Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:59

begrijp ik het nou goed en moet een paardjes met een minimale wintervacht (half arabiertje) wat 24/7 buiten staat met 4 graden een winterdeken op?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:22

lijkt me sterk. In de woestijn kan het 's nachts -20 worden terwijl het overdag +40 graden is. Kou is echt het probleem niet met arabjes, nattigheid vinden ze wat minder.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:32

Ik doe mn paard juist een deken op zodat de vacht niet zo dik wordt en nog een beetje kan rijden in de winter anders zweet ie zich een ongeluk en moet ik me een uur door t haar banen om mn singel terug te vinden Haha! uiteindelijk hielp t wel, de vacht is dunner geworden dus half uurtje in de bak en goed uitstappen gaat nu prima, ik heb hem alleen nooit een zwaardere deken dan 200 gram op want zelfs als het vriest krijgt hij het met dikker te warm.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:33

Wat natuurlijk goed is om in de gaten te houden , heeft het paard gelegenheid zich warm te lopen- dus bewegingsruimte- en heeft het voldoende ruwvoer tot zijn/haar beschikking.
Dan kom je nog op een detail of ze voor zichzelf kunnen bepalen wanneer ze de schuilstal gebruiken. 3 van de 4 van mijn paarden doen dit met welbevinden van hunzelf.
1 van mijn paarden geeft aan graag een dek op te hebben , zij wordt met koud weer , en veel wind op haar rug stram.
Het is dus niet aan lijstjes gekoppeld , maar een kwestie van je paard lezen .

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:35

ons paardje krijgt sowieso haast geen wintervacht.
bij 13 graden en wat nattigheid staat hij helemaal te bibberen. op het moment valt hij ook heel veel af. het is haast niet bij te voeren

Afbeelding

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:36

Wij doen het al jaren op deze manier.
Wij hebben beschutting van bomen en paardjes staan hele jaar door dag & nacht op het land dus kweken een lekker vachtje.
Het is namelijk maar net hoe je ze aanwent! Knipoog

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:11

Ik heb nog nooit een deken gebruikt, alleen een zweetdeken na het rijden.
Maar zelf die had ik vroeger niet. Als we in de winter met druipnatte Ijslanders (die een heeeel dikke vacht hebben) van een rit terugkwamen, dan begonnen we met afzadelen, afdrogen met stro en dan net zo lang lopen totdat ze ver droog waren. En, als dat met vochtig weer niet lukte, ze in de stal houden met veel hooi en stro.
Er is er nog nooit eentje ziek geworden.

Alleen tegenwoordig kost ons dat te veel tijd. Je gaat geen uur lopen wandelen om het dier droog te stappen. Je gaat geen half uur staan drogen. Nee, dat moet allemaal sneller en handiger kunnen, dus scheren we er op los (ook vaak uit onwetendheid; doen omdat de rest het ook doet), gooien weer dekens erop omdat ze het anders koud krijgen met hun geschoren velletje, zweetdeken meteen na het rijden erop, je spullen in de tussentijd opruimen en tegen de tijd dat je je warme kop chocomel ophebt, zweetdeken er af en deken weer er op. Het is allemaal voor ons eigen gemak, maar ik vraag me echt af of je een paard er echt plezier mee doet. (Oude en zieken paarden uitgezonderd uiteraard).

Mijn huidige paard heeft ook nooit een deken opgehad. Ik heb alleen maar zweetdekens voor als ze erg nat is na het rijden. Dan droog ik haar eerst af met een handdoek en dan nog even de deken op. Dus ja, ik ben er ook wat gemakkelijker in geworden. Ik stap haar wel uit zodat ze niet hijgt, maar ik blijf geen uur meer stappen totdat ze ook ver droog is. (Nu rij ik ook niet meer zodanig dat ze doornat is aan het einde van de rit.)
Ik heb haar maar 1 keer op een regenachtige dag in de stal zien staan met de billen bijeengeknepen, benen onder zich in, bibberend van de kou. Maar die dag was het ook tegen het vriespunt, het had geijzeld, en ze had volgens mij uren in de ijskoude blubber gestaan (uit eigen beweging, want ze kon zo de droge schuur inlopen vanuit de uitloop). Ze was dus van boven en onder doornat en ijskoud.

Toen ben ik dus wel alles uit de kast gaan trekken om haar droog en warm te krijgen (aangezien ik geen winterdeken heb). Eerst gedroogd met een handdoek, dikke laag stro in de stal, zweetdeken er op met een laag stro eronderin gepropt en toen dat stro ook vochtig aanvoelde, stro eraf, wollen deken erop, zweetdeken erover en maar wrijven en wrijven. Maar dat is de enige keer geweest dat ik heb gezien dat ze het koud had. En gelukkig kwam ze na een half uurtje al weer wat bij na ook nog eens een lekkere warme maaltijd van lijnzaad met honing Vork .

Dus tja, ieder doet het op zijn eigen manier. Ik grijp pas in als ik zie dat ze het nodig hebben.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:15

Sizzle schreef:
Het is in NL nooit 20 dagen aaneengeloten hetzelfde weer. Ze kunnen dus nooit wennen en blijven het dan bij elke kou piek weer koud hebben. Lekker vriendelijk voor je paard.....
Ik leg persoonlijk een deken op als is zie dat een paard met hetzelfde rantsoen gewicht gaat verliezen of stijf wordt. Ik ben dan wel heel consequent in het nalezen van de weerberichten. Als het 3 dagen 2 graden is en daarna weer 12 dan wissel ik de deken of haal hem af.

ik ben ook vaste klant bij het weerbericht Bloos
zo zweet je je kapot omdat het 20 graden is, en voor je het weet zit je onder de 10 graden... brrrr.
Ik ben ook steeds aan het wisselen. Momenteel staat de pony met een ongevoerde regendeken op.
Vanaf morgen word het overdag koud en ook in de nacht, dan gaat er een extra fleece deken onder.
Voor je het weet zit je weer ruim boven de 10 graden en gaat die fleece er weer onder vandaan.

Ik heb niet voor me lol voor een dek gekozen, mn shet stond tot ver achter in mei met een wintervacht peentjes te zweten tot
hij er koorts van kreeg, in overleg met de d.a toen gaan scheren. In de winter ervoor was hij na 10 min draven al kapot omdat hij het te warm had met zijn wintervacht. Ook daar heeft hij nu dus geen last meer van, en kan zijn werk goed doen.
Hij is een tijd terug geschoren, alleen benen en hals niet en hoofd. Hij moet nu dus wel een dek op.

de pony die bij mijn shet staat haat regen en wind, dan staat hij echt te rillen en is koud in de liezen, als we die zonder dek laten staan heb je hem echt ziek, het is toch een kleine moeite om hem even die warmte te geven door een dek op te doen, en als niet nodig is kan hij af.

ik ben van mening dat het echt verschilt per dier, maar ook wat je ermee doet.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:02

Arabesk schreef:
Knoffer schreef:
wat is er mis om dit soort dingen ook wetenschappelijk te onderbouwen?

nee er is niks mis mee, maar eigenlijk is het heel triest dat het nodig is...

Nouja, het lijkt me best handig. Je hebt verschillende rassen, de een krijgt een dikkere vacht dan de ander. En hier is het behalve koud, vaak ook nat.
Kan een ielig beestje met een dunne vacht (wel gezond) die 's nachts in een buitenstal staat, altijd zonder deken? En vanaf welke leeftijd/percentage vet/dikte vacht is een deken dan wel nodig? Hoe zit het met paarden die toch vaak staan te rillen, ondanks dat ze gezond zijn? Kan verhelderend zijn om dat soort dingen wetenschappelijk te kunnen onderbouwen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:11

Ook ik hou de weerberichten elke dag in de gaten (in de winterperiode zeker) Knipoog . Mijn paard loopt buiten in de groep zonder schuilstal en zonder deken (er zijn wel struiken en bomen, maar daar gaat hij meestal niet staan). Wel krijgt hij een heerlijk dikke vacht, zoals de natuur dat doet. Bij extreem nat, guur weer, krijgt hij zijn ongevoerde regendeken op. Ik doe dit zo min mogelijk overigens. Tot nu toe is het niet nodig geweest dit seizoen, maar goed, het is nog maar herfst.

Goed bijvoeren vind ik eigenlijk veel belangrijker en zorgen voor een goede weerstand. Hij doet het al een aantal jaren prima zo (staat zijn hele leventje al buiten).

Mij valt ook op dat veel mensen geen idee hebben dat paarden wel wat kunnen hebben. Van de week vroeg iemand nog aan me of hij het niet koud heeft. Dan stel ik gewoon de wedervraag 'ziet hij er uit alsof hij het koud heeft?'
Geloof me, als er eentje thuis zit te miepen over de weersomstandigheden, ben ik het wel. Ik lig er 's nachts wel eens wakker van, omdat ik aan Sam lig te denken Bloos . En dan kom ik vervolgens bij mijn paard, boeit het eventuele vreselijke weer hem over het algemeen voor geen meter. Clown Haha!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:14

Knoffer schreef:
Nouja, het lijkt me best handig. Je hebt verschillende rassen, de een krijgt een dikkere vacht dan de ander. En hier is het behalve koud, vaak ook nat.
Kan een ielig beestje met een dunne vacht (wel gezond) die 's nachts in een buitenstal staat, altijd zonder deken? En vanaf welke leeftijd/percentage vet/dikte vacht is een deken dan wel nodig? Hoe zit het met paarden die toch vaak staan te rillen, ondanks dat ze gezond zijn? Kan verhelderend zijn om dat soort dingen wetenschappelijk te kunnen onderbouwen.

Ik denk dat je nu te veel verschillende factoren opnoemd om 100% met zekerheid te zeggen wanneer wel en wanneer niet. Ik denk dat je je eigen paard gewoon in de gaten moet houden, want elk paard is anders. Staat ie altijd te rillen, dan zou een deken toch een optie kunnen zijn. Eventueel alleen even opleggen als ie staat te rillen zodat hij weer even op temperatuur kan komen.

Maar ja, ook wat Twiggy zegt is waar: goed bijvoeren. Eten geeft energie, en dus warmte.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:16

Mijn bedoeling was ook niet een onderzoeksvraag te formuleren hoor Tong uitsteken Ik gaf gewoon wat voorbeelden waarover mensen vragen kunnen hebben. Dan is het handig om bepaalde wetenschappelijke onderbouwing te hebben.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:00

Wat nou als je een paard hebt die geen deken op heeft maar wel een normale wintervacht en die in een stal word gehouden en overdag in de paddock staat?
( staat niet in de paddock als het teveel regent )
Straks komen er nog koudere dagen aan, is het dan verstandig toch een deken op te doen?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:40

mondriaan: ik denk dat je het beste kunt kijken naar de reactie van je paardje. Als je je dier goed kent, merk je het snel genoeg als deze het echt koud heeft, dan kan je een dek op doen. Zo te horen staat je paard binnen als het slecht weer is, en met goed weer buiten. Dan zal ik niet snel een dek op doen, want ik verwacht niet dat deze het snel koud zou hebben en zich warm houd met zijn normale wintervacht.

Mijn pony staat van smorgens 10 tot in de avond half 6 buiten in het land, kan niet schuilen, vandaar dat die met een dek op staat (ook omdat hij geschoren is)