'Ik wist helemaal niet dat het paard was gestolen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beeeeeeeeh

Re: 'Ik wist helemaal niet dat het paard was gestolen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:58

Ik denk dat ik weet om welke zaak het gaat, paard was namelijk eigendom van een bekende van mij toen hij werd gestolen. Ik vind trouwens dat de betreffende man gestraft had mogen worden. Het was een KWPN-er met chip. Bij het KWPN was ook gemeld dat het paard gestolen was. Daarnaast dient het eigendomspapier in combinatie met het chippen juist dit soort zaken te voorkomen, dus ze hadden wel wat meer mogen doen dan vragen stellen.

Tevens betwijfel ik of de man helemaal juist heeft gehandeld toen hij ontdekte dat het paard gestolen was. De fokker die zij benaderden voor meer informatie over het paard heeft zelf contact opgenomen met de vorige eigenaar en volgens mij is die uiteindelijk naar de politie gestapt (maar weet dat niet 100% zeker). Daarnaast heeft de vorige zijn paard nog steeds niet terug. In de poging om tot een regeling te komen wilde de huidige eigenaar geen stap bewegen en eiste een absurde vergoeding voor het stallen en rijden van het paard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:07

bromfiets schreef:
Schoolvoorbeeld van het straffen van eerlijkheid Nagelbijten / Gniffelen

Ben benieuwd wat er nu met het paard gaat gebeuren...

Hier ben ik het dus mee eens Ja

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:19

Cayenne schreef:
www.gelderlander.nl
Gisteren stond de man voor de rechter op verdenking van heling. Snel was duidelijk dat de Harrevelder bij de aankoop niet wist dat het om een gestolen paard ging. De prijs was redelijk en de verkopende partij was een geregistreerde handelsonderneming.

Typisch Nederland. We gaan een man vervolgen die zelf melding maakt bij de politie en waar is de "geregistreerde handelsonderneming" in dit verhaal? Misschien handig om die zijn vergunning voor het handelen en houden van paarden af te nemen! Op de zwarte lijst ermee. Graag vermelding op bokt om welke "geregistreerde handelsonderneming" het gaat. Alleen door te waarschuwen kan een volgende keer bij deze perso(o)n(en) voorkomen worden natuurlijk Vork

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:21

het is toch een VOORWAARDELIJKE boete! waarom vraagt iedereen nou steeds of ie boete heeft gehad? Dit betekent dus, op voorwaarde van.. gaat hij vrijuit. overtreed hij, dan komt er een boete. goedemorgen bokkers Knipoog

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:27

Misschien zou het brandmerken van stamboekpaarden toch onder de loepe moeten genoemen worden...

Dan weet je dat er bij een paard met brandmerk, ook een stamboekpapier hoort!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:28

Als je niks van paarden weet, weet je dat ook niet Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:28

play_coy schreef:
het is toch een VOORWAARDELIJKE boete! waarom vraagt iedereen nou steeds of ie boete heeft gehad? Dit betekent dus, op voorwaarde van.. gaat hij vrijuit. overtreed hij, dan komt er een boete. goedemorgen bokkers Knipoog

Ja en jij ook goedemorgen want jij bent zelf ook niet wakker.
Hij kreeg helemaal GEEN voorwaardelijke straf/ boete! De rechter was het met de advocaat van de man eens en sprak hem vrij dus!
De officier EISTE een (voorwaardelijke) boete. De rechter besliste anders!

LEZEN! Cool

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:40

bterlaan schreef:
Ik ben werkelijk geschokt door het aantal mensen dat niet alleen niet kan lezen, maar blijkbaar ook geen enkel benul heeft hoe een strafzaak loopt. Als ik dat exptrapoleer naar andere dingen, dan vrees ik het ergste voor de algemene meningsvorming.
Dus:
Als iemand wordt verdacht van een misdrijf, klaagt de officier van justitie (hier ook openbaar ministerie genoemd?) aan. Die eist ook een straf, in dit geval een voorwaardelijke boete van 1000€. Voorwaardelijk betekent dat de boete pas hoeft te worden betaald bij herhaling van de daad binnen een vast te stellen tijd. Daartegen mag de man zich verdedigen, hij vraagt natuurlijk vrijspraak in dit geval (de raadsvrouw vond dat hij geen straf had verdiend). En wie beslist? de RECHTER! Niet de officier, niet de raadsvrouw, niet de verdachte zelf, nee, alleen en uitlsuitend de rechter beslist. En die was het in dit geval met de raadsvrouw eens, dus geen straf.
Voor de degenen die het proces belachelijk vonden: soms worden processen aangekaart om een rechterlijke uitspraak en daarmee duidelijkheid te krijgen. Ik weet niet of dat hier ook zo was, maar het is mogelijk.
Verder regelt de wet, wat er met gestolen goederen gebeurt bij terugvinden. Mijn kennis is oud en misschien ook verouderd, dus dit even met een korrel zout en graag indien nodig correctie: gestolen goed gaat naar de oude eigenaar terug tenzij het op een markt was gekocht. Zoals ik ook heb ondervonden toen ik mijn eigen gestolen fiets op het Waterlooplein ontdekte en hem terug moest KOPEN (markt). Bij niet-markt moet de koper van het gestolene moet dan zijn schade zien te verhalen op de verkoper, die hem tenslotte gestolen waar heeft verkocht.

Hoe kan het ook anders als jezelf octrooi rechter bent en precies van wanten weet.
Niet iedereen zit in de juridische wereld, ik dus ook niet vind het dus niet vreemd als mensen (waaronder ikzelf) niet precies weten hoe dat werkt, en zeer zeker niet schokkend!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:41

sflj schreef:
play_coy schreef:

Ja en jij ook goedemorgen want jij bent zelf ook niet wakker.
Hij kreeg helemaal GEEN voorwaardelijke straf/ boete! De rechter was het met de advocaat van de man eens en sprak hem vrij dus!
De officier EISTE een (voorwaardelijke) boete. De rechter besliste anders!

LEZEN! Cool

ROFL Niet zo snel conclusies trekken inderdaad.... vordering wil niet zeggen dat deze automatisch wordt toegewezen door de rechter.........

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:42

@semenamy : via internet kun je een hoop wijzer worden hoor als je wilt Haha!

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:44

Snap ik maar als je totaal niet in die wereld zit snap ik niet dat het voor andere mensen schokkend is dat je bepaalde dingen niet weet?!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:45

semenamy schreef:
bterlaan schreef:
Ik ben werkelijk geschokt door het aantal mensen dat niet alleen niet kan lezen, maar blijkbaar ook geen enkel benul heeft hoe een strafzaak loopt. Als ik dat exptrapoleer naar andere dingen, dan vrees ik het ergste voor de algemene meningsvorming.
Dus:
Als iemand wordt verdacht van een misdrijf, klaagt de officier van justitie (hier ook openbaar ministerie genoemd?) aan. Die eist ook een straf, in dit geval een voorwaardelijke boete van 1000€. Voorwaardelijk betekent dat de boete pas hoeft te worden betaald bij herhaling van de daad binnen een vast te stellen tijd. Daartegen mag de man zich verdedigen, hij vraagt natuurlijk vrijspraak in dit geval (de raadsvrouw vond dat hij geen straf had verdiend). En wie beslist? de RECHTER! Niet de officier, niet de raadsvrouw, niet de verdachte zelf, nee, alleen en uitlsuitend de rechter beslist. En die was het in dit geval met de raadsvrouw eens, dus geen straf.
Voor de degenen die het proces belachelijk vonden: soms worden processen aangekaart om een rechterlijke uitspraak en daarmee duidelijkheid te krijgen. Ik weet niet of dat hier ook zo was, maar het is mogelijk.
Verder regelt de wet, wat er met gestolen goederen gebeurt bij terugvinden. Mijn kennis is oud en misschien ook verouderd, dus dit even met een korrel zout en graag indien nodig correctie: gestolen goed gaat naar de oude eigenaar terug tenzij het op een markt was gekocht. Zoals ik ook heb ondervonden toen ik mijn eigen gestolen fiets op het Waterlooplein ontdekte en hem terug moest KOPEN (markt). Bij niet-markt moet de koper van het gestolene moet dan zijn schade zien te verhalen op de verkoper, die hem tenslotte gestolen waar heeft verkocht.

Hoe kan het ook anders als jezelf octrooi rechter bent en precies van wanten weet.
Niet iedereen zit in de juridische wereld, ik dus ook niet vind het dus niet vreemd als mensen (waaronder ikzelf) niet precies weten hoe dat werkt, en zeer zeker niet schokkend!

Daar hoef je imo geen rechter/jurist of rechtenstudent (ik ben rechtenstudente) voor te zijn. Een kléin beetje meer kennis onder de mensen van ons rechtssysteem zou wel heel erg fijn zijn, alleen al voor de maatschappelijke en algemene kennis.

Weet je wat het is met de meeste nederlanders? Die lezen een uitspraak (arresten kunnen ze vaak niet eens lezen omdat ze er niets van snappen, maargoed dat valt te leren) en mekkeren er direct op los. overigens zonder goed te lezen. Ieder normaal denkend mens van een klein beetje niveau behoort te weten dat wanneer iets onder voorwaarden, of daar vanaf geleid, voorwaardelijk is, dit niet per definitie betekent dat, in dit geval zo'n vordering, wordt toegewezen.

Verder lijkt mij ook niet meer dan logisch dat als je goed leest (begrijpend lezen is, voor zover ik weet, nog steeds een belangrijk vak, op de middelbare school maar zelfs op de basisschool) er een vordering is, iemand eist/vraagt/vordert dus wat, en of die vordering wordt toegewezen, dat besluit ligt in dit geval bij de rechter. En die besliste dus anders!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:49

semenamy schreef:
Snap ik maar als je totaal niet in die wereld zit snap ik niet dat het voor andere mensen schokkend is dat je bepaalde dingen niet weet?!

Zie mijn vorige post. Daarbij kan je ook nog vermelden, ietwat overdreven natuurlijk, dat iedereen de wet behoort te kennen'. En nee, daar vraagt men geen wettelijke kennis in de juridische zin zoals 'wij juristen' hebben, maar een normale, algemene kennis van het rechtssysteem.

En daar schort het nog veels te veel aan. Mensen vinden het vreemd en raar dat een (kinder)verkrachter vrijuit kan gaan omdat er een vormfout is gemaakt, en schoppen een hele hoop stennis daarom. Is het niet meer dan logisch dat als er een grove, soms zelfs inhoudelijke fout is gemaakt, dat men op basis daarvan geen recht kan spreken, en men dus ook zo'n iemand (die ervan wordt verdacht iets ontzettend ergs te hebben begaan) niet kan berechten?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:03

Je kunt hier in Nederland dus maar bete je mond houden, schandalig!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:04

Dirkje25 schreef:
Lielle schreef:
even beter lezen, de rechter heeft de man in het gelijk gesteld Knipoog

Een voorwaardelijke boete heeft hij gekregen zoals ik het stukje lees. Dus hij hoeft nu niets te betalen maar als hij nog een keer een zelfde`oefening` uitvoert dan moet hij deze boete alsnog betalen.

Snap ik wel want de volgende keer kan hij niet meer zeggen dat hij niet wist dat een paard een chipie heeft.

Is het nu zo moeilijk om te begrijpen wat er in goed nederlands staat+ uitleg van een aantal mensen.
De officier vorderde!!!(eiste) een voorwaardelijke boete van 1000 euro. De man's advocaat vroeg vrijspraak. De Politierechter deed uitspraak:GEEN straf, wel de opmerking volgende keer beter doorvragen.
DUS: vrijgesproken, betekend : GEEN voorwaardelijke boete.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:04

Beeeeeeeeh schreef:
Ik denk dat ik weet om welke zaak het gaat, paard was namelijk eigendom van een bekende van mij toen hij werd gestolen. Ik vind trouwens dat de betreffende man gestraft had mogen worden. Het was een KWPN-er met chip. Bij het KWPN was ook gemeld dat het paard gestolen was. Daarnaast dient het eigendomspapier in combinatie met het chippen juist dit soort zaken te voorkomen, dus ze hadden wel wat meer mogen doen dan vragen stellen.

Tevens betwijfel ik of de man helemaal juist heeft gehandeld toen hij ontdekte dat het paard gestolen was. De fokker die zij benaderden voor meer informatie over het paard heeft zelf contact opgenomen met de vorige eigenaar en volgens mij is die uiteindelijk naar de politie gestapt (maar weet dat niet 100% zeker). Daarnaast heeft de vorige zijn paard nog steeds niet terug. In de poging om tot een regeling te komen wilde de huidige eigenaar geen stap bewegen en eiste een absurde vergoeding voor het stallen en rijden van het paard.

Ik vind dat je behoorlijk hard van stapel loopt om dit soort dingen te zeggen terwijl je niets zeker weet.

Overigens vraag ik me af wat de absurd hoge vergoeding was. Als ik even simpel reken:
Zeg even dat stalling 250 euro kost dat 2,5 jaar komt je al uit op 7.500 euro. Dan zit de rest van de onkosten vergoeding er nog niet eens bij.
Daarnaast heeft de rechter bepaald dat hij ter goede trouw handelde en hoeft hij het paard dus niet van de hand te doen naar de vorige eigenaar.

Zulke verhalen zijn en blijven voor beide partijen altijd moeilijk. Ieder wil zijn paard terug/houden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:19

Mistic; daar ben ik het mee eens ja; maakt een account aan, en spuit hier haar verhaal. Zonder echte feiten aan te dragen overigens, maar met de mededeling dat ze cruciale dingen niet eens 100% zeker weet.

In feite is dit speculatie, en daar heeft natuurlijk niemand wat aan. Als het zo gegaan zou zijn als jij (en/of die bekende van jou) doet vermoeden, lijkt het mij dat dit ook wel in de rechtszaak zou worden behandeld. Het staat igg niet als zodanig in het nieuwsbericht.

Het is wel een hoop zwartmakerij, en sorry, maar wel allemaal in voordeel van de vorige eigenaar van het gestolen paard. Ik wil niet zeggen dat hij onzin uit kraamt, niemand weet hier natuurlijk hoe het precies is gegaan, maargoed mensen praten wel meer naar 'wat in hun eigen straatje past'.....
Dus of dit nu helemaal betrouwbare berichtgeving is, daar twijfel ik ten zeerste aan.

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:22

Citaat:

Klopt, maar feitelijk weet niemand hier iets zeker. Trouwens ook de rechter niet!!!!

Ik vind dat iedereen deze meneer teveel op zijn blauwe ogen geloofd. Er wordt alleen maar gesproken over het feit dat deze man zo eerlijk zou zijn en daar voor gestraft wordt. Voor mij wordt met name de voormalige eigenaar gestraft, die heeft namelijk alles gedaan om zijn paard te "beveiligen" en dan komt iemand er met zijn ...-excuss van af.

Binnen de paardenwereld is een paspoort en chippen de manier om de eigenaar te beschermen. Als het een auto was die gestolen was, dan zou het kentekenbewijs toch ook leidend zijn. Een vaag verhaal over een papier dat kwijtgeraakt is, mag dan ook niet zomaar geloofd worden. Het chassis-nr. (lees bij een paard de chip) biedt dan uitkomst. Ten tijde dat dit verhaal zich afspeelde was het bij het KWPN gebruikelijk om veulens al te chippen, dergelijke algemene kennis mag de koper worden aangerekend zodat hij zich niet zou kunnen beroepen op een slap excuus.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:26

Tip van de dag..

Hang de verkoper aan de leugendetector Slim
Ongelovelijk kansloze uitspraak van de rechter zeg!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:27

paspoort en chip geven nooit garantie en zijn geen eigendomsbewijs.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:49

De politierechter mag de man dan wel gelijk gegeven hebben in deze zaak, maar ik denk dat de beste man een volgende keer toch wel nadenkt voordat hij zoiets zelf eerlijk zou melden. Je weet tenslotte nooit zeker wat de volgende politierechter zegt :p (en dat geldt natuurlijk meer in het algemeen, want bij herhaling is het natuurlijk toch al een ander verhaal).

Als ik kijk hoeveel ongechipte dieren er nog zonder papier rondlopen dan vind ik het zelfs nu nog niet zwaar verdacht om zo'n paard te kopen.
En dan heb ik het nog niet eens over dieren met valse papieren die ondanks de chip nog steeds gestolen zijn Clown

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:25

@beeeeeeeeeh,
je ziet een klein detail over het hoofd. De man met de blauwe ogen heeft het paard nl Niet Gestolen, maar te goedertrouw gekocht bij een geregistreerde handelaar.
Dus hij heeft niets van doen met de bestolen eigenaar.
Mijn vraag is juist: de handelaar die deze man het paard verkocht, is die nu onbewust/bewust bezig geweest met heling??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:17

play_coy schreef:

jij kunt dus ook niet lezen Knipoog Hij heeft helemaal geen boete gehad, ook niet voorwaardelijk. Goedemorgen!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:16

Ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt,15 jaar geleden,dus nog voor dat er zelfs maar over chippen gesproken werd.

Had bij een handelaar in de buurt een fjordenmerrie gekocht,die gebrandmerkt was en dus wel degelijk papieren had,dat wist ik.Volgens de handelaar waren de papieren gewoon kwijt.Ik naar het (belgisch) stamboek gebeld,en daar zeiden ze me dat ik gewoon een duplicaat van de papieren kon opvragen.
Dus merrie gekocht,brandmerk bestudeerd,bleek het een nederlands brandmerk te zijn.Tekeningetje van het brandmerk naar het nederlands stamboek gestuurd,en enkele weken! later telefoon van de politie in Reusel,of we eens over dat paard konden komen praten.

Bleek ze dus ook gestolen!
Uiteindelijk heb ik de merrie terug moeten geven aan de rechtmatige eigenaar(hier zijn nog 4 maanden over gegaan,de merrie had ondertussen bij mij al een veulen op de wereld gezet,ze was drachtig).Na een rechtzaak heb ik mijn geld teruggekregen van de handelaar(ik had een aankoopbewijs,gewoon op een bierkaartje!).
Hoe de rest van de zaak afgehandeld is weet ik niet,daar werd ik niet van op de hoogte gebracht.

Achteraf bekeken had ik beter moeten weten:waarom niet eerst brandmerk nageghaan voor tot aankoop over te gaan.Maar goed,ik was 16 jaar,was zo gelukkig dat ik genoeg gespaard had voor mijn eerste paardje,en mijn moeder kende al helemaal niets van paarden,wist zij veel hoe het met die papieren zat.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:44

Over dat sommige mensen het rechtssysteem niet snappen: Het artikel had ook duidelijker geschreven kunnen worden. De opbouw van het verhaal is niet zo logisch geschreven. Ook al snap je het rechtsysteem, dan kan ik me voorstellen dat als je het vluchtig overleest, je het e.e.a. niet meteen doorhebt. Als er bijvoorbeeld had gestaan 'de politierechter was het met haar eens en sprak de man vrij' was het waarschijnlijk wel voor iedereen duidelijk.

En over de zaak: Persoonlijk vind ik wel dat de man toen hij op zoek ging naar de achtergrond van het paard érg makkelijk informatie vond. Als je echt helemaal niks hebt van een papier, chip o.i.d. kom je niet zomaar bij de fokker uit. Ik vermoed eigenlijk dat het paard gewoon gechipt was en dan komt het op mij wel erg laks en onwetend over allemaal. Je dient inderdaad de wet te kennen en ik mag aannemen dat het paard toch ook in ingeënd ed. en daarvoor heb je ook een paspoort nodig.