KWPN is op zoek naar ideale persoonlijkheid van sportpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: KWPN is op zoek naar ideale persoonlijkheid van sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:33

wat ik zo grappig vindt is dat sensibel/renner wordt gelijk gesteld met moeilijk(er) te rijden voor de gewone ruiter en flegmatiek met makkelijk(er) te rijden en cool.

Maar de sensibele renner bij ons zal zich desnoods dood werken voor je. Daar moet je echt op letten. En voor de coolere types is half in hun optiek ook best goed genoeg.

Wij (mijn vriendin en ik) hebben twee sensibel/renner-types. Maar die zijn in essentie veel makkelijker dan de twee flegmatiekere paarden in ons bezit. De eersten springen wat meer heen en weer en willen nog wel eens behoorlijk hard wegscheuren als ze de kans krijgen. De flexmatiekere kunnen ontploffen uit het niks. En dan komt er een stevig staaltje bokwerk uit. Bovendien heeft dat type paard meer de neiging tot steigeren.

En dan vind ik het weer zo grappig dat steeds word verwezen naar het gelderse type. Want die beiden hebben gelders bloed, en zijn om de dooie dood niet geschikt voor beginners. Terwijl de sensibele renners van mijn vriendin juist véél geschikter voor beginners zijn.

Dus volgens mij moet je het onderscheid niet langs die lijnen maken.

Zit het niet meer in willen werken voor de ruiter, niet te dominant, niet steeds de strijd met de (nieuwe) ruiter aan willen gaan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:36

Anya schreef:
En dan vind ik het weer zo grappig dat steeds word verwezen naar het gelderse type. Want die beiden hebben gelders bloed, en zijn om de dooie dood niet geschikt voor beginners?

Het Gelderse type is totaal iets anders dan een door Lijser Gelders genoemd paard. Met Amor en GagXX erin voldoe je al niet aan wat er bij een Gelders paard gedacht wordt en daar komt dat sensibele karakter vandaan. Onder Gelders verstaat men meer iets als b.v. Elegant. Maar goed die misvatting wil je toch in leven houden.

Pipo ik noemde een hengst die hele fijne sportpaarden maar ook draken geeft is inwisselbaar voor, Goodtimes, Gribaldi en noem maar op en ook daar zullen mensen het niet mee eens zijn als ze er een hebben waar ze fijn mee werken.

Al zon 20 jaar geleden kende ik een keuringsDA die bij aankoop de koper met weinig kennis van de materie, het advies over een overigens volledig gezond paard gaf, dat het karakter wellicht niet bij het doel pastte waar de koper het voor wilde aanschaffen.
Dit tot grote woede van de verkopers en die hadden formeel natuurlijk gelijk.
Maar wat is gelijk in dit soort kwesties als je op die manier veel leed voor mens en dier kan voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:39

Joh ik maakte ook maar een grapje hoor! Ik weet dat er genoeg Havidoffs zijn die toch best wat karakter hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:51

Ja dat begrijp ik maar ik bedoelde dus echt niet een hengst maar het voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:40

Pipo schreef:
Lante schreef:
Haha, je hebt gelijk hoor, absoluut, maar koel, braaf en ideaal zijn geen meetbare begrippen, dus kunnen niet als doel gesteld worden natuurlijk. Lachen Waneer is een paard koel, maar sensibel en braaf, wanneer spreek je van een 'ideaal karakter'? Dat moet dan eerst wel duidelijk zijn voor je er ook daadwerkelijk iets mee kunt, alleen is dit alles heel persoonlijk. Lachen

Tja wanneer is een paard heet. Paarden zijn vluchtdieren dus heet en sensibel is vaak ook angst. Een echte hete hoef ik niet, die hoeft overigens bijna niemand, want daar kan je gewoon niets mee. Een sensibele die je zonder veel te hoeven doen behalve stil zitten scherp kan houden, ja heel graag zelfs!!!

Een flegmatieke...........nee dank je! Maar voor een beginnende ruiter of een wat bange ruiter zou ik nooit en te nimmer een flegmatieke adviseren. Want die flegmatieke staakt veel sneller dan die wat loperige, die laatste gaat vaak alleen hard. Maar die lamme flegmatieke die wil niet lopen en gaat veel sneller de staak in.

Flegmatieke paarden zijn vreselijk. Echt. Niks voor mij.

Ik heb liever dan een loperiger paard hoor Ja En een heet paard is niet verkeerd. Het is fijn om mee te werken, een sensibel, heet paard wat je voor je kunt winnen, gaat voor je door het vuur.... (niet letterlijk denk)
Een heet paard is imo ook een werklustig paard, en als je die energie vóór je kunt gebruiken, en je wilt een paard waar je echt mee kunt sporten, en je hebt er zelf ook de tijd voor..... kom maar hier hoor, met ze. Geweldig.

En als die sensibele wat kijkeriger is, en wat schrikkeriger, so be it. Is het een paard voor. Dan doe je een keer extra schriktraining, en neemt wat meer de tijd voor alles...... Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:00

Eh Sarabande.. om die discussie JUIST niet te voeren roep ik al dat ze veel gelders bloed hebben i.p.v. Gelders zijn. En overigens maakt het mij echt geen zak uit. Ik heb een paard. Ik fok er niet (bewust) mee. En Van Lijssel vroeg mij of Lan op de site mocht. Wiz heb ik niet eens doorgegeven verder.

Maar als ik gelders bloed schrijf in dit verband dan bedoel ik niet Amor (die de karaktertjes fijntjes heeft doorgegeven), dan bedoel ik al die foto's van dikke lelijke vierkante landbouwpaarden met heel ouderwetse konten die je in de voorouders ook langs ziet schuiven. Toch behoorlijk wat Gelders bloed (zie er braaf en vrij eh lelijk uit). En desondanks zijn ze niet leuk te rijden voor een beginner. Dat zal ongetijfeld Amor zijn... waarmee ik maar wil zeggen dat "veel gelders bloed" ook niets zegt.

Nou hou ik wel van die eigenwijze flegmatieke drollen, maar kijkerig, wat schrikkerig en wat meer loperig is vind ik makkelijker te rijden. Dat bedoel ik dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:12

Amor was een holsteiner, geen gelder.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:16

Pipo effies lezen... Wat ik zeg dus JUIST gelderse voorvaderen, NIET bedoelend Amor. JUIST om de discussie of dat peerd Gelders is of niet. En omdat dat me aan de billen zal oxideren. Ik heb het over die andere voorouders met gelders bloed.

Kennelijk heb ik me niet niet goed uitgedrukt???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:18

Anya de discussie gaat over karakter. Als men zegt je kan beter een Gelders paard nemen, dan bedoelen ze een traditioneel gefokt Gelders paard met een Gelders type, dat allang geen dikbil meer is en een lankmoedig karakter hoort te hebben.
Ik verwijs hierbij naar de show in Ermelo toen Gait Hekkert fokker van het jaar werd. Heel fijn bewegende paarden, maar men kon erop gaan staan hangen, je kon ze de pis niet lauw maken.
Als iemand dat dus als voorbeeld neemt bedoelt hij/zij niet een paard met Amor en Volbloed erin, vandaar dat het opvoeren van jouw merrie niet relevant is binnen de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:21

sarabande schreef:
Ik verwijs hierbij naar de show in Ermelo toen Gait Hekkert fokker van het jaar werd. Heel fijn bewegende paarden, maar men kon erop gaan staan hangen, je kon ze de pis niet lauw maken.
.

Maar wel paarden die genoeg werklust vertonen onder de man. Geen koude lauwe trapzakken, want ik krijg het idee dat het verschil niet altijd begrepen wordt in deze discussie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:27

Eh aan mijn paard kun je ook gaan hangen, daar kun je een doek overheen gooien en haar blind door de bak rijden. Dát is het item niet. Maakt ze niet makkelijker te rijden namelijk. Cool is wat anders dan makkelijk.

En ik vind het wel relevant omdat de gemiddelde fokker al die bloedlijntjes wel weet, maar de gemiddelde koper niet. Die kijken op een papier en zien dan heel vaak STGLD staan. En dan is het gelders bloed en dus rustig (lees je heel vaak op bokt). Dat rustige klopt. Dat makkelijk te rijden niet.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:32

sarabande schreef:
ranna schreef:

Waarom denk je dat de hengsten getest worden, merries de eptm test doen. Geen domme dingen roepen over een fokkerij (het is geen ras) waar je je kennelijk niet in verdiept hebt. Op mijn beide 3 jarige merries nog maar een paar maanden onder het zadel durft mijn vriendin, waar ze aangereden worden, haar dochter van 8 te zetten. De een heeft Jazz als grootvader.
Het zijn niet de paarden waar niet mee omgegaan kan worden maar de ruiters die denken dat ze met, vooral jonge, paarden kunnen omgaan.

Juist hiermee sla je de spijker op zn kop!
Zo ben ik ook van mening dat het karakter van het paard altijd nog grotendeels wordt bepaald door zijn verzorger (met name in zijn jonge jaren).
Met 2389282 broekkabouters als passagiers in je broekzak als je je paard op stapt "Want het is een Jazz" (dus men wordt al zenuw8ig voordat ze daadwerkelijk op zn rug zitten), is de kans idd erg groot dat je paard een zenuwpees wordt! Slapen

Maar goed ik dwaal af van het topic Knipoog Ik denk dat ze bij het KWPN beter op zoek kunnen gaan naar de ideale manier om met je paard om te gaan om vervolgens zo de ideale persoonlijkheid te vinden .... Want zoals ik al eerder zei karakter wordt immers grotendeels bepaald door de omgang met het paard Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:33

Anya: Wanneer een koper geen verstand van bloedlijnen heeft zegt STGLD hem/haar ook niks.

Maar dat is tamelijk off topic het gaat over de karakters van toekomstige GP paarden en hoe de fokkerij daar mee om zal gaan in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:34

Anya schreef:
Eh aan mijn paard kun je ook gaan hangen, daar kun je een doek overheen gooien en haar blind door de bak rijden. Dát is het item niet. Maakt ze niet makkelijker te rijden namelijk. Cool is wat anders dan makkelijk.

En ik vind het wel relevant omdat de gemiddelde fokker al die bloedlijntjes wel weet, maar de gemiddelde koper niet. Die kijken op een papier en zien dan heel vaak STGLD staan. En dan is het gelders bloed en dus rustig (lees je heel vaak op bokt). Dat rustige klopt. Dat makkelijk te rijden niet.

Maar Anya het gaat toch over paarden in het algemeen en niet specifiek jouw paarden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:40

Oh gaat het over grand prix paarden??????

Volgens mij niet. Volgens mij gaat het om kakakters van KWPN paarden. En of je daar al dan niet op moet selecteren als fokker. Of dat het wellicht aan de opvoeding ligt zoals hierboven wordt gezegd en waar ik het zeker voor een groot deel mee eens ben.

En of er wel voldoende leuke lieve paarden voor de basissportruiters/recreanten te koop zijn. Daar gaat het over.

Toppaarden is een ander hoekje en het artikel hierboven waar het allemaal om is begonnen verwijst niet slechts naar toppaarden.

En wat STGLD betekent, dat kunnen ze nog wel vragen. Was volgens mij één van de weinige dingen die ik heb gevraagd over het papier, net als dat ik gevraagd heb wat XX, ster, prestige en elite betekende Haha!
En als gewone leek op zoek naar een rustig paard zie je dan vaak STGLD en dan denk je dat je wel goed zou kunnen zitten. Is immers rustig bloed, want dat staat altijd op bokt Haha! Haha! Haha!

En Pipo: jullie gaan met zijn tweetjes vooral uitleggen dat Amor niet Gelders is (ik schrijf het juist uit de discussie). Ik heb mijn paarden alleen als voorbeeld gebruikt om uit te leggen dat veel gelders bloed (Nee niet AMOR) geen automatisch makkelijk paard oplevert. Wat iemand anders hierboven schrijft. Jullie houden de discussie in stand.

Tja en als Sarabande dat schrijft dat je aan een ander paard kunt gaan hangen, dan suggereert ze daarmee dat dat aan die van mij niet kan. Tja.. dat is onzin. Dus dan krijg je weer antwoord.

Je kunt de discussie ook stoppen. Ik wilde nl. alleen uitleggen dat flexibel/voorwaarts en wat schrikkerig m.i. makkelijker te rijden is, dan die andere twee. Meer niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:46

Wat een overdreven gedoe zeg, mensen die een lekker sloom paard willen dat nooit een stap verkeerd zal zetten kopen dan toch gewoon lekker een tinker of iets dergelijks. KWPN heeft als doel toppaarden te fokken, er zijn zat andere stamboeken/rasssen die een heel ander doel hebben en die hadstikke leuke grasmaaiers fokken voor de huis-tuin-en-keuken miep.

En waar komt de bewering vandaan dat toppaarden bij uitstek een vervelend karakter hebben? Imo moet een toppaard nou juist meewerkend, inteligent en sensibel zijn. Allemaal goede eigenschappen die het karakter alleen maar ten goede komen. Het feit dat deze paarden wat gevoelig zijn maakt ze niet geschikt voor elke ruiter, maar een slome sul is ook niet geschikt voor elke ruiter (Ik wordt persoonlijk helemaal gek van flegmatieke paarden). Ik ben zelf ook geen goede ruiter (vrij talentloos Nagelbijten / Gniffelen ) maar kan prima overweg met sensibele paarden, heerlijk die beestjes die gewoon graag voor je werken Ja

Het KWPN is één van de beste stamboeken in de wereld, mocht 2% van de ruiters topruiters zijn dan zou het wel om het wereld percentage topruiters gaan en niet alleen over de topruiters van Nederland gezien het KWPN internationaal ook zeer hoog aangeschreven staat. En gek genoeg heb ik niet het idee dat er zo veel topppaarden in overvloed zijn dat ze maar bij de gemiddelde amateur worden gedump. (damn was het maar zo Haha!)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:48

Nee Anya je relateerde dat aan de opmerking van iemand die zei: dat wanneer men wat makkelijks wil men een Gelders paard of Fjord moet kopen.
Dat weerlegde jij met jouw Gelderse paard die niet meer Gelders bloed heeft dan de meeste huidige paarden die uit die oorsprong gefokt zijn en derhalve geen voorbeeld voor de geponeerde stelling.

Wanneer jij zo graag wil dat jouw paarden Gelders zijn, mijn zegen heb je er zijn ook mensen die denken dat de GP met een Tinker kan rijden. Dromen mag.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:51

MENS wat ben je weer aan het leuteren. Als jij je meningsverschil met die van Lijssel nou eens lekker daar neerlegt, dan zou dit topic allang weer on topic zijn.

Dus weet je wat..
ik geef je gewoon gelijk.
Have fun met je discussie Ja

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:55

Van Lijssel roept dat Amor Gelders is, dan kan hij bijvoorbeeld de hele fokkerij van Van Helvoirt ook op zijn site inlijven, zullen ze blij mee zijn .
Maar dat zijn dus wel de paarden die Johan Knaap bedoelt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:59

Kijk en dáár zit de pijn bij jou Ja
En daar zit mijn pijn helemaal niet. Ik had nogmaals AMOR bewust buiten de disucssie gehouden. Het zal mij aan de billen oxideren of Amor wel of niet gelders is en of mijn paarden gelders zijn. Ik ziet op het papier dat ze veel gelders bloed hebben en weinig XX. De ruzie die de fokkers met van Lijssel hebben is hun ruzie. Ik heb gewoon een paar leuke paarden.

Dus nogmaals: je hebt gelijk Ja Of misschien heeft van Lijssel gelijk. Of misschien heeft iedereen gelijk, of ongelijk. Who cares Haha! Haha!

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:01

OffT: Ik vind dat er in dit topic erg laatdunkend geschreven wordt over recreatieruiters. Ieder zijn meug hoor.

On T: Een onderdeel van succesvol fokken is er een goede boterham meeverdienen. Lijkt mij.

Zo bezien zouden fokkers zich ook mogen verdiepen in de vraagkant van de paardenhandel.

Er is wereldwijde vraag naar goede sportpaarden, het KWPN bedient wat dat betreft de markt uitstekend.

Maar op de interne markt is minder vraag deze pittige paarden. Paardrijden is de snelst groeiende sport, Nederland "verpaard". Zo maar wat berichten van de afgelopen maanden.

Willen al die ruiters naar de GP? Welnee, die willen een paard waar ze wat mee kunnen en een groot deel van dit in NL gefokte aanbod is niet geschikt voor wat de gemiddelde NL ruiter er mee WIL.

Dus: waar blijven die paarden die niet tot die 2% topsportpaarden behoren? Wat willen we daarmee?

Zoals ik het hier lees heeft het KWPN wel een imagoprobleem; paarden die niet geschikt zijn voor de grote meerderheid van de Nederlandse paadensportbeoefenaars.

Ik vind het een lastige kwestie. Je kunt niet van recreatieruiters verwachten zich maar aan te passen aan het aanbod, zoek het idd bij een ander ras. Je kunt niet van het KWPN verwachten dat ze hun ambitie bijstellen en zich gaan richten op het fokken van ideale recreatiepaarden.

Overigens vind ik dat ook recreatieruiters met regelmaat goede lessen moeten blijven volgen. Om scherp te blijven en niet in niveau af te glijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:04

anya, die van jou is een Vasco x Ecrasiet x Apollo. Dus ergens zit er inderdaad wel Amor in, maar niet rechtstreeks als vader.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:10

Moderatoropmerking:
Graag terug ontopic en respectvol discussiëren. Bedankt Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:14

Pipo schreef:
anya, die van jou is een Vasco x Ecrasiet x Apollo. Dus ergens zit er inderdaad wel Amor in, maar niet rechtstreeks als vader.

Dat zeg ik ook nergens.
Amor is een overgroot opa als ik het zo bekijk (Vasco x Ecrasiet x Amor (als vader van Ecrasiet).
En nogmaals IK HAD AMOR BUITEN DE DISCUSSIE GEHOUDEN

Awel: ik ben weg Haha!
Zwaait lief Ja

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:26

Anya schreef:
Oh gaat het over grand prix paarden??????

Volgens mij niet. Volgens mij gaat het om kakakters van KWPN paarden. En of je daar al dan niet op moet selecteren als fokker. Of dat het wellicht aan de opvoeding ligt zoals hierboven wordt gezegd en waar ik het zeker voor een groot deel mee eens ben.

En of er wel voldoende leuke lieve paarden voor de basissportruiters/recreanten te koop zijn. Daar gaat het over.

Toppaarden is een ander hoekje en het artikel hierboven waar het allemaal om is begonnen verwijst niet slechts naar toppaarden.

niet.

In het stukje staat toch duidelijk dat het doel van het KWPN Grand Prix paarden fokken is (of lees jij een ander stukje dan ik). Dus ik begrijp deze opmerking niet. Het doel is dus niet om een paard voor een brede markt te fokken, aangezien het aantal GP ruiters maar een heel klein percentage is van het totale aantal ruiters in Nederland.

Ik begrijp dat veel fokkers binnen het KWPN stiekum een ander doel hebben, maar in principe zou je dan bij een ander stamboek moeten zijn.