Paarden in het wild, dat is even wennen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Paarden in het wild, dat is even wennen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:52

Maar een gedomesticeerd paard laten opgroeien in een 'wilde' omgeving maakt het nog geen wild paard!

En ja, je kunt best goede ervaringen hebben maar die heb ik dus niet en ik heb mijn info niet uit de pers zoals ik al zei, daarbij zie ik dat gebeuren in Marrum niet als een natuurgebied, paarden lopen daar alleen in de zomer en het bestand wisselt steeds, geen normale 'kudde' dus.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:34

Beste Annelies, waar haal jij je informatie vandaan? Ik ben wel erg nieuwsgierig naar bronnen. Als je wilt weten wat mijn bronnen zijn: eigen (wetenschappelijk) onderzoek en onderzoek van collega's, vele interviews met terreinbeheerders en eigen ervaringen.

Niet elk gedomesticeerd paard zal het uithouden in de natuur. Maar om de discussie over wilde paarden aan te zwengelen: er zíjn geen echte wilde paarden meer. Zelfs Przewalski's zijn gered omdat er nog enkele exemplaren in Europese dierentuinen waren. Mustangs zijn ook afstammelingen van Spaanse oorlogspaarden. Koniks zijn de meest directe afstammelingen van de Tarpan (het échte wilde bospaard), maar komen origineel allen bij Poolse boeren vandaan.

Moeten we dan maar gelijk ophouden met natuurbegrazing door paarden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:21

Nee tuurlijk niet maar je moet wel je verantwoordelijkheid nemen, zoals ik al eerder aangaf kun je niet een kudde op een terrein wat veel te klein is zetten en maar zeggen dat ze zich moeten redden.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:07

Maar zo kort door de bocht gebeurt het ook niet. Over het algemeen worden er eerst studies verricht of vergelijkbare gebieden bezocht om te zien of dieren zich wel kunnen redden. Of de omstandigheden er wel naar zijn. Over het algemeen wordt er wel goed voor dieren gezorgd.

Ken je de Leidraad Grote Grazers? Als je die leest zie je dat er wel degelijk zorgplicht is van de beheerder t.o.v. het dier. Een citaat uit eigen werk:

"In de Leidraad Grote Grazers (Min. LNV 2000) wordt een onderscheid gemaakt tussen het omgaan met grazers die in spoor A, dan wel in spoor B of C gebieden vertoeven. Grazers in spoor A gebied worden als niet-gehouden gekenmerkt en vallen niet onder de identificatie- en registratieregeling (I&R regeling). Het criterium om grazers als niet-gehouden dieren te bestempelen, is de lage beschikkingsmacht van mensen over deze dieren. Het gebied waar de dieren in leven dient zo groot te zijn dat de dieren weinig met mensen in aanraking komen. Omdat ze aangemerkt worden als niet-gehouden dieren geldt voor grazers in spoor A gebied geen individuele zorgplicht. Wel is de beheerder verplicht om bij geval van uitzichtloos lijden, of wanneer een uitzichtloze situatie dreigt, in te grijpen. De uitzichtloosheid van een situatie is aan de interpretatie van de beheerder onderhevig.
In de veelal kleinere spoor B en C gebieden worden grazers intensiever begeleid en behandeld. Dit houdt in dat ze geïdentificeerd en geregistreerd worden, dat ze bij voorbaat de nodige zorg en het benodigde voer krijgen aangeboden, en bij ziekte, verwonding of andere vormen van hulpbehoevendheid de nodige verzorging en behandeling dienen te krijgen."

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:11

Jasmijn76 schreef:
Kuggur schreef:
Gepunnik op de vierkante centimeter....Er is geen wild in Nederland, hoogstens tuintjes en parken. Als je er voor kiest daar huisdieren te houden moet je ook de verantwoordelijkheid nemen daar voor te zorgen.

kan niet anders er dan mee eens zijn

...neem het Paul Krugerpark in Afrika..(net zo groot als nederland)zelfs daar zorgen ze voor hun dieren..is er een overschot, wordt het uitgezet naar andere parken en laten ze dieren niet doodgaan omdat er te weinig eten is(bijv. de olifant)..is er in de zomermaanden te weinig water, hebben ze drinkplaatsen

O jawel.........ze schieten de olifanten daar echt wel dood................... Boos!
Intussen zijn er zoveel, dat ze in andere parken niet meer welkom zijn................. Verdrietig
Alleen, zoiets gaan ze niet aan de grote klok hangen............. Tong uitsteken

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:33

anneliesdj schreef:
Nee tuurlijk niet maar je moet wel je verantwoordelijkheid nemen, zoals ik al eerder aangaf kun je niet een kudde op een terrein wat veel te klein is zetten en maar zeggen dat ze zich moeten redden.

Ik ben ook wel erg benieuwd waar je deze informatie vandaan haalt. Dat is namelijk echt niet de realiteit!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:26

De begrazingen die ik ken hebben stuk voor stuk veel ruimte voor de grazer, Over het oppervlakte per dier. In rijke gebieden zoals in de uiterwaarden, rekenen ze standaard 3 ha per dier. Met uitschieters tot 2 of soms zelfs 1,5 als de gebieden net uit de agrarische productie komen. Op arme zandgronden (bv. De Veluwezoom van Natuurmonumenten) is het in de orde van grote van 10 ha per dier. Als je het hebt over de ruimte die er per dier is, is het volgens mij ook van belang dat de dieren in de natuurgebieden ruime keuze hebben. Er wordt liever niet begraasd op 2 ha maar eerder op 20 en liever nog op 200 ha.