Jazz neemt leiding over van Donnerhall op WBFSH Rankings

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Re: Jazz neemt leiding over van Donnerhall op WBFSH Rankings

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:26

Jesser schreef:
is het belangrijker op uiterlijk en prestatie te fokken dan karakter?

Dat doen sommige mensen indd ja. Ook al hebben ze een moeilijke merrie, dan nog een moeilijke hengst erop zetten. Een mooi is paard is al gauw meer waard. Een goed karakter is nodig voor de topsport. Maar dat maakt blijkbaar niet zoveel uit.. Veel fokkers verkopen al voordat ze ingereden zijn.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:33

Avy schreef:
Helemaal top! Toch een goede keus gemaakt! Haha! Als alles goed gaat, hebben we een veulen van hem volgend jaar!

Hier hetzelfde Ja
Uit een merrie die uit dezelfde moeder komt als Sultan *LOL*

Avy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:00

Sjoert schreef:
Avy schreef:
Helemaal top! Toch een goede keus gemaakt! Haha! Als alles goed gaat, hebben we een veulen van hem volgend jaar!

Hier hetzelfde Ja
Uit een merrie die uit dezelfde moeder komt als Sultan *LOL*

He leuk om te lezen het eerste veulen van Jazz voor jou? Bij mijn wel, ben benieuwd!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:48

_Zsazsa_ schreef:
Jesser schreef:
is het belangrijker op uiterlijk en prestatie te fokken dan karakter?

Dat doen sommige mensen indd ja. Ook al hebben ze een moeilijke merrie, dan nog een moeilijke hengst erop zetten. Een mooi is paard is al gauw meer waard. Een goed karakter is nodig voor de topsport. Maar dat maakt blijkbaar niet zoveel uit.. Veel fokkers verkopen al voordat ze ingereden zijn.

Het is maar net waar je voor fokt. Als je een commercieel paard wilt (in de zin van; goed verkoopbaar), kun je het risico van Jazz beter niet nemen. Dan kan je beter een brave kiezen (kan net zo goed een lastige worden natuurlijk), omdat Jazz dat karakter gewoon wel heeft. Wil je echter een hele goeie fokken, waar je gewoon een goede ruiter op zet, kun je prima Jazz nemen.

Leuk van Jazz, alhoewel ik er ook niet altijd wild van ben.

Dat Weltmeyer inderdaad in de top 3 staat vind ik wel leuk!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:32

Cayenne schreef:
Nieuw in de top 10 is de Rubinstein zoon Rohdiamant. Hij staat op dit moment op de zevende plaats.

Go jij! Go jij!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:23

_Zsazsa_ schreef:
vossie schreef:

Wat een onzin!! Het is maar net of je er als ruiter/verzorger mee om kunt gaan.

Ja mag jij onzin vinden, maar ik ken veel meer stallen en mensen die nooit met jazz zouden dekken en of zijn nakomelingen willen kopen.
Er zullen heus wel goeie tussen zitten hoor, en ze zijn allemaal heel mooi maar dat karakter..
Ik weet niet wat jij zou doen met een paard dat zogenaamd schrikt van een deur die er al 20 rondjes zit om vervolgens zo gemeen te gaan bokken en steigeren. En dat doen een heeele boel jazz's.Beest staat niet voor niks bekend om dat rotkarakter wat ie doorgeeft.
Grappig dan dat we met bijna alle anderen wel goed overweg kunnen en vaak met de jazz's niet.

En nee ze zijn niet allemaal zo, en vurig is niet erg, gemeen wel

Er zijn een heleboel boel paarden die dat doen, daar hoeven ze echt niet speciaal een jazz voor te zijn. Flauwelkul. Je kan er wat mee of niet. Echt gemene paarden zijn er bijna niet hoor. Als ze er al zijn, staan ze allang bij de slacht. Want die paarden zijn staatsgevaarlijk en nemen niet hun ruiter of baas bij de neus omdat die zelf niet even oplet, zoals jij zegt wat er gebeurt.

Leuk voor Jazz, absoluut niet mijn type paarden en paarden, maar zo staan er wel meer in lijst die ik niet kan plaatsen wat ze erop doen. Maar ja ben ook meer een allround ruiter, dus laten we het daar maar op gooien Knipoog

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:47

Ok.. maar is het niet mogelijk om en goede paarden te fokken, met een karakter dat ook goed is..

Ik hoor namelijk genoeg verhalen van Jazz afstammelingen die ronduit gevaarlijk zijn, onberekenbaar, en ontploffen bij het minste geringste.. als dat zo is.. ik zeg als.. waarom zoveel afstammelingen??
Dus het grote geld voor de veiligheid??

(laten we wel zijn, niet iedere afstammeling beland bij de grote proffesionele stal en wordt zo getraind door profesionele trainers, er zijn hier een hele grote groep van mensen die ondanks dat ze fanatiek in de wedstrijdsport zitten, toch gewoon recreatief zijn, en dat is niet negatief bedoeld, maar bedoeld als zijnde, niet leven van de sport maar omdat het leuk is)

Waar ik dus mee wil zeggen, er moeten toch ook hengsten zijn die en goed presteren en een goed karakter hebben. Waarom wordt er niet meer op de moeder gelet qua karakter en prestatie, en telt de hengst alleen maar mee?

Ik zelf zit niet meer in de KWPN paarden, maar in de andalusiers, en ik rij bij mensen die paarden kopen van een fokkerij, waar men in eerste instantie niet let op uiterlijk maar zeer zorgvuldig fokt op karakter, waardoor je paarden krijgt, die EN mooi zijn, (plaatjes en kanonnen van paarden) maar ook ontzettend lieve goede paarden, die niet ontploffen, die relext van aard zijn, en die ook nog eens echt rekening met jou houden. Zich helemaal voor je inzetten.. wel een fokbeleid met een zeer bewuste keuze.

Daarom mijn vraag.. het moet toch ook mogelijk zijn om paarden te fokken voor de sport die niet zo heet zijn en toch goed kunnen presteren?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:27

Er zijn genoeg paarden die in de sport lopen met een goed karakter de meeste Z paarden van de standaart particulier zijn zo maar die halen het niet boven het Z het doel van het kwpn is topsportpaarden fokken die internationaal op het hoogste niveau presteren en daar heb je karakter voor nodig die doodbrave beesten die braaf der rondje doen halen het niet op internationaal niveau omdat ze niet heet genoeg zijn je hebt een heet paard nodig dat je kan controleren daarvoor heb je kwaliteit en karakter nodig van zowel paard als ruiter.

Daarnaast zijn er heel veel mensen die wel letten op het karakter en de prestatie van de merrie de zogenaamde fokkers en daarnaast zijn er mensen die voor de leuk een veulentje fokken zonder grondig naar de merrie te kijken en daarbij de juiste hengst zoeken. En juist die laatste combinatie levert paarden voor de slacht exterieur en beweging wat niet voldoet voor de echte paardenmensen met een karakter dat de standaart particulier niet aan kan.

Wat betreft de andalusiers dat zijn inderdaad mooie paarden waar bijna iedereen mee overweg kan maar dat zijn geen paarden voor de topsport daar zie je ze ook niet en daar worden ze ook niet voor gefokt.

Silvesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:05

Steeds dat gezeik over het karakter van Jazz, hij levert super sportpaarden, de best fokkende dressuurhengst van de wereld. Hier gaat dit topic over. Hij moet ook paarden fokken die wel willen meewerken anders stond hij niet bovenaan.

moki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:57

Nou dat is geweldig, al denk ik zelf dat DORUTO nog altij de meeste invloed heeft gehad in de dressuurfokkerij
zowel langs vader als moederskant, Pling

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:54

Romy18 schreef:
Er zijn genoeg paarden die in de sport lopen met een goed karakter de meeste Z paarden van de standaart particulier zijn zo maar die halen het niet boven het Z het doel van het kwpn is topsportpaarden fokken die internationaal op het hoogste niveau presteren en daar heb je karakter voor nodig die doodbrave beesten die braaf der rondje doen halen het niet op internationaal niveau omdat ze niet heet genoeg zijn je hebt een heet paard nodig dat je kan controleren daarvoor heb je kwaliteit en karakter nodig van zowel paard als ruiter.

Daarnaast zijn er heel veel mensen die wel letten op het karakter en de prestatie van de merrie de zogenaamde fokkers en daarnaast zijn er mensen die voor de leuk een veulentje fokken zonder grondig naar de merrie te kijken en daarbij de juiste hengst zoeken. En juist die laatste combinatie levert paarden voor de slacht exterieur en beweging wat niet voldoet voor de echte paardenmensen met een karakter dat de standaart particulier niet aan kan.

Wat betreft de andalusiers dat zijn inderdaad mooie paarden waar bijna iedereen mee overweg kan maar dat zijn geen paarden voor de topsport daar zie je ze ook niet en daar worden ze ook niet voor gefokt.

Ik ben het niet helemaal met je eens dat andalusiers geen paarden zijn voor het hogere dressuurwerk, integendeel.. Ze zijn juist eeuwenlang gefokt voor de dressuur.. terwijl de Kwpner pas de laatste 30a50 jaar hiervoor gefokt is. Een juist gebouwde, correct gefokte andalusier verzameld al terwijl hij los loopt.. geen probleem.. hoge school oefeningen leren ze juist makkelijker dan de gemiddelde kwpner.. en natuurlijk hebben ze ook mindere punten.. Er lopen ook zat andalusiers/pre op hoog niveau mee. De meest mensen in de west europese landen kijken echter wat anders tegen de andalusier en veel mensen hebben een vooroordeel hierover. Hun gangen zijn vaak veel beter uit te zitten. er is een bepaald idee wat betreft hoe het 'moderne ' paard eruit hoort te zien op een grandprix maar vlak een andalusier niet uit.
en zeker niet iedereen kan met het temperament van een andalusier omgaan, dat wil zeggen, als het hengsten zijn, (meestal wordt er met merrie niet gereden, hengsten hebben vaak meer uitstraling) men wel moet weten hoe om te gaan met een hengst. Maar in omgang en vaak ook het rijden zijn het super paarden! Ze laten zich zien, zijn intelligent, en de goede gefokte andalusiers kunnen net zo goed en ruim lopen als de kwpn er..
Ik heb o.a. ook zelf gezien in Spanje dat op manege's de kinderen gewoon op hengsten reden.. heel normaal hoor.. niets aan de hand. Ze castreren alleen als het paard echt zichzelf en de mens in de weg zit..
(Maar dat is een hele andere topic en daar wil ik niet over door zeuren.) (vergeef mij mijn enthousiasme over de andalusier.. ik zou niet anders meer willen)

Love_Someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:30

Elk jaar meerdere Jazz veulens via de veiling en nog nooit heeft er 1 van ons een bezoek aan het ziekenhuis moeten brengen. Niet vanwege het Jazz karakter iig.
Ligt gewoon aan de opvoeding, dit kan net zogoed met een gribaldi, flemmingh of weet ik het welke hengst gebeuren.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:21

Je neemt met Gribaldi en Flemmingh ook de moeilijkste dressuurhengsten. Ik weet zeker, dat hengsten een karakter kunnen doorgeven, anders was het echt niet zo toevallig geweest allemaal.

Love_Someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:02

flemmingh moeilijk??????????? Verward Verward:?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:53

Ik zou flemmingh ook echt niet tot de moeilijke rekenen... meer tot een van de makkelijkere verervers Haha!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 03:20

Flemmingh heeft wel degelijk een aantal aparte exemplaren tussen zijn nakomelingen. Zeker wat betreft zadelmak maken als ze er eenmaal doorheen zijn niets meer aan de hand maar voor ze er doorheen zijn zeker niet de makkelijkste.