Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Anya schreef:En dan vind ik het weer zo grappig dat steeds word verwezen naar het gelderse type. Want die beiden hebben gelders bloed, en zijn om de dooie dood niet geschikt voor beginners?
Pipo schreef:Lante schreef:Haha, je hebt gelijk hoor, absoluut, maar koel, braaf en ideaal zijn geen meetbare begrippen, dus kunnen niet als doel gesteld worden natuurlijk.Waneer is een paard koel, maar sensibel en braaf, wanneer spreek je van een 'ideaal karakter'? Dat moet dan eerst wel duidelijk zijn voor je er ook daadwerkelijk iets mee kunt, alleen is dit alles heel persoonlijk.
Tja wanneer is een paard heet. Paarden zijn vluchtdieren dus heet en sensibel is vaak ook angst. Een echte hete hoef ik niet, die hoeft overigens bijna niemand, want daar kan je gewoon niets mee. Een sensibele die je zonder veel te hoeven doen behalve stil zitten scherp kan houden, ja heel graag zelfs!!!
Een flegmatieke...........nee dank je! Maar voor een beginnende ruiter of een wat bange ruiter zou ik nooit en te nimmer een flegmatieke adviseren. Want die flegmatieke staakt veel sneller dan die wat loperige, die laatste gaat vaak alleen hard. Maar die lamme flegmatieke die wil niet lopen en gaat veel sneller de staak in.
En een heet paard is niet verkeerd. Het is fijn om mee te werken, een sensibel, heet paard wat je voor je kunt winnen, gaat voor je door het vuur.... (niet letterlijk denk)
sarabande schreef:Ik verwijs hierbij naar de show in Ermelo toen Gait Hekkert fokker van het jaar werd. Heel fijn bewegende paarden, maar men kon erop gaan staan hangen, je kon ze de pis niet lauw maken.
.
sarabande schreef:ranna schreef:
Waarom denk je dat de hengsten getest worden, merries de eptm test doen. Geen domme dingen roepen over een fokkerij (het is geen ras) waar je je kennelijk niet in verdiept hebt. Op mijn beide 3 jarige merries nog maar een paar maanden onder het zadel durft mijn vriendin, waar ze aangereden worden, haar dochter van 8 te zetten. De een heeft Jazz als grootvader.
Het zijn niet de paarden waar niet mee omgegaan kan worden maar de ruiters die denken dat ze met, vooral jonge, paarden kunnen omgaan.
Ik denk dat ze bij het KWPN beter op zoek kunnen gaan naar de ideale manier om met je paard om te gaan om vervolgens zo de ideale persoonlijkheid te vinden .... Want zoals ik al eerder zei karakter wordt immers grotendeels bepaald door de omgang met het paard
Anya schreef:Eh aan mijn paard kun je ook gaan hangen, daar kun je een doek overheen gooien en haar blind door de bak rijden. Dát is het item niet. Maakt ze niet makkelijker te rijden namelijk. Cool is wat anders dan makkelijk.
En ik vind het wel relevant omdat de gemiddelde fokker al die bloedlijntjes wel weet, maar de gemiddelde koper niet. Die kijken op een papier en zien dan heel vaak STGLD staan. En dan is het gelders bloed en dus rustig (lees je heel vaak op bokt). Dat rustige klopt. Dat makkelijk te rijden niet.

) maar kan prima overweg met sensibele paarden, heerlijk die beestjes die gewoon graag voor je werken
)
.
Of misschien heeft van Lijssel gelijk. Of misschien heeft iedereen gelijk, of ongelijk. Who cares

Pipo schreef:anya, die van jou is een Vasco x Ecrasiet x Apollo. Dus ergens zit er inderdaad wel Amor in, maar niet rechtstreeks als vader.

Anya schreef:Oh gaat het over grand prix paarden??????
Volgens mij niet. Volgens mij gaat het om kakakters van KWPN paarden. En of je daar al dan niet op moet selecteren als fokker. Of dat het wellicht aan de opvoeding ligt zoals hierboven wordt gezegd en waar ik het zeker voor een groot deel mee eens ben.
En of er wel voldoende leuke lieve paarden voor de basissportruiters/recreanten te koop zijn. Daar gaat het over.
Toppaarden is een ander hoekje en het artikel hierboven waar het allemaal om is begonnen verwijst niet slechts naar toppaarden.
niet.