ander verhaal dan dit. Dus wie doet er nu onnozel? Das toch geen vergelijk zeg.
Heb je kinderen? Misschien kun je me dan vertellen hoe ik geen teer zieltje kweek. Heb je dat niet, dan snap ik die opmerking al helemaal niet.

Twee weken is a la minuut als het gaat om het opruimen van afval op eigen terrein door de gemeente. Geef de gemeente groot gelijk dat ze daar niet aan beginnen, kost klauwen met geld en de rest van de inwoners kan het betalen. Als je daar een gewoonte van maakt moet de belasting omhoog en dan ist ook weer niet goed. Het kadaver lag ook niet aan een doorgaande weg. Dat je kind niet gewend is aan kadavers snap ik best, maar niet dat ze daar een trauma aan over houden. De dood is iets heel normaals dat bij het leven hoort, als je kinderen daarvan weg houdt (wat veel gebeurd) worden ze er bang voor. En hoezo is een dode hond anders dan een dood paard om te zien?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:33

Ondertussen is het kadaver opgeruimd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:49

Weet iemand wat de status is aldaar? Staan er nu nog veel paarden?
Is er iets te eten? Hoe staan ze erbij?
Ik wil actie ondernemen als ik wat meer weet, ik heb een hekel aan niks doen...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:17

ik weet het niet zeker maar de termijn voor het opruimen van een kadaver is volgens mij korter dan twee weken
plus dat een kadaver van vee onmiddelijk moet worden afgedekt met een zijl,
niet voor de tere kinderzieltjes maar om aanvreten te voorkomen Knipoog

als alle boeren hun kadavers twee weken zouden laten liggen zou je in de zomer niet meer voor je plezier in de polder gaan buiten rijden Misselijk

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:28

Arretje schreef:
Dat je kind niet gewend is aan kadavers snap ik best, maar niet dat ze daar een trauma aan over houden. De dood is iets heel normaals dat bij het leven hoort, als je kinderen daarvan weg houdt (wat veel gebeurd) worden ze er bang voor. En hoezo is een dode hond anders dan een dood paard om te zien?

Een gewoon dood paard is ook heel anders om te zien dan hoe dit paard erbij lag, heb je de foto niet gezien? Dat is toch wel wat anders dan 'gewoon' een dood dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:21

Arretje schreef:
Mindim schreef:

Twee weken is a la minuut als het gaat om het opruimen van afval op eigen terrein door de gemeente. Geef de gemeente groot gelijk dat ze daar niet aan beginnen, kost klauwen met geld en de rest van de inwoners kan het betalen. Als je daar een gewoonte van maakt moet de belasting omhoog en dan ist ook weer niet goed. Het kadaver lag ook niet aan een doorgaande weg. Dat je kind niet gewend is aan kadavers snap ik best, maar niet dat ze daar een trauma aan over houden. De dood is iets heel normaals dat bij het leven hoort, als je kinderen daarvan weg houdt (wat veel gebeurd) worden ze er bang voor. En hoezo is een dode hond anders dan een dood paard om te zien?

Nu dat is een stuk genuanceerder dan je eerste post, dat vond ik nogal kort door de bocht. Een dode hond is niet anders dan een dood paard, maar een dode hond is wel anders dan een aangevreten paard.
Misschien lag dit paard niet aan de doorgaande weg, maar schijnbaar kan je er toch langs. Als het aan de doorgaande weg gelegen had, had de gemeente dan wel eerder gereageerd.
Ik vind dit een mistand plaatsvindend in de gemeente, Ik vind het ook niet een zak huisvuil wat ergens bij iemand in de tuin ligt, maar een aangevreten dood kadaver, dat vind ik wel wat verschil. Is het een gezondheidsrisico voor sommige inwonenden van de gemeente, nu of later. Ik vind dat de gemeente gewoon de rendac had kunnen bellen, uitpluizen wie de eigenaar is, kadaster informeren tot wie de grond behoord en daarna kosten verhalen op eigenaar paard. Want dit was natuurlijk niet een hele gewone situatie, want anders behaald het geen actualiteitenprogramma.
Tuurlijk hoort de dood bij het leven en ik zal het met mijn zoontje ook heus niet uit de weg gaan, maar dit vind ik wel het andere uiterste, ik vind het niet normaal dat een kadaver, daar zo lang en in zo'n toestand mag blijven liggen.