Twee maanden oud veulen krijgt nieuwe kans door prothese

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Re: Twee maanden oud veulen krijgt nieuwe kans door prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:45

Ik ben er nog niet over uit wat ik hiervan denk. Enerzijds vind ik het puur natuur dat een paard wat zijn been breekt dood gaat, Anderzijds, veel mensen zeggen dat ze alles er aan zullen doen om hun paard te redden als het zijn poot breekt (jaja ook op bokt, heb er zelf een keer naar gevraagd in een ander topic). Het is aan ieder de keus om te bepalen hoever je moet gaan. En als jij een mogelijkheid ziet om je paard te redden, zou je je dan wat aan trekken van de overheid zijn problemen? Ik denk het niet.

Ik vind het wel een mooie oplossing. Als het dier vechtlust toont om te overleven, vind ik het geen heel raar idee om het te overwegen het ooit zo onmogelijke toch te doen. Als het paard nog een toekomst heeft waarin hij/zij kan bokken/stijgeren en rennen, why not? En mensen, hoe normaal het ook lijkt, rijden is ook niet natuurlijk, een paard is daar even goed niet voor 'gemaakt', net als een prothese. Dat doen we echter ook gewoon, dus waarom geen prothese voor een paardje wat zich daarna lekker natuurlijk mar gaan gedragen?

Uiteindelijk zou ik het niet doen, maar de overweging vind ik persoonlijk niet vreemd. En ik begrijp prima dat mensen het doen. Ik ben er niet tegen, ook niet omdat het in Amerika gebeurt.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:40

Ineke2 schreef:
Dit kan toch nooit een gezond paard worden? Een veulen hoort vrolijk rond te huppelen in de wei. Daar worden ze sterk van! Dit veulen kan dat niet, de spieren en pezen blijven dus zwak én de andere benen hebben meer te voorduren.

Dat ze dit soort dingen uitproberen op volwassen cq uitgegroeide dieren dat nog tot daaraan toe, maar een veulentje... Erg sneu
.

Onzin! Juist een veulen is nog flexibel en moet nog alles leren, waarom dan niet leren lopen op 3 benen en een prothese?

En wie vind er nou nog dat een paard een tegenwoordig een ''paardwaardig'' leven heeft? Er zijn nog maar weinig paarden die echt zo leven! De meeste paarden staan al snel 20 uur per dag op stal, worden bereden en moeten precies doen wat de ruiter wil, netjes in de krul vreemde, niet natuurlijke bewegingen maken. Is dat een paardwaardig bestaan? Naar mijn mening niet. Ja maar onze paarden zijn niks anders gewent. Nee, dit paard dadelijk ook niet.

Als dit paard door de prothese nog 10 of 20 jaar pijnvrij op een wei kan staan, moet dit paard daar dan niet de kans toe krijgen? Naar mijn mening wel.
Mocht uiteindelijk blijken dat dit paard echt pijn heeft of er niks mee kan, is mijn mening dat dit paard altijd nog ingeslapen kan worden. Maar dit paard heeft dan wel een kans gehad!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:37

Ik kan me voorstellen dat vrijwel iedereen anti is omdat er vanuit gegaan wordt dat het welzijn van het dier wordt ondermijnd.

Als dat het geval is hoop ik dat ze het dier uit haar lijden verlossen en dat ze hier nooit meer mee gaan "rotzooien." Ach gut

Verder sluit ik me volledig aan bij Joyckuh. Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:39

KiWiKo schreef:
dus zeg 2 jaar revalideren en pijn hebben.......... is goed! als het dier daarna nog 10 jaar mag proberen rond te hupsen op een prothese?

Als dat idd zeker is, dan ga ik idd met je mee en vind ik dat dit verboden moet worden.
Knipoog

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:42

Dan maar een spuitje, spijt me zeer.. maar dit wou ik m'n paard ook nog niet aan doen.

Puur om de communicatie..

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:08

Ik ben het eens met NonaWen, sorry maar dit zou ik mijn paard liever niet aan willen doen. Hij kan helemaal niets meer. Vooral een veulen, zo'n beestje wilt alleen maar rennen enzo, kan nu niet meer. Vind het maar niets.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:16

Er zijn zoveel paarden die bij de slager belanden omdat de kans op genezing klein is...dit dier haddden ze direkt in moeten laten slapen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:49

KiWiKo schreef:
dus zeg 2 jaar revalideren en pijn hebben.......... is goed! als het dier daarna nog 10 jaar mag proberen rond te hupsen op een prothese?

Er staat in het stukje dat het dier enorme vechtlust om te leven toont, als het zo is als het geschreven staat, dan laat het paard het toch ook zien dat het koste wat kost het leven waard is. Als een paard dat niet vond ging het staan wegkwijnen in een hoekje. Ik denk dat het een emotionele, en zeker ook financiele overweging is. Zoals jij het schrijft vind ik het erg kort door de bocht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:56

vind je???????????/ heb je wel naar de foto's gekeken...... peerd mist een achterbeen Haha! wat denk je nou?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:06

Ik weet niet wat ik ervan moet denken.
Ten eerste moeten ze dingen uitproberen om het te kunnen verbeteren. Daarbij heb ik nog geen paard gezien wat al jaren op een prothese loopt zonder problemen aan de andere benen te krijgen.
Ik wil eigenlijk eerst een paar jaar afwachten voordat ik een uitspraak doe.
Ja het dier zal een lange weg te gaan hebben, maar dat heeft ie ook na een koliekoperatie of een peesblessure of wat dan ook. De pijn zelf duurt niet veel langer dan de hiervoor genoemde voorbeelden, de revalidatie wel...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:06

KiWiKo schreef:
vind je???????????/ heb je wel naar de foto's gekeken...... peerd mist een achterbeen Haha! wat denk je nou?

Jaja, heb de foto's gezien, mijn mening staat boven aan deze pagina. Ik begrijp heel goed dat mensen dit overwegen. En tegenwoordig als een hond of kat een poot breekt is dat ook geen reden meer voor een DA om een dier in te laten slapen, alleen als er bijkomende infecties, of dermate ernstig is zal daar over gedacht worden (zover ik weet). Bij paarden is de gewoonte er nog niet zo, en omdat wij meer eisen aan een paard stellen lijkt het onmogelijk. Ik geen de mensen geen ongelijk als ze hiervoor kiezen. Ik of het mijn keuze zou zijn denk ik niet, maar ik ben er zeker niet tegen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:11

hmm, ik vind het eigelijk een schitterend idee Haha!
kan er niets aan doen, je hoort zo vaak paarden die ingeslapen moeten woorden.
niet alleen erg voor het paard, maar ook voor de eigenaar.
als je dan toch je paardje kunt houden is dat toch het geweldigste van de wereld Haha! ?
ik ben het helemaal eens met Joychkuh.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:29

Waarom heeft een quarter meer pijn dan een grote hond die een achterpoot mist?..

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:31

Hebben degenen die het 'allemaal zo geweldig' vinden, ook gekeken naar het paard in het filmpje op de eerste pagina? Hoe 'geweldig fijn' dit paard loopt op zijn 'nieuwe' been?
Verder onthoud ik mij van enig commentaar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:33

Waar is dit linkje? En wie beweert dan dat het alleen maar geweldig is?..

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:45

Detour: ik ga niet het hele topic nog een keer oplepelen, als je zelf even zoekt kun je in verschillende reacties lezen wie het allemaal geweldig vindt en wie niet. Lees even een paar berichtjes naar boven, daar zie je de eerste al die het 'schitterend' vindt.
En zoals ik bovenstaand ook al eerder heb gezegd: ik ONTHOU mij verder van enig commentaar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:46

jammer dat je niet even het linkje van het filmpje wilt kopieren want als dat er heel beroerd en niet in balans uitziet mogen ze van mij nl de stekker er uit trekken omdat het lichaam dan enorm belast gaat worden. Bloos

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:16

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:17

Wei word hier nu gelukkig van, het paard of de eigenaar?

Mijn mening ik vind dit tever gaan.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:37

Ik geef Joyckuh gelijk.. Waarom bij mensen, honden en katten wel, en bij paarden niet?

@ Ritmisch: Ik denk dat je niet goed hebt geluisterd naar wat die mensen zeiden in het filmpje.. Het was de eerste keer voor het paard dat ie de prothese uitprobeerde.. Als jij een been mist en een prothese aangemeten krijgt, dan wankel je eerst toch ook? Dat duurt misschien wel een paar maanden, misschien zelfs een paar jaar voordat je weer gewoon kan lopen.

Ik vind het goed dat dit veulen een kans is gegeven. Oke, de revalidatie is lang, maar als dit veulen echt zo vol zat met levenslust, waarom niet? Een paardwaardig bestaan is idd niet alleen maar erop of erachter kunnen zitten, dat is niet eens waar paarden voor gemaakt zijn. Nogmaals, ik vind het goed dat deze mensen dit veulen een kans geven. Je zal er niet meer op kunnen rijden of ermee kunnen mennen, maar als je hier alsnog een maatje en een grasmaaier mee hebt, die pijnvrij kan leven, geweldig! Laat ze maar doorgaan met onderzoeken, hoeveel mensen zijn er niet die hun paard of pony op de wei zetten als grasmaaier omdat hij of zij niet meer bereden kan worden door een of andere blessure? Als dit veulen dat ook kan, wel pijnvrij, dan vind ik dat geweldig!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:42

Ik wil me hier nog niet ten volle over uit laten. Het staat duidelijk nog in de "kinder"schoenen. Zo zijn we ook ooit eens begonnen met mensen protheses. En wat zullen de mensen toen gedacht hebben? Juist, precies hetzelfde als de meeste mensen hier. Inmiddels zijn protheses voor mensen een begrip. Wie weet wordt dat ook ooit zo voor paarden. Dus het afkeuren, nee, dat kan ik niet. De mens heeft de wetenschap hiervoor en het is/was slechts een kwestie van tijd, voor zoiets door zou komen.

Of het slim/wijs is? Dat weet ik niet. Het kost behoorlijk wat geld (en dat is nog zacht uitgedrukt) en je kan het paard een beetje lastig duidelijk maken dat het revalideren tijdelijk zou moeten zijn. Maar goed, in dat opzicht is het niet anders dan welk ander dier dan ook.

Daarnaast worden ook in ons eigen kikkerlandje veel dieren gehouden (als grasmaaiers bijvoorbeeld) die iedere dag pijn hebben. Wanneer is de pijn teveel? Wanneer neem je die beslissing? Juist: in de meeste gevallen te laat. Dat gebeurt hier net zo goed als daar.

Met andere woorden: de meeste mensen zijn hypocriet, ik inclusief. Je houdt je dier het liefste bij je, en gaat daardoor soms te ver. Maar dat maakt dus ook de reacties in dit topic veelal hypocriet. Hier is het zielig, als we het zelf doen (weliswaar niet in deze vorm, maar goed, genoeg andere been problemen waar we mee modderen), is het dat niet...
De techniek kan steeds meer, en mensen zullen steeds meer proberen voor ze hun paard (in dit geval) een enkeltje hemel geven... En soms pakt dat goed uit, soms niet. So be it. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de 'test'resultaten van de prothese paarden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:47

latnahc2 schreef:
wij zouden in de natuur ook niet overleven er zijn voor ons ook zoveel oplossingen.
ik vind als het paardje hierna nog een mooi pijnloos leven kan lijden waarom niet.

Verkeerde ij latnahc2, of misschien toch niet..... Maar dan moet loos in lijk veranderd. Tis maar hoe je het bekijkt Cool .

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:57

Mensen kijken helaas vaak met oogkleppen op. Dit is niet alleen in de paarden wereld, maar ook bij koeien kippen en varkens.

Mensen die die oogkleppen af doen worden gezien als raar gestoord, en krijgen opmerkingen als *meteen afmaken!*

Ik vind het heerlijk om te horen en te zien dat er mensen zijn die gelukkig zonder oogkleppen op naar de wereld kijken en zich niks aan trekken van de rest! Als ik zo de foto's zie (staan ook filmpjes op youtube van paarden met proteges) zie ik stuk voor stuk gelukkig paardjes!

Maargoed, als 1 van die bokkers hier zijn been geamputeerd moet hebben, kijken hoe die dan piept, *afmaken die handel sonde van de tijd toch?* Achter die uitspraak stonden ze toch zelf?

Geloof dat er nog ergens een slogan hangt -verlos de dieren van de beesten-
Puntje om over na te denken toch?
Laatst bijgewerkt door Urko op 02-11-08 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:05

ik denk dat je mensen niet echt kunt vergelijken met paarden.
en mensen verschillen nu eenmaal van mening,respecteer dat ook.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:09

Dat bedoel ik dus met oogkleppen Knipoog