Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:18

En dan inderdaad de vraag of dat dier dat spuiten gaat blijven accepteren. 6x per dag een spuit in je lijf lijkt me niet bepaald een pretje voor dat paard aangezien je hem niet net als een mens kunt uitleggen waarom het is.
Dat wordt nog wat als hij groter, zwaarder en sterker wordt.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:20

Ik probeer het me voor te stellen: een uit de kluiten gewassen jaarling hengst die niet in de groep gezet kan worden en die je 6 keer per dag in de hand moet nemen om hem te prikken.

Ik zou het niet zien zitten ....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:23

Het nooit op de wei gedeelte daar kan ik nog wel vrede mee hebben. Er zijn ook paarden met grasallergie die nooit een wei zien, maar in een grote paddock met vriendjes toch een goed en fijn leven hebben. Ook veel paarden in bijv. een hitactiefstal zien de wei bijna nooit. En hoeveel paarden zijn er wel die in de winter niet op de wei komen??? Dan heb je het ook over maanden aan een gesloten geen weidegang.

Ik vraag me echter wel af of het nut heeft om het paard in leven te houden. Is het wel een leven?? Het paard zal zich waarschijnlijk de helft van de tijd niet echt lekker voelen, en de zorg is eigenlijk veel te zwaar om 10 jaar vol te houden...

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:30

scoxxx schreef:
Is betreffend veulentje zijn leven lang van 6x prikken per dag afhankelijk? Of kan dit, indien de juiste balans gevonden is, gereduceerd worden naar 1 a 2x per dag?

.

Aangezien het hier om type 1 gaat verwacht ik dat niet eigenlijk. Was het maar waar, 1 keer per dag hoeven spuiten, wát een genot zal dat zijn Haha!

Ik had dit dier trouwens al lang af laten maken, wat een gedoe en wat een geld.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:34

Geweldig dat de eigenaren dit over hebben voor het dier. Ik had het ook af laten maken. Het is voor een paard toch wel een enorme beperking... En de zorg voor het dier is behoorlijk belastend.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:57

de beperking zal nog wel wat meevallen, maar het idee dat wij als mens niet kunnen zien hoe zo'n dier zich voelt...tja als het eigenlijk te laat is! ik ben blij als ik een hypo voel aankomen en het bv tegen iemand kan zeggen, maar zo'n dier zal vast niet begrijpen dat als hij zich zo voelt hij wat suikerklontjes moet gaan eten Tong uitsteken

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:47

Vindt het triest voor het veulen daat ze het laten leven...... tis toch geen leven zo.......
Het wordt een soort proefdiertje zo en dan ook nog geld willen voor de kosten..... geef dat maar
aan dieren die een normaal leven kunnen krijgen nadat ze gered zijn.......

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:00

Tsja, ik weet niet zo goed wat ik moet vinden. Ik denk niet dat ik zoveel geld en tijd er voor overhad, ik denk niet dat ik dat zou kunnen. Want je kunt indd niet zomaar weg, het is gewoon heel zwaar constant opletten. Paard kan niet zeggen dat het niet goed gaat. Ik denk dat ik het veulen wel had laten afmaken.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:13

denk als zelf diabeet type 1 zijnde dat dit erg zwaar zal worden om het dier goed in te stellen op hoeveelheid insuline ed, wens ze veel succes

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:23

Ik weet niet zo goed wat ik gedaan zou hebben.
Als ik de tijd en het geld had gehad had ik het misschien wel geprobeerd. Dus ik wil niet meteen zeggen dat het fout is wat deze mensen doen.

Aangezien er best goed te leven is met diabetes.
En die beperkingen die genoemd zijn zullen waarschijnlijk ook wel mee vallen.
Als het paard goed is ingesteld kan het prima op een weiland staan.
Alleen zal er dan wat meer insuline gespoten moeten worden als wanneer het paard op een hooi rantsoen zou staan.

En ook het probleem met dat het paard het prikken niet meer toe zal laten is vast wel een oplossing voor (pompje zal wel lastig zijn, omdat een paard geen rekening houd dat het aan zijn lichaam zit).

Maar ik denk dat het nog best te proberen is.
Het enige probleem is, wat biertapje ook al noemt, dat het paard het niet zelf aan kan geven als hij een hypo heeft.

Maar aan de andere kant, als een paard een zout te kort heeft vult hij dat ook zelf aan. Dus misschien een lage suikerwaarde dus ook wel.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:28

Volgens mij zijn er wel meer paarden die niet meer op de wei mogen i.v.m. hoefbevangenheid e.d. Dus ik zou niet meteen roepen dat dat nou zo paardonvriendelijk is en dat hij dat maar ingeslapen moet worden. Hij kan toch buiten staan? Er zijn veel sportpaarden die nooit een weiland zien en die 22/7 op stal staan...

Denk wel dat als het heel erg duur zou zijn het voor mij ook op een gegeven moment misschien zou ophouden, maar zolang je het kunt betalen... En het zal heus geen 4000 dollar per maand zijn, dat was ook inclusief diagnose en opname e.d. Als het alleen nog maar insuline is zal het wel minder zijn.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:45

wisselende suikers zijn niet puur afhankelijk van wat er genuttigd wordt, er spelen zoveel meer factoren mee

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:15

Guttegut wat zijn we allemaal paardvriendelijk zeg...
Is dit nou paardenliefde??

Roepen dat we er de tijd en het geld niet voor over hebben!
Ik zou niet weten wat ik zelf zou doen in een dergelijke situatie, maar om nou direct te roepen het dier af te laten maken, is dat niet een beetje makkelijk??

Teveel tijd, moeite en geld? Nou dan hoop ik voor diegene onder ons met een eigen dier dat het dier nooit iets gaat mankeren, want de beslissing is snel genomen.. als ik de verhalen hier mag geloven..

Ik zeg niet dat ik tegen euthaniseren ben, in sommige gevallen is het goed dat het er is voor dieren, zonder een al te ingewikkelde weg te moeten bewandelen, op het eigen geweten na.
Maar sommigen hier zijn wel erg bot hoor... geen tijd en geen geld er voor over hebben...

Je fokt een veulen en als het dan iets blijkt te mankeren dan maar een spuitje?
Da's wel makkelijk zeg...

Mooi om te lezen wat de eigenaren er al voor over hebben gehad en ervoor over hebben in de toekomst... het paard had bij menig bokker hier al niet meer geleefd...

Ik denk dat het dieper gaat, dan hoe sommige het hier benoemen...
Het is een dier ja... Maar dat mag nooit en te nimmer een excuus zijn!!

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:23

dat beestje leeft toch springt bokt en doet alles wrm dan laten in slapen ???? als die mensen het er nou voor over hebben. ik vind het echt heel knap.. ik laat me vriendin toch ook niet inslapen omdat ze die ziekte heb.. en om de zo veel tijd moet prikken na ja het zal alle maal wel.... maar toppie hoor voor de mensen die dit wel doen voor hun paard

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:28

dat niet op de weide kunnen is geen ramp.
er zijn zo ontzettend veel paarden werdelwijd die nooit een grasspriet in de mond krijgen...
maar daarom kunnen ze wel buiten staan Knipoog
speelmaatjes zullen er ook wel voor hem komen hoor, is altijd wel iemand die zijn dier voor een paar uur bij hem kan zetten.

mogelijkheden te over!!

hopelijk blijft het allemaal goed gaan.
wat een opgave zeg, recpest voor die mensen OK dan!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:34

Nee bij mij was de beslissing ook snel gemaak hoor, we hebben een hond met suikerziekte maar een paard?
Nee heb al een veulen AB moeten spuiten 5 dagen lang en dat was al vreselijk, beestje werd al woest en trapte naar je, dit is geen leven voor een paard in mij ogen, punt.
Onze hond zijn insuline alleen kost 35 euro in de maand, dan hebben we het over 1 x p/d prikken, hij weegt 10 kilo, dit word er 1 van 500 kilo? 6 x per dag zit je op meer dan 10000 euro per maand, sorry maar doe maar gewoon, er zijn duizenden gezonde dieren die jaarlijks naar de slacht gaan, verhongeren of gemarteld worden, red die alsjeblieft en niet zo´n toch al kansloos geval...

Mensen snappen waarom er geprikt word, weten waarom, letten op hun eten, en hun ziektenkosten worden vergoed, het is geen mens maar een dier en hoe zielig het ook is, de natuur zou ook hard zijn.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:43

Ik snap de mensen wel , ik zou het ook allemaal willen proberen maar 't lukt toch niet.
Dat beestje kan niet naar de wei en dat is nog ineens zo'n drama want hij kan ook lekker in de bak enzo maar gewoon die prikken geven dat hou je toch niet vol en het is voor dat beestje ook alleen maar vervelend elke keer weer zo'n prik.
Ik denk dat het idd ook het beste is om dat beestje in de laten slapen hoe moeilijk het ook is want het is gewoon zielig om zo te leven elke dag weer.
Je zou ook niet echt met hem kunnen wandelen want als die hapt naar gras ofzo is dat ook weer
een probleem.
Het is gewoon moeilijk om zoiets vol te houden lijkt mij.
En nu ze dat allemaal proberen is het ook alleen maar moeilijker om afscheid van dat beestje te nemen
als ze het toch besluiten in te slapen , of als hij gewoon niet meer verder kan.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:48

Wow knap dat ze het proberen. Vraag me inderdaad af wat voor leven zo'n paard tegemoet gaat, nooit op weide. En zo vaak geprikt worden.
Mensen hebben zelf gelukkig ook al het idee dat als het niet gaat hij alsnog wordt ingeslapen.

Dubbel dit. Aan de ene kant wil je er natuurlijk alles aan doen om een veulen te redden, maar de toekomst?

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:52

ja idd , daarom is het waarschijnlijk ook zo moeilijk je wilt dat veulen redden maar of dit nou echt de juiste manier is? Verward

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:52

Het zou sommige mensen goed doen om de realiteit eens onder ogen te zien...

Citaat:
"Je kunt er niets aan doen. Zodra je hem ziet wordt je gewoon gek op dat dier. Wanneer zijn kwaliteit van leven niet goed genoeg zou zijn, wanneer hij niet meer kan rennen en geen plezier meer heeft, dan zullen we er waarschijnlijk mee ophouden."

Hij kan alleen maar rennen wanneer er de gehele dag gelet wordt op zijn suikerspiegel en hij moet relematig insulini injecties, kan nooit de wei op en krijgt toevallen. Waar hou je op? Wat noemen ze dan een paardvriendelijk bestaan? 24/7 zijn hele leven binnen leven? Raar! Wanneer heeft hij dan géén goede kwaliteit van leven meer?
Sneu hoor...

Hij is misschien erg boeiend voor de wetenschap, maar zo is het geen paard meer.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:59

Amulet schreef:
scoxxx schreef:
Is betreffend veulentje zijn leven lang van 6x prikken per dag afhankelijk? Of kan dit, indien de juiste balans gevonden is, gereduceerd worden naar 1 a 2x per dag?

.

Aangezien het hier om type 1 gaat verwacht ik dat niet eigenlijk. Was het maar waar, 1 keer per dag hoeven spuiten, wát een genot zal dat zijn Haha!

Type 1 houd in dat het lichaam zelf helemaal niet in staat is om (voldoende ) insuline aan te maken. Type 2 betekend dat het lichaam het wel zelf kan maar hiervoor geprikkeld moet worden of net alleen klein beetje hulp nodig heeft met wat insuline.
Mij lijkt juist type 1 makkelijker instelbaar als je het paard iedere dag precies hetzelfde te eten kan geven ( wat meer gemakkelijker gaat als bij mensen, mensen zijn toch vaak geneigd wat extra te willen hebben ) Sowieso is diabetes ook bij mensen in de groei veel moeilijker te regelen, ook kinderen hebben veel meer last van schommelingen als volwassen, dus misschien zou het wel mogelijk zijn als het veulen volwassen is en een heel geregeld leven krijgt met ieders keer dezelfde voeding. Probleem alleen is als ze bijvoorbeeld samenstelling in een brok veranderen je weer helemaal opnieuw kan beginnen met instellen.

Het zal niet onmogelijk zijn voor dit veulen om te blijven leven. Mensen die goed zijn ingesteld voelen zich ook niet slecht, alleen wanneer zij een hypo of hyper krijgen kunnen ze zich minder goed voelen. Nadeel is inderdaad dat mensen kunnen aangeven dat ze bijvoorbeeld misselijk zijn en of bleek uitzien bij een paard vallen hierdoor heel veel symptomen weg waaraan je kan zien dat de suikerspiegel niet goed zit waardoor je veel vaker de suikerspiegel zal moeten controleren.

Al met al denk ik niet dat het veulen het slecht heeft, wij vinden prikken ook niet leuk maar als jij vanaf kleins af aan niet beter weet.. Bovendien kan een paard niet redeneren dat een ander paard dat niet hoeft. Alleen het is een ennorme opgave voor de eigenaars, 1 x te laat zijn kan het leven van je paard kosten..

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:02

ja dat is wel waar

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:03

Steefjevos schreef:
Het zou sommige mensen goed doen om de realiteit eens onder ogen te zien...

Citaat:
"Je kunt er niets aan doen. Zodra je hem ziet wordt je gewoon gek op dat dier. Wanneer zijn kwaliteit van leven niet goed genoeg zou zijn, wanneer hij niet meer kan rennen en geen plezier meer heeft, dan zullen we er waarschijnlijk mee ophouden."

Hij kan alleen maar rennen wanneer er de gehele dag gelet wordt op zijn suikerspiegel en hij moet relematig insulini injecties, kan nooit de wei op en krijgt toevallen. Waar hou je op? Wat noemen ze dan een paardvriendelijk bestaan? 24/7 zijn hele leven binnen leven? Raar! Wanneer heeft hij dan géén goede kwaliteit van leven meer?
Sneu hoor...

Hij is misschien erg boeiend voor de wetenschap, maar zo is het geen paard meer.

Hij kan altijd gewoon rennen, alleen wanneer hij dat juist niet doet zal zijn suikerspiegel gecontroleerd moeten worden. Hij hoeft toch niet binnen te blijven? Kan ook in een paddock, gras eten lijkt mij ook geen probleem. Mensen hoeven tegenwoordig de suiker ook niet te laten staan, de insuline wordt gewoon aangepast aan je leefgewoonte, ze weten tegenwoordig veel meer en een streng dieet is in de meeste gevallen echt niet meer nodig. Toevallen krijgt hij bovendien alleen wanneer de suikerspiegel niet goed is en dan ben je dus al te laat met meten.

Ikzelf zou het niet kunnen betalen en dat zal dan de reden zijn waarom ik me paard zal inslapen, maar is dát dan niet juist egoistisch?

Denk dat we in de toekomst wel vaker zo'n dingen gaan meemaken, net als bij ons mensen vallen de zwakkelingen niet meer af maar wordt er ook mee gefokt, zo krijg je uiteindelijk altijd wel een fout ergens.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:12

twinducklin schreef:
Amulet schreef:

Type 1 houd in dat het lichaam zelf helemaal niet in staat is om (voldoende ) insuline aan te maken. Type 2 betekend dat het lichaam het wel zelf kan maar hiervoor geprikkeld moet worden of net alleen klein beetje hulp nodig heeft met wat insuline.
Mij lijkt juist type 1 makkelijker instelbaar als je het paard iedere dag precies hetzelfde te eten kan geven ( wat meer gemakkelijker gaat als bij mensen, mensen zijn toch vaak geneigd wat extra te willen hebben ) ..

Daar ben ik me van bewust, maar zoals CarolineF al opmerkte is het niet alleen de voeding die effect heeft op de bloedsuikers, dit zal bij dieren niet anders zijn. Naast het eten zal zo'n paard dus ook vrijwel iedere dag dezelfde hoeveelheid beweging moeten hebben. Ik merk het al wanneer ik 10 minuten extra loop, op een moment dat ik dat normaal niet doe (kantoorbaan). Dus nee, ik denk niet dat er in het geval van dit paard op gehoopt moet worden om uiteindelijk maar 1 keer per dag te hoeven spuiten.

De opmerking van maar 1 keer hoeven spuiten was eigenlijk meer naar mijzelf toe bedoelt, was het maar waar, ipv de 5 keer die ik nu spuit. (En ja, ik zie nu ook dat het er een beetje raar staat Haha! ).

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:14

Ik vind dit een pak minder erg dan dat veulen onlangs met zijn prothese.. in dat geval had ik iets van nee.. dat beestje zal niet meer dartel kunnen rondspringen.
Volgens het artikel kan dit beestje dit nog wel.. er dan wordt hier nog altijd geroepen van 'afmaken dat beestje'.
Er zijn wel zoveel mensen die quasi perfect normaal leven met diabetes, ze moeten gewoon de discipline hebben om zichzelf op tijd insuline toe te dienen. Hier ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij die eigenaars.. als zij bereidwillig zijn dit te doen, waar zit het probleem dan? Als zij daar veel geld aan willen geven dan is dat toch jullie zorg niet?

En dan wordt er gesproken over het probleem om een hengst 4x daags een spuitje geven.. een hengst die dit van kleins af aan dagelijks ondergaat, zal dit gebeuren ook wel wennen. En als dat dan niet het geval zou zijn, dan kunnen de eigenaars toch op dat moment nog maatregelen nemen? Maar dan hebben deze mensen het tenminste niet meteen opgegeven!

Btw: het correcte woord is 'euthanaseren' , en niet eutaniseren ofzo. Haha!