Afgestaan paard stiekem doorverkocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Afgestaan paard stiekem doorverkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 02:40

beantsje schreef:
silvana schreef:
Ik ken iemand met en fjord die ze gekocht had bij een handelaar,op een gegeven moemnt kreeg hij been problemen en bleef de fjord athrose te hebben bij het nazoeken van zijn achtergrond (hij was gechipt) bleek het paard uit nederland te komen en verkocht aan de slager wegens zijn athrose.
Nu heeft dit paard mazzel gehad en staat nu heerlijk bij deze lieve dame op de wei te grazen en krijgt de beste verzorging die er is.Maar hij had natuurlijk voor het zelfde geld de handel in gegaan en dat wilde zijn oude eigenaar juist niet.

en dat wilde de eigenaaar ook niet, anders had hij hem niet naar de slacht gestuurd. Misschien heeft het paard wel chronisch pijn!

Mijn idee: nooit paarden gratis weggeven, maar zelf weidegang regelen en anders zelf naar de slacht brengen tot het gebeurd is.

N.b. toen mijn vorige paard naar de slacht ging, kreeg ik bij de tussenhandelaar ook een wazig aanbod van iemand waar ze wel de wei in mocht. Ik heb natuurlijk geweigerd en ben persoonlijk bij de slacht geweest.

Nou ik heb mijn paard ook gratis weggegeven.
Alleen aan kennissen, zij zochten een gezelschappaard.

Ik weet zeker dat mijn paard daar een ontzettend GOED plekje heeft met mensen die erg om haar geven.
Het kan wel, maar je moet wel heel goed oppassen.
Ik ken deze mensen al heel lang.
Ze hebben veel grond en 2 paardjes en 2 ezeltjes.
Ze zochten een maatje voor als ze met een paardje op wedstrijd gingen.
Ik blij, mijn paard heeft een super adresje, hun blij want hun hebben een gezelschap paard en kunnen er nog een veulentje bij fokken.

Als het kon had ik haar echt gehouden tot het einde, helaas zijn wij voor veel geld bedonderd en moeten wij onze boerderij verkopen.
Ik moet dus nu al plekjes gaan zoeken voor mijn paarden voor als we wel in de bouw komen te wonen.
Ze kunnen dan helaas niet in mijn achtertuin.
En wij konden helaas van te voren niet bedenken dat het zo zou lopen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:34

lautje76 schreef:
Breghje schreef:
Ik ken ook zat paarden die als ze niet bereden worden maar gewoon in de wei staan niet kreupelen en dus ook geen pijn hebben. Waarom zouden die dan naar de slacht moeten? Alleen omdat ze niet meer bereden kunnen worden? Gaat me wat ver. Paard stuk, hup naar de slacht en volgende.... nee merci.

Ok, dan heb je een paar opties:

1. je hebt genoeg geld en land (want verkopen kan niet meer als het even slechter gaat) en houdt het dier tot het eind der dagen als grasmaaier en geeft elke ambitie om te rijden op voor de komende 15 jaar, afhankelijk van hoe oud het paardje wordt.

2. je hebt genoeg geld en land voor meerdere paarden en houdt je grasmaaier en rijdt op je andere paard (voor de meeste mensen simpelweg niet haalbaar)

3. je zoekt een onderkomen bij een "rusthuis" of als gezelschapspaard met alle risico´s van dien dat het paard alsnog geslacht wordt of in de handel beland. Een risico dat ik niet zou nemen. Ondanks dat het dan heel soms goed gaat zoals bij je vriendin. Dat wist ze ook niet van tevoren, voor hetzelfde geld had het niet zo goed uitgepakt.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens, alleen de laatste niet. Er zijn normale rusthuizen (zonder de aanhalingstekens) waar je je paard naartoe kan brengen en waar ze niet doorverkocht worden. En ook zijn er nog steeds mensen die echt een weidemaatje vinden/zoeken. Maar dan komt de factor tijd om de hoek kijken, tijd die de meeste "ambitieuze ruiters" (idd, gebruik van aanhalingstekens) er niet voor nemen om een goed onderkomen te zoeken voor hun paard. Wat mij dus echt tegen de borst stuit is de onderliggende gedachte dat een levend wezen dat alles voor jou heeft gedaan weggedaan wordt als een oude broek omdat ie het niet meer doet. Als ie pijn heeft, uiteraard. Een dier levend willen houden omdat je er geen afstand van kan doen terwijl het pijn heeft is net zo cru.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:08

krackertje schreef:
Deels waar maar niet altijd mogelijk, de regels van "boerenverzekeringen" zijn overal weer anders blijkt wel weer.

Hoezo niet mogelijk, je hoeft je paard toch niet mee te geven? Ik ben eigenaar hoor, niet een of andere verzekering Knipoog

Daantjuhhh: jouw geval is inderdaad een droomscenario, maar dit zijn goede bekenden van je. Dus dit vind ik prima. Maar ik zou never nooit op en advertentie op internet reageren waar mensen (onbekenden dus)zich zo aanbieden. Als je graag zo'n paard wilt hoef je niet lang te zoeken, heb je internet helemaal niet nodig Haha!

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:57

KiWiKo schreef:
20 jaar geleden kreeg een door de verzekering afgekeurd paard de welbekende A op zijn schouder gebrandmerkt!!! Toen werd er nog over paardenwelzijn nagedacht!

Ja
Maar brandmerkenmerken mag niet meer want dat is zielig.

Ik vind het vreselijk al die advertentie van paarden die een goed tehuis zoeken omdat ze wat mankeren.
Je neemt als eigenaar je verantwoordelijkheid en zorgt zelf voor je "zieke'' paard,ik als paardeneigenaar hoef de ellende van een ander niet.
Ook een recreatie paard moet pijnvrij zijn en fokken met een afgekeurd dier is imo helemaal not done.
Tuurlijk uitzondering bevestigd de regel en er zijn ook nog mensen die er wel aan willen beginnen.
Maar ga niet achteraf piepen dat je paard in de handel is dan had je zelf de verantwoording moeten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:17

De staart afknippen is ook al een goeie maatregel om te voorkomen dat er nog iemand met een afgekeurd paard aan de haal gaat. Er is geen hond die het in zijn hoofd haalt om een paard met een kaalgeschoren staartwortel zogenaamd voor goed te verkopen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:48

Zou het niet mogelijk zijn via de chip iets te doen, of om meteen in het paspoort, via de stamboekpapieren oid als een paard is afgekeurt te zorgen dat dat wereldkundig wordt gemaakt? De staart is na 2 jaar weer aangegroeid, en kan ook onder het mom van zomerexceem bv. aangekaart worden. Er zou stomweg een waterdicht systeem moeten komen dat de paarden voor dit soort praktijken beschermd.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:37

Jammer dat er zo negatief wordt gesproken over het opvangen van geblesseerde/oude paarden. Wij runnen een rusthuis en vangen paarden. De eigenaar zoekt een plekje waar het paard een goed pensioen kan hebben. Ik kan me voorstellen dat dat onmogelijk is op een manege zonder weidegang of losgooi mogelijkheden. Dit kunnen wij wel bieden! Er bestaan dus wel stichtingen die alle volgens het boekje doen, in goed overleg met de eigenaar! En als je weet hoeveel tijd en werk alles kost om de stichting draaiend te houden?! En hoeveel vrijwilligers zich inzetten voor de paarden?!

Natuurlijk zijn er rotte appels zoals het nieuwsbericht. Dit moet niet kunnen en mogen. Ik vraag me dus ook af of de instantie bekend is bij KvK en de belastingdienst. Dit alles geeft toch wel meer zekerheid. En nooit mondelinge afspraken maken maar juist alles op papier laten zetten en ondertekenen.

Voor die mensen die toch ook de positieve kant van paardenopvang willen bekijken zie www.paardenrusthuisamon.nl

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:45

Natuurlijk zijn er goede rusthuizen. Als je ergens stalgeld moet betalen zal het wel goed zitten. je bent dan een betalende klant.

Maar mensen die advertenties op het net zetten op zoek naar oude/versleten paarden die ze dan zogezegd volledig op hun kosten een oude dag gaan geven, die hebben meestal bijbedoelingen. Waarom zou iemand klauwen vol geld stoppen in het liefdevol verzorgen van andermans afdankers? Dat bestaat alleen in sprookjes imo.

Eigenaars die geen geld meer in hun oude paard willen stoppen, en toch ook niet de, ahum, cohones hebben om het in te laten slapen, die trappen daar dan met open ogen in.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:49

Precies Scoopje, natuurlijk zijn er goede rusthuizen, maar die vind ik dan meer onder pensionstalling vallen Knipoog
Neem aan dat als ik mijn bejaarde bij jullie zou plaatsen Nickynicole dat ik haar niet automatisch afsta aan jullie, en dat ik voor 0,- terecht kan. Super dat jullie met zoveel vrijwilligers dit werk doen OK dan!

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:20

Als inwoner van Lede had ik graag wat meer info gehad. Want op het net vond ik dat deze opvang in Erpe-Mere (wat vlakbij is) zou zijn

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:32

IKbenEllen schreef:
Precies Scoopje, natuurlijk zijn er goede rusthuizen, maar die vind ik dan meer onder pensionstalling vallen Knipoog
Neem aan dat als ik mijn bejaarde bij jullie zou plaatsen Nickynicole dat ik haar niet automatisch afsta aan jullie, en dat ik voor 0,- terecht kan. Super dat jullie met zoveel vrijwilligers dit werk doen OK dan!

Het is heel erg verschillend. Wij vragen wel een eigen bijdrage van de eigenaar om op die manier een deel van de stallingskosten te dekken. Voor dat bedrag ben je wel helemaal klaar, dus onafhankelijk wat kosten aan DA, wormenkuren, hoefsmid en voer zijn. Zonder deze eigen bijdrage is het niet rendabel, of je moet een eigen stekkie hebben. Verder kan de eigenaar er zelf voor kiezen of deze afstand wilt doen van het paard of eigenaar wilt blijven. Wij maken een schriftelijke overeenkomst waar de wensen van de stichting en de eigenaar in verwerkt zijn.

Dus helaas voor 0 euro kun je niet terecht, maar daar staat tegenover dat we kunnen voldoen aan ongeveer alle wensen van de eigenaar.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:40

nickynicole schreef:
Dus helaas voor 0 euro kun je niet terecht

Maar dat is dus wat wel aangeboden wordt, en waar ik dus niet in geloof. Knipoog
Behalve als het persoonlijke vrienden zijn, maar dan nog betaal je in ieder geval hoefsmid en DA.

Ik betaal de kosten voor mij bejaardje met liefde hoor Haha!

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:03

Let aub op, er staan nu vragen voor paardjes op een franse verkoopsite, zij hebben hun annonce in het Nederlands.
Hou jullie oren en ogen open bij het plaatsen van jullie paarden in een opvang.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:10

Het is geen kritiek hier op de mensen die hun bejaarde paard af willen staan.
Ik zou nooit of te nimmer mijn bejaarde paardje af staan ook niet als ik niet meer zou kunnen rijden.
Als ik hem op die manier moet bedanken voor al dietrouwe jaren daar zou ik mezelf niet lekker bij voelen.

Ik heb nu geen oudje meer helaas maar mijn oude kanjer is bijna 44 jaar geworden, hij is tot het laatst bij ons gebleven als dank voor al het plezier wat we aan hem hebben beleefd.
Het lijkt wel alsof een paard niet meer meeteld als hij ouder is geworden en we niet meer kunnen rijden, sorry dit is een instelling die ik niet begrijp.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:15

Zolang als er mensen zijn die niet durven beslissen en/of hun verantwoordelijkheid niet nemen....... kunnen mensen als deze oplichtster vrijelijk hun gang gaan............

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:17

KiWiKo schreef:
Zolang als er mensen zijn die niet durven beslissen en/of hun verantwoordelijkheid niet nemen....... kunnen mensen als deze oplichtster vrijelijk hun gang gaan............

Je hebt gelijk, meschien heeft het ook wel te maken inderdaad met het feit dat mensen liever een andere laten beslissen dan dat zij zelf die beslissing nemen.
Toch voor iedereen hier pas alsjeblieft op, het is echt een hype dit soort oplichters, doe je dier dit niet aan, beter is het dan om verstandig te zijn en zelf de stekker eruit halen hoe moeilijk ook, dat is toch wel het minste wat je voor hem kunt doen.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:22

Ik heb er geen woorden voor,
die mensen willen alleen maar geld, geld en nog eens geld!
Denk je dat je paard daar veilig staat..word hij doorverkocht:(
Gewoon schandalig.Bloos