Bang voor bloed aan de boomstam tijdens cross-country

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Bang voor bloed aan de boomstam tijdens cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:38

geerke schreef:
ik begrijp niet dat mensen die niet van deze sport houden,leken worden genoemd....(dat las ik een paar pagina's terug)

Je hebt toch gewoon het recht om iets niet leuk te vinden?
Of mag dat pas als je jaren eventing hebt gereden en er achter komt dat je het toch niet leuk vind....

Ik heb gewoon geen fijn gevoel als ik die dood moeie afgepijgerde paarden zie....dat mag toch....zonder overgens de sport af te branden,want ik begrijp wel dat er veel liefhebbers zijn.

maar zo hoort een paard ook niet aan de finish te staan, want dat is ook geen fijn beeld. Mag ik vragen waar je dat hebt gezien?

Wb je eerste opmerking, ik neem aan dat je deze zin bedoelt:

Citaat:
Als ze wat meer achtergrond informatie geven is het voor de leek (waar dit stuk duidelijk voor geschreven is) beter te begrijpen. Wat al eerder genoemd is; dit stuk is verre van objectief.

maar ik denk niet dat die zo bedoeld is als jij het nu interpreteert. Een leek is voor mij gewoon iemand die geen kennis van zaken heeft,

Van mij mag jij de sport niet leuk vinden, uiteraard. Ik vind alleen wel dat je moet oordelen op basis van kennis en feiten en niet op bv een stukje als de beginpost, waarin interpretaties van eenn journalist de toon zetten. En je hoeft zeker niet zelf te hebben gecrosst, maar een keer kijken en eens wat vragen scheelt ook een hoop. Overigens vind ik je mening redelijk genuanceerd, ik heb hier heel wat heftiger discussies gehad.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:16

Mooi geschreven Lielle!

Inderdaad kan een stuk al veel veranderen als je het met positieve insteek benaderd.

Ik las in de begin post nergens over het paard dat zonder ruiter alsnog de laatste hindernis sprong. Waarschijnlijk was die zo moe, en bang dat de ruiter op zn hielen zat dat ie uit pure angst Nagelbijten / Gniffelen zelf maar is gesprongen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:54

/add

ik zie dat mijn reactie naar Geerke onvriendelijker en
persoonlijker overkomt dan ik wil. Niet zo bedoeld dus, sorry.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:34

Lielle schreef:
/add

ik zie dat mijn reactie naar Geerke onvriendelijker en
persoonlijker overkomt dan ik wil. Niet zo bedoeld dus, sorry.

geeft niet hoor...ik heb een heeeele brede rug.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:09

Citaat:
Citaat:
Als ze wat meer achtergrond informatie geven is het voor de leek (waar dit stuk duidelijk voor geschreven is) beter te begrijpen. Wat al eerder genoemd is; dit stuk is verre van objectief.

maar ik denk niet dat die zo bedoeld is als jij het nu interpreteert. Een leek is voor mij gewoon iemand die geen kennis van zaken heeft,

De quote komt uit mijn reactie. Ik bedoelde vooral de niet paarden mensen. Dit stukje komt van een nieuws site,
ik neem aan dat niet iedereen die de site bezoekt paardenkennis heeft. Daarom vind ik het jammer dat het stuk op deze manier geschreven is.
Het geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Als ik zelf niets van paarden zou weten zou ik door zo'n stuk denken dat deze tak van de sport erg dieronvriendelijk is.

Verder vind ik niet dat je zelf een fanatiek eventing ruiter moet zijn voordat je je mening geeft.
Ik zelf heb ook nooit een cross gereden. Wel wedstrijden bezocht, trainingen bekeken, mensen gesproken die wel fanatiek crossen, enz.
Als iemand een beetje weet waar hij over praat en diegene kan zijn mening onderbouwen dan vind ik dat je mag vinden wat je wilt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:16

Paarden die zonder een tik niet meer vooruit komen Verward
Ik geloof dat de ruiters werk zat hebben om die felle dieren tot het laatst toe onder controle te houden. Nagelbijten / Gniffelen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:48

lucienne schreef:
Verder vind ik niet dat je zelf een fanatiek eventing ruiter moet zijn voordat je je mening geeft.
Ik zelf heb ook nooit een cross gereden. Wel wedstrijden bezocht, trainingen bekeken, mensen gesproken die wel fanatiek crossen, enz.
Als iemand een beetje weet waar hij over praat en diegene kan zijn mening onderbouwen dan vind ik dat je mag vinden wat je wilt.

Mee eens lucienne, alleen zijn er een hoop mensen die iets roepen zonder ook maar 1 sgw wedstrijd te hebben bezocht.
En dan heb ik het niet over de oefencross, want dat geeft niet altijd een goed beeld.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:09

Mooi herschreven Lielle! OK dan!

Dit topic maakt wel weer duidelijk dat er nog een hoop werk verzet moet worden tbv imago verbetering van deze mooie sport....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:27

Inderdaad aan de start van de oefencross verschijnen ook combinaties die 'wel eens' in de bak hebben gesprongen en denken dat crossen wel ongeveer hetzelfde is alleen dan andere hindernissen. En inderdaad dan zie je fjorden, kwpn-ers en ook friezen (no offence) met hun tong op hun knieen over de finish kruipen, schuim allover the place en striemen van de zweep omdat paardlief niet meer verder KON en bovendien nog nooit een waterbak in heeft gesprongen. Ook na de het eventing onderdeel op Boekelo zijn er combinaties die aardig klaar zijn na afloop, opzich logisch want het is 1 van de zwaarste crossen in zijn soort.
Je mening baseren op een 'normale' sgw wedstrijd is verstandiger! Ach, laat de paarden zelf maar kiezen dressuur of sgw.. ik kan geen gedachte lezen maarre....

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:29

Mooi stukje Lielle! Als alle journalisten zo over onze mooie sport zouden schrijven, komt het wel goed met het imagoprobleem, helaas zal dit voorlopig een droom blijven.........

kylenniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:31

Met plezier gelezen! Bedankt voor dit stukje. Ik heb geen verstand van eventing, dus inhoudelijk ga ik niet in discussie, maar het geeft wel het beeld weer dat ik als leek van eventing heb!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:39

Lielle bedankt!
Verder ga ik me in geen van deze discussies mengen, want het is toch altijd het zelfde na Boekelo (of een andere grote eventingwedstrijd!) en daar heb ik geen zin in!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:45

Top Geerke, dat je zo reageert. Ach gut Als mensen hartstochtelijk voor een sport gaan, wordt er wel eens fel gereageerd. Knipoog
Ik heb dat met de rensport en mensen die dat imo compleet "afzeiken"terwijl ze er totaal geen kaas van hebben gegeten. Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:31

merci....ieder z'n meug denk ik dan maar...
ik kijk gewoon niet als ik iets niet leuk vind of er niet tegen kan...de wereld veranderen kan ik in dit geval toch niet.
Overgens zet ik me wel in voor een uitgehongerd paard verderop,dus ik ga niet helemaal met 'gesloten ogen"door het leven....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:57

Ik kan me in het verhaal van Lielle erg vinden! Ook mooi geschreven. In haar sfeerverslag herken ik de sfeer zoals ik die ook ervaar. Lachen

Citaat:
Ook het paard kan nauwelijks meer, maar het dier krijgt een ferme tik op zijn witte billen. Het heeft geen keus.

Vooral dit stukje vond ik zo niet kloppen in het eerste stuk. Ik ben ook zeker niet objectief, omdat ik een liefhebber ben van de sport en rijd zelf ook SGW's . Een paard dat een tik nodig heeft om door te gaan in de cross heb ik nog nooit zien rijden. Eerder paarden die even weer een beetje rustiger aan moeten doen, omdat ze zo graag willen. Haha! En zeker op dit niveau denk ik niet dat er iemand start met een paard zonder die drive.