Gevreesde EIA-virus geconstateerd in Duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Gevreesde EIA-virus geconstateerd in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:13

Het virus wordt voornamelijk door "bremsen" (ik geloof dat dat de dazen zijn) overgebracht, en in mindere mate door vliegen en muggen. Het dier moet meerdere malen gestoken worden om het virus over te dragen. Daarnaast kan het ook door dierenarts instrumenten overgebracht worden, en van moeder op veulen. Overdragen van paard op paard door contact tussen de paarden vind bijna nooit plaats.

(Als Vektoren kommen Bremsen, Mücken und Stechfliegen in Frage. Das Virus vermehrt sich nicht in den Insekten. Die zur Infektion notwendige Virusmenge wird durch mehrmaliges Stechen des Virusträgers erreicht. Eine Übertragung ist auch durch tierärztliche Instrumente, wie Kanülen, Thermometer, Maulgatter oder Nasenschlundsonde möglich, wenn sie nach Behandlung eines Virusträgers nicht gereinigt und desinfiziert wurden.
Indirekte Übertragung: von der Mutterstute auf das Fohlen, Eintritt durch gesunde und intakte Schleimhäute und Eintritt durch gesunde Haut und Wunden. Eine Infektion von Tier zu Tier findet aber so gut wie nie statt, da das Virus in Sekreten kaum vorhanden ist.)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:17

Oh ja, is dat ook even duidelijk Lachen

Bremsen zijn inderdaad dazen Ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:22

Dan wordt het nog wat eenvoudiger, kwestie van buitenzetten buiten de dazentijden en een fatsoenlijk dekentje.
Ik heb ook een paard dat niet gestoken mag worden door dazen ivm sarcoiden vorming (ook een virus). Sinds ik daarmee in de zomer enkel buiten dazentijden in het bos kom, afspuit na flink zweten en het beest een vliegendeken met ingenaaid laken heb gegeven heeft er zich geen sarcoid meer gevormd (voor die maatregelen wel ieder jaar). Ik neen dus aan dat je vergelijkbare maatregelen kunt treffen hiertegen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:29

Ja maar het is toch al dazen tijd geweest?
Teminste bij ons zijn er geen meer, dus dan is de kans erg klein dat het door dazen word overgebracht!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:39

pre schreef:
Teminste bij ons zijn er geen meer, dus dan is de kans erg klein dat het door dazen word overgebracht!

Inderdaad, bij ons zijn eigenlijk sinds de eerste week van september nauwelijks nog dazen te zien....en die dazen die er zijn zijn zo ongelooflijk traag....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:49

Hier zijn ze ookal weg,maar je het paard kan mischien besmet zijn met het virus,dat het de kop op steekt als de weerstand omgaal gaat ofzo?
Ik hoop dat het bij dit ene geval blijft en niet naar nederland komt.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:01

pre schreef:

De incubatietijd is twee tot zes weken, en zes weken geleden vlogen er nog wel actieve dazen rond. Het is wél een enorm geluk dat er nu minder steekbeestjes zijn, daardoor is het risico dat de ziekte nu nog verspreid wordt een stuk kleiner.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:05

toch maar weer de overheid gaan pesten dat ze een vaccin klaar zetten dan! Dat er geen behandeling mogelijk is, zal misschien wel zo zijn, maar als ze gevaccineerd zijn zullen ze over het algemeen een sterk verlaagde kans hebben op ziek worden en dus ook geen behandeling nodig. In eerder geplaatste stukken in dit topic staan wel een aantal dingen die elkaar tegenspreken. In het engelse stuk staat namelijk dat het dier de rest van zijn leven lijder blijft en met terugkerende pieken anemie krijgt, in het duitse stuk staat dat de dieren sowieso sterven binnen 2 tot 3 weken...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:08

Mloui schreef:
toch maar weer de overheid gaan pesten dat ze een vaccin klaar zetten dan! Dat er geen behandeling mogelijk is, zal misschien wel zo zijn, maar als ze gevaccineerd zijn zullen ze over het algemeen een sterk verlaagde kans hebben op ziek worden en dus ook geen behandeling nodig. In eerder geplaatste stukken in dit topic staan wel een aantal dingen die elkaar tegenspreken. In het engelse stuk staat namelijk dat het dier de rest van zijn leven lijder blijft en met terugkerende pieken anemie krijgt, in het duitse stuk staat dat de dieren sowieso sterven binnen 2 tot 3 weken...

Het enige wat ik weet is dat het beter is (en in sommige gevallen zelfs verplicht) het paard af te laten maken...

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:11

oke, nu vind ik het echt te eng worden!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:18

Adil18 schreef:
Mloui schreef:

Het enige wat ik weet is dat het beter is (en in sommige gevallen zelfs verplicht) het paard af te laten maken...

dat lijkt mij inderdaad ook beter, maar ik had het nu alleen even over de tegenstellingen in de geplaatste stukjes. Natuurlijk moet er altijd voor de meest humane oplossing gekozen worden!

rixta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:31

Waar moet je je paard dan tegen inenten??Zeg het alsjublieft stuur me een bericht

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:41

zolang het in ons land niet warm wordt krijgen we minder vliegen,
het is nu in Nl de periode van koud en nat weer en daar komen de dazen en muggen en vliegen niet opaf.

mijn paard staat alruim 4 weken onder een deken.

het is wel eng maar ik denk wel dat het Niet in Nl komt ivm het klimaat hier
Als nog blijft het eng! heeel eng

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:42

he bah... komt idd steeds dichterbij...
moet je toch niet aan denken zulke virussen

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:44

Gatsie wat eng!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:55

Naomi_16 schreef:
het is nu in Nl de periode van koud en nat weer en daar komen de dazen en muggen en vliegen niet opaf.

Helaas heeft NRW echt hetzelfde klimaat als dat wij hebben. Het getroffen paard staat nog geen uur rijden van NL af... er is dus wel degelijk een reden om ons zorgen te maken...

En een deken: Je paard is nooit helemaal bedekt. En een exceemdeken is waarschijnlijk te dun. Het gaat voornamelijk om dazen, en die steken echt overal doorheen, zeker door een dunne stof als die van de meeste exceemdekens.

Hoewel het dazen en muggen seizoen nu voorbij is, betekend dat niet dat we niet meer op hoeven te letten...

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:01

Angela schreef:
Naomi_16 schreef:

Helaas heeft NRW echt hetzelfde klimaat als dat wij hebben. Het getroffen paard staat nog geen uur rijden van NL af... er is dus wel degelijk een reden om ons zorgen te maken...

En een deken: Je paard is nooit helemaal bedekt. En een exceemdeken is waarschijnlijk te dun. Het gaat voornamelijk om dazen, en die steken echt overal doorheen, zeker door een dunne stof als die van de meeste exceemdekens.

Hoewel het dazen en muggen seizoen nu voorbij is, betekend dat niet dat we niet meer op hoeven te letten...

oei das wel erg dicht bij , jeetje ik wis totaal niet waar NRW lag.

ik maak me uiteraad zorgen sinds dag 1 al ik hou heel erg zorgen. ik temperatuur der zo vaak mogelijk.

wat kunnen we doen ? want deken helpt ook niet egt.
is het dan egt afwachten tot het Nl treft en dan pas vaccinaties geven(enting)???

Is er geen mogelijk heid om die entingen nu te doen tegen die Virus ?? tis nu zo dicht bij !!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:49

jeetje. wordt nu wel eng dichtbij zeg.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:33

Iedereen zou zo'n dazenval moeten hebben. Misschien zouden er dan ook daadwerkelijk minder dazen zijn.
Wij hebben er thuis twee maar eigenlijk zouden we er meer moeten hebben (1 val voor ongeveer 1ha).
Sinds we die hebben zijn er duidelijk minder dazen. Natuurlijk zijn er nog maar ik heb toch de indruk dat het veel beter is dan vroeger.
We hebben een grote vijver; veel sloten en heel veel bomen/heggen enz... Hier krioelt het van de dazen maar sinds de vallen er zijn is er duidelijk minder overlast.
Vroeger konden de paarden enkel buiten met een Bucas Buzz Off deken maar iedere keer zo'n 10 paarden in- en uitpakken is geen sinecure...
Ik weet niet hoeveel ik er altijd vang maar het zijn er duizenden....
Als nu iedere paardenhouder/veehouder zo'n paar van die vallen zouden plaatsen zou dat toch een slok op een borrel kunnen schelen, niet ?
Ook ik heb een paard dat een ooit een sarcoïde had en volgens de dierenarts kwam dit ook door muggen/dazen enz...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:49

Hm wat naar zeg..
Heb alles gelezen, maar er is dus nog geen vaccin gevonden tegen dit virus?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:56

aaah bah :S is wel erg dichtbij..!
eerst blauw tong virus, waar bij ons nog een paar koeien van ons aan dood zijn gegaan..:S

word er wel bang van

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:36

sjaantje schreef:
Hm wat naar zeg..
Heb alles gelezen, maar er is dus nog geen vaccin gevonden tegen dit virus?

Het is vergelijkbaar met aids: het virus is in staat zijn 'samenstelling' steeds te veranderen en daarom niet te remmen met een vaccin.

Waarschijnlijk heeft het virus zich tegen de tijd dat er een vaccin is zich al weer verder geevolueerd...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:39

oké, dat is niet mooi...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:57

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:04

Boya schreef:
Een Bremse is een horzel, geen daas. Een daas is de koeienvlieg met die stippen geel/zwart.
Een Bremse / horzel is een langwerpig bruine steekvlieg, die net als de daas heel traag is en dan gericht steekt.

Hier een foto van een Bremse
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... l%26sa%3DG

en nog een van een daas
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... l%26sa%3DN

Een 'Bremse' is wel degelijk een daas. Het heeft er maar net mee te maken waar je bent. In het westen hoor ik veel mensen 'dazen' zeggen, in het oosten hoor ik mensen 'steekvliegen' of 'blinde vliegen' zeggen. Ook de term 'paardenvlieg' wordt veel gebruikt.

Wel wijzen ze allemaal op het beestje op de eerste foto....
Misschien biologisch niet correct, maar iets wat er bij iedereen ingeslopen is...?

Het is in ieder geval GEEN horzel (want je hebt daar Bremse/horzel) staan. Het Duitse woord voor 'Horzel' is 'Hornisse' en wijst op die beesten die altijd maar weer 'King Kong-wespen' of 'Godzilla-wespen' noem Haha! Knipoog

EDIT: Je hebt een minder voorkomend dazensoort genomen, daar zit de vergissing! Haha!

Afbeelding
Ook dit is een daas, de regendaas, de meest voorkomende en ook de daas die wij bij onze paarden het meeste zien. Deze wordt door de Duitsers ook gewoon Bremse genoemd. We hebben dus allebei gelijk Lachen
Laatst bijgewerkt door Adil op 01-10-08 23:11, in het totaal 4 keer bewerkt