Nijpend tekort aan paardenstallen op Terschelling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nijpend tekort aan paardenstallen op Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:49

Petulan schreef:
Maar weet je wat ik ook zo krom vind? Dat de rijvereniging de volledige zeggenschap over de bak wilt!

Dat is ook helemaal niet zo.

En het is niet de rijvereniging die zozeer een probleem heeft, die hebben ook niet de handhaving in werking gezet.
Het zijn de mensen/kinderen zonder paard die geen lessen kunnen krijgen. En de mensen met een eigen paard die nergens een stal kunnen huren.

santpoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:36

Ik zit met verbazing dit forum te lezen. Als ik me niet vergis heeft die manege maanden te koop gestaan en was er sprake van dat ie geveild zou worden. Als jullie alles nou zo goed weten waarom hebben jullie em dan niet zelf gekocht, dan had je er kunnen doen en laten wat je wou.
Wat een gezeur zeg, wees blij dat ie er nog is en dat je nog binnen rijden kan. Ik kan alleen maar buiten rijden er is hier geeneens een manege in de buurt.
Ik vind het heerlijk op Terschelling en rij er met plezier.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:44

santpoort schreef:
Ik zit met verbazing dit forum te lezen. Als ik me niet vergis heeft die manege maanden te koop gestaan en was er sprake van dat ie geveild zou worden. Als jullie alles nou zo goed weten waarom hebben jullie em dan niet zelf gekocht, dan had je er kunnen doen en laten wat je wou.
Wat een gezeur zeg, wees blij dat ie er nog is en dat je nog binnen rijden kan. Ik kan alleen maar buiten rijden er is hier geeneens een manege in de buurt.

Als je alles nou eerst eens even beter leest... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:49

santpoort schreef:
Als ik me niet vergis heeft die manege maanden te koop gestaan en was er sprake van dat ie geveild zou worden.

Je vergist je wel.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:22

Goh de verhalen van de 1-posters hier in dit topic werpen toch een ander licht op de zaak.
Goed dat we hier door jullie posts geen eenzijdig beeld meer op het verhaal hebben OK dan!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:38

santpoort schreef:

Heb jij je alleen geregistreerd bij bokt.nl om dit even te zeggen? Bijzonder: zijn ineens meerdere personen die zich kennelijk alleen voor het uiten van zo'n fijne reactie registreren op bokt.

Daarnaast: hoe kortzichtig kun je zijn? "..waarom hebben jullie em dan zelf niet gekocht". Ik weet dat er meerdere mensen zijn geweest die hebben overwogen om de manege te kopen; dit zijn mensen die het geld ervoor rond zouden kunnen krijgen. In jouw wereld is het misschien mogelijk dat iedereen het geld (en de tijd!) heeft om zo'n manege te kopen en te draaien maar ik kan je vertellen: dat is in de echte wereld niet het geval. Helaas! De huidige eigenaren hebben het allemaal wel rond kunnen krijgen en er is een periode geweest dat het allemaal op zijn pootjes terecht leek te komen met "onze" manege. Helaas heeft de tijd ons anders geleerd, wat hiervan de redenen ook allemaal mogen zijn.

Wat je zegt over binnen rijden: dat kan dus niet altijd. En als de deuren van de binnenbak geopend zijn, dan is de kwaliteit van de bodem nog zo discutabel dat je op basis daarvan een ernstige overweging moet maken of je daar je paard aan wilt wagen. Ik weet niet of jij dat zou willen met je paard (heb je een eigen??) en wil wedden dat je, als je hier zou wonen, je net zo'n probleem hiervan zou maken als de rest van de eilanders met een paard die het graag door willen trainen in de wintermaanden.

Tenslotte: als jij aan de wal woont, dan kan ik me niet voorstellen dat er niet een manege in de buurt is waar je niet met eventueel vervoer naar toe kunt gaan. Als je dat echt wilt, dan is die mogelijkheid er vaak wel, ook al is het even rijden. Op Terschelling is dus 1 manege, Terschellingers kunnen niet uitwijken naar een andere manege en moeten het dus hiermee doen. Dat dit geval nu zo'n groot probleem is geworden voor meerdere mensen en partijen is eeuwig zonde. Laten we hopen dat er een oplossing komt, dan wel meewerken aan een oplossing, zodat Terschelling weer voor iedereen een fijn paardeneiland wordt!

Oh ja, nog even ten laatste: dat meerdere eilanders hier hun verhaal doen is alleen maar een uiting van de bij hun levende pure frustratie. Noem deze uitingen zoals je wilt (modder gooien e.d.) maar probeer vooral te begrijpen dat frustratie iets is dat gewoon geuit moet worden maar begrijp vooral dat IEDERE partij in dit probleem, ondanks zijn of haar woordkeuze, op zoek is naar een oplossing. Hopelijk kan dat KNHS-consulent/mediator iets met dit geval..

manegeh2o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:26

Nee Santpoort je vergist je niet. De manege heeft inderdaad maanden te koop gestaan en zou dat jaar op 20 november geveild worden. De dag voor de veiling hebben wij de manege gekocht en hebben ons daarvoor flink in de schulden gestoken.
Wij hoorden van de makelaar dat er nog 2 echte gegadigden waren en die waren niet van plan om er een manege van te maken. Wij vonden dat erg en hebben alles op alles gezet om de manege te behouden en hebben 's nachts vóór de veiling het koopcontract getekend, een aantal personeelsleden een flinke bonus meegegeven omdat de vorige eigenaar hun contract was vergeten op te zeggen en geen geld meer had om ze te betalen. Daarbij hebben we de vraagprijs betaald aan de eigenaren.
De bak is 2 jaar geleden vernieuwd. Heel speciaal zand uit het zuiden van Nederland dat voor de "achterberg" bakken ook gebruikt wordt. Al jaren reden ze in een stofbak die uit alleen maar stront bestond. Voor duizenden euro's vernieuwd, FNRS kwam langs en prees ons voor de investering en voor de kwaliteit van de manege, maar tja wanneer zijn sommige mensen eens een keer tevreden? En een natte bak? Dat hoort zo, een paar dagen voor er gereden wordt natten we de bak en daarna rijden we hem aan zodat ie tiptop is als ze komen.
En laat je niets wijs maken, ze kunnen echt iedere dag rijden. Even een belletje en alles is geregeld, zoals bij alle maneges aan de wal.
Een overleg met de rijvereniging heeft ook niet geholpen. We wilden samen met hen het paardrijden op Terschelling weer activeren in samenwerking. Maar een paar bestuursleden wilden dat absoluut niet, dus het ging niet door.... Zegt dat niet genoeg?
En dat is voor hen ook niet nodig want ze hebben notabene zelf een buitenbak mét een kantine waar ze ook nog eens iedere week les geven. Ze hebben de binnenbak van onze manege alleen maar nodig als het slecht weer is.
Een eerdere post gaf dat al aan: "we zijn er maar 2 uurtjes per week, alleen in de wintertijd"
En daar moeten wij het dan mee doen.
Ik ben blij met je reactie, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:02

Om te beginnen hoop ik dat we met de bemiddeling van de regioconsulente wat verder komen. Over het welles nietes spelletje rondom bak en openingstijden begin ik niet eens, ik vind het verbazingwekkend hoe hier om de waarheid heen gedraaid wordt en zelfs ronduit leugens worden verteld.

Over dat de bak nog maar 2 uur per week gehuurd wordt: dat is inderdaad triest en laat zien wat er door de ontbrekende manegefunctie is weggevallen. Ik stond 10 jaar geleden met mijn paard op de manege en het was passen en meten om vrij te kunnen rijden buiten de lessen om, de bak was gedurende de hele week bezet met paard- en ponyrijlessen. De kantine was een gezellige boel en dat mis ik nu wel in mijn sociale leven. In die tijd was het een bedrijfseconomisch gezond bedrijf waar 2 gezinnen inkomen uithaalden. Helaas verhuisde één van de eigenaren naar de wal en werd zijn plek ingenomen door een man met vooral horecaervaring en geen ervaring met paarden. Dan is overleven in de paardensector moeilijk ja als je niks met paarden hebt.

Over de kerkdienst die geen dienst zou zijn, uit jullie eigen plan van aanpak:

Citaat:
- 2.4 Ook onderdak voor onze kerkelijke gemeente

Tenslotte was het voor ons mooi meegenomen dat onze groeiende kerkelijke huisgemeente (Evangelische Gemeente Terschelling, http://www.evangelischegemeenteterschelling.nl) in onze kantine op zondagochtend dienst zou kunnen houden. Vanwege onze principes over de zondagsrust zou dit niet in de weg zitten van andere activiteiten en bovendien zou het een mooie toevoeging zijn voor de christelijke groepsreizen waar we ons voor een gedeelte op wilden richten en waar grote behoefte aan is. Onze overtuiging is erg belangrijk voor ons en we willen hier graag een nieuwe groep gasten mee van Terschelling laten genieten.

manegeh2o schreef:
Wij hoorden van de makelaar dat er nog 2 echte gegadigden waren en die waren niet van plan om er een manege van te maken. Wij vonden dat erg en hebben alles op alles gezet om de manege te behouden!

Je moet niet dingen over andere mensen gaan zeggen waar jullie je zelf schuldig aan maken (zie hieronder plan van aanpak manege Terschelling)
De manege was indertijd nog niet officieel failliet verklaard en heeft niet lang openlijk te koop gestaan. De huidige eigenaar heeft meteen een optie genomen en het koopcontract later getekend. De ene gedadigde is een manegehouder uit het noorden van het land. Hij had al een beheerdersechtpaar op het oog, meisje heeft HBO dieropleiding gedaan en ze rijden beide fanatiek paard. De andere gegadigde was een mevrouw die al jaren op vakantie komt met paard op Terschelling. Zij had ook dolgraag de manege willen kopen. Ze waren te laat, achteraf noem ik dat helaas want de huidige eigenaren zijn geen paardenmensen en hebben de manege gekocht omdat ze er iets heel anders mee van plan waren:

Citaat:
- 7.2 Een nieuwe hoofdfunctie, een tweede manege

Het heeft niet onze voorkeur, maar met scenario 7.1 in ons achterhoofd zou het voor het eiland alsnog een betere optie zijn om een tweede manege toe te staan op Terschelling en onze manege alleen in de zin van manege te laten voortbestaan als overdekte mogelijkheid om paard te rijden in de winter. Wanneer de gemeente zoals zij zegt planologisch ECHT niet anders kan willen wij deze rechten wel opgeven om paardrijlessen op een ander gedeelte van Terschelling mogelijk te maken voor ondernemers die daar blijkbaar nog brood in zien. Wij zouden ons vastgestelde recht als enige manege op het eiland te mogen bestaan echter alleen opgeven wanneer daar een aanzienlijke uitbreiding van hotelkamers tegenover staat en ook andere activiteiten in de binnenbak worden toegestaan. Wij vinden dat ook wij recht hebben op een gezond bedrijf en vinden dat dit geen onredelijke eis is voor het opgeven van onze belangrijkste rechten. De manege zou langzaam worden omgevormd tot een bedrijf met veel meer activiteiten op sportief gebied en zou zo ook in het bestemmingsplan moeten komen te staan. Het hotel zou een officiële horecabestemming moeten krijgen met voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst.

De manier waarop deze mensen goedkoop aan een hotel- en horecabestemming wil komen door een manege te kopen, eilanders tegen zich in het harnas te jagen zodat deze politieke druk uitoefenen en vervolgens koehandel met de gemeente willen bedrijven verdient geen schoonheidsprijs.

In plaats van met een beschuldigende vinger naar de buren, de gemeente en de eilander paardenhouders te wijzen kunnen ze maar beter eens goed in de spiegel kijken.

En dat is dan nu alles wat ik er verder over zeg want ik kom (in tegenstelling tot de posters met maar enkele berichten in dit topic) op bokt omdat het bij de beleving en uitoefening van mijn hobby paarden houden hoort. En bokt is een onderdeel van die hobby en dat wil ik graag plezierig houden Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:10

Waarbij ik één ding nog op wil merken:
Door geen lessen te geven en geen pensionstallen te verhuren heeft Manege Terschelling de glazen van hun eigen hostel ingegooid en hun kerkdienst op de tocht gezet. Zowel de gemeente als de eilanders hadden er geen problemen mee dat de manege ook voor kerkdiensten wordt gebruikt als ze de eilanders niet geweerd hadden en de manege ook daadwerkelijk als manege gebruikt werd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:15

[***] schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4K8YCPBO.jpg

Dit zijn de shetten van de ponyverhuur. Ze zijn op grote vacantie in de begrazing en dat vinden ze fantastisch. Voor een filmpje hoe fantastisch kan je kijken op http://www.deprairie.nl
Die shetten hebben een superleven, in de zomer dagelijks aandacht en weidegang en s'winters op een plek lopen waar shetten echt voor gemaakt zijn, het is net echt een prairie Clown Shetten zijn nou eenmaal in de zomer dik, die van mij net zo goed daarom lopen die ook bij de prairie pony's in de begrazing Knipoog Ze komen er in het voorjaar met een superconditie weg.

Ringsteken wordt georganiseerd bij de buitenbak van de rijvereniging. De RV heeft geen stallen of binnenbak en mag die ook niet bouwen omdat er maar één binnenbak toegestaan is. De RV ga je met eigen paard heen. Het grootste probleem is dus voor mensen met een eigen paard wat ze nergens kunnen stallen. En voor mensen (vooral kinderen) die geen eigen paard of pony hebben, die kunnen geen paardrijles krijgen. Dit laatste heeft als gevolg dat onze rijvereniging ook geen aanwas van nieuwe leden meer heeft. In de toekomst kan dat betekenen dat de RV het terrein (waar oa ringsteken, stoelendansen, dag van het paard en buitenlessen in de zomer worden georganiseerd) niet meer betalen kan.

In de winter huurt de RV de binnenbak voor dressuurwedstrijden en lessen. De bak wordt slecht onderhouden, de kantine is niet open of niet gezellig en zo wordt het sociale leven hier in de stille winter voor eilanders een stuk minder leuk. Als er wat van gezegd wordt, mag de RV de bak niet meer huren, dus je kan je voorstellen hoe de sfeer er is.
Zondag hebben we een dressuurwedstrijd op het buitenterrein, omdat binnen niet mogelijk was. De eigenaar van de manege is op vacantie. Wat bijvoorbeeld ook wil zeggen, dat ik de binnenbak niet kan huren om mijn 3 jarige ruin te rijden, met hem kan ik nog niet op buitenrit, dan moet hij eerst wat beter te sturen zijn. Maar met zo'n slechte bak, ga ik mijn 3 jarige er ook niet aan wagen, hij moet nog een jaar of 25 meegaan eigenlijk Knipoog

Maar dat zijn beknopt de dingen waar wij als paardenhouders op Terschelling op het moment mee zitten.
De gemeente heeft ooit met alle goede bedoelingen bedacht dat er maar één binnenbak op het eiland mag zijn omdat het anders niet uitkan. Om het financieel aantrekkelijk te maken mochten er hotelkamers in gemaakt worden die bedoeld waren voor verhuur aan manegegasten. Dit gedeelte moet ten alle tijden in dienst staan van de manegefunctie en gezien worden als nevenactiviteit.
De gemeente is door het toestaan van slechts 1 manege op het eiland maatschappelijk verplicht om er voor te zorgen dat die ook als zodanig gebruikt wordt. Ze zijn een procedure gestart, maar het duurt allemaal veel te lang en intussen is het weer winter, en weer geen leuke winter Verdrietig

Dat is mijn vakantiewerk Haha!

manegeh2o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:13

Tja Janneke, wat jammer dat deze discussie door jou op BOKT en in de kranten gevoerd wordt.
Al het slechte wat over ons te bedenken is, is via de media gegaan.
We hebben maanden zitten wachten na je actie op het gemeentehuis of je misschien eens langs zou willen komen om te praten, want jij had duidelijk een probleem waar vele anderen dat niet hadden.
Kom eens langs, maak een afspraak en praat met elkaar net zoals Marieke H en Jelte dat doen. Zij proberen tenminste samen oplossingen te zoeken.
Dan zou je weten dan we de stallen die we zelf niet nodig hebben wel verhuren.
Dan zou je weten dat er niemand was die les wilde geven in de manege omdat ze al zo vaak les gaven bij de de ruitervereniging, dat ze voor ons geen tijd meer hadden, te ziek waren of daar buitensporige eisen aan stelden.
Dan zou je weten dan dit allemaal zinloos is wat je doet, want jij maakt hierdoor meer kapot op Terschelling dan dat er problemen worden opgelost.
Vanaf 25 november is Jelte weer thuis, dus wat let je.
En zeg nou niet dat er met ons niet te praten valt want dat weet je niet, je hebt dat zelfs nog nooit geprobeerd.

manegeh2o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:17

Manege Terschelling eindigt hiermee de discussie omdat we hebben geprobeerd uit te leggen hoe alles is gegaan, maar anderen weten zelfs beter dan wijzelf hoe we de manege gekocht hebben.
We wachten af of er iemand langs gaat komen voor een gesprek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:28

mooney schreef:
Dat is mijn vakantiewerk Haha!

Dan heb jij een leuke baan Ja

Als komen praten betekent nee zeggen en ja doen, vind ik dat geen zin hebben, daar heb ik wel ervaring mee. Bovendien hierboven op de persoon spelen ipv inhoudelijke discussie voeren is ook al typerend.
Vorig jaar zat het vol met paardenmensen bij de raadscommissie, ik stond daar niet alleen maar namens.
Die 110 handtekeningen heb ik ook niet verzameld, dat heeft een groep kinderen gedaan die niet kunnen leren paardrijden. Jammer dat zo'n groot probleem voor de paardenhouders door jullie afgedaan wordt als zinloos. Verder praten of discussie voeren heeft dan inderdaad geen zin.

Sjoutvot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:34

We blijven maar over en weer gooien met verwijten en komen niet tot oplossingen. In juni heb ik een brief geschreven naar de gemeente terschelling met het verzoek om het voortouw te nemen om tot een oplossing te komen. Een afschrift is naar de rijvereniging en de manege gegaan. Alleen van de laatste heb ik een reactie mogen ontvangen
Citaat:
Geacht college en raad van de gemeente Terschelling,
Al een aantal jaren komen we ons gezin met veel plezier naar Terschelling en in het bijzonder het plaatsje Hoorn. De gastvrijheid, de karakteristieke dorpen en de ongereptheid van de natuur bevallen ons uitstekend. Daarnaast zijn mijn dochter en ik fervente ruiters. Al een aantal keren hebben we van de diensten van manege Terschelling gebruik gemaakt. En tot tevredenheid. Een goede begeleiding en veilige ritten. Wat dit jaar echter duidelijk naar voren is gekomen tijdens ons bezoek zijn de problemen rondom de manege. Problemen waarbij diverse partijen een rol spelen en waarbij de gemeente geen duidelijke visie geeft met betrekking tot de paardensport op Terschelling. En dan bedoel ik hier niet alleen de recreatieve ritten door toeristen.
Wat mag je van de gemeente verwachten, maar ook van alle andere betrokkenen ?
De gemeente moet klip en klaar aangeven of ze de paardensport voor Terschelling en de Terschellingers willen behouden en stimuleren. Dat houdt in dat er een manege aanwezig moet zijn met voldoende faciliteiten. Een binnen- en buitenbak. Stalling mogelijkheden. Mest, voer en materiaal opslag. Weilanden waarop de paarden kunnen grazen. Manege Terschelling en de directe omgeving zouden deze mogelijkheden kunnen bieden, er moeten dan wel een aantal problemen opgelost worden en hierin kan de gemeente, nee moet de gemeente een rol spelen.
Ten eerste zijn er de financiën van de manege. Om deze rendabel te maken moet een eigenaar naast de manege een andere bron van inkomsten hebben. Een voorbeeld. Zelf hebben we ons paard gestald op een manege met 109 paarden en pony’s, waarvan 90 privé eigendom. Deze manege heeft 6 dagen in de week lessen van 16.00 tot 21.00 uur met gemiddeld tien ruiters. Voldoende om uit de kosten te komen en te leven. Maar de extra’s worden met andere activiteiten verdiend. Wat ik hiermee wil aangeven dat dit voor een manage op Terschelling onhaalbaar is gezien de grootte van de bevolking. Dus moet er een andere bron van inkomsten komen. Hierbij kan het hostel een belangrijke rol vervullen. Maar dan moet dat wel mogelijk zijn.
Dan zijn er de problemen tussen de ruitersportvereniging en de manege. Dit gaat deels over het organiseren van wedstrijden, lesgeven en stalling. Van de rest weet ik het fijne niet, wil ik niet weten, maar ik denk dat de gemeente hierin een bemiddelende rol kan spelen. Van beide partijen mogen we flexibiliteit en creativiteit verwachten.
Dan is er nog de plaats van de buitenbak, mestopslag etc. Als afstandelijk toeschouwer lijkt het wel een ordinaire burenruzie. Wel een met alleen verliezers. Triest. Ook hier mag van de gemeente een bemiddelende en regulerende rol worden verwacht.
Ik vind dat alle partijen alles op alles moeten zetten om een ‘goede’ manege voor Terschelling te behouden en daarmee de paardensport. Dit zal ook van alle partijen flexibiliteit en creativiteit vragen. Aan U als gemeente bestuur de taak om hierin het initiatief te nemen. Op een eiland met zoveel paarden zou de paardensport moeten kunnen floreren en dit kan weer leiden tot nieuwe activiteiten op het eiland. Ons gezin draagt Terschelling en zijn bevolking een warm hart toe en we gaan ervan uit dat ze nuchter genoeg zijn om deze voor vele partijen vervelende kwestie op te lossen.

Praat met elkaar en maak er iets moois van

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:29

Ik hoop dat er mensen zijn die hier nog op reageren......

Is er nu nog steeds zoveel vraag naar pension stalling en manege lessen? Ik kan me voorstellen dat, aangezien er een paar jaar voorbij is, mensen andere oplossing hebben gevonden?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:48

Jaaaaaa, en er is geen steek veranderd!
Zooitje is het.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:07

Wat vreselijk. Ik ben me aan het verdiepen in de mogelijkheden van de manege.
Dus er zijn nog steeds aardig wat mensen opzoek naar pension stalling in de winter?
je zou toch denken dat dat een fijne inkomsten post is in de winter.....

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:44

Als je de handen uit de mouwen wilt steken mogelijkeden genoeg zou ik zeggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 10:29

Aangezien het hier om een heel oud topic gaat, en er geen sprake is van een update, hier een slotje