"Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: "Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:59

Pellie schreef:
volgens mij zijn dit een stel mensen die een hekel, of zelfs bang voor, aan paarden hebben!! Nagelbijten / Gniffelen overlast voor wegen? ja zo kan ik nog wel 100 redenen noemen om te zeuren!

Overlast op wegen is meer dan alleen het ophouden van verkeer doordat paarden langzamer gaan dan auto's.

Overlast bestaat bijvoorbeeld ook uit al die gevallen van "man komt onder huifkar", "geschrokken paard gaat er zonder eigenaar vandoor door het verkeer", "paard trapt fietser", "kind komt onder op hol geslagen paard".
Ja, ik weet het, al die slachtoffers zouden niet moeten zeuren, want het ligt natuurlijk nooit aan de ruiter/menner/begeleider, maar de overlast is wel reëel en de gevolgen ervan ook.

Overlast bestaat ook uit de fietsers die vallen of plotseling moeten uitwijken voor een hoop paardenmest, nota bene op het fíetspad.

Verder gaan alle vergelijkingen met kantoorpanden/bedrijventerreinen/woonwijken/snelwegen hier ook niet op.
Ja, die kun je mooi of lelijk vinden, maar dat heeft niets met de groei van de paardenhouderij en de eventuele overlast hierdoor te maken.
Het gaat hier helemaal niet over de keuze óf manege, óf bedrijventerrein.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:59

Cayenne schreef:
www.nrc.nl

"Nederland is zwaar aan het "verpaarden".
„Door de economisch gunstige jaren negentig hebben veel mensen hun droom kunnen realiseren: een boerderijtje op het platteland, met een eigen paard.Dat paard is vaak een soort status. Veel mensen rijden er helemaal niet op. Het is puur voor de show.”

Dat vind ik wel een krasse uitspraak...vraag me af waarop die uitspraak gebaseerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:02

sexy_back schreef:
Cayenne schreef:
www.nrc.nl

Nog een consequentie is onveiligheid. Agricola: „De meeste mensen met een paard willen in de directe omgeving een rondje rijden. Maar dat is ook de plek waar fietsers en wandelaars zijn. Wandelaars met een hondje en ruiters, dat gaat niet goed samen.”

de keren dat het niet goed ging tijdens mijn ritjes... heb ik wel geteld... uhm.. 2 vingers voor nodig...
en ik rij alleen maar buiten want ik beschik niet over een bak...
dus dat wandelaars, honden, fietsers en paarden niet samen kunnen is onzin... als iedereen gewoon normaal met elkaar omgaat is er geen rede tot paniek (uitgezonderd de wielrenners dan Clown )

De keren dat mijn buurvrouw haar hond nog net onder een paard vandaan kon trekken, zijn nú al niet meer op 1 hand te tellen. De keren dat ik ruiters heb aangesproken over het onverantwoordelijk hard draven en galopperen op een stuk waar niet eens paarden mogen komen (omdat er kleine kinderen en honden komen, en omdat het een wandelgebied is, fietsen mag er ook niet) zijn echt niet te tellen.
Dat er zelden werkelijk wat misgaat, is soms meer aan de oplettendheid van de ouders en hondenmensen te danken dan aan de ruiters..... overigens zijn dat over het algemeen wel kinderen tussen de 12 en 16 jaar, maar ik neem aan dat ook zij gewoon borden kunnen lezen Boos!

Ben het verder totaal met oomens eens Ja

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:05

Jibbel schreef:
Cayenne schreef:
www.nrc.nl

„Door de economisch gunstige jaren negentig hebben veel mensen hun droom kunnen realiseren: een boerderijtje op het platteland, met een eigen paard.Dat paard is vaak een soort status. Veel mensen rijden er helemaal niet op. Het is puur voor de show.”

Dat vind ik wel een krasse uitspraak...vraag me af waarop die uitspraak gebaseerd is.

Mensen die een shetje hebben staan als 'grasmaaier', als gezelschapspaard (voor een rijpaard) of omdat dochterlief 'eruit' is gegroeid.

Vooral de tweede reden is heel vreemd als je je niet zo veel van paarden weet. Er staat een paard(je) in de wei en er wordt nooit op gereden. Waarom staat het er dan? Kan dat andere paard niet alleen dan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:07

Ook weer zo'n negatieve benadering: status, show...

Een oude pony waar je dochter uit gegroeid is houd je IMO echt niet aan voor de status en de show. En wat dan nog als je paarden houdt om 'alleen maar naar te kijken'. Vraag me af wie daar last van heeft.

Maranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:12

wat een onzin. Is dit een poging om maneges en pensionstallen uit de weg te ruimen zodat er op die plaatsen meer huizen gebouwd kunnen worden?? Wees blij dat er nog zoveel 'groen' dan tussen de steden te zien is dat die stallen mogelijk zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:17

[quote="oomens]Overlast op wegen is meer dan alleen het ophouden van verkeer doordat paarden langzamer gaan dan auto's.

Overlast bestaat bijvoorbeeld ook uit al die gevallen van "man komt onder huifkar", "geschrokken paard gaat er zonder eigenaar vandoor door het verkeer", "paard trapt fietser", "kind komt onder op hol geslagen paard".
Ja, ik weet het, al die slachtoffers zouden niet moeten zeuren, want het ligt natuurlijk nooit aan de ruiter/menner/begeleider, maar de overlast is wel reëel en de gevolgen ervan ook.

Overlast bestaat ook uit de fietsers die vallen of plotseling moeten uitwijken voor een hoop paardenmest, nota bene op het fíetspad.

Verder gaan alle vergelijkingen met kantoorpanden/bedrijventerreinen/woonwijken/snelwegen hier ook niet op.
Ja, die kun je mooi of lelijk vinden, maar dat heeft niets met de groei van de paardenhouderij en de eventuele overlast hierdoor te maken.
Het gaat hier helemaal niet over de keuze óf manege, óf bedrijventerrein.[/quote]

Dat heeft te maken met de invulling van de openbare ruimte, welke keuzen we daarvoor maken, en wat we wel of niet als storend wensen te ervaren.

Of het wel of niet storend is, is namelijk een keuze. Wanneer gemeenten paardenbakken in het buitengebied gaan tegenhouden heeft dat in veel gevallen niets te maken met overlast, maar met de veelgenoemde verrommeling van het landschap.
Een totaal subjectief criterium, en een waarbij best bekeken mag worden hoe de invloed die paardensport op het landschap heeft zich verhoudt tot andere activiteiten.

De andere genoemde problemen, zoals overlast voor overig verkeer in de buurt van paardenhouderijen, zijn reeel: maar ik neem aan dat gemeenten hier bij het afgeven van de vergunningen tot vestigen en uitbreiden dezelfde normen handhaven als bij ieder ander soort bedrijf?

Zoals ook de ongevallen met paarden reeel zijn, maar het is wel opvallend dat door de media ieder kind dat op het strand van zijn paard valt breed uitgemeten wordt.
Waarom wordt er geen verslag uitgebracht van alle gipsvluchten door wintersporters, of iedere voetballer die met zijn kop tegen de paal knalt?

Dingen mogen wel in het juiste perspectief worden bezien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:18

Jibbel schreef:
Cayenne schreef:
www.nrc.nl

Misschien komt ze uit andere "kringen" Knipoog
En dan nog, wat is daar het probleem van?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:22

Maranel, dit soort posts gaan voorbij aan het feit dat er overlast is. Wij kunnen het fantastisch vinden dat er veel paarden en paardenliefhebbers zijn, maar de rest van Nl hoeft het daar niet mee eens te zijn. Om met zijn allen in een klein land te wonen en leven en daarin het mensen mogelijk te maken hun hobby uit te oefenen zonder al te veel overlast te veroorzaken voor mede Nl bewoners, is verregaande regelgeving nodig. Het is mijns inziens belangrijk dat daarmee niet subjectief omgesprongen wordt.

Oomens, ik ben het heel erg met je eens!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:23

Maar nogmaals: wat is het probleem als je een paard houdt dat je 'voor de show' (zoals wordt gesteld) in je weiland houdt? Ik zie toch echt niet wat iemand daar nou voor last van kan hebben - behalve dat-ie zich eraan stoort dat de eigenaar blijkbaar een 'statussymbool' moet hebben. Maar dat is IMO meer het probleem van degene die zich eraan ergert.

Nee, ik vind de strekking van het stuk nogal negatief.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:30

Karin schreef:
Ook weer zo'n negatieve benadering: status, show...

Een oude pony waar je dochter uit gegroeid is houd je IMO echt niet aan voor de status en de show. En wat dan nog als je paarden houdt om 'alleen maar naar te kijken'. Vraag me af wie daar last van heeft.

Idd, dat is precies wat ik bedoel!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:32

Arabesk schreef:
Stoom uit je oren

en al die industrieterreinen langs de snelweg?

Dat is mooi zeker???

en al die grote grijze kantoorgebouwen van meters hoog. , die zijn lekker mooi Verward ...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:37

Cayenne schreef:
Agricola: „Het is soms nét een sporthal, met al dat autoverkeer.”

ROFL Huilen van het lachen is paardrijden dan géén sport?? Haha!

Lekker kort door de bocht allemaal weer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:49

Gewéldig!!!

Ben benieuwd of er nu jachtvergunningen voor het afschieten van ruiters afgegeven gaan worden; voor zwijnen en reëen worden dezelfde argumenten gebruikt Haha!

Feit is dat NL één van de dichtstbevolkte gebieden van de wereld is en bovendien het paard er niet van nature voorkomt.
Dat wringt op twee punten:
- de ruiter als verkeersdeelnemer zit in een hoge verkeersintensiteit
- er is erg wieing geschikte ruimt voor huisversting

Het is voorspelbaar en volstrekt terecht dat niet-ruiters de invasie van de openbare ruimte waar zij ook gebruik van maken begrensd willen zien.

Steek even de hand in eigen boezem ruiterij: de ruiterij neemt meer ruimte in dan er voor alle 17 miljoen NL-ers bij elkaar aan recreatieruimte is voorzien in de ruimtelijke ordening....
Dat is een scheve verhouding en ook mbt de omzet is dit een zeer inefficient ruimtegebruik.

De ruiterij schiet daarbij in de eigen voet door op grond van onbenul ´rechten´ op te EISEN welke ze niet heeft.
De oplossing ligt voor de hand en zou ook voor paardwelzijn een geschenk zijn. Tijd voor een RijpaardenBesluit.
De bonafide ruiter gaat daar niets van merken. Het treft alleen de wildgroei.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:54

En hoe had jij dat RijpaardenBesluit in gedachten, HC? Aan wat voor maatregelen tegen "wildgroei" moeten we dan denken?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:56

Als ik een weilandje bij mijn huis heb, dan beslis ik graag zelf of ik daar een paar bejaarde pony's een fijne oude dag geef of dat ik daar een schitterende Arabische hengst neerzet 'om naar te kijken'. Dat hoeft de overheid niet voor mij te doen onder de noemer 'inefficiënt ruimtegebruik'. En men hoeft daar al helemaal geen oordeel over te geven. Mijn weilandje, mijn keus en ik val er IMO niemand mee lastig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:00

Kaka schreef:
Maranel, dit soort posts gaan voorbij aan het feit dat er overlast is. Wij kunnen het fantastisch vinden dat er veel paarden en paardenliefhebbers zijn, maar de rest van Nl hoeft het daar niet mee eens te zijn.

Dát is de kern.

Niets nieuws doch de boodschappers van deze boodschap worden hier op bokt al jaren beschoten Haha!
Nu schiet de ruiterij op de boodschappers van buiten.

Vooral mee doorgaan, vooral geen zelfregulering. Is inderdaad nergens voor nodig. Het wordt echt wel geregeld Cool

hc

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:01

Het is nooit goed en zal ook nooit goed genoeg worden.

Als ze het aan de stok willen krijgen met paardeneigenaren mogen ze flink gaan lopen Haha!

Zolang alles in een hok steekt is het dan wel goed? Maar ze moeten wel op de wei van GAIA en Groen! (belgische partij) en dat mag ook al niet meer?

Al een geluk is er in België geen sprake van paardenproblemen, bij gebrek aan een regering wordt hier gedaan wat men wilt Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:05

Ik quote mezelf maar weer eens dan...

[***] schreef:
En hoe had jij dat RijpaardenBesluit in gedachten, HC? Aan wat voor maatregelen tegen "wildgroei" moeten we dan denken?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:12

Inderdaad, Karin, openbare ruimte mijn neus.
Gaat er vaak gewoon om dat Nederlanders graag willen bepalen voor een ander.
Als mensen zich aan een stapmolen op andermans terrein ergeren, is dat een keuze. Geen daadwerkelijke overlast. (En met een paar boompjes trouwens al gauw opgelost.)

(Toen het prikkeldraad net in opkomst kwam, was het de milieubeweging die het hardste kakelde over het landschap. En nu? Ga voor de gein hier in de buurt eens naar al die nieuwbakken natuurprojectjes kijken. 10 draden dikke afrastering. Het kan verkeren. Knipoog )

Het drama dat geschetst wordt over al die stallen aan de rand van de stad is reeel, maar gaat bijv. totaal niet op voor bijv. deze regio.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:25

Nouks schreef:

Ken jij het TrekhondenBesluit? Er is ethisch geen reden om dit niet te projecteren op rijpaarden.

De frictie tussen de samenleving en de ruiterij is op drie hoofdgebieden:
- wegenverkeerswet
- ruimtelijke ordening
- dierenwelzijnswet

In de praktijk van vandaag is de ruiterij aan god noch gebod gebonden en gaat zeer slordig met deze zegening om.
Maak paardhouden en -rijden vergunningsplichtig; verboden tenzij...
Toon voor het verkrijgen van een vergunning maar aan dat je de mogelijkheden, kennis en vaardigheid hebt.
De maatlat voor toetsing is binnen een kaderwet vlot en helder in te vullen.

De aanvrager betaalt de kosten; díe wil wat.

hc

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:40

Ik moet wel lachen als ik vervolgens een topic lees over felgekleurde bungalowtenten voor je paard als schuilstal omdat een normale schuilstal niet mag van de gemeente.
Je kan je dan ook afvragen wat de oorzaak is van de verommeling Knipoog

Mensen gaan echt niet minder paarden houden, ze zoeken gewoon rommelige wegen om de wetgeving heen.

Conclusie: wetgeving zo aanpassen dat het mogelijk is voor mensen om paarden te houden op een niet-rommelige manier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:48

lautje76 schreef:
Conclusie: wetgeving zo aanpassen dat het mogelijk is voor mensen om paarden te houden op een niet-rommelige manier.

...en de wegenverkeerswet zo aanpassen dat ruiters de regels aan hun laars kunnen blijven lappen omdat dit dan regel wordt ROFL

...en in de dierenwelzijnswet opnemen dat de stereotyp gedrag voor paarden normaal is No Cheer

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:57

Tja, volgens mij mag je officieel niet eens in de berm rijden... maar moet je dus gewoon over die 80 weg.
Maar een minimumleeftijd zoals in belgie, waar je pas vanaf je 16de zonder begeleiding op straat mag, zou ook al erg veel schelen. Mag van mij in het huidige verkeer naar 18 opgetrokken worden.

Je mag in dit land niet op een brommer rondcrossen onder je 16de en zonder rijbewijs.
Met een paard mag dat wel.
(Je mag in dit land trouwens ná je 16de wel met een trekker met aanhanger rondscheuren zonder rijbewijs, wat nog altijd vele malen gevaarlijker is dan met een paard, maar dat terzijde.)

Ruiters zijn een partij in het verkeer, en het zou fijn zijn als alle partijen die van de weg gebruikmaken dat op een veilige en verantwoordelijke manier zouden doen.

Overigens zou het ruiterbewijs ook een pak verbeterd kunnen worden.
Een aantal jaren terug eens zon boek ingekeken, moest je een appaloosa van een vos kunnen onderscheiden.

Een voorrangsweg van fietspad zou handiger zijn. ROFL

Overigens zijn de problemen rond verkeersveiligheid, welzijn en landschappelijke ordening niet op een hoop te vegen, wat wel gedaan wordt in dit demagogische stukkie.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:01

Huertecilla schreef:
lautje76 schreef:

...en de wegenverkeerswet zo aanpassen dat ruiters de regels aan hun laars kunnen blijven lappen omdat dit dan regel wordt ROFL

...en in de dierenwelzijnswet opnemen dat de stereotyp gedrag voor paarden normaal is No Cheer

hc

Neuh, je kan het ook combineren met bijvoorbeeld een zwaarder ruiterbewijs verplicht stellen. Ik heb nergens gezegd dat er alleen maar rechten voor paardenbezitters moeten komen. Ook plichten. Alles om de paarden netjes te integreren in de maatschappij Knipoog
Maar het mensen onmogelijk maken en een beetje pesten met regels die vaak tegen het paardenwelzijn ingaan (zoals geen fatsoenlijke, nette schuilstal mogen plaatsen) lijkt me geen oplossing.