Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:17

Haha, tuurlijk kan het met 1 paard, maar vaak werden (vroeger dan he) er meerdere gebruikt. Maar tegenwoordig is het meer uit hobby, en dan hoeft er meestal niet zoveel tegelijk geploegd te worden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:18

Ik heb bij een ander koudbloedras wel eens gezien dat de staart op een heel mooie manier was opgebonden, zodat de eventuele problemen met lange lijnen zo veel mogelijk beperkt werden, en de achterhand mooi uitkwam. Dat was echt heel mooi op een traditionele manier gedaan, ongeveer zoals bij polopaarden. En als het paard vrij had, had hij gewoon zijn staart weer terug. Zo kan het dus ook.

*zoekt naar een foto*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:30

Gewéldig nieuws Ja Hier wachtte ik al jaren op. Ik kon me er altijd vreselijk aan ergeren dat er elk jaar op de trekpaardenkeuring weer van die schattige veulentjes stonden zonder staart!

Ik vind het echt geen argument om te zeggen dat het niet mooi is.
Shires werden vroeger immers ook gecoupeerd:
http://www.tynybrynfarms.com/photogalle ... allion.jpg
Maar een tijd geleden werd het couperen in engeland ook verboden, en nu kennen we zelfs geen shires meer zonder staart. Het is nu heel normaal om een shire met staart te zien.
Ik hoop dat het over een aantal jaren hier hetzelfde is, dat iedereen de belg alleen nog mét staart kent Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:33

Fijn dat we weer van die mooie, volle staarten mogen zien, weer ietsje minder dierenmishandeling. Ik vind het schandalig dat het zo lang heeft moeten duren, maar goed, beter laat dan nooit.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:48

Couperen werd niet alleen bij belsen en shires gedaan maar vroeger ook bij de zwaardere warmbloedpaarden (die liepen immers ook voor de ploeg). Kijk maar naar de hengst Gambo: http://www.hetgroningerpaard.nl/kids/sh ... &alt=Gambo en de hengst Kambius: http://www.gelderlanderhorse.nl/photo/D ... ambius.jpg

Overigens goed dat het nu ook in het buitenland verboden wordt OK dan!
Wat de keuringen betreft zullen ze vast een overgangsregeling treffen zoals dat ook was toen het verbod in NL kwam. Dus dat paarden na de ingangsdatum van de verbod niet toegelaten zullen worden zonder staart en de paarden die voor deze datum al gecoupeerd waren zullen dan nog steeds mee mogen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:06

Pasterza schreef:
Couperen werd niet alleen bij belsen en shires gedaan maar vroeger ook bij de zwaardere warmbloedpaarden (die liepen immers ook voor de ploeg). Kijk maar naar de hengst Gambo: http://www.hetgroningerpaard.nl/kids/sh ... &alt=Gambo en de hengst Kambius: http://www.gelderlanderhorse.nl/photo/D ... ambius.jpg

Overigens goed dat het nu ook in het buitenland verboden wordt OK dan!
Wat de keuringen betreft zullen ze vast een overgangsregeling treffen zoals dat ook was toen het verbod in NL kwam. Dus dat paarden na de ingangsdatum van de verbod niet toegelaten zullen worden zonder staart en de paarden die voor deze datum al gecoupeerd waren zullen dan nog steeds mee mogen doen.

Ik meen dat het in de 18de en 19de eeuw de mode was om paarden te couperen. Destijds werden alle rij- en koetspaarden van de elite gecoupeerd. Dit zie je veel terug op schildereijen uit die tijd.

Moraal van het verhaal is dat het wel went om een paard met staart te zien. De noodzaak van couperen is al geruime tijd geleden verdwenen. En het argument "omdat het mooi is" gaat niet wat mij betreft niet op als ten koste van een verminkt paard gaat. Maar ach, de paardenhouderij staat er nu eenmaal om bekend krampachtig vast te houden aan tradities.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:07

Yes! Eindelijk een doorbraak hierin.
Nu idd de keuringen nog een heel andere wending geven (en uitsluiten van deelname van gecoupeerde paarden geboren na.....)

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:41

Super !

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:56

Esther schreef:
Er zijn genoeg paarden met staart die ook niet aan keuringen en shows meedoen omdat ze niet goed genoeg zijn of niet helemaal correct gebouwd zijn. En toch komen er nog genoeg paarden op keuringen en shows.

Het is ook een deel het risico van het vak en couperen was al langer verboden. Als mensen het dan toch hebben laten doen dan zullen ze nu de consequenties moeten aanvaarden van hun daden.

En als het goed is wordt het aantal gecoupeerde paarden in de loop van de tijd vanzelf minder.

Ja maar paarden die wel goed lopen en al wat ouder zijn, kijk naar mijn 13 jarige merrie die zouden dan ook niet mee mogen doen. Terwijl toendertijd het couperen niet verboden was. (overigens niet mijn of eigenaars keus voor het couperen, gewoon zo gekocht).

Overigens ben ook ik blij met deze beslissing Haha! !

loespoes94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:58

eindelijk dat dit eens wordt afgeschaft vind het zooo niet normaal man!! was echt doelloos om die staarten te couperen

fraske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:12

prima idee lekker zwiepen met die staart daar kan echt geen vliegenspray tegenop hoor OK dan!
ben het ook nog nooit tegen gekomen dat er om medische reden gecoupeerd moest worden dus dat zullen er echt niet zoveel zijn

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:25

Ik ben deze zomer op huikarrentocht geweest naar Polen.
De meeste boeren zijn daar zijn nog ouderwets met paarden die aan de ketting staan en roestige bitten hebben. Het verbaasde me dan ook aangenaam dat de trekpaarden wel nog allemaal hun staart hebben (toch degenen die ik heb gezien). Het was overigens wel uit noodzaak maargoed (anders word je paard echt halfgek van de vliegen).

Ik hoop dat deze beslissing ook effectief zal worden uitgevoerd!!

Lollzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:14

Cayenne schreef:
www.partijvoordedieren.nl

De motie is aangenomen zodat we eindelijk verlost worden van deze legale dierenmishandeling, door “ zgn. paardenliefhebbers” ook wel een “legale constructie” genoemd. Kun je nagaan hoe ze over hun dieren denken.
In het verleden is er ook al door sommige “paardenliefhebbers” geopperd dat ze met het fokken van deze paarden stoppen als ze niet meer mogen couperen.

Sorry, maar dit vind ik echt onzin, omdat ik dus een trekpaard hebt zonder staart, ben ik geen paardenliefhebber?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:34

Mensen die hun veulentje naar Frankrijk brengen om daar de staart eraf te laten halen noem ik inderdaad ook geen paardenliefhebber, dat noem ik iemand die graag hoge punten scoort op een keuring, maar het welzijn van de dieren minder belangrijk vindt..

Als jij een trekpaard hebt gekocht dat toevallig geen staart had, oké, daar kun jij dan niks aan doen dat iemand het dier heeft verminkt.. In dat geval ben je juist wel een paardenliefhebber omdat je t dier nog een kans geeft Haha!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:52

Dat is goed nieuws voor met name de trekpaarden.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:47

beter!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:59

Lollzz schreef:
Cayenne schreef:
www.partijvoordedieren.nl

De motie is aangenomen zodat we eindelijk verlost worden van deze legale dierenmishandeling, door “ zgn. paardenliefhebbers” ook wel een “legale constructie” genoemd. Kun je nagaan hoe ze over hun dieren denken.
In het verleden is er ook al door sommige “paardenliefhebbers” geopperd dat ze met het fokken van deze paarden stoppen als ze niet meer mogen couperen.

Sorry, maar dit vind ik echt onzin, omdat ik dus een trekpaard hebt zonder staart, ben ik geen paardenliefhebber?

Je zal hoogstwaarschijnlijk absoluut een liefhebber zijn. En ik ben er van overtuigd dat je heel goed voor je trekpaard zonder staart zal zorgen. Maar als jij destijds zijn/haar staart hebt laten couperen vind ik dat wel mishandeling. Het is gewoonweg niet van deze tijd. Dat paard heeft zijn staart hard nodig.

Lollzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:04

Ik heb zijn staart niet laten couperen hoor Knipoog . Ik vind het trouwens goed hoor dat het couperen niet meer mag, maar om gelijk te zeggen dat ze geen paardeliefhebbers zijn. De meeste fokkers hebben het uit hun jeugd meegekregen en zijn er ws automatisch mee doorgegaan.
Maargoed, je mocht je paard toch al niet vervoeren als je geen coupeerbewijs hebt, je mag niet meedoen met wedstrijden, niks. Dat heb ik nu dus met mijn paard.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:56

Jammer dat mensen compleet voorbij gaan aan het sociale aspect van een staart. Een staart is niet alleen maar een vliegenmepper, maar zoveel meer.

En fijn de zomer door zonder staart? Dream on! Ik verzorg een Bels die illegaal gecoupeerd is. Zij heeft het bloed langs haar billen lopen omdat ze de vliegen niet weg kan krijgen. Een beetje daas trekt zich weinig aan van een trillende huid.

Couperen omdat het móói vind ik niets meer dan pure dierenmishandeling. Dan heb ik het niet om couperen om medische redenen, maar hoeveel procent van de gecoupeerde staarten is om medische redenen gecoupeerd? Geen aantallen die zoden aan de dijk zetten.

Of deze motie helpt, geen idee. De overheid kan het wel afvaardigen, maar zolang de fokkers nog het liefst een stompje zien, zullen er mazen in de wet gevonden worden, en worden staarten gecoupeerd worden. Van mij mag er veel strenger opgetreden worden tegen dit walgelijke gebeuren.

Want het is een verdraaid sneu gezicht om een imposant paard van 1000 kilo machteloos tegen vliegen in het land te hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:59

Berdien: Met een goede deken verhelp je zoveel. Zeker als je een dek hebt wat de billen ook bedekt Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:18

Zo'n staart is echt niet alleen voor de vliegen, maar ook om de vagina te beschermen tegen regen en wind, en voor paarden is een lange staart ook iets om trots op te zijn, om te showen bij andere paarden.. een paard met een lange staart heeft vaak meer zelfvertrouwen. En ook voor sociale contacten is het belangrijk, paarden willen ook wel eens graag met de staart elkaars vliegen van het hoofd meppen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:26

gelukkig maar Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:29

Maar een staart ís niet alleen maar voor vliegen. Een staart kan voor evenwicht zorgen, en wat dacht van de staart als communicatiemiddel?
Knappe deken die dat kan overnemen.

Daarnaast, vind maar eens een deken voor een flinke maat Bels. Die dingen gaan alleen tot maat KWPNer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:31

Communicatie kan ik mee inkomen. Dat is idd jammer. Ookal hebben ze gelukkig nog wel andere middelen.
Maar evenwicht, nee hoor. Dat is niet zo.
Ik heb mij heel aardig ingelezen over dit, meerdere da´s gesproken etc. Met evenwicht is er niks aan de hand zonder staart.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:35

En dus? Is het maar geoorloofd om hem er (zonder gegronde medische reden!) af te halen? Sorry, dat gaat er bij mij niet in.
Ik zie een paard staan wat er 's zomers dagelijks last van heeft, wat naast mijn eigen paarden kruipt om wat vliegen weg gewapperd te hebben.
En het is sneu hoor, om zo'n klein staart verwoed te zien zwiepen.
Om inderdaad maar niet te spreken van de invloed der elementen. Vandaar dat ik hem bij haar maar 'lang' laat groeien, dan is de boel nog enigzins bedekt.

Ik heb er geen enkel goed woord voor over.