Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DebjeDopje

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:46

Antoiinette schreef:
iedereen mag toch zn mening geven Verward

was dat jou mening, WAS DAT IN GODSNAAM JOU MENING..?! hallo waar zijn jou argumenten heen gewandeld dan.. Boos!
dat noem je toch geen mening!
ik kan hier echt zo pissig om worden, iedereen mag toch zn mening geven, jaaa als je tenminste GOEIE argumenten hebt!
Tss Blond
hier mijn mening(sarcastisch) ik steek jouw oog uit, want dat vind ik mooier
ik haal jou arm eraf, dan is het niet zoveel werk om je nagels schoon te houden
ik haal jou benen eraf, anders ren je weg voor iets en dat vind ik niet leuk
ik haal jou oren eraf, die vind ik te groot en niet mooi
zijn dat meningen met goede argumenten , NEE!
denk de volgende keer na voordat je iets typt! Hamer
Laatst bijgewerkt door DebjeDopje op 26-11-08 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:49

DebjeDopje schreef:
was dat jou mening, WAS DAT IN GODSNAAM JOU MENING..?! hallo waar zijn jou argumenten heen gewandeld dan.. Boos!
ik kan hier echt zo pissig om worden, iedereen mag toch zn mening geven, jaaa als je tenminste GOEIE argumenten hebt!
Tss Blond

Zij heeft haar mening (waar ik het overigens helemaal niet mee eens ben) met haar argumenten onderbouwd.
Reageer daar dan op met argumenten en niet met dit soort zinloze berichten.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:58

ja ik heb geedit: zyn dat dan ook goede argumenten nee toch?!
het is toch niet normaal dat je zoiets zegt als 'paardenliefhebber' of op een 'paardensite' ..?!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:00

@MiscticTinker, Je bent denk ik niet helemaal goed geinformeerd over de Kayan vrouwen. Het is geen opgelegde marteling, maar een belangrijk aspect voor hun cultuur. Deze vrouwen zijn erg trots op hun gebruik en dragen de ringen met veel trots. Het is een misverstand dat de nek langer word, de schouders worden naar beneden gedruk waardoor de illusie ontstaat dat de nek langer is. Ook komt dit gebruik niet uit Afrika maar uit Thailand/Burma. Ik heb nog niet zo lang geleden een stuk op Discovery gezien over deze stam en lieten ze een stuk zien van een jonge vrouw waar tijdelijk (om ze schoon te maken) de ringen eraf werden gehaalt. Uit meligheid liep ze te poseren zonder die ringen en ging ze een paar keer op de foto, maar wat was die meid BLIJ dat ze er weer omgingen. Het is voor deze mensen niet meer dan normaal dat ze die dingen dragen. Dat het niet in onze cultuur thuis hoort wil niet zeggen dat het dan per defenitie een vorm van mishandeling is, en dat het opgedwongen word om ze te dragen. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze mensen trots zijn op hun gebruik.

@ de rest. ik snap niet zo best dat Antoiinette word aangevallen op haar mening dat ze het mooier vind. Laat dat kind dan toch. Ikzelf kan me er niet in vinden, en vind het ook vreemd dat een paarden liefhebber deze vorm van verminking goed keurd, maar je laat haar echt niet van gedachte veranderen door haar strot af te bijten. Wees toch volwassen met z'n alle en kom zelf ook met goed onderbouwde argumenten ipv als een idioot te gaan lopen blaaten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:18

Moderatoropmerking:
Houdt er rekening mee dat we allemaal verschillende mensen zijn met een eigen mening. Zo kunnen we ook voor of tegen een coupeerverbod zijn. Het is niet nodig elkaar af te branden omdat iemand anders op een andere manier over iets denkt dan jij. Graag deze discussie op een respectvolle manier door laten gaan. Lachen

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 01:12

Steefjevos schreef:
Waar baseer je het op dat díe hengst een Belgische hengst is? Het zijn foto's van één en dezelfde keuring. Het gaat om Belgische én Nederlandse hengsten door elkaar.

[VN] Veertien jonge trekpaardhengsten goedgekeurd in België
Hij staat namelijk ook in dit bericht, dat gaat over de Belgische hengstenkeuring Knipoog De hengst in kwestie is er niet een die ook in NL is goedgekeurd en zo te lezen ook niet Nederlands gefokt Lachen. Ook op de hengstenwebsite staan de Nederlandse en Belgische hengsten gescheiden. Ik geef toe, het kan wat verwarrend zijn, maar de twee stamboeken (KVTH en KMBT) opereren strikt gescheiden van elkaar. Gezamenlijke keuringen bestaan niet. In Belgie zijn ze overigens weer veel minder bezig met de beenkwaliteit en lijndiversiteit van de heren, in tegenstelling tot in Nederland, daar mag het KVTH nog wel een pluim voor krijgen Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 07:32

ik denk vooral dat het om de argeloze wijze gaat waarom antoinette voor deze verminking is.........

maarja zij mag ook haar mening geven,net zoals iedereen hier.
alleen snap ik niet wat je op een paarden liefhebbers site doet als je voor verminking van een paard bent.
(maar trouwens,er word gesproken over een goed onderbouwde mening,maar erbij zeggen dat die staarten te zwaar zijn en te veel verzorging kosten,noem ik niet bepaald een voorbeeld van goede onderbouwing?of ben ik nu dom?)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:44

Iedereen mag inderdaad een mening hebben, maar iedereen mag die mening ook tegenspreken door middel van goed onderbouwde argumenten.
Goed onderbouwde argumenten zijn dingen als dat schoonheid nooit boven het doel mag komen te staan, dat iets niet per definitie goed is omdat het volgens de traditie zo hoort, dat er getuigen zijn van trekpaarden met staarten die zonder moeite ermee zwaaien en dat als het zoveel werk is een staart te onderhouden je maar geen trekpaard moet kopen.

Krijg je dan als enige tegenargument terug: 'jamaar, dat is mijn mening', dan vraag ik me toch af met wat voor argumenten je kan afkomen om deze mening te uiten, anders lijkt het mij een beetje kop-in-het-zand-methode.

Vind je bv echt dat het niet uitmaakt als een paard iets waarmee hij voor een reden mee geboren is verliest, zolang hij er maar mooi uitziet? Vind je nu echt dat het niet afgeschaft mag worden, omdat het al sinds jaar en dag gedaan wordt? Heb je veel ervaring met trekpaarden en heb je met je eigen ogen gezien hoeveel moeite en last ze hebben om die staart maar een beetje op te tillen?

wiezewoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:13

DebjeDopje schreef:
Antoiinette schreef:
iedereen mag toch zn mening geven Verward

Tss Blond
hier mijn mening(sarcastisch) ik steek jouw oog uit, want dat vind ik mooier
ik haal jou arm eraf, dan is het niet zoveel werk om je nagels schoon te houden
ik haal jou benen eraf, anders ren je weg voor iets en dat vind ik niet leuk
ik haal jou oren eraf, die vind ik te groot en niet mooi
zijn dat meningen met goede argumenten , NEE!
denk de volgende keer na voordat je iets typt! Hamer

Maarrrrr idereen mag idd een mening hebben en daar hoeven we mekaar niet voor af te katten!
Ook ik vind ze veeeeeeeeeeel mooier met een volle staart,dan zijn ze echte prachtige plaatjes!!!
En niet alles is goed zoals het vroeger ging,toen was het de snelste en goedkoopste oplossing en werd er niet naar het welzijn en GEVOEL van een paard gekeken.
Als ik eraan denk dat toen een boer gewoon met een hete knipschaar bij zo'n jong dier de staart eraf knipte en er een gloeiend heete plaat tegen hield om de wond dicht te schroeien dan draaid me de maag om,bah zo zielig!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:12

janouk schreef:
Als Haflingerliefhebber ben ik lid van het KVTH en ik betreur het dat het KVTH geen stelling neemt tegen het couperen van staarten. Ik snap dat je voor de paarden die nu al gecoupeerd zijn, niets meer kan doen en die mogen van mij gewoon meedoen met de keuringen. Maar veulens geboren na 1 januari 2009 zouden niet meer op de keuring mogen verschijnen zonder staart.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Dieren die al gecoupeerd zijn, kun je niet opeens uitsluiten van deelname aan keuringen. Dan zouden er weinig goede merries en hengsten overblijven, ben ik bang. Maar ik vind wel dat er nu eindelijk eens een datum gesteld moet worden. Veulens geboren na die datum mogen niet meer gecoupeerd op de keuring verschijnen.
Volgens mij is dat de enige manier om het couperen terug te dringen en het wordt tijd dat daar aandacht aan besteed wordt!

En wat betreft de route van couperen: die paarden gaan echt niet allemaal naar het buitenland, hoor. Er zijn hier in Nl helaas nog genoeg castrateurs aktief die het ook geen probleem vinden om een staart te couperen.
Veeartsen zullen het niet meer doen, maar castrateurs zijn er echt wel te vinden... Helaas...

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Yorghos op 27-11-08 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:45

Heb laatst gehoord dat ze ook wel naar België gaan voor couperen.

wiezewoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:23

Benfan schreef:
@MiscticTinker, Je bent denk ik niet helemaal goed geinformeerd over de Kayan vrouwen. Het is geen opgelegde marteling, maar een belangrijk aspect voor hun cultuur. Deze vrouwen zijn erg trots op hun gebruik en dragen de ringen met veel trots. Het is een misverstand dat de nek langer word, de schouders worden naar beneden gedruk waardoor de illusie ontstaat dat de nek langer is. Ook komt dit gebruik niet uit Afrika maar uit Thailand/Burma. Ik heb nog niet zo lang geleden een stuk op Discovery gezien over deze stam en lieten ze een stuk zien van een jonge vrouw waar tijdelijk (om ze schoon te maken) de ringen eraf werden gehaalt. Uit meligheid liep ze te poseren zonder die ringen en ging ze een paar keer op de foto, maar wat was die meid BLIJ dat ze er weer omgingen. Het is voor deze mensen niet meer dan normaal dat ze die dingen dragen. Dat het niet in onze cultuur thuis hoort wil niet zeggen dat het dan per defenitie een vorm van mishandeling is, en dat het opgedwongen word om ze te dragen. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze mensen trots zijn op hun gebruik.

@ de rest. ik snap niet zo best dat Antoiinette word aangevallen op haar mening dat ze het mooier vind. Laat dat kind dan toch. Ikzelf kan me er niet in vinden, en vind het ook vreemd dat een paarden liefhebber deze vorm van verminking goed keurd, maar je laat haar echt niet van gedachte veranderen door haar strot af te bijten. Wees toch volwassen met z'n alle en kom zelf ook met goed onderbouwde argumenten ipv als een idioot te gaan lopen blaaten.

AMEN! OK dan!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:15

Grobegni schreef:
Steefjevos schreef:
Waar baseer je het op dat díe hengst een Belgische hengst is? Het zijn foto's van één en dezelfde keuring. Het gaat om Belgische én Nederlandse hengsten door elkaar.

[VN] Veertien jonge trekpaardhengsten goedgekeurd in België
Hij staat namelijk ook in dit bericht, dat gaat over de Belgische hengstenkeuring Knipoog De hengst in kwestie is er niet een die ook in NL is goedgekeurd en zo te lezen ook niet Nederlands gefokt Lachen. Ook op de hengstenwebsite staan de Nederlandse en Belgische hengsten gescheiden. Ik geef toe, het kan wat verwarrend zijn, maar de twee stamboeken (KVTH en KMBT) opereren strikt gescheiden van elkaar. Gezamenlijke keuringen bestaan niet. In Belgie zijn ze overigens weer veel minder bezig met de beenkwaliteit en lijndiversiteit van de heren, in tegenstelling tot in Nederland, daar mag het KVTH nog wel een pluim voor krijgen Knipoog

Dankjewel dat je mijn leestekort even weer had aangevuld Knipoog
Het was denk ik wel wat verwarrend ja Tong uitsteken

Maar om op de staarten terug te komen: ik begrijp de origine van het gebruik, maar er zijn tegenwoordig wel andere oplossingen voor te vinden. Waarbij die foto van de goedgekeurde hengst als bewijs gebruikt kan worden, opbinden en/of bandageren moet ook voldoende zijn.

De enige optie lijkt vooralsnog om ervoor te zorgen dat het écht neit meer gebeurd, te verbieden dat gecoupeerde hengsten/merries op de keuringen verschijnen.
Dat lijkt mij wel een erg effectieve methode. Dan zullen de fokkers wel móeten. Of, in dit geval, láten.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:46

Ik heb nu 2 trekpaarden zonder staart en 2 met staart en volgens mij zijn ze toch alle 4 heel erg gelukkig! Ik zelf vind zonder staart mooier! En ik kan heel veel mensen die dat ook mooier vinden.
Maar het mag nu eenmaal niet meer dus bij mijn paarden gebuurd het ook niet meer!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:16

Antoiinette schreef:
Ik ben er tegen, tegen de afschaf van t couperen.. de staarten er af is veel mooier, er hoort geen staart op... een lange staart is veel meer werk voor de eigenaar en veel vliegen kan het paard er ook niet veel mee wegjagen omdat die veel ste zwaar is om er ver mee te slaan. Ik vind gewoon dat je met gecoupeerde trekpaarden wel op keuringen mag vershijnen want het is ieder zijn keus wat hij wel of niet mooi vind..

Dan zullen we bij jou even je armen couperen vinden wij ook mooier. Boos!
Wat een onzin dat dit hoort, worden die dieren nou met of zonder staart geboren. Ik dacht toch met staart, ( weet het wel zeker), En deze zitten er niet voor niets aan als ze geboren worden.

Het is schandalig dat dit nog steeds gebeurt. Ik ben zelf jaren lid geweest met nijn Haflinger van KVTH, en ooit heb ik gelezen in het clubblad dat alle paarden die na 1 september 1999 worden geboren , niet meer gecoupeerd mogen worden, en wanneer dit wel gebeurt zij gediskwalifiseert worden. Stoom uit je oren Stoom uit je oren

Maar wat schetst mijn verbazing op de keuringen , komen gewoon veulens zonder staart , en worden dan ook nog kampioen. Boos! En eigenaren zitten nog in het bestuur Boos!
Schiet mij maar lek hoor.

Alle paarden idd boycotten die in frankrijk gecoupeerd worden, schandalig zoals dat gaat ook. Komen daar aan met een zooi veulens , staat een hoefsmit klaar met een tang en knip knip, en de DA hier kan de rottigheid opknappen. Boos! Boos! Boos!

HET ZOU NU TOCH ECHT VERBODEN MOETEN WORDEN Huilen Huilen

wiezewoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:46

en weer met zijn allen over Antoiinette heen!
Allee zeg ze mag toch wel een eigen mening hebben over dit thema?Ik vind het niet zo aardig klinken om haar meteen dr armen te willen couperen hihi kom op die duffe regels van het couperen heeft onze generatie niet bedacht dus een ieder met een eigen mening ook even in zijn waarde laten anders word het zo.n gekat joh!
en oja............dit was mijn mening! Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:13

een eigen mening is wat anders als voor dierenmishandeling zijn,ondanks dat zij haar mening mag hebben kan ik helemaal begrijpen waarom mensen over haar heen vallen

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:21

Het was pas echt na 2001 verboden!

En de staart haalden ze er met verdoving af en werden heel netjes dicht genaaid!
Dus dat de hoefsmid dat met een tang gedaan zou hebben geloof ik dus niet!
Alle veulens die na 2001 geboren en gecoupeerd zij hebben alle een handtekening van de Dierenarts!
Natuurlijk keur ik het niet goed dat ze het nu nog steeds doen wandt, het mag gewoon niet meer.
Ook vind ik het een beetje raar dat somige mensen je gelijk een dierenbeul vinden als je van korte staarten houd. De meeste trekpaarden hebben het heel goed. Staan meer en deel buiten. Als je dan naar somige sport paarden kijkt die staan meer en deel binnen en als ze dan naar buiten mogen worden ze helemaal ingepakt wand Ojee hij zal toch een schrammetje oplopen!
Wel ben ik het mee eens dat ze het nu harder aan gaan pakken. Je ziet nu heel vaak dat de paarden met kortestaart vooraan staan met de keuring en dat ze de langstaarten achter aan zetten! Puur omdat ze gewoon geen langstaarten willen. Kan daar zo Boos! om worden! Ze moeten gewoon zeggen dat alle veulens die per 1jan 2009 geboren worden en gecoupeerd zijn NIET meer op de keuring mag deelnemen!
Laatst bijgewerkt door herbey op 27-11-08 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:23

A_lette schreef:
Moderatoropmerking:
Houdt er rekening mee dat we allemaal verschillende mensen zijn met een eigen mening. Zo kunnen we ook voor of tegen een coupeerverbod zijn. Het is niet nodig elkaar af te branden omdat iemand anders op een andere manier over iets denkt dan jij. Graag deze discussie op een respectvolle manier door laten gaan. Lachen

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:32

herbey schreef:
Het was pas echt na 2001 verboden!

En de staart haalden ze er met verdoving af en werden heel netjes dicht genaaid!
Dus dat de hoefsmid dat met een tang gedaan zou hebben geloof ik dus niet!
Alle veulens die na 2001 geboren en gecoupeerd zij hebben alle een handtekening van de Dierenarts!
Natuurlijk keur ik het niet goed dat ze het nu nog steeds doen wandt, het mag gewoon niet meer.
Ook vind ik het een beetje raar dat somige mensen je gelijk een dierenbeul vinden als je van korte staarten houd. De meeste trekpaarden hebben het heel goed. Staan meer en deel buiten. Als je dan naar somige sport paarden kijkt die staan meer en deel binnen en als ze dan naar buiten mogen worden ze helemaal ingepakt wand Ojee hij zal toch een schrammetje oplopen!
Wel ben ik het mee eens dat ze het nu harder aan gaan pakken. Je ziet nu heel vaak dat de paarden met kortestaart vooraan staan met de keuring en dat ze de langstaarten achter aan zetten! Puur omdat ze gewoon geen langstaarten willen. Kan daar zo Boos! om worden! Ze moeten gewoon zeggen dat alle veulens die per 1jan 2009 geboren worden en gecoupeerd zijn NIET meer op de keuring mag deelnemen!

Extreme duivel Er wordt hier niet gezegd dat de trekpaarden het niet goed hebben, alleen worden deze dieren zwaar verminkt, en waarom , omdat er mensen zijn die het MOOI vinden. Vork De hele paardenwereld staat op z'n kop dat we alles op een natuurlijke manier moeten doen, nou dit is lekker natuurlijk zeg

En er wordt gezegd dat iedereen een mening mag uiten hier , maar dat doe ik dus ook gewoon Boos!
En wat dat afknippen van de staarten betreft, onze DA hier heeft het wel zelf ervaren, en ik heb zelf met eigen ogen gezien hoe deze dieren er aan toe waren, zij waren doodziek , stonden met hoge koorts en ontstoken staarten, (van wat er van over was dan). Deze Da was wel verplicht om de dieren te helpen, maar het was eigenlijk tegen zijn principe tegenover eigenaar Stoom uit je oren Stoom uit je oren

Deze praktijken moeten gewoon stoppen, en niet alleen verboden worden voor de keuringen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:47

Het couperen van een staart, en paarden die alleen ingepakt naar buiten mogen is totaal appels met peren vergelijken.

Ik vind dat het stamboek geen veulens met gecoupeerde staarten meer mag toelaten, de oudere gecoupeerde paarden kan je toch nix meer aan doen dus dat kan je zo laten.
Als je wil werken met het paard of de staart te zwaar vind Verdrietig Verdrietig (wat al nergens op slaat, hoort er gewoon bij) kan je hem altijd nog onder de wortel afknippen, uitdunnen, invlechten of bandageren.
Dat zijn al 4 oplossingen voor het probleem waar mensen dan nog als argument mee aankomen.
En ik mag aannemen dat paardenvrienden het 'paardenwelzijn' voorop 'wat de mens mooi vind' stellen.

Dus wat valt er nog te discusseren! verbieden die hap!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:45

rensju schreef:
Het couperen van een staart, en paarden die alleen ingepakt naar buiten mogen is totaal appels met peren vergelijken.

Ik vind dat het stamboek geen veulens met gecoupeerde staarten meer mag toelaten, de oudere gecoupeerde paarden kan je toch nix meer aan doen dus dat kan je zo laten.
Als je wil werken met het paard of de staart te zwaar vind Verdrietig Verdrietig (wat al nergens op slaat, hoort er gewoon bij) kan je hem altijd nog onder de wortel afknippen, uitdunnen, invlechten of bandageren.
Dat zijn al 4 oplossingen voor het probleem waar mensen dan nog als argument mee aankomen.
En ik mag aannemen dat paardenvrienden het 'paardenwelzijn' voorop 'wat de mens mooi vind' stellen.

Dus wat valt er nog te discusseren! verbieden die hap!

Mee eens!
De oudere moeten gewoon nog toegelaten worden, die geboren zijn ná het verbod. Je kunt het er toch niet meer aanplakken Tong uitsteken
Maar als je het liefste geen staart wilt kun je 'm gewoon inpakken (bandageren of vlechten ofzo) en anders onder de wortel afknippen (wel zonde....)

Het is wel handig als we hier een beetje het perspectief blijven zien, en dus niet van álles er bij gaan halen. Het gaat om de staarten, niet om allerlei andere zaken die óók (misschien) niet goed zijn voor een paard.
Daarbij heeft iedereen het recht op een mening, en je kunt het daar niet mee eens zijn, maar dat kun je ook nétjes zeggen.
Voorbeeld nodig?
"Ik ben het hier niet mee eens omdat...." (vul zelf in na de stippels) het heeft nogal weinig nut, en het komt erg overdreven over, om mensen gelijk te gaan 'bedreigen' om de armen eraf te halen...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:58

ik kan wel een beetje meevoelen met die mensen die moordneigingen krijgen.Ik heb er ook wel last van als een weer zo`n ''bijdehandte''opmerking wordt gemaakt ,dat zonder staart mooier is dan met.
Maar je hebt gelijk,je zou er eigenlijk boven moeten staan,...............zulke mensen zijn en worden toch niet wijzer.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:03

hoezo is het bijdehand om te zeggen dat je zonder staart mooier vindt als met staart..?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:06

hmm ik zou bijdehand ook niet het juiste woord willen noemen,alleen is het imo erg raar dat je als paardenliefhebber vóór het verminken van paarden bent.