Minister verbiedt ponyritjes op Gentse kermis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Minister verbiedt ponyritjes op Gentse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:22

Huertecilla schreef:
Voor honden is er al bijna een eeuw het TrekhondenBesluit en zelf voor legkippen is er een dik pakket aan normen. De paardenwereld ´schittert´ in gebrek aan énige maatlat.
Zonder maatlat geen toetsing en geen probleem. Geen probleem voor de bedrijfstak, uiteraard wel een absúrde situatie voor de paarden.

Hier op Bokt ligt het onderwerp van de vijf dierenvrijheden ook nog steeds in een la Cool

hc

OK dan!

Helderder en duidelijker kan het niet.

Deze discussie strekt wél verder dan alleen de ponietjes in Gent, de basis van dit probleem is namelijk hetzelfde als die van de manegepony's, zoals HC al beschrijft.

Ditzelfde is ook van toepassing op dierentuinen en circussen. Ik was laatst in de dierentuin van Amersfoort, waar de olifanten stereotiep gedrag vertonen en doelloos steeds dezelfde rondjes lopen om een boom heen, omdat hun leefruimte te klein is. Overigens worden ze 's nachts in kooien gezet die 8 bij 8 meter zijn....

Het is goed dat de discussie op gang komt. Daar waar de vijf vrijheden van dieren tekort gedaan wordt zou actie moeten worden ondernomen, zoals gelukkig hier in Gent gebeurd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:04

Ik ben het hier volledig mee eens OK dan!

Dit is imo exact waar het om gaat. En het wordt tijd dat wij als paardenhouders zélf een maatlat gaan stellen, regels en richtlijnen gaan maken.

Het is van de zotte dat er bij legkippen meer aandacht voor het welzijn is dan bij paarden....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:15

Yamcha schreef:
Dit is imo exact waar het om gaat. En het wordt tijd dat wij als paardenhouders zélf een maatlat gaan stellen, regels en richtlijnen gaan maken.

Ik ben het daar niet meer mee eens Yamcha. De ruiterij heeft ruimschoots aangetoond níet aan de kant van het welzijn van het paard te staan.

Voor het bepalen van de optimale condities voor het rijpaard behoren de ethologen en ecologen uitsluitend en alleen van het páárd uit te gaan.

Vervólgens kan de overheid met andere betrokkenen aan de tafel gaan zitten om te kijken op welke manier er hoe dicht bij deze maatlat gekomen kan worden.

Ruiters, fokkers, maneges etc. zitten aan de ménskant van de onderhandelingstafel, de dierenbelangenbehartigers zitten aan de andere, de overheid is regelneef en op het midden van de tafel ligt de wetenschappelijk onderbouwde maatlat.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:25

Huertecilla schreef:
Yamcha schreef:

Ik ben het daar niet meer mee eens Yamcha. De ruiterij heeft ruimschoots aangetoond níet aan de kant van het welzijn van het paard te staan.

Daar heb jij idd een punt.
De houder van de manege waar mijn man eens een paar lessen heeft genomen, hield duidelijk meer van het geld dan van de paarden. De paarden stonden in stands, en kwamen nooit buiten.... in Drenthe Bloos!
Huertecilla schreef:
Voor het bepalen van de optimale condities voor het rijpaard behoren de ethologen en ecologen uitsluitend en alleen van het páárd uit te gaan.

Vervólgens kan de overheid met andere betrokkenen aan de tafel gaan zitten om te kijken op welke manier er hoe dicht bij deze maatlat gekomen kan worden.

Ruiters, fokkers, maneges etc. zitten aan de ménskant van de onderhandelingstafel, de dierenbelangenbehartigers zitten aan de andere, de overheid is regelneef en op het midden van de tafel ligt de wetenschappelijk onderbouwde maatlat.

hc

Kan ik wel mee leven Ja

En dan nog een wet, dat slechte ruiters (en dan bedoel ik geen onkundige ruiters, maar ruiters die hun macht over het paard misbruiken) de dupe zijn van wat ze doen, en niet de paarden....

Hoe je dat in het vat zou moeten gieten, geen idee.... ja, wel een idee, maar het zou door ruiters in de paardenwereld als zeer betuttelend worden ervaren.
Volgende vraag is wat daar het probleem van is...

En het antwoord: ik zou het niet weten. Zelfregulering blijkt heel moeilijk.... je zult dus niet onder 'betutteling' uitkomen. Ze hebben het er zelf naar gemaakt.....

*realiseert zich dat zoiets gewoon in een RijpaardenBesluit zou moeten worden opgenomen*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:48

Yamcha schreef:
En dan nog een wet, dat slechte ruiters (en dan bedoel ik geen onkundige ruiters, maar ruiters die hun macht over het paard misbruiken) de dupe zijn van wat ze doen, en niet de paarden....

Dat ís op zich al gergeld doch de samenleving eist nog geen handhaving. Het ís al verplicht dat houders hun paard deugdelijk omheinen, dat bestuurders (ruiters) hun voetuig (paard) beheersen en dat een onbemand voertuig niet op volle snelheid door de openbare ruimte mag razen.
Zo is het een technische eis dat het gas van een motorfiets dícht gaat als de motorrijder eraf kukelt, is het een verplichting dat een jetski een dodemanskoord heeft. Dat de ruiterij het massaal normaal vindt dat een paard volgas door het verkeer naar huis bolt als hij/zij eraf kukelt en dat de samenleving dat tolereert is heel vreemd eigenlijk.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:19

Dat is ook heel vreemd.
En niet alleen vreemd, het getuigt ook van een zekere onverschilligheid richting mede-weggebruikers om ze zo in gevaar te brengen door op een voertuig te rijden wat men niet onder controle heeft.

De ruiterij klaagt over tractoren en druk verkeer, maar wát doe je in het verkeer met een paard dat niet verkeersmak is?

Ik reed een tijd terug een oudere merrie, en er werd mij gezegd dat ze verkeersmak was. Omdat ik haar toch wat te angstig vond reageren op auto's en tractoren, maar zeker op brommers, heb ik haar toch niet meegenomen, ik durfde het niet aan met haar.
Ik weet dat 16-jarige jongens het nog weleens leuk vinden om met hun brommer/scooter een paard aan het schrikken te maken, en de kans dat er dan een zwarte merrie over ze heen zou denderen was bijna 100%. Ik wilde niet verantwoordelijk zijn voor 2 jongens (of meer, of minder) die zwaargewond in het ziekenhuis zouden liggen.... of erger.
Dat die jongens zich niet verantwoordelijk gedragen in het verkeer (en zeker daar bij die stal niet) was een feit. Maar ik heb, dacht ik, niet de bevoegdheid om eigen rechter te spelen, en daarbij een hoop levens nodeloos in gevaar te brengen. Ik laat ze dus maar, en doe wat ik kan om gevaar voor het paard, andere mensen en mezelf te vermijden.

Ik heb dus een ander paard geleend en dat paard meegenomen, heb een heel plezierige rit gehad met een paard wat voor de duvel nog niet bang was (denk ik, we zijn hem niet tegengekomen, geheel zeker dáárvan ben ik dus niet) en ben daarna even met de merrie gaan wandelen, wat haar en mij goed beviel, en veel veiliger was. Overigens hoorde ik later dat de merrie in het bos mak was.... maar dat is imo bósmak en niet verkeersmak. Ik ben heel blij geweest met mijn beslissing haar toch niet mee te nemen met een buitenrit.

Wat jij zegt over handhaving eisen is een waar woord. Aan een gedoogbeleid heeft niemand iets (persoonlijk vind ik het de weg van de minste weerstand). En wil je echt dat er iets verandert, dan zullen er dus mensen aangepakt moeten worden.....

Wat er vooral moet veranderen is de mentaliteit van de ruiterij.... maar ik ben bang dat dat heel moeilijk wordt, zo niet onmogelijk. Mensen moeten zélf willen veranderen.