Adelinde wint kur, Edward Gal geeft vroegtijdig op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NWerner

Re: Adelinde wint kur, Edward Gal geeft vroegtijdig op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:51

Beste mensen,

Ik voel me genoodzaakt hier even te reageren. Sisther liep eergisteren een super Grand Prix, maar dan loopt de spanning wel al iets op en aan het einde van de Grand Prix was er toch weer meer spanning . Voor degene die het gezien hebben, kwam dat in de laatste piaffe ook tot uiting. Tot daar stond ze op ongeveer 75%. Helaas moest Edward met haar in de prijsuitreiking verschijnen, iets wat zij heel erg eng vind. Edward is toen ook heel snel de baan uitgegaan. Gisteren met losrijden voor de kür was Sisther al behoorlijk overstuur. We wisten dat het geluid in de ring uit gezet kon worden, zodat Sisther geen muziek kon horen. Het publiek merkt hier niks van, daarom hebben we besloten toch binnen te rijden. Maar het is duidelijk niet de muziek, maar de hele ambiance eromheen.

Ik kan jullie allemaal verzekeren, dat Edward deze spanning niet zelf op dit paard zet en ook Sisther niet tot het randje drijft. Sisther is in ambiances als in Maastricht, bang. Tijdens normale wedstrijden is er niks aan de hand. Wij geloven in dit paard en gaan rustig door. Ze is nog jong en zal uiteindelijk moeten leren dat ze niet bang hoeft te zijn.

Als laatste wil ik benadrukken dat wij enorm zuinig zijn op onze paarden, in tegenstelling tot wat sommige mensen hier suggereren.

Met vriendelijke groeten,
Nicole Werner

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:54

Nette reactie Nicole! Lachen Bedankt voor het reageren.

De Grand Prix heb ik overigens niet gezien. Ik hoorde wel dat dit heel goed is gegaan, ook aan de scores te zien.
Ze komen er vast wel. Ze heeft het zeker in huis, maar ze is nog jong en heeft nog veel routine nodig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:59

Bedankt voor je reactie Nicole, al vind ik het onzin dat jullie je moeten verantwoorden tegenover mensen die totaal niet weten waar jullie mee bezig zijn. Iedereen kan zien dat Edward en Sisther een wereldcombinatie zijn die alleen tijd en ervaring nodig hebben, dus doe lekker zo verder, ik weet zeker dat we nog veel van hen gaan genieten!

Veel succes!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:08

Rose21 schreef:
Mijn mening: Ik heb altijd gevonden dat gribaldi met een andere ruiter veel verder was gekomen. gewoon geen goede combinatie. zo ook sister. erg zonde van zo'n toppaard. echt 1 die net even dat beetje meer heeft dan andere paarden!

In dit geval loop je maar wat te raden, juist door Edward is Gribaldi zo hoog gekomen, daarvoor kwam Gribaldi voornamelijk uitzichzelf hoog Haha!

Maar ik denk dat Edward idd niet met ieder paard klikt ondanks zijn talent, dat was jaren geleden al duidelijk toen Ed met Risky reed.
We hebben dat ook in de hengstencompetitie gezien dat het ene paard juist heel erg verbetert terwijl de ander die druk niet aankan. De voorstelling die hij met Zhivago gaf in Den Bosch was verschrikkelijk. Dat zijn financiele partner hem hier moet verdedigen, vind ik niet echt sterk, ze zou er beter aan doen om kritischer naar de combinaties te kijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:10

Raggel schreef:
Nou beste mensen..

De paarden waar Gal voorheen mee aan de top heeft gereden, waren toch andere paarden dan deze merrie.
Lingh en ook Gribladi waren paarden die nogal flegmatiek waren en nou niet bepaald weg spoten als been werd aangelegd.. Ik heb hem toch vaak wat keren zien duwen,duwen,duwen met een rood hoofd om er nog beweging in te houden.
Op zulke paarden moet dus flink wat druk gezet worden, willen ze een Grand Prix proef rond kunnen komen..

Sisther de Jeu daar en tegen is een heeeeel ander verhaal. Ik denk persoonlijk dat deze merrie zulke druk echt niet kan verdragen, laat staan nodig heeft.. Een bepaald type ruiter, past het beste op een bepaald type paard..
En ik denk dat Edward Gal en Sisther de Jeu geen goede combinatie is..

Dat zal Edward dan een des te completer ruiter maken, om nu zo'n hypersensibele te rijden.
Geef ze de tijd, de merrie is jong en relatief onervaren. Edward heeft zijn kilometers al wel gemaakt en is druk bezig uit te zoeken wat werkt om zijn merrie ontspannen te houden. Komt allemaal wel goed.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:18

Mag ik er even aan toevoegen dat Sisther de Jeu toch niet meer zo verschrikkelijk "jong" is hoor. Ze wordt 10 volgend jaar, ok jong voor een Grand Prix paard. Maar wanneer een paard op dat niveau loopt mag er toch verwacht worden dat het paard al wat wedstrijd en ring ervaring heeft.
Er liepen gisteren nog wel jongere paarden rond, wel niet in die klasse, maar toch. Ze liepen er wel zonder problemen de ring rond.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:31

ceasario schreef:
impi schreef:
Sisther is nou eenmaal snel gestressed..

En nog op gribaldi? die had hij niet eens mee, alleen sisther en Totilas!

Meneertje had zich eerst uitgekuurd met zijn training op Totilas en toen overgestapt op Sisther..

Maar dat doet er niet verder toe...
Het publiek heeft betaald om een proef te zien...En i.p.v. van iets ontspanning te nemen wordt de zaak nog verder opgefokt..
Dat gaf wel een mooi beeld..en zou in het circus niet misstaan..Daar is volte werk voldoende...
Maar in een GP..wordt iets anders verwacht...En wanneer je er niet voor klaar bent moet je weg blijven..
Trouwens het publiek had dat vermoedde al....vandaar dat er maar een bezetting was van 25 procent. Ach gut

Wat ik me bij jou regelmatig afvraag, zit je ook wel eens zelf op een paard of beperk je je tot het (liefst op willekeurig welk forum) afbranden van mensen die dat wel doen? Ik zie je op verschillende plaatsen posten maar ik moet volgens mij de eerste positieve post van je over willekeurig welke ruiter/combinatie nog tegenkomen. Ben jij de Johan Derksen van de paardensport of zo? Niemand hoeft zomaar alles klakkeloos goed te vinden, maar om nu alles af te kraken wat je ziet gaat ook wel ver, dan blijf je behoorlijk steken op het niveau azijnpisser. Als je mensen de ogen wil openen of zo schiet je op deze manier aardig je doel voorbij, het gros neemt je dan niet eens meer serieus omdat je toch altijd alléén maar negatief bent. Wat je overigens helemaal zelf moet weten, ik wil alleen aangeven hoe het op mij overkomt Clown

On topic, heel jammer van de spanning van Sisther, goede zet van Edward om af te groeten, het heeft geen enkele zin om dat dier nog verder over de rooie te laten gaan. Ook dat is 'stuurmanskunst', weten wanneer het geen enkele zin heeft om door te gaan, Adelinde was ook niet voor niets veel eerder klaar dan haar muziek, die had hem vast wel verder richting C kunnen persen, maar daar wordt dat paard op den duur ook niet beter van.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:58

ThisIsMe schreef:
[. Ben jij de Johan Derksen van de paardensport of zo? Niemand hoeft zomaar alles klakkeloos goed te vinden, maar om nu alles af te kraken wat je ziet gaat ook wel ver, dan blijf je behoorlijk steken op het niveau azijnpisser. .

Ik heb simpel mijn mening gegeven..
Je wilt mijn voorkeurmensen weten. waar je iets aan hebt.

1. Sjef Janssen.
2. Imke Bartels.
3. Minderhoud
4. Wijlen..van Grunsven

5. Anky
5. Werth.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:42

Raggel schreef:
Mag ik er even aan toevoegen dat Sisther de Jeu toch niet meer zo verschrikkelijk "jong" is hoor. Ze wordt 10 volgend jaar, ok jong voor een Grand Prix paard. Maar wanneer een paard op dat niveau loopt mag er toch verwacht worden dat het paard al wat wedstrijd en ring ervaring heeft.
Er liepen gisteren nog wel jongere paarden rond, wel niet in die klasse, maar toch. Ze liepen er wel zonder problemen de ring rond.

Uit het juryboekje.. Knipoog
Art. 401 Object and general Principles
1. The object of Dressage is the harmonious development of the physique and ability of the horse. As a result it makes the horse calm , supple, loose and felxible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with his rider.

shifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:12

Nou, nou.. Wat een discussie hier zeg!
Naar mijn idee heeft het grootste deel van de mensen die hier reageren geen idee wat er zich precies afspeelt wat betreft de training van een paard als Sisther de Jeu. Het gaat hier om een toppaard, niet om een gezelschapspaardje hoor.
Ik neem aan dat het team van Edward heel goed heeft nagedacht over de beslissing of ze wel of niet moesten starten. Ze zullen echt niet gedacht hebben van ach we gaan het maar gewoon doen en we zien wel of Sisther in paniek raakt en hier een trauma aan over gaat houden. Deze mensen hebben hier verstand van en een gedachte over de training (ook mentaal).
Het is toch geweldig dat Edward Sisther toch de ring in laat gaan om het te proberen en op tijd kan zeggen van jongens dit werkt niet we stoppen er nu mee? Als het hem niets zou schelen had hij misschien wel voor zover dat kon de proef afgereden...

Ik bedoel met dit bericht echt niet zeggen dat ik weet wat goed en niet goed is. Het enige wat ik wil zeggen is dat het naar mijn idee flauw is zulke reacties te plaatsen als je er geen verstand van hebt en niet weet wat er zich achter de schermen afspeelt.

De proef van Adelinde vond ik trouwens sterk gereden, gefeliciteerd!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:22

ceasario schreef:
Raggel schreef:

Uit het juryboekje.. Knipoog
Art. 401 Object and general Principles
1. The object of Dressage is the harmonious development of the physique and ability of the horse. As a result it makes the horse calm , supple, loose and felxible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with his rider.

Ik denk dat iedereen wel weet wat de bedoeling is van dressuur. (Lees niet met een enorme berg spanning een proef doorrijden etc.)

Wat me wel opvalt is dat je voor Edward alleen maar negativiteit hebt, en Werth op je lijstje van "hot" hebt staan. Ik vraag me af of je haar op de os hebt zien rijden.?

Sister en Edward komen er wel! De ene combinatie heeft gewoon meer tijd nodig dan de andere. HP en Adelinde gefeliciteerd! Helemaal toppie!

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:56

Oke dan moet ik ook maar even wat zeggen. Sisther is gefokt naast een manege waar mijn moeder vroeger werkte. Toen reed Goffe-Nil van der Zijden op sisther. Toen was het nog een jong paard en toen was ze ook al snel gestresst. Het heeft dus iets met edward te maken. Sisther is altijd al zo geweest vn jongs afaan

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:06

Zonde dat Edward moest afgroeten.. en heel erg jammer dat mensen hier zo moeten reageren. Ik vraag me werkelijk af waar dat voor nodig is.
Iedereen doet zijn uiterste best om een zo goed mogelijke proef neer te zetten en wil echt niet een paard in de ring wat zo over de zeik gaat.
Ik heb Sisther wel eens in de training gezien en kan alleen maar zeggen. " petje af" .
Het is geen makkelijk paard, maar wel 1 met toekomst, en daarvoor staat hij nu op het juiste adres.
Nicole bedankt voor je reactie Lachen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:09

isaac38 schreef:
Beste mensen,

Ik voel me genoodzaakt hier even te reageren. Sisther liep eergisteren een super Grand Prix, maar dan loopt de spanning wel al iets op en aan het einde van de Grand Prix was er toch weer meer spanning . Voor degene die het gezien hebben, kwam dat in de laatste piaffe ook tot uiting. Tot daar stond ze op ongeveer 75%. Helaas moest Edward met haar in de prijsuitreiking verschijnen, iets wat zij heel erg eng vind. Edward is toen ook heel snel de baan uitgegaan. Gisteren met losrijden voor de kür was Sisther al behoorlijk overstuur. We wisten dat het geluid in de ring uit gezet kon worden, zodat Sisther geen muziek kon horen. Het publiek merkt hier niks van, daarom hebben we besloten toch binnen te rijden. Maar het is duidelijk niet de muziek, maar de hele ambiance eromheen.

Ik kan jullie allemaal verzekeren, dat Edward deze spanning niet zelf op dit paard zet en ook Sisther niet tot het randje drijft. Sisther is in ambiances als in Maastricht, bang. Tijdens normale wedstrijden is er niks aan de hand. Wij geloven in dit paard en gaan rustig door. Ze is nog jong en zal uiteindelijk moeten leren dat ze niet bang hoeft te zijn.

Als laatste wil ik benadrukken dat wij enorm zuinig zijn op onze paarden, in tegenstelling tot wat sommige mensen hier suggereren.

Met vriendelijke groeten,
Nicole Werner

Jeetje jongens...

Het is toch absurd dat hier zulke belachelijke reacties en suggesties geplaatst worden dat Nicole zich gewoonweg GENOODZAAKT voelt om te reageren! Denk toch eens even na voordat je iets post! Sommige opmerkingen gaan gewoon echt ver!

Ga toch kijken in plaats van kraken. Zuivere jaloezie niks anders

Wees toch blij dat mensen nog hun beest aanvoelen en weten wanneer het genoeg is voor het dier. Vele kunnen er van leren. Nicole bedankt voor het duidelijke antwoord. Knipoog

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:14

Rana schreef:
Jeetje jongens...

Het is toch absurd dat hier zulke belachelijke reacties en suggesties geplaatst worden dat Nicole zich gewoonweg GENOODZAAKT voelt om te reageren! Denk toch eens even na voordat je iets post!Sommige opmerkingen gaan gewoon echt ver!

Ga toch kijken in plaats van kraken. Zuivere jaloezie niks anders

Wees toch blij dat mensen nog hun beest aanvoelen en weten wanneer het genoeg is voor het dier. Vele kunnen er van leren. Nicole bedankt voor het duidelijke antwoord. Knipoog

Geldt dit ook niet voor mevr. Werner om te reageren op zulke openbare fora? Zeer opmerkelijk vind ik het om zich zo te moeten "verdedigen" op een forum zoals bokt..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:13

dat is ieder zijn keus, de één houdt zijn mond de ander praat. Ik zelf heb ook me hart op de tong liggen. Zou zelf ook reageren als er van die vreemde dingen gespeculeerd zouden worden over mijn leerling, collega, noem het maar ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:29

Zijn de kurs al ergens terug te zien?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:32

wees blij dat er verschillende meningen zijn, jammer dat mensen geen kritiek mogen geven hier...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:34

Raggel schreef:
Geldt dit ook niet voor mevr. Werner om te reageren op zulke openbare fora? Zeer opmerkelijk vind ik het om zich zo te moeten "verdedigen" op een forum zoals bokt..

'Op een forum zoals bokt'? Is het zo erg met ons gesteld dan? Clown Lachen

Ik kan me best voorstellen dat iemand zijn of haar kant van het verhaal laat horen nadat er op deze manier over een combinatie wordt gepraat Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:41

Raggel schreef:

dan is het toch een broekie op dat niveau!! of ben ik nou gek?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:34

Elk paard kan ineens iets eng vinden. Een strootje kan al genoeg zijn om een paard te doen schrikken. Ik vind schrikken toch iets heel anders dan dat een paard gewoon geen zin meer heeft, en hierdoor staakt (zoals tijdens de OS).
En het kan inderdaad dat een jonger paard ergens niets om geeft, maar een ouder paard wel. Soms ligt dat aan de africhting of de ruiter, maar soms ook niet, als het echt angst is, dan kun je er als ruiter weinig aan doen. Alleen proberen om het paard te overtuigen dat het niet eng is, spanning proberen weg te laten vloeien. Maar als het niet lukt, dan heb je eigenlijk gewoon pech.
Ergens vind ik dat een paard op dat niveau niet meer zo mag schrikken, maar aan de andere kant, zelfs het meest makke paard schrikt wel eens of vindt iets eng. Als dat dan nu toevallig tijdens een GP gebeurt, dan is het wel erg vervelend.
En 10 jaar is niet bepaald oud te noemen op GP niveau. Zo'n paard heeft natuurlijk best veel al gezien, maar de oefeningen die gevraagd worden zijn ook niet niks en als daar dan al wat spanning bij komt, en dan zien ze wat engs, dan kan er echt angst ontstaan.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:56

[quote="germie"]Elk paard kan ineens iets eng vinden. Een strootje kan al genoeg zijn om een paard te doen schrikken. Ik vind schrikken toch iets heel anders dan dat een paard gewoon geen zin meer heeft, en hierdoor staakt (zoals tijdens de OS).

En wie zegt nu dat satchmo geen zin meer had? misschien zat die ook wel vol met stress vanwege dat enge videoscherm. Als ie echt geen zin had had ie de hele proef niet gelopen. Waarom altijd dat afgeven op Isabel en vergoeilijken van de nederlandse prestaties? Het is gewoon jammer voor edward

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:30

Zo te horen zit Bokt weer vol Grand Prix ruiters Haha!

Als ik mijn bescheiden mening mag geven. Ik vind het knap van Edward dat hij het opgeeft, en zo het belang van zijn paard voorop stelt en niet zijn eigen ego. Omdat hij ook wel weet dat je een gevoelig paard niet door moet douwen als het al overstuur is op zo'n moment, want dan ben je de volgende keer weer een stapje terug met het vinden van de ontspanning. Volgens mij een echte paardvriendelijke oplossing, top.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:05

Ik heb Edward nu al diverse keren met Sishter zien rijden, niet alleen in de proef maar ook bij het losrijden, en ik kan echt zeggen dat ik het een super combinatie vind. Edward rijdt goed en Sishter is zo'n goed paard, daar spat het talent echt van af. Ja, ze is gestressed, maar als Edward dat dadelijk helemaal onder controle heeft, dan loopt ze super. Dan gaat die spanning namelijk nog in je voordeel werken ook. Als je die spanning zo om weet te buigen dat het paard nog wel heet is, maar niet bang, dan loopt ze spectaculair en stromen de punten binnen. Zelfs nu halen ze vaak al super punten, maar soms wordt de spanning nog te veel.
Geef deze combinatie nog even de tijd, en straks winnen ze (bijna) iedere wedstrijd.
Ook Totilas vind ik trouwens een super paard, daar kunnen we ook nog wel goede resultaten van verwachten. Die kon zijn vader nog wel eens gaan evenaren of zelfs voorbij streven.

Kim; nee hoor je bent niet gek, Sishter is idd nog relatief jong te noemen Knipoog Haha!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:35

Heb helaas alles gemist.