Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

watdanhe

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:36

iiieeuuw!!!

Lollzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:31

Getver, dan zie je straks allemaal dooie paarden in je weiland liggen, volgens mij vinden de andere paarden dat ook niet zo leuk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:36

Ik denk dat het wat betreft pathogenen geen slim idee is. Ik denk wel dat het beste compost is. Een beetje een raar verhaal, maar ik heb mijn hond begraven op een dierenbegraafplaats. Je wil niet weten hoe groot de planten daar worden.

Lollzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:42

Het zal vast goede compost zijn, maar toch.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:16

@nikka: zolang die planten niet gegeten worden door paarden heb ik er geen probleem mee Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:48

Tja al die ziektes had ik nog even niet over nagedacht maar ben ook bang dat het zeker niet veilig is.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:50

T klinkt itteligent en goed als een oplossing.
Maar voor mij is een paard meer dan vruchtbare grond en een experiment omdat een of andere idioot weer niks te doen heeft en overal meer oplossingen op moet vinden. Duivel
Ik zou t best fijn vinden als ze een soort gewone begraafplaats zouden hebben voor paarden.
Maar je mag ze bijv niet ergens zomaar begraven.
Maar meschien is het toch fijn als mensen op een plek kunnen komen waar hun paardje rust gevonden heeft en er nog vaak kunnen langskomen?
Ik weet het niet , Tong uitsteken
Ik hou er gewoon niet zo van als een paard ergens voor gebruikt wordt , terwijl wij mensen gewoon zelf ergens rust vinden zonder dat onze lichamen nog voor iets gebruikt worden.
Ik heb liever dat doden gewoon rust hebben ,
Hoezo net een heilig boontje Bloos Haha! Clown

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:11

woow wat een gek idee..

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:34

we gaan er aan voorbij dat het begraven van paarden nog steeds illegaal is in Nederland?!
zowiezo, áls je al een paard wil begraven in Nederland, ligt t ín het grondwater waar je ook bent.
oke, vanaf Amersfoort zou je 't wat hoger kunnen neerleggen, maar toch.
de (afval)stoffen van het "lijk/karkas" komen na regenbuien ook in het grondwater.........
lekker smakelijk Misselijk

makkelijk praten natuurlijk als je in een land woont waar er gedeeltes zijn waar nauwelijks regen valt!!!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:09

Ik vind dit eigenlijk wel een bere-interessant onderwerp. Ten eerste denk ik niet dat dit in Nederland zal worden toegepast voorlopig, vooral niet omdat er geen ruimte is. Ik weet bijvoorbeeld wel dat er in Amerika ook een mensen-lijken-tuin is, waar lichamen in de buitenlucht worden gelegd om te kijken wat er gebeurt. Is echt onwijs interessant om te zien (helaas alleen van tv). Dat is een experiment, dit ook. Het is toch goed om te weten te komen wat er met een lijf gebeurt in die omstandigheden...als mijn paard zo vergaat, prima hoor. Als er vruchtbare grond uit komt, ook prima...

Ik weet overigens nog wel een documentaire over dat het laten liggen van schapenlijken in Spanje verboden is inmiddels en dat ze daar nu vreselijke problemen hebben met de aaseters (gieren), omdat die niets meer te eten hebben. Zo zie je maar wat een problemen je ook kan creëren als je het normale proces verstoord. En ik vind het argument dat wij het vies vinden een niet zo goeie, wij vinden namelijk al snel iets vies...ik ga er dan ook vanuit dat dit niet naast een willekeurig woonhuis of schooltje gebeurt. Op zich dan wel weer leuke biologieles maar verder Lachen Eerst maar eens zien hoe het ze bevalt...en bedenk je...in Amerika zijn echt uitgestrekte stukken waar je 16 paarden verspreid neer kan leggen zonder dat je het door hebt, dat zal hier echt nooit gaan...en voor nu gaat het geloof ik over één paard toch? Hoop dat iemand de voortgang in de gaten houdt en hier post....ik ben erg benieuwd!

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:24

wel ja, en als de kat sterft leggen we die als compost tussen de rozen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:26

@Elpharo : idd heb je in Amerika de ruimte, dus ze experimenteren daar maar een eind weg Haha!
Even over dat aasgierenprobleem in Spanje: die gieren hebben daar de kans gekregen om in aantal toe te nemen doordat de schapen zo neergelegd werden. Dat is ook ooit zo ontstaan. Nu gaat het dus de andere kant op. Terug naar de normale situatie dus eigenlijk. En ja dat gaat even te nkoste van het aantal aasgieren, maar ook dat is een natuurlijk proces wat in eerste instantie uit balans gebracht is door de mens.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:39

Ok.. hier krijg ik echt ff kippenvel van.. mijn paardje is nl net overleden.. Verdrietig

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:45

In principe is het een goed idee, maar ik wordt nú al niet blij van de lucht die hier hangt als de boeren aan het gieren zijn.
Ontbindende dieren in de zómer.. Scheve mond das niet hip.

En wat te bedenken, als je met je kind achterop de fiets lekker een stuk gaat fietsen.. en langs een weiland vol met dieren fietst..

Milieuvriendelijk.. maar eh.. nee dank je

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:05

Dat heb ik ook wel eens dichterbij gezien, volgens mij in duitland, daar liggen de lijken buiten om te zien hoe ze rotten in verschillende houdingen en alles om beter moordzaken op te kunnen lossen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:04

Iedereen zegt ieuw en bah. Maar ik vind het een goede natuurlijke manier. Laat ze het maar eens uitproberen voordat we allemaal met vooroordelen en zogenaamde geleerde conclusies komen.

Karkassen zie je niet, die liggen onder een dikke laag compost en tja, of de stank dan overheerst over de compost, weet ik niet. Ik denk dat het een goed plan is, of het uitvoerbaar is in NL, dat weet ik niet.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:31

Dubbeldun: ik ben het wel met je eens hoor, over de aasgieren, maar ik geloof dat het probleem het doodgaan van de aasgieren niet was maar de overlast die ze veroorzaakten...van oudsher bleven de schapen liggen, maar ik gok dat ook daar meer bebouwing en meer schapen is/zijn gekomen en dat het teveel werd...

En NonaWen.. ik denk ook niet dat er ooit ergens paarden doodleuk op een weiland zullen liggen hoor...dat wordt afgedekt....maar nogmaals, de kans dat dat hier gebeurt lijkt me klein... maar het blijft een leuk interessant idee Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:15

smeetjoew schreef:
Iedereen zegt ieuw en bah. Maar ik vind het een goede natuurlijke manier. Laat ze het maar eens uitproberen voordat we allemaal met vooroordelen en zogenaamde geleerde conclusies komen.

Karkassen zie je niet, die liggen onder een dikke laag compost en tja, of de stank dan overheerst over de compost, weet ik niet. Ik denk dat het een goed plan is, of het uitvoerbaar is in NL, dat weet ik niet.

Ik vind het helemaal geen natuurlijke manier.

Vroeger huurde mijn vader een weiland voor zijn koeien en zodra het behoorlijk afgegraasd was ging onze pony erachteraan.
In de loop der jaren hebben daar een paar pony's gelopen, ook van anderen waarvan de meeste helemaal doldraaiden in een bep. hoek van de wei.
Heen en weer, nat bezweet, over een bepaald stuk van zo'n 20 meter.

Het begon zodanig op te vallen dat we navraag hebben gedaan bij de eigenaar van de wei.
Een oude man.

Wat bleek, in de 2e wereldoorlog hebben de Duitsers daar een aantal paarden afgeschoten en in die hoek zat dus een massagraf.

Een paard is zo'n sensitief dier, wat gebeurt er met je paard(en) als er in je wei karkassen ondergronds' 'vercomposteren' ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:51

@henny_w; ze gaan geen dode dieren in weilanden leggen. Ik verwacht wel dat ze karkassen op een centraal punt composteren en er pas sprake is van verspreiding als er niets meer over is dan compost. Dus over een massagraf in een weiland is dan geen sprake meer.

Ik snap niet waarom iedereen zich hier zo druk maakt over dode dieren in weilanden, want zo zal het echt niet gaan.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:20

@ Juliette..

Zo staat het er wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:52

Ze doen onderzoek op weilanden, waarschijnlijk om te bekijken hoe de natuur dit afbreekt. Maar zeggen niet dat het de bedoeling is dat iedereen zijn dode dieren maar op het land moet laten liggen.

Dit zou de staat op grote schaal ook nooit en te nimmer toestaan, omdat de kans op besmetting voordat het karkas eindelijk weg is veel te groot is. Daarnaast is het simpelweg niet praktisch, omdat je alle voedingsstoffen of 1 plek krijgt en je trekt te ploeg ook niet zo makkelijk door een halve koe heen.

Daarnaast hebben ze het over vergruizen van botten. Nou ik heb paarden gehad naast een grote boerderij waar ze in een ver verleden nog slachtvee hadden en ik haalde nog steeds complete schedels naar boven. Zoals de theorie in dit stuk is beschreven (hoge temperaturen, verteren van botten) moeten ze het wel over een soort van bewerkingsproces hebben die in een weiland nooit haalbaar zou zijn.

Ik kan me wel voorstellen dat ze het onderzoek in de wei doen om te kijken hoe de natuur het doet, welke bacteriën erbij zijn betrokken, hoe lang het allemaal duurt, hoe het zit met infectieziekten en daarvan dan leren hoe zij dit efficiënt kunnen kopiëren.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:55

Ik kreeg het idee dat ze de botten achteraf gaan bewerken/vermalen...omdat het waarschijnlijk te lang duurt voor die afgebroken zijn (if at all). Ik denk ook niet dat ze levende paarden op de composterende paarden zullen zetten hoor....en ja het ene paard is gevoeliger voor dit soort dingen dan de andere...zal ook heftiger reageren...

die opmerking over de koe en de ploeg.... *LOL*))) Sorry, mijn fantasie doet even overtime.....hihi. Maar volgens mij willen ze het compost gedeelte dan weer verspreiden...verkopen...tsja...eerst maar es zien hoe het lukt allemaal!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:12

Ze gebruiken hierbij wel een speciaal composterend materiaal er staat ook bij dat zelfs de botten worden aangetast tijdens het proces dus ik neem toch aan dat ze er wel een leuk stofje bij gooien.
En zelfs als je thuis je paard zou composteren doe je dat toch een een schuurtje oid een soort composteerbak misschien niet midden in het weiland Koe , Je gooit je snoeimateriaal toch ook niet direct boven op de struik eerst een paar maanden in een composteer bak achter in de tuin.
Ik denk trouwens ook dat hier in nederland niet genoeg ruimte voor is, Zelfs levende Varkens moeten in een buffer zone (bij de opzet van nieuwe landbouw gebieden dan) tegen de stank ik denk dat dat met dode dieren nog wel lastiger word.