Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:52

tuurlijk wel......... ding valt niet weg te poetsen........ niet linksaf en niet rechtsaf........ en is dus onverkoopbaar..........

het is in iedergeval een heel stuk meer waterdicht dan de huidige oplossingen, want die zijn er niet........

en dat vind ik heel, heel triest.......... heel veel afgekeurde paarden lopen nu nog rond hard te werken........ en dat is pas paardonwaardig

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:55

Een vriendin is zelf meegegaan toen haar paard naar de slacht moest, heel verdrietig, maar het gaf wel de zekerheid en rust.

Ik ben er ook voor, die A op de schouder voor Afgekeurd.

Chip stelt niks voor, want bijvoorbeeld: mijn volbloed Arabier had ik in 2005 verkocht maar tot op de dag van vandaag staat hij nog steeds op mijn naam als geregistreerde eigenaresse, omdat het te duur is om het over te laten schrijven/op naam te zetten, vinden ze teveel geld, dat wil dus zeggen bij paarden die opgehaald worden voor de slacht, kan lekker doorverkocht worden, men zet niet altijd over op naam bij stamboek en of chip/paspoort, dus is ook moelijk te controleren en of achter te halen, of het echt is geslacht of een nieuw leven heeft.

__lennie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:29

dit is waar mijn vriendin ook altijd bang voor is me de slacht.
zij is er zelf wel voorstander van maar dit houdt der tegen.
goed dat er onderzoek naar wordt gedaan!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:32

Super dat er onderzoek naar gedaan wordt. Hopelijk gaat dit heel wat paardenleed tegen ...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:40

Ik vind het helemaal super, dat er een onderzoek naar is, er wordt zo ontzettend veel gerommeld, en de paarden zijn daar de dupe van.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:17

Mooi mooi !
ik hoop dat we ergens de resultaten kunnen terug lezen.
Is er een tijdstermijn aan dit onderzoek ?
van mij mag de A ook weer in de hals....maar dan alleen als het paard echt niet geschikt is om mee te rijden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:19

Een heel heel goed initatief ...
komt nu te vaak voor dat je als eigenaar zelf meegaat/ of een bekende meestuurt om daadwerkelijk bevestigd te krijgen dat je paard daadwerkelijk uit zijn/ haar lijden verlost wordt...

hoop dat we wel resultataten terug kunnen zien / lezen n.a.v dit onderzoek ..

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:56

kiana schreef:
Mooi mooi !
ik hoop dat we ergens de resultaten kunnen terug lezen.
Is er een tijdstermijn aan dit onderzoek ?
van mij mag de A ook weer in de hals....maar dan alleen als het paard echt niet geschikt is om mee te rijden.

maar dan moet die A wel goed gezet worden, en niet half zodat die na x aantal jaar weer weg is!! ook dat is in kennissen kring voor gekomen

zelf heb ik een paard als rekreatie paard verkoght, maar mensen bleken een blabla verhaal opgehangen te hebben, maanden later maild een meisje me dat ze het paard bij een handelsstal heeft gekoght, als super sportpaard... met goedkeuringsraport, en daar kwam het struikelblok, paard ou nooit goed gekeurd kunnen worden!! ik mailen naar des betreffende handels stal, krijg je te horen ja is naar spanje verkoght uhmm hallo ben geen klein kind die daar 1 2 3 intrapt...
paard is dus nu voor mij spoorloos

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:06

Ik kan zeker bevestigen dat ik dit mee heb gemaakt

Paard verkocht, paard werd afgekeurd. Meisje wilde het dier als recreatie paard, ging vervolgens zonder succes wedstrijden starten. En later stond het dier op sporthorses. Niks bij van afkeuren, er stond bij dat het een sportpaard was. Simply is inmiddels verkocht naar Amerika en staat daar bij een handelstal en wordt voor grof geld aangeboden

(dit gaat overigens niet om een slachtpaard, wel een paard dat zeker niet bestemd was voor de sport!)

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:19

Als ik diep in mn geheugen vis, meen ik mij te herinneren dat er jaren geleden al een verzekeringsmaatschappij was die er ronduit vooruit kwam paarden op te lappen als ze er nog iets in zagen....

Ik was jaren geleden bij een dierenarts, waar een afgekeurd paardje opgehaald werd voor de slacht....
De betreffende man die het dier ophaalde was mij iets te geinteresseerd in het dier, ook vond ik de man iets te glimmende ogen krijgen toen hij het paardje zag....
Als ik er over nadenk, moet ik zeggen dat het mij niet zou verbazen als dit dier dus niet naar de slacht is gegaan....
Alles wat deze man zei en vroeg wees mij teveel naar het oplappen.....
Nu ben ik wel erg argwanend, dus het kan zijn dat ik het mis heb...... (hoop het nog altijd..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:49

Kiwiko, die A is goed voor mensen die weten wat die A betekend, maar een onduidelijke brandmerk er overheen en het lijkt een wond. Sommige mensen geloven alles als ze goedkoop aan een paard kunnen komen.

Er zijn toch ook zat handelsstallen die goedkope paarden verkopen waarvan men ook wel ziet dat het allemaal een beetje onduidelijk is.

Goed initiatief dit, ik hoop dat er voldoende uit komt. Misschien ook wel een netwerk van kopers en verkopers in dit wereldje.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:21

Prima initiatief.
Mij is trouwens eens verteld dat een paard met een afgeknipte staart een teken is dat dit paard voor de slacht bestemd is.
Broodje aapverhaal of waar?
Want dan moet je als eigenaar gewoon de staart van je paard afknippen voor hij op transport naar de slacht gaat. Dan zou geen handelaar er meer zijn vingers aan willen branden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook de meest wilde verhalen gehoord heb en er later (hopelijk veeeeeel later) zelf bij wil zijn.

edit: typfoutje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:30

in het goedkope segment loopt eigenlijk niks gezonds rond....... of je moet echt heel erg mazzel hebben........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:32

Helaas wel ja. Echt wel sneu, zeker al die ex-dravers..ook redelijk vaak bedenkbaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:34

komt altijd uit op hetzelfde liedje...........

zolang mensen voor een appel en een ei een salinero willen kopen zal de handel blijven bestaan..........

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:51

Raja schreef:
Citaat:
En van mijn part mogen ze ook gewoon wer een grote A op de schouder branden bij een afgekeurd paard!

Toen dat nog gebeurde heb ik ze ook wel zien staan op de markt in Utrecht. Bijvoorbeeld een super mooie arabier waarbij het bloed uit zijn neusgaten liep. Toen mensen vroegen wat die A betekende vertelde de handelaar doodleuk dat de merrie een A premie had behaald op de keuring.

Naar mijn idee moet er gewoon een databank komen bij de paspoort afgevende instanties waarin wordt aangegeven dat een paard door de verzekering is overgenomen en de reden waarom. Dit dient dan ook in het paspoort te worden vermeld

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:04

Tja, er zullen altijd mensen zijn die paarden willen kopen en zich daar niet genoeg in verdiepen.

Waar ik tegen aan ben gelopen, is dat de KNHS en het KWPN dus GEEN vermelding wilden maken in hun systeem, dat het om een afgekeurd paard gaat!.
Fit zou denk ik ook al een hoop schelen, Mocht er dan iemand komen die een bijv een startkaart aan wil vragen of iets dergelijks, dan is het iig bij de KNHS bekend en die kunnen dat dan melden...

De A op de schouder zal toch wel wat uitmaken, maar er blijven mensen die voor een duppie op een eerste rang willen zitten...
En dat kan niet in de paarden wereld!!!
Een gezond sportpaard heb je niet voor een duppie!!!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:11

Maar zulke paarden gaan niet altijd weg voor een 'duppie' zijn ook mensen die daar gewoon de hoofdprijs voor vragen Knipoog

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:14

Tuurlijk karoliefje, dat gebeurd ook net zo hard.

Daarom is het ook zo ontzettend belangrijk dat er gewoon iets moet komen waarbij voor iedereen heel erg duidelijk is waar het om gaat! Om een afgekeurd rijpaard!!
En dan is daar natuurlijk ook het verschil in Sportpaard en Recreatiepaard.

Ik heb hier zelf heel recent iets mee meegemaakt en het is niet Tof!!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:19

Even een stipje heb het 1 x zelf mee mogen maken en 1 x van letterlijk heel dichtbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:22

Nogo, stipje is niet genoeg, reageren met email volgens beginpost dus wel. Knipoog

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:24

Ja maar zit op me werk dus mailen gaat beetje lastig Haha!
Wil het dan wel goed doen en niet even snel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:28

Nu nog? Ow.. Ach gut

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:29

Maar er zijn ook afgekeurde paarden die niet naar de slacht gaan.. maar wel worden gebruikt voor doeleinde waarvoor ze absoluut niet geschikt zijn!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:49

russel schreef:
Nu nog? Ow.. Ach gut

Tot 23.00 maar geeft niet hoor I love mij job Haha!