http://www.mijnalbum.nl/Foto-4K8YCPBO.jpg
Dit zijn de shetten van de ponyverhuur. Ze zijn op grote vacantie in de begrazing en dat vinden ze fantastisch. Voor een filmpje hoe fantastisch kan je kijken op http://www.deprairie.nl
Die shetten hebben een superleven, in de zomer dagelijks aandacht en weidegang en s'winters op een plek lopen waar shetten echt voor gemaakt zijn, het is net echt een prairie
Shetten zijn nou eenmaal in de zomer dik, die van mij net zo goed daarom lopen die ook bij de prairie pony's in de begrazing
Ze komen er in het voorjaar met een superconditie weg.
Ringsteken wordt georganiseerd bij de buitenbak van de rijvereniging. De RV heeft geen stallen of binnenbak en mag die ook niet bouwen omdat er maar één binnenbak toegestaan is. De RV ga je met eigen paard heen. Het grootste probleem is dus voor mensen met een eigen paard wat ze nergens kunnen stallen. En voor mensen (vooral kinderen) die geen eigen paard of pony hebben, die kunnen geen paardrijles krijgen. Dit laatste heeft als gevolg dat onze rijvereniging ook geen aanwas van nieuwe leden meer heeft. In de toekomst kan dat betekenen dat de RV het terrein (waar oa ringsteken, stoelendansen, dag van het paard en buitenlessen in de zomer worden georganiseerd) niet meer betalen kan.
In de winter huurt de RV de binnenbak voor dressuurwedstrijden en lessen. De bak wordt slecht onderhouden, de kantine is niet open of niet gezellig en zo wordt het sociale leven hier in de stille winter voor eilanders een stuk minder leuk. Als er wat van gezegd wordt, mag de RV de bak niet meer huren, dus je kan je voorstellen hoe de sfeer er is.
Zondag hebben we een dressuurwedstrijd op het buitenterrein, omdat binnen niet mogelijk was. De eigenaar van de manege is op vacantie. Wat bijvoorbeeld ook wil zeggen, dat ik de binnenbak niet kan huren om mijn 3 jarige ruin te rijden, met hem kan ik nog niet op buitenrit, dan moet hij eerst wat beter te sturen zijn. Maar met zo'n slechte bak, ga ik mijn 3 jarige er ook niet aan wagen, hij moet nog een jaar of 25 meegaan eigenlijk

Maar dat zijn beknopt de dingen waar wij als paardenhouders op Terschelling op het moment mee zitten.
De gemeente heeft ooit met alle goede bedoelingen bedacht dat er maar één binnenbak op het eiland mag zijn omdat het anders niet uitkan. Om het financieel aantrekkelijk te maken mochten er hotelkamers in gemaakt worden die bedoeld waren voor verhuur aan manegegasten. Dit gedeelte moet ten alle tijden in dienst staan van de manegefunctie en gezien worden als nevenactiviteit.
De gemeente is door het toestaan van slechts 1 manege op het eiland maatschappelijk verplicht om er voor te zorgen dat die ook als zodanig gebruikt wordt. Ze zijn een procedure gestart, maar het duurt allemaal veel te lang en intussen is het weer winter, en weer geen leuke winter