Romy18 schreef:Er zijn genoeg paarden die in de sport lopen met een goed karakter de meeste Z paarden van de standaart particulier zijn zo maar die halen het niet boven het Z het doel van het kwpn is topsportpaarden fokken die internationaal op het hoogste niveau presteren en daar heb je karakter voor nodig die doodbrave beesten die braaf der rondje doen halen het niet op internationaal niveau omdat ze niet heet genoeg zijn je hebt een heet paard nodig dat je kan controleren daarvoor heb je kwaliteit en karakter nodig van zowel paard als ruiter.
Daarnaast zijn er heel veel mensen die wel letten op het karakter en de prestatie van de merrie de zogenaamde fokkers en daarnaast zijn er mensen die voor de leuk een veulentje fokken zonder grondig naar de merrie te kijken en daarbij de juiste hengst zoeken. En juist die laatste combinatie levert paarden voor de slacht exterieur en beweging wat niet voldoet voor de echte paardenmensen met een karakter dat de standaart particulier niet aan kan.
Wat betreft de andalusiers dat zijn inderdaad mooie paarden waar bijna iedereen mee overweg kan maar dat zijn geen paarden voor de topsport daar zie je ze ook niet en daar worden ze ook niet voor gefokt.
Ik ben het niet helemaal met je eens dat andalusiers geen paarden zijn voor het hogere dressuurwerk, integendeel.. Ze zijn juist eeuwenlang gefokt voor de dressuur.. terwijl de Kwpner pas de laatste 30a50 jaar hiervoor gefokt is. Een juist gebouwde, correct gefokte andalusier verzameld al terwijl hij los loopt.. geen probleem.. hoge school oefeningen leren ze juist makkelijker dan de gemiddelde kwpner.. en natuurlijk hebben ze ook mindere punten.. Er lopen ook zat andalusiers/pre op hoog niveau mee. De meest mensen in de west europese landen kijken echter wat anders tegen de andalusier en veel mensen hebben een vooroordeel hierover. Hun gangen zijn vaak veel beter uit te zitten. er is een bepaald idee wat betreft hoe het 'moderne ' paard eruit hoort te zien op een grandprix maar vlak een andalusier niet uit.
en zeker niet iedereen kan met het temperament van een andalusier omgaan, dat wil zeggen, als het hengsten zijn, (meestal wordt er met merrie niet gereden, hengsten hebben vaak meer uitstraling) men wel moet weten hoe om te gaan met een hengst. Maar in omgang en vaak ook het rijden zijn het super paarden! Ze laten zich zien, zijn intelligent, en de goede gefokte andalusiers kunnen net zo goed en ruim lopen als de kwpn er..
Ik heb o.a. ook zelf gezien in Spanje dat op manege's de kinderen gewoon op hengsten reden.. heel normaal hoor.. niets aan de hand. Ze castreren alleen als het paard echt zichzelf en de mens in de weg zit..
(Maar dat is een hele andere topic en daar wil ik niet over door zeuren.) (vergeef mij mijn enthousiasme over de andalusier.. ik zou niet anders meer willen)