Mogelijk verbod op slachttransporten in Europa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Mogelijk verbod op slachttransporten in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:49

Getekend, hoe eerder dat dagenlange gesleep met dieren ophoudt, hoe beter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:54

mee eens....ik heb niets tegen slachten,gewoon op de plek(of het dichtsbijzijnde slachthuis.
vervoer best,maar dan gewoon geslacht in koelwagens,dat gezeul met die beesten,nergens voor nodig.
Wedden dat er ook minder ziektes uitbreken?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:06

Getekend en naar meerdere mensen gestuurd. Wie weet helpt het niet maar dan hebben we iig iets geprobeerd.
ik hoop dat er eindelijk een verbod komt, ik ben niet tegen het eten van vlees, als de dieren maar een goed leven gehad hebben.

bovendien scheelt dit hopelijk ook in alle shetlandhengstjes (en meerdere rassen natuurlijk maar de shetten maak ik helaas elk jaar mee) die elk jaar ongechipt en met 3 maandjes oud in volle vrachtwagens worden gepropt.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Mogelijk verbod op slachttransporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:11

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:
ik ben het er helemaal mee eens, mits het ook voor koeien, varkens en kippen gaat gelden!

Gelijk heb je. Er is geen reden waarom niet.
Helaas gaat NL dan dwars liggen.
Mbt paarden kan de moraalvlag-met-wijzend-vingertje uitgehangen worden maar als voor varkens en kippen dezelfde morele norm aangehouden moet worden dan ligt het anders, dan is die vlag ineens een zelfportret Lips are sealed

hc

Ik vermoed dat HC duidt op het feit dat 90% van de Parmaham afkomstig is van in Nederland opgefokte varkens. Helaas mag Parmaham niet zo heten als het dier niet in Italie geslacht is!!!

Goede actie verder. Paardenvlees eten OK, maar op een dergelijke wijze transporteren NEE. Overigens, ik vermoed dat er ook wel goede transporteurs bestaan die wél het dierenwelzijn in het oog houden. Het is denk ik ook een gebrek aan controle en handhaving.
Dan nog: liever ter plekke slachten en daarna transporteren. Stapelt nog handiger ook Knipoog

klaasbakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:59

dit is allemaal bullsh#t wat er over de transporten wordt gezegt.
als ik parden laad naar huit buitenland dan wordt ik hier gecontoleerd door de AID, RVV en de LID.
kom ik bij de grens dan wordt ik weer gecontoleerd op dierenwelzijn, rij en rusttijden ect,
en heb ik alnger als 9 uur gereden dan komen de paarden in een animal hotel te staan voor 24 uur daarna mag ik weer 9 uur verder rijden.

en die 9 uur ben ik 3 keer verplicht te stoppen en de paarden eten en drinken te geven.

Dit geld niet allen voor de slachtpaarden maar ook voor de luxe paarden.

Klaas Bakker
Erkend paardenhandelaar

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:21

klaas bakker, bekende naam.
Ik zal je even uit de dromen helpen klaas bakker, helaas is op die regel geen controle, nooit geweest ook, het enigste EU land wat hier in voorop loopt is Duitsland, dit land is wel degelijk begaan met dierenleed, daarom zijn transporteurs niet blij wanneer ze door Duitsland heen moeten.

Even een rekensommetje voor je, hoevel kost een slachtpaard inkoop?
hoeveel krijg je uiteindelijk op de eindbestemming voor je slachtpaard, meer als 200 euro kan het niet zijn.
hoeveel paarden kun je laden, laten we zeggen 15, hoeveel benzine ben je kwijt, hoeveel moet de chauffeur hebben?
Daarna stoppen in een animal hotel ?
die regels waar je het over hebt, die zijn opgesteld door de vwa, maar jij weet net zo goed als ik dat ze nooit controleren of jij wel daadwerkelijk het juiste adres en reisschema ingevuld hebt, sterker nog ze kijken chip nummer na en niet eens na de gezondheid van de dieren.
Nee klaas er is geen controle bij de grens, ja in Duitsland maar verder niet, helaas kan Duitsland ook niet zo veel doen omdat de rest van de EU zich niet aan de regels houdt.

hoe ik dit allemaal weet, ook ik ben opgegroeid in de paardenwereld, de naam vermanen zegt jou vast wel iets net zoals jou naam mij iets zegt, ik ken de transporten met eigen ogen gezien en ik weet uit ervaring dat wanneer je het doet zoals het moet het niet rendabel is.
(edit) pas wanneer je langer dan 8 uur reist met paarden ben je verplicht 24 uur te stoppen , binnen die 8 uur hoef je geen reisschema in te vullen(wat toch nooit bekeken word) en hoef je niet te stoppen, meschien toch nog eens die regels goed doorlezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:33

Ik heb een tijd terug een docu gezien over een veetransporteur in Brazilie......... die moest met het vee van een of ander bergdorp naar een of andere grote stad...... OVER een berg heen waar jaarlijks zeg 100 doden in het verkeer vallen omdat je pal langs een afgrond rijd en de weg eigenlijk maar 1,5 auto breed is..... maar er wel van twee kanten verkeer komt, daarnaast ga ja van nul altitude naar 4 km hoog........

Hij kreeg slechts betaald voor het vee wat gezond aankwam, dus zijn bijrijder klom elk uur uit zijn raam, langs de afgrond de laadbak van de koeien in om te kijken of alles nog goed was, en de dieren geen last hadden van het hoogte en temperatuursverschil, te voedden en de drenken........ echt bizar!

Maar als ze dat nou ook in zouden voeren, dat slechts voor elk gezond ongehavend dier de transportkosten werden betaald, werd het vanzelf een heel, heel stuk beter voor die dieren Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:33

Elinaa schreef:
Getekend en naar meerdere mensen gestuurd. Wie weet helpt het niet maar dan hebben we iig iets geprobeerd.
ik hoop dat er eindelijk een verbod komt, ik ben niet tegen het eten van vlees, als de dieren maar een goed leven gehad hebben.

bovendien scheelt dit hopelijk ook in alle shetlandhengstjes (en meerdere rassen natuurlijk maar de shetten maak ik helaas elk jaar mee) die elk jaar ongechipt en met 3 maandjes oud in volle vrachtwagens worden gepropt.

Ja inderdaad, straks weer bij Zuid laren, al moet ik zeggen dat de italianen ieder jaar minder welkom zijn, de sfeer wordt steeds vijandiger en loopt toch nog eens uit de hand.
Steeds meer mnsen zijn ervan op de hoogte wat er gebeurt met die kleintjes, niet alleen veulens maar ook drachtige merries, en op het eind van de markt hebben mensen een borreltje op en nou ja de rest is geschiedenis denk ik.
3 jaar geleden was het zo erg dat de politie er bij te pas moest komen omdat er wat ponies niet in wilde en de sfeeer steeds agressiever werd.
Oke ik mag niet oproepen tot haat maar van mij mag iedereen die over 3 weken naar Zuid laren gaat heel erg boos na ze kijken.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:16

Bij ons op stal staat er ook een paard met een transportverleden (17 jaar geleden, Russisch). Hij is nu 20 en nog steeds kan je aan hem merken dat dat heel traumatisch voor hem geweest was!
Ik heb getekend en via vele kanalen op hyves verspreidt. Ook mijn vrienden en familie benaderd! Het is afschuwelijk!!
Stuur het door!!!!!

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:54

Ook getekend.
Hopelijk stopt het, al heb ik er een hard hoofd in...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:55

De meeste shetlandfokkers laten hun hengstveulens niet eens chippen of registreren, want ze kunnen allemaal zo weg naar het buitenland, dan vangen ze er nog een klein beetje voor ook zelfs.

en vorig jaar is er zelfs nog een vrachtwagen aangehouden vol met shetlanders omdat er:
a. teveel pony's op elkaar stonden
b. ze al uren zonder water in die vrachtwagen stonden.

er zijn daar zelfs 3 topics over geweest hoe het was afgelopen en alles!
dus nee er wordt bij lange na niet goed genoeg gecontroleerd

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:56

Het zal tijd worden! Mijn steun hebben ze.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:58

weet je als we nou eerst eens hand in eigen boezem steken en kappen met dat wilde weg fokken omdat we zo graag een veulentje willen........... geen aanbod is geen afname!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:02

getekend.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:27

KiWiKo schreef:
weet je als we nou eerst eens hand in eigen boezem steken en kappen met dat wilde weg fokken omdat we zo graag een veulentje willen........... geen aanbod is geen afname!

Hmm Kim, er worden toch ook gewoon vleespaarden gefokt? Ben wel blij dat ik een ruin heb, zal niet in de verleiding komen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 07:42

De link doet het dus weer? Ik heb zelf al lang getekend, en had hem op m'n hyves gezet. Maar ik kreeg reacties dat de link niet werkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:02

KiWiKo schreef:

daar zit natuurlijk wel wat in....dat voorkomt iedergeval veel paardenleed.
mensen die zich vooral niet realiseren wat het inhoud om een paard te hebben,en/of het snel weer verkopen....maar daarvan komt niet alles bij de slacht terecht natuurlijk....
ik heb af en toe het idee dat dieren "wegwerp"producten zijn....triest.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:49

[quote="berpie...Ja inderdaad, straks weer bij Zuid laren, al moet ik zeggen dat de italianen ieder jaar minder welkom zijn, de sfeer wordt steeds vijandiger en loopt toch nog eens uit de hand.
Steeds meer mnsen zijn ervan op de hoogte wat er gebeurt met die kleintjes, niet alleen veulens maar ook drachtige merries, en op het eind van de markt hebben mensen een borreltje op en nou ja de rest is geschiedenis denk ik.
3 jaar geleden was het zo erg dat de politie er bij te pas moest komen omdat er wat ponies niet in wilde en de sfeeer steeds agressiever werd.
Oke ik mag niet oproepen tot haat maar van mij mag iedereen die over 3 weken naar Zuid laren gaat heel erg boos na ze kijken.[/quote]
Vroeger gingen we daar wel eens heen, voelde me altijd erg ongemakkelijk op de paardenmarkt, hoe het er daar aan toe ging (en waarschijnlijk gaat) is niet zoals ik het graag zie. Verdrietig

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:02

KiWiKo schreef:
`

Helemaal mee eens!!

(wij fokken wel met shetlanders maar de hengstveulens krijgen sowieso papier en gaan niet zomaar naar de eerste de beste, raken we ze niet kwijt dan worden ze met een jaar gecastreerd).

Lalkanikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:16

Ook getekend en verspreid via bekenden en de hyves.
k Ga ervan uit dat veel mensen tekenen.
Deze transporten zijn toch niet meer van deze tijd!
Als wij het goed hebben, moeten de dieren dat ook hebben! OK dan!
Wie dat aan zijn laars lapt moet zelf maar eens Whoosh!