Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:48

Cowgirl schreef:
Citaat:
Springwedstrijden mijden is toch geen oplossing? Daar heb je de goede mensen ook mee.

Ik denk dat het wel degelijk mee helpt. Wij als kijker brengen toch ook geld in het laatje.
Als er nou eens echt gestraft wordt op dit soort misstanden dan word het kaf vanzelf van het koren gescheiden.
Vorig jaar wou ik ook naar jumping Amsterdam maar toen was het hele verhaal over de Rollkur naar buiten gekomen en toen hoefde ik ook niet meer.

Voor jou 10 anderen die wel willen kijken. Het zou helpen als mensen waarvan algemeen bekend is dat zij paardonvriendelijke trainingsmethodes er op na houden niet meer als held(in) worden beschouwd en nu eens worden gezien voor wat ze werkelijk zijn maar helaas kan de overgrote meerderheid van deze mensen niet geloven dat hun idool dat doet.
Onder druk van de betalende toeschouwers is overigens wel de puissance van het programma verdwenen op vrijwel alle grote internationale concoursen dus het publiek kan wel iets invloed uitoefenen maar zolang hele hallen komen voor bepaalde personen heeft het wegblijven van een enkeling weinig zin.

Ik vraag mij ook af waarom deze ruiter nu naar buiten komt, is het een vorm van wraak of hij heeft hij opeens het licht gezien?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:49

Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world

Abba zong het al.. Geld geld geld. Dit alles is belangrijker dan de welzijn van hun paarden. Ze doen er alles aan om de paarden maar in vorm te krijgen en geld in het laatje te brengen. Misselijk Misselijk
Vreselijk!

Maar goed dit is in feite al oud nieuws.. Dit was al langer bekend, maar omdat 1 iemand het nou beaamt komt het aan het licht.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:54

Ik ben nooit zo onder de indruk van mensen die mensen andere anoniem te moeten beschuldigen van iets. Als je ballen hebt, dan zet je ook je naam erbij. Blijkbaar vind je het belangrijk en afschuwelijk wat er allemaal gebeurt, dat je het in de media wil melden, maar je bent niet dapper genoeg om er ook bij te zeggen wie je dan bent. Tja...

PS dat praat natuurlijk op geen enkele manier goed dat zulke praktijken gebeuren.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:55

Ook ik val niet achterover van mijn stoel, helaas.. Heb op een stal in Engeland gewerkt waar ook een ijzeren balkje werd gebruikt tijdens het springen.

Neemt niet weg dat ik het zeer triest vind. Het is goed dat er veel aandacht voor komt. Laat het maar zo gaan als met de wielersport, is nu misschien niet leuk, maar uiteindelijk wordt het alleen maar beter.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:56

Nou ja, ik denk dat het inderdaad beter werkt dat het publiek openlijk zijn afschuw laat blijken tegenover de ruiters waarvan bekend is dat ze dit doen. Dan kunnen de ruiters die wél op een correcte manier met hun paard omgaan gewoon op dezelfde voet verder, en nog beter want de wedstrijden worden eerlijker.

Het totaal afschaffen van de wedstrijden, daar zie ik geen brood in (en dat zal ook niet zo snel gebeuren denk ik, want ja......geld Haha!)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:59

Vreselijk dat dit nog steeds gebeurd,
maar willen winnen ten koste van het paard Boos!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:03

Dat het ook kan zonder deze middelen schijnen deze ruiters niet in te willen zien. Dat een bekende dressuurstal tijdens de trainingen de deuren op slot doet, is voor mj al geen goed teken..

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:10

Dit wisten we natuurlijk al en het is ook niet goed dat gebeurd.
Maar de ruiters zijn niet alleen de schuldige.Ook de FEI draagt daar zn steentje aan bij.Die hebben gesteld dat die hindernissen op een GP 1.60m hoog en 1.40m breed moeten staan.Er zijn maar heel weinig paarden die de kwaliteit hebben om daar zonder hulp over heen te komen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:18

Ik ken een springruiter recht hier uit Schalkwijk en die kent het maar al te goed dat soort praktijkken maar zij zelfs wilt nooit daar aan mee doen.

Ik vindt wel dat de meeste die wedstrijden doen niet alleen puur om het geld moeten doen maar gewoon zelf van paarden ook moeten houden dat het deels hun hobby en leven is.

Geld is verslavend daarom zouden toch alle DA die zich in de praktijken hebben voorgelicht de plicht te hebben om te melden welke ruiters het doen want dit soort doping is officieel illegaal en zouden dan lange tijd geen wedstrijden moeten mogen rijden.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:32

Yinari schreef:
Ik hoop dat er wel iets meer genuanceerd gaat worden in dit topic. Ik heb op een internationale springstal gewerkt, waar ik nog af en toe eens help, en daar heb ik dit soort dingen absoluut niet meegemaakt. Niets wat er zelfs maar op lijkt. Ook trainden daar veel mensen van bijv. het EK team en daarbij is ook niets in deze richting voorgevallen, hoewel je natuurlijk niet weet wat die mensen thuis doen.

Springwedstrijden mijden is toch geen oplossing? Daar heb je de goede mensen ook mee.

Ik vind die praktijken ook vreselijk, maar bedenk wel dat er ook mensen zijn die echt hart voor hun paard hebben.

Ik ben het helemaal met je eens, en ja, ook ik spreek uit ervaring.
en als je een beetje om j eheen kijkt op concours, al dan niet in het parcours, maar zeker ook tijdens het losrijden, dan merk je het verschil van ruiters en hun omgang zeker weten ook bij de paarden.
Oren naar voren wil niet zeggen gelukkig, maar de blik in de ogen van het paard... daar zie je veel in.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:33

Er zijn voorbeelden te over maar straffen ho maar. Laat ze daar maar eens iets aan doen.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:38

Ik heb het idee dat het zwaar overtrokken is! Boos!
Het moet toch duidelijk te zien zijn als die springpaarden zo aan de benen gewond raken............... Bloos
Ik kijk ook vaak naar wedstrijden op TV en zie alleen blije paarden met hun oortjes naar voren die GRAAG springen en er plezier in hebben............... Haha!
Als ze niet durven, weigeren ze gewoon..............dus ook als een paard niet zou willen, kunnen ze gewoon niet starten!! Tong uitsteken

Mijn paard had ook wondjes aan zijn voorbenen gehad en dat was duidelijk te zien, al was ie donkerbruin.
Daarom lijkt het mij erg overdreven om te zeggen dat de grote namen hun paarden mishandelen om nog beter te presteren!!!!! Boos!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:09

Doortje58 schreef:
Het moet toch duidelijk te zien zijn als die springpaarden zo aan de benen gewond raken............... Bloos
Ik kijk ook vaak naar wedstrijden op TV en zie alleen blije paarden met hun oortjes naar voren die GRAAG springen en er plezier in hebben............... Haha!
Als ze niet durven, weigeren ze gewoon..............dus ook als een paard niet zou willen, kunnen ze gewoon niet starten!! Tong uitsteken

Mijn paard had ook wondjes aan zijn voorbenen gehad en dat was duidelijk te zien, al was ie donkerbruin.
Daarom lijkt het mij erg overdreven om te zeggen dat de grote namen hun paarden mishandelen om nog beter te presteren!!!!! Boos!

jij leeft nog in een droom wereldje???

Wat ik me afvraag, ik lees hier een aantal keer dat nokt ruiters gestopt zijn bij een stal die dit ook toepassen. hebben jullie verder niets ondernomen? dat jullie weg gaan bij die stal betekend dus dat die paarden nog steeds mishandeld worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:17

Doortje58 schreef:

Hahaha, ja... in een peperkoeken-wereld bestaat dit allemaal niet... Knipoog

Een paard is toch gebandageerd? Logisch dat je niets ziet.....

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:37

lijntje87 schreef:
Doortje58 schreef:

jij leeft nog in een droom wereldje???

Wat ik me afvraag, ik lees hier een aantal keer dat nokt ruiters gestopt zijn bij een stal die dit ook toepassen. hebben jullie verder niets ondernomen? dat jullie weg gaan bij die stal betekend dus dat die paarden nog steeds mishandeld worden.

Hier wil ik graag nog iets op zeggen, want ik heb het ook meegemaakt. Ik was toen 17 en ongeveer wereldvreemd. Vreemd land, vreemde taal en nog veels te 'bang' om er iets van te zeggen. Ik denk dat dat bij veel mensen het geval is.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:54

latnahc2 schreef:
Equi Block is toch juist pijnstilling??

Ligt eraan waar je het opsmeert!

Het verbaast mij eigenlijk dat er nog niemand is begonnen over het feit dat de FN Meredith gewoon een hand boven het hoofd hield zodat zij met een paard 'vol doping' gewoon een EK kon rijden, dat vind ik eigenlijk schokkender dan al die middelen waarvan half Nederland toch al van het bestaan wist. Maar de FN is nu ineens helemaal van gedachte veranderd en vind de straf van Ahlmann te licht Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:07

Anoeska schreef:
Ik ben nooit zo onder de indruk van mensen die mensen andere anoniem te moeten beschuldigen van iets. Als je ballen hebt, dan zet je ook je naam erbij. Blijkbaar vind je het belangrijk en afschuwelijk wat er allemaal gebeurt, dat je het in de media wil melden, maar je bent niet dapper genoeg om er ook bij te zeggen wie je dan bent. Tja...

PS dat praat natuurlijk op geen enkele manier goed dat zulke praktijken gebeuren.

Ik snap dit soort 'stoere' praat nooit echt. Als iemand de waarheid aan het licht wilt brengen is dat toch alleen maar goed? En als je niet wilt dat jouw of je dieren/paarden iets overkomt of flauwe dingen uitgehaald worden is het maar beter om dat anoniem te doen, soms. Dat zegt IMO meer over de maatschappij of de vijandelijkheid onderling in kringen waar het meer om geld dan om iets anders draait, dan om de lafheid van degene die dit nu aan het licht brengt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:15

Anoeska schreef:

De klokkenluider blijft over het algemeen anoniem om zichzelf en/of anderen te beschermen.
Wanneer het om zoveel pegels gaat, begrijp je zelf ook wel dat de beste man geen vrienden maakt.
Het pleit voor hem dat hij zijn mond open doet, het pleit voor zijn verstand dat hij dit anoniem doet.

Beetje nadenken hoor...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:17

Miss87 schreef:
latnahc2 schreef:
Equi Block is toch juist pijnstilling??

Ligt eraan waar je het opsmeert!

Het verbaast mij eigenlijk dat er nog niemand is begonnen over het feit dat de FN Meredith gewoon een hand boven het hoofd hield zodat zij met een paard 'vol doping' gewoon een EK kon rijden, dat vind ik eigenlijk schokkender dan al die middelen waarvan half Nederland toch al van het bestaan wist. Maar de FN is nu ineens helemaal van gedachte veranderd en vind de straf van Ahlmann te licht Verward

Het is maar net waar de macht ligt he?
Natuurlijk is dat belachelijk krom, maar mensen als Meredith, Anky enz, daar 'mag' je niet aankomen blijkbaar..

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:21

Ninx schreef:
Anoeska schreef:

De klokkenluider blijft over het algemeen anoniem om zichzelf en/of anderen te beschermen.
Wanneer het om zoveel pegels gaat, begrijp je zelf ook wel dat de beste man geen vrienden maakt.
Het pleit voor hem dat hij zijn mond open doet, het pleit voor zijn verstand dat hij dit anoniem doet.

Beetje nadenken hoor...

En daarnaast: als het een ruiter op hoog niveau betreft en hij wordt herkend, kan hij het echt wel shaken in de paardenwereld. Ook al ben je nog zo eerlijk, op hoog niveau speelt je dat altijd parten.
Desondanks petje af voor deze persoon!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:43

Dingen zoals met een bamboe tegen de benen slaan,een ijzeren balkje,een kabeltje 20cm boven de bovenste balk,...geven geen verwondingen aan de benen.
Met als gevolg dat je dat onmogelijk kan zien op concours wat het paard thuis meegemaakt heeft.
Dan vraag ik mezelf af hoe zo'n controle in z'n werk gaat gaan...Gaan ze inspecteurs naar alle grote stallen sturen en die mensen daar laten kamperen tot ze iets gezien hebben dat niet door de beugel kan??

Heb trouwens juist horen zegecent is als men ons wilt doen geloven...

En waar stopt zoiets?
Dat een paard barreren niet correct is tov het paard,dat kan ik aannemen...En als men dat te weten komt spreekt men van dierenmishandeling...
Maar een ruiter die de grote prijs moet binnenrijden,dat die vlak voor het binnengaan naar een rechte rijdt van 1.60m zonder grondbalk en niet opgevuld en dan z'n paard goed de voet inrijdt met de handjes naar voor...dat is voor mij evengoed niet correct!
Maar daar staan we met z'n allen op te kijken omdat we dat normaal vinden...terwijl de uitkomst hetzelfde is...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:48

zelfs in de penny enzo werden (iig vroeger) zulk soort dingen in strips aan het licht gebracht, dat dat niet de goede manier was!

Ik sta er dus echt niet van te kijken

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:58

ik heb er wel eens van gehoord ja maar dat het zo extreem was schrok ik wel even van Boos!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:59

Zolang een goed presterend paard honderdduizenden euro's opbrengt, zal je deze duistere kant van mensen helaas tegen komen.

Voor geld kennen veel mensen geen principes meer.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:01

Dat het gebeurd weet bijna iedereen helaas.
Geld is de grootste drijfveer. En weet je wat ik nou zo triest vind?

Dat zelfs een paard wat pijn heeft dus gewoon blijft springen........
Zo zie je maar weer hoe trouw een paard dus is en hoe daar dus misbruik van wordt gemaakt.
Alles draait om geld geld geld.........