Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leonora

Re: Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:32

er wordt nu eenmaal regelmatig geld uitgegeven aan 'onzinnige' dingen. Kon van die subsidie niet wakker liggen en ging volgens mij om 150 euro voor een echte Gelderse merrie. Dus we zijn er helaas geen millionaire van geworden Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:48

Leonora, het was me al duidelijk dat onze normen en waarden wat van elkaar verschillen Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:56

Citaat:
Het lijkt hier op internet soms alsof het niet zo is, maar sommige fokkers, waaronder wij, zijn nog zeer gesteld op een papier bij hun paard van een gerenommeerd stamboek
en hebben waarschijnlijk geen behoefte aan een papier van een van de splintergroeperingen. Dat neemt niet weg dat ik ook inzie dat de kosten voor een Gelderse hengstenhouder de pan uit kunnen rijzen. Maar wat dat betreft is het niet anders dan met rijpaarden, er zijn ook rijpaardhengsten die misschien tien merries dekken
per jaar en dat kan dus ook niet uit. Commercie speelt vaak een grote rol. Denk ook niet dat de kleinere stamboeken de kosten kunnen dragen, moet altijd ergens op ingeleverd worden.

shan schreef:
Zoals velen al aangeven, het kost veel geld om hengsten op te fokken en aan te bieden.

Het zou misschien een optie zijn om diegene die het advies hebben gekregen hem hengst te laten een premie toe te kennen en deze uit te keren als men idd met zijn hengst ter keuring verschijnt.

Je zou nog verder kunnen gaan en deze hengsten op kopen en ze in een soort staatsstoeterij onder te brengen.

Gezien het feit dat iedereen, inclusief de mininster van landbouw, zich ermee bemoeit en het om een beschermd 'huisdierenras' gaat zou dit toch mogelijk moeten zijn.

En zoiets zou je ook voor de merriehouders kunnen doen, fok je in de Gelderse richting, subsidieer dan het dekgeld.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:59

Verder vind ik subsidie voor het houden van een Gelders paard niet erg zinvol.
Wel ter motivatie om er daadwerkelijk mee te fokken. (en dan alleen natuurlijk als men van plan is een Gelders paard terug te fokken)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:27

Overigens lijkt het nu of de meeste het klassieke Gelderse paard terug wil. Maar wat is dat klassieke geldersepaard eigenlijk?

Het Gelderse stamboek gaat terug tot 1890. De paarden die in 1900 gefokt werden verschilde hemelsbreed met de paarden die gefokt werden in de jaren 50. De paarden uit de tijd van Domburg waren natuurlijk geweldig. De Groninger van die tijd was ook praktisch gelijk aan het Geldersepaard. Domburg was van origine ook geen Gelderspaard. Domburg is in het noorden gefokt. Maar daarna wilden het gefuseerde stamboek zwaardere types. De Gelderse richting is daar uitgestapt. Omdat de Gelderse fokkers hun luxe rijtuigpaard niet wilden opgeven.

Welk type moeten we dan fokken? Hoe moet dat gelderse paard er dan uit zien. Laat mij maar een foto zien.

Gelukkig willen de meeste gelderse fokkers een moderne Gelderse zien een mooi middelzwaarwarmbloedpaard wat geschikt is voor vele diciplines(springen,dressuur, mennen, SGW, recreatie, etc,etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:30

Leonora schreef:
EdskoTakens schreef:
Als een klassiek Gelderse hengst houden te duur is voor KWPN leden, is het tijd voor een ander stamboek de klassieke Geldersen over te nemen. Anders is het ermee gebeurd, zoals de reacties aangeven.

en het dan het hele Gelderse gebeuren ook in een paar clubjes uiteen laten vallen omdat sommige bestuursleden niet met elkaar door één deur kunnen Ach gut

Dan laat ik de mijne direct omdopen tot rijpaard.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:01

Het is op dit moment nog haalbaar om een zuivere Gelderse populatie in stand te houden als je alles wat vroeger Sgldt geregistreerd was als Gelders rekent en verder niets. Dan is er nog bloedspreiding genoeg. Maar het is wel vijf voor twaalf. Over twee a drie jaar is het over als er niets gebeurt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:30

Maar waarom moet hetGelderse paard een zuivere populatie zijn en mag het Groningerpaard mag gebruik maken van buitenlands bloed?

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:49

Lia_ schreef:
Leonora, het was me al duidelijk dat onze normen en waarden wat van elkaar verschillen Knipoog

Haha!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:50

NatasjavE schreef:
Maar waarom moet hetGelderse paard een zuivere populatie zijn en mag het Groningerpaard mag gebruik maken van buitenlands bloed?

dat zou ik ook wel eens willen weten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:02

Vermoedelijk krijgen we ookbhier geen antwoord op.
Valt waarschijnlijk in de categorie moeilijke vragen waaronder ook de vragen vallen: wat is er Gelders aan Wolfgang en Nimmerdor?
En waar komt de 87% Geldersbloed van Wilskracht (v Amsterdam) vandaan?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:27

Je kunt niet kijken naar een zuivere populatie, sinds jaar en dag zijn er paarden gebruikt uit andere fokgebieden, die wel in het type staan.
Wil je het gelders paard behouden, dan zal je concessies moeten doen qua bloedvoering. (al vanuit het verleden)
Dat geeft ook niet, zolang deze paarden zowel genotypisch als fenotypisch maar wel aan de kenmerken voldoen

Het probleem is dat iedere fokker er weer anders over denkt.
Zo krijg je splintergroepen en dat wordt echt nooit iets, behalve ruzie.

De ouders van mijn buurman hebben altijd groningers gefokt:
Toen ik mevrouw deze zomer sprak en vroeg waarom ze waren gestopt met fokken:
Was haar antwoord: We waren de ruzies en het gekissebis onderling meer dan spuugzat!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 06:37

Heel eenvoudig en jammer: Binnen de Groninger fokkerij was nog maar 1 hengst over (Baldewijn) en zo'n 25 merries. Daar kun je echt geen populatie mee opzetten zonder inteeltdepressie. Dus werden enkele klassieke Oldenburgers te hulp geroepen (die het zelfde type en wat generaties daarvoor dezelfde afstamming hebben als de Groninger) en enkele hengsten en merries waar naast Gronings bloed ook nog wat vreemd bloed in zat.

Om het percentage oud-Gronings bloed t.z.t. te verhogen is van enkele klassieke hengsten die nafok zijn van Baldewijn, sperma ingevroren.

Binnen de Gelderse fokkerij hoeft het niet zo ver te komen dat je zulke noodgrepen moet doen. Maar dan moet er wel nu iets gebeuren.

Verder kun je best kruisen. Maar dat moet je anders benoemen en los van de basis registreren wil het niet sterk verwateren. Nu is een hengst met 75 % Gelders bloed nog acceptabel voor een hoop mensen. Een zoon van zo'n hengst kan al 4 jaar later dekken en heeft dan waarschijnlijk van moederszijde ook weer wat ander bloed etc. Twintig jaar later sluit het boek omdat er geen mens nog verschil ziet of merkt met rijpaarden.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 06:49

Shan, binnen de Groninger fokkerij is juist de laatste tijd weer meer samenwerking tussen de groeperingen met o.m. een dressuurcompetitie voor Groningers uit de drie stamboeken.

Ook binnen de Gelderse fokkerij is onenigheid. Er zijn namelijk mensen die het wel veel interesseert wat je met het Gelders paard doet. Registreer een modern (gekruist) Gelders paard en een klassiek Gelders paard en je bent van de onenigheid af. Daarna kun je samen verder en staat alleen op papier wat de kenners al lang wisten. De onenigheid komt juist, net als destijds bij de Groningers, door het geen ruimte bieden aan de ideeen van de ander.

Kijk je niet naar een zuivere populatie, dan fok je alleen een paard met een ander doel dan het KWPN- sportpaard en kun je volgens mij net zo goed een wat forser en braver paard zoeken op de markt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 07:24

EdskoTakens schreef:
Heel eenvoudig en jammer: Binnen de Groninger fokkerij was nog maar 1 hengst over (Baldewijn) en zo'n 25 merries. Daar kun je echt geen populatie mee opzetten zonder inteeltdepressie. Dus werden enkele klassieke Oldenburgers te hulp geroepen (die het zelfde type en wat generaties daarvoor dezelfde afstamming hebben als de Groninger) en enkele hengsten en merries waar naast Gronings bloed ook nog wat vreemd bloed in zat.

Om het percentage oud-Gronings bloed t.z.t. te verhogen is van enkele klassieke hengsten die nafok zijn van Baldewijn, sperma ingevroren.

Binnen de Gelderse fokkerij hoeft het niet zo ver te komen dat je zulke noodgrepen moet doen. Maar dan moet er wel nu iets gebeuren.

Verder kun je best kruisen. Maar dat moet je anders benoemen en los van de basis registreren wil het niet sterk verwateren. Nu is een hengst met 75 % Gelders bloed nog acceptabel voor een hoop mensen. Een zoon van zo'n hengst kan al 4 jaar later dekken en heeft dan waarschijnlijk van moederszijde ook weer wat ander bloed etc. Twintig jaar later sluit het boek omdat er geen mens nog verschil ziet of merkt met rijpaarden.

Juist omdat het Gelderse paard een type is zal dat laatste niet gebeuren. Het type is vastgesteld en daar moet het aan voldoen. Om nooit in de problemen te komen waarin het Groninger type nu verkeerd mag je gbruik maken van een hengst die goed in het Gelderse type staat en het liefst een uit een goede Gelderse stam. Cabochon en koss hebben de Gelderse fokrichting gered.

Het probleem is dat een heel klein clubje liever een zwaarder tuigtypischer type wil fokken. Tja en daar moet de meerderheid zich dan maar naar voegen? Zodat het echte Gelderse paard verdwijnt? Het mag inderdaad niet te rijtypisch worden maar het mag zeker niet te tuigtypisch worden zodat de veelzijdigheid verdwijnt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 07:46

shan schreef:
Je kunt niet kijken naar een zuivere populatie, sinds jaar en dag zijn er paarden gebruikt uit andere fokgebieden, die wel in het type staan.
Wil je het gelders paard behouden, dan zal je concessies moeten doen qua bloedvoering. (al vanuit het verleden)
Dat geeft ook niet, zolang deze paarden zowel genotypisch als fenotypisch maar wel aan de kenmerken voldoen

Het probleem is dat iedere fokker er weer anders over denkt.
Zo krijg je splintergroepen en dat wordt echt nooit iets, behalve ruzie.

De ouders van mijn buurman hebben altijd groningers gefokt:
Toen ik mevrouw deze zomer sprak en vroeg waarom ze waren gestopt met fokken:
Was haar antwoord: We waren de ruzies en het gekissebis onderling meer dan spuugzat!
e

Helemaal mee eens Shan.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:00

Typisch voorbeeld dus van het niet ruimte bieden aan de ander met iets andere ideeen.
Dat kleine clubje boosdoeners moet dus maar doen wat de massa wil en mag niet fokken met hun paarden (eigendom van hen en niet van jullie) zoals ze dit voor ogen staat. Jullie zijn goed en zij zijn fout.

Stel dat het kleine clubje groeit en groter wordt dan de rest. Schikken jullie je dan ook naar die ander of trek je dan wel je scheur open?

Mijn idee: Geef die mensen ook de ruimte en erkenning voor hun paard, dan blijven ze. Zo niet, komt er waarschijnlijk nog een club voor Geldersen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:21

Hoezo er is ruimte om het klassieke type te fokken. En dat gebeurt ook. (Van Bazuin is er in de DNAbank ook sperma ingevroren. Van alle Gelderse hengsten. behalve helaas van Upperville) Maar er wordt nu veel te hard door een klein aantal mensen geroepen dat het gelderse paard verdwijnt. Wat mi dus niet het geval is.
De richting die het nu op dreigt te gaan is dat een hele fokrichting zich maar moet voegen naar de wensen van een kleine minderheid. Zelfs de 2e kamer word erbij betrokken. Terwijl er mogenlijkehden zijn om een klassiek paard te fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:25

EdskoTakens schreef:
Typisch voorbeeld dus van het niet ruimte bieden aan de ander met iets andere ideeen.
Dat kleine clubje boosdoeners moet dus maar doen wat de massa wil en mag niet fokken met hun paarden (eigendom van hen en niet van jullie) zoals ze dit voor ogen staat. Jullie zijn goed en zij zijn fout.

Stel dat het kleine clubje groeit en groter wordt dan de rest. Schikken jullie je dan ook naar die ander of trek je dan wel je scheur open?

Mijn idee: Geef die mensen ook de ruimte en erkenning voor hun paard, dan blijven ze. Zo niet, komt er waarschijnlijk nog een club voor Geldersen.

O je hebt er nog wat bij getypt.

Ja maar er wordt nu net gedaan of diegene die een modern paard fokken de boosdoeners zijn. En als het kleine groepje groeit veranderd gewoon weer het fokdoel.

En zoals gezegt die mensen kriijgen de ruimte. Ik kom zo met een Elegant x Zepx Commandant ter keuring. Nou dat is toch geldersbloed?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:33

Ik denk dat je het precies andersom moet stellen Edsko.
Op dit moment is er voor iedereen wel die ruimte.
Als je een apart groepje fokkers krijgt die hun eigen stamboek oprichten, dan is er binnen dat stamboek voor de anderen geen ruimte.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:33

EdskoTakens schreef:

jij draait de boel om, Edsko
wij hebben geen moeite met de GPA en roepen niet de hulp in van het ministerie
het GPA heeft moeite met de regio GP. Op de vergadering vorige week was van het GPA alleen de heer Van Lijssel aanwezig.
Iemand die ik persoonlijk waardeer vanwege zijn inzet voor en kennis van het Gelders Paard in zijn algemeenheid.
Hij krijgt daar spreektijd, maar had niet zoveel te melden. In mijn ogen een gemiste kans om aanwezigen te overtuigen van de GP-problematiek.
In mijn ogen bestaat de GPA naast meneer Van Lijssel voornamelijk uit teleurgestelde (hengsten)fokkers, mensen die op de een of andere manier
toch al weinig hebben met een stamboek of eigenaren van een Gelders Paard, die zijn meegesleept door deze club. Tijdens WK Beesd had de GPA een stand,
daar werden mensen aangeklampt en kregen een verhandeling over het Gelders Paard, waarbij het KWPN regelmatig voor rotte vis werd uitgemaakt. Aan de andere kant stond op het terrein een KWPN-stand waar mensen ook voorlichting kregen over dit type paard zonder dat daarbij gekat werd richting GPA. Vervolgens was er nog een
dramatische demonstratie met zogenaamde 'Gelderse paarden', er liepen er twee tussen. De rest had er naast gelegen en was anti-reclame.
Het GPA moet niet zo zeuren maar doen. Laat zij in haar gelederen alsjeblieft het paard fokken wat zij voor ogen hebben. Natuurlijk mogen zij fokken wat ze willen. Ook met hengsten van andere stamboeken. Wanneer zij met de producten van hun fokkerijfilosofie op het keurings- of wedstrijdterrein komen en deze door aanwezigen en jury als positief worden beoordeeld. Dan krijgen ze vanzelf hun gelijk en dus meer aanhang voor hun ideeën. Vooralsnog is het geklets in het luchtledige.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:51

Het gaat niet om rotte vis, modder gooien of wie de boosdoener is. Daar schiet je niets mee op.

De mensen van het GPA zijn bezorgd om wat er met het Gelders paard gebeurt. Breng je regelmatig nieuw bloed in dan krijg je op den duur gewoon wat anders. Dat kan zelfs vele generaties teruggrijpen.
Ik denk dat binnen de huidige populatie Geldersen van allelei types te vinden zijn van meer tuigtypisch tot wat meer rijtypisch. Houd het daarbij en meng niet verder onder dezelfde vlag. Kijk liever binnen de populatie wat er nog is en je zult versteld staan.

Vroeger werd ingebracht wat de markt vroeg. Hadden we dat tot op heden volgehouden, dan hadden we een auto i.p.v. een paard. Of op z'n minst een modern sportpaard. Dat aanpassen aan de tijd is dus voor een groot deel ...koek voor wat het Gelders paard betreft.
Ik neem aan dat je met een Gelders paard bepaald bloed wilt behouden met de daaraan gekoppelde eigenschappen als karakter, type en beweging. Wil je dat goed doen, dan moet je die populatie beschermen door apart te registreren.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:20

EdskoTakens schreef:
Het gaat niet om rotte vis, modder gooien of wie de boosdoener is. Daar schiet je niets mee op.

De mensen van het GPA zijn bezorgd om wat er met het Gelders paard gebeurt. Breng je regelmatig nieuw bloed in dan krijg je op den duur gewoon wat anders. Dat kan zelfs vele generaties teruggrijpen.
Ik denk dat binnen de huidige populatie Geldersen van allelei types te vinden zijn van meer tuigtypisch tot wat meer rijtypisch. Houd het daarbij en meng niet verder onder dezelfde vlag. Kijk liever binnen de populatie wat er nog is en je zult versteld staan.

Vroeger werd ingebracht wat de markt vroeg. Hadden we dat tot op heden volgehouden, dan hadden we een auto i.p.v. een paard. Of op z'n minst een modern sportpaard. Dat aanpassen aan de tijd is dus voor een groot deel ...koek voor wat het Gelders paard betreft.
Ik neem aan dat je met een Gelders paard bepaald bloed wilt behouden met de daaraan gekoppelde eigenschappen als karakter, type en beweging. Wil je dat goed doen, dan moet je die populatie beschermen door apart te registreren.

ik beschouw geen van beide als boosdoeners, maar ilde graag even kwijt op welke manier de GPA mensen benaderd heeft in Beesd
en dat nodigt niet uit tot gezellig communiceren!

Het Gelders Paard is Gelders Paard geworden door regelmatig nieuw bloed in te brengen. Zolang het fokdoel maar duidelijk blijft, heb ik er niet al teveel
problemen mee. Tijdens de stamboekopname moet het kaf van het koren gescheiden worden. Natuurlijk glipt er af en toe een net-geen-Gelderse door de mazen van
het net, maar zolang dat maar niet standaard gebeurt, vind ik dat minder erg. Zowel in Didam als in Hengelo als in Ermelo werd weer een mooie collectie Geldersen
getoond.

en juist niet in een aparte groep registreren! Het KWPN is niet zaligmakend, maar er is sprake van een beleid en een bepaalde stuctuur. Dat heb ik liever
dan een club waarin de emoties hoogtij vieren en waar ratio amper voorhanden is. Ratio is namelijk ook nodig om het GP in de benen te houden.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:39

Het is natuurlijk ook een enorm verschil in belevingswereld.

De GPA kant beschouwt het als een dreiging die een onomkeerbaar onheil kan brengen over hun levenswerk, waarbij het vijf voor twaalf is. Zij zien Gelders als ras.

De andere kant ziet helemaal geen of nauwelijks dreiging en vindt dat het allemaal wel los loopt en dat er eigenlijk helemaal geen echt Gelders paard bestaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:28

EdskoTakens schreef:
Het is natuurlijk ook een enorm verschil in belevingswereld.

De GPA kant beschouwt het als een dreiging die een onomkeerbaar onheil kan brengen over hun levenswerk, waarbij het vijf voor twaalf is. Zij zien Gelders als ras.

De andere kant ziet helemaal geen of nauwelijks dreiging en vindt dat het allemaal wel los loopt en dat er eigenlijk helemaal geen echt Gelders paard bestaat.

Pfff weer de boel verdraaien. Ik ken geen Gelderse fokkers die zeggen dat er geen echt Gelders paard bestaat.
En ik ken er ook geen die zeggen dat er echt helemaal niks aan het handje is.

Maar even wat anders.... Zuiver hypothetisch...

Stel je bent het Gelderse stamboek(bij het KWPN of elders...boeit niet). Je mag geen hengsten meer gebruiken die rijpaard geregistreerd staan maar wel uit een uitstekende gelderse moederlijn komen en in het Gelderse type staat.
Waar haal je je bloedsrijding vandaan Edsko? Want ik heb nu een Elegant x Zep x Commandant x Eclatant
Welke hengst kan ik gebruiken zonder al te veel inteelt op te bouwen? En dan ook nog kwaliteit he.