Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
uiteindelijk hielp t wel, de vacht is dunner geworden dus half uurtje in de bak en goed uitstappen gaat nu prima, ik heb hem alleen nooit een zwaardere deken dan 200 gram op want zelfs als het vriest krijgt hij het met dikker te warm.
.Sizzle schreef:Het is in NL nooit 20 dagen aaneengeloten hetzelfde weer. Ze kunnen dus nooit wennen en blijven het dan bij elke kou piek weer koud hebben. Lekker vriendelijk voor je paard.....
Ik leg persoonlijk een deken op als is zie dat een paard met hetzelfde rantsoen gewicht gaat verliezen of stijf wordt. Ik ben dan wel heel consequent in het nalezen van de weerberichten. Als het 3 dagen 2 graden is en daarna weer 12 dan wissel ik de deken of haal hem af.
Arabesk schreef:Knoffer schreef:wat is er mis om dit soort dingen ook wetenschappelijk te onderbouwen?
nee er is niks mis mee, maar eigenlijk is het heel triest dat het nodig is...
. Mijn paard loopt buiten in de groep zonder schuilstal en zonder deken (er zijn wel struiken en bomen, maar daar gaat hij meestal niet staan). Wel krijgt hij een heerlijk dikke vacht, zoals de natuur dat doet. Bij extreem nat, guur weer, krijgt hij zijn ongevoerde regendeken op. Ik doe dit zo min mogelijk overigens. Tot nu toe is het niet nodig geweest dit seizoen, maar goed, het is nog maar herfst.
. En dan kom ik vervolgens bij mijn paard, boeit het eventuele vreselijke weer hem over het algemeen voor geen meter.
Knoffer schreef:Nouja, het lijkt me best handig. Je hebt verschillende rassen, de een krijgt een dikkere vacht dan de ander. En hier is het behalve koud, vaak ook nat.
Kan een ielig beestje met een dunne vacht (wel gezond) die 's nachts in een buitenstal staat, altijd zonder deken? En vanaf welke leeftijd/percentage vet/dikte vacht is een deken dan wel nodig? Hoe zit het met paarden die toch vaak staan te rillen, ondanks dat ze gezond zijn? Kan verhelderend zijn om dat soort dingen wetenschappelijk te kunnen onderbouwen.
Ik gaf gewoon wat voorbeelden waarover mensen vragen kunnen hebben. Dan is het handig om bepaalde wetenschappelijke onderbouwing te hebben.