Vierjarig renpaard verdient nu al meer dan 10 miljoen dollar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vierjarig renpaard verdient nu al meer dan 10 miljoen dollar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:30

Pensioen en dekken is wat anders. Een hengst die met pensioen is, gaat ook uit de dekdienst. Dekken is werken, dusss, dáárom!!

Laat mij ook maar een vies wief zijn. Als ze me van de week bellen en een dik bod doen op mijn paard, dan gaat ie echt wel weg. Je zou potdorie een dief van je eigen portemonne zijn als je dat niet doet.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:48

[quote="suleilitha"]Pensioen en dekken is wat anders. Een hengst die met pensioen is, gaat ook uit de dekdienst. Dekken is werken, dusss, dáárom!!quote]

ehm echt dekken is het niet meer he gaat allemaal kunstmatig dus echt werken kan ik dat niet noemen en wanneer is lekkere sex werk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:49

Of ze nu dekken op een fantoom of op een levende merrie, beide keren moet het dier de tijgersprong maken, of weet jij een methode om van een in rust staand paard sperma af te tappen??? Bovendien, wat een lol voor zo'n beest om zijn kwakkie te dumpen in een kunstschede die wordt vastgehouden door de hengstenhouder!

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:28

@detour,

Fijn dat je reageerd alsof ik een kind van 10 ben Knipoog Dromen Erg grappig

Ik vraag me af wat er met die hengsten gebeurd.... Lijkt me dat alleen met de goede gedekt wordt.
Wat gebeurd er met de middelmatige? Verkocht als rijpaard of slager?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:29

Vond het best een leuk grapje. Laten we het beetje luchtig houden toch?.. Haha!

Wat ik ken vanuit ierland , daar gingen de exhengsten onder het mes en dan soms de eventing in of de springsport, recreatie, in Nl zijn er gelukkig ook dergelijke adressen waar ze nog een prima leven kunnen lijden! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:32

Lijden, hahahahahaha! Lekker cryptisch!
In Nederland gaan inderdaad zowel dravertjes als renpaarden andere takken van sport in. Natuurlijk worden er ook wel een paar opgegeten neem ik aan, maar dat gebeurt ook met Haflingers, Fjorden en KWPNers.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:35

Shit. Blond, had het niet eens door! Haha! Dat betekent misschien wel dat ik 10 ben. Clown
Tuurlijk, er belanden genoeg paarden in de kroketten die kaopt zijn gereden door Anky wannabees..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:36

Precies. En die schreeuwen het hardst dat de draf- en de rensport moordindustrien zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:37

Is ook zo. Ik heb het er moordend naar mijn zin gehad hoor, op die renstallen!
Geen breuk of dood paard mee gemaakt, enkel een keer een peesblessure, viel toch mee?

En tsja, dat stereotypide gedrag kom je overal wel tegen.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:39

Weet je Detour, ik denk dat er op de meeste entrainementen op een meer faire manier met de paarden wordt omgegaan dan op welke andere stallen dan ook.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:40

Wel nuchterder en doordachter denk ik, wel met meer kennis van zaken, zeker veterinair gezien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:43

Ja, dat is ook wat ik in mijn dagelijkse omgeving doorgaans hoor van enkele mensen die in de drafsport werkzaam zijn. Verder zijn ze zo nuchter dat ze niet aantrutten met bijvoorbeeld kreupele dieren waar geen soelaas meer voor is maar vaak eerder, ook weer door hun nuchtere omgang en meer kennis van fysieke zaken, in staat om de knoop door te hakken m.b.t. het eindigen van een paardenleven.
Over het algemeen vind ik, dat de laatste tien jaar het met de nucterheid in paardenomgang, hard achteruit gaat in Nederland.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:57

Citaat:
ehm echt dekken is het niet meer he gaat allemaal kunstmatig

Misschien loop ik nog wat jaartjes achter (heb even een "pauze" gehad in de paardenwereld), maar bij mijn weten is het bij renpaarden/volbloeds nog steeds verplicht om natuurlijk te dekken. Please correct me if I'm wrong.... Ja

Verder een prachtig paard, heeft duidelijk plezier in zijn werk. En om toe te voegen aan de discussie. Ik kan uit ervaring beamen dat renpaarden en dravers inderdaad hoog moeten presteren, maar in mijn ogen een fijner leven hebben dan bijvoorbeeld topdressuurpaarden. Wij hadden onze volbloedjes lekker in groepjes buiten en waren psychisch helemaal paardkundig in orde Cool Kan ik van veel dressuurpaarden die 24/7 binnen worden gehouden niet zeggen......

Veel volbloeds lopen tot "oudere" leeftijd. Daarnaast is er gelukkig tegenwoordig steeds meer animo om ex-renpaarden in te ztten in andere takken van sport, waar ze zich in de meeste gevallen goed voor lenen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:40

suleilitha schreef:
Ja, dat is ook wat ik in mijn dagelijkse omgeving doorgaans hoor van enkele mensen die in de drafsport werkzaam zijn. Verder zijn ze zo nuchter dat ze niet aantrutten met bijvoorbeeld kreupele dieren waar geen soelaas meer voor is maar vaak eerder, ook weer door hun nuchtere omgang en meer kennis van fysieke zaken, in staat om de knoop door te hakken m.b.t. het eindigen van een paardenleven.
Over het algemeen vind ik, dat de laatste tien jaar het met de nucterheid in paardenomgang, hard achteruit gaat in Nederland.

kan ik het niet meer dan volledig mee eens zijn...........

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 23:50

KiWiKo schreef:
suleilitha schreef:

kan ik het niet meer dan volledig mee eens zijn...........

Ben ik het ook mee eens.
Al ben ik ook zondig als het Goldy betreft denk ik. Clown (Maar ja, beetje sentimenteel moet kunnen, vind ik.)
Toch zou ik niet 2 keer hoeven nadenken als ie met een kunstbeen verder moest ofzo. Serieus, ik vind die verhalen altijd prachtig, maar zo ver zou ik dus nooit gaan. Maar ja dat zal de friese mentaliteit ook wel zijn.
Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. We willen hier vooral niet als 'vaste inkomsten bron' in het kasboekje van de DA komen te staan. Huilen van het lachen
Maar goed die rare fratsen kom je ook bij de huisdieren steeds meer en meer tegen. Mensen die er duizenden tegenaan gooien en operatie na operatie laten uitvoeren om een beest te laten leven. Koe Het zal allemaal wel, maar zoiets als een konijn wat van achter verlamd is, maar volgens de DA geen pijn heeft, zou ik dus echt een spuitje laten geven. Sommige mensen dus niet. No Cheer

En volgensmij was dat best wel offtopic. Huilen van het lachen

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 06:08

er word in draf en rensport gewoon realistisch gehandeld, Paarden hoeven niet te lijden mocht er iets zijn. Ik heb in 4 jaar dat ik in de rensport zit nog geen paard zien overlijden. Paarden met peesblessure? meteen scannen en procedure volgen, afhankelijk van de type blessure, word bepaald wat er mee gaat gebeuren. Meestal gaan ze de rensport niet meer in omdat er gewoon te veel risico is dat het terug komt, dat word het paard niet aangedaan, maar dat rensport te veel risio is, omdat paarden zich overdonderen, net dat laatste beetje geven kan te veel zijn. In een andere tak daarentegen is het risico velen malen kleiner. Er word heel nauwkeurig met de paarden omgegaan, gaat een paard ineens minder presteren word hij binnenstebuiten gekeerd om erachter te komen wat het is. Dagelijkse omgang zie ik ook zeker hoeveel het scheelt als je je paard in zijn waarde laat, gewoon een paard.niets meer en niets minder. er wordop een stricte en correcte manier met ze omgegaan. Dit kan wel en dit niet. de zweep komt er niet aan te pas, vrolijk mogen ze zijn, maar ze kennen wel de grenzen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 06:13

en zo hoort het

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 06:54

detour schreef:
frisiangirl schreef:
Maar als er hier op bokt iemand zijn paard beleerd op 2-jarige leeftijd wordt hij bijna verbannen.....
Het is toch allang bewezen dat een paard met 2 niet volgroeid is, ook al staat hij op de duurste stal en krijgt het beste voer?

Inderdaad een oeverloze discussie....

Volgens mij is dat omdat je niet wilt openstaan voor mensen die juist ervaren zijn mbt tot deze paarden, die op de baan worden uitgebracht, draver dan wel Volbloed.

Detour, ik vind je niet lief... Tong uitsteken
Ik sta er wel degelijk voor open. Daarnaast heeft mijn opa altijd dravers getraind en ben ik er dus ook mee opgegroeid. Ik heb jaren in de trainingsstallen gelopen en een vriend van mij heeft meerdere draver dekhengsten....
Ik ben dus geen leek op dit gebied....
Tuurlijk wordt er wel goed voor die paarden gezorgd en is de veterinaire controle goed. Maar mij staat het tegen dat ze met 2 al de baan gaan. Waarom niet een jaar extra wachten? Dan is hij toch echt uitgegroeid? Suleilitha, ik heb dus ook meerdere 2 jarigen gezien en die waren nog niet bepaald ontwikkeld en kwamen dus toch in training. Die stonden dan ook een paar maand later weer bij ons op stal om als slacht- of , als ze geluk hadden, als recreatiepaard weg te gaan. En dàt staat mij dus tegen. Het zal per stal misschien wel anders zijn, maar dit is wat ik zoal gezien heb...

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:49

Citaat:
Waarom niet een jaar extra wachten? Dan is hij toch echt uitgegroeid?

Eigenlijk is het zo dat bij vrijwel alle grote rassen de paarden pas rond hun zesde zijn uitontwikkeld, sommigen pas zelfs op hun achtste. Dit ook even afhankelijk of ze ruin, merrie of hengst zijn. Ik heb nog maar zelden mensen gezien met een KWPN-er die tot het zesde levensjaar wachten met trainen! Daar gaat gewoon vanaf het derde of vierde jaar een zwaar dressuurzadel erop met een zware ruiter en wordt het paard fysiek en psychisch gezien aan een zware training onderworpen.

Zo is het ook te zien bij renpaarden. Volbloeds worden gefokt om al snel te groeien (daarom de hele OCD-discussie bij het gebruik van Volbloeds in de KWPN-fokkerij) en jong volwassen te zijn. Daarom maakt het voor veel Volbloeds fysiek niet uit of ze twee of drie zijn wanneer ze de baan op worden gestuurd. Er wordt voldoende gecompenseerd omdat het paard als een paard behandeld wordt en zij geestelijk wel rustig kunnen doorontwikkelen en zich naar hun leeftijd kunnen gedragen. Soms komt het voor dat een tweejarige inderdaad nog niet volwassen genoeg is om te koersen. In dat geval zal hij ook niets opbrengen en is het nutteloos om hem als tweejarige in te zetten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:52

Omdat een opa in de dravers heeft gewerkt wil dat niet zeggen dat jij er mee opgegroeid bent, toch? Je zult wel eens wat hebben mee gepikt maar dat is niet hetzelfde als werken in die branche (tenzij je dat wel hebt gedaan).. Knipoog
Er zijn al meerdere topics geopend mbt dat extra jaar wachten; kennelijk werkt het systeem zo toch heel behoorlijk en hoe hard ook- levert het zo meer geld op. Binenn dat kader tracht men zijn dieren zo goed mogelijk te verzorgen en te trainen.
En niet alle stallen zetten alle twee jarigen in; op de stallen waar ik werkte werden twee jarigen weggezet als ze nog neit voldoende ontwikkeld waren. Ook weer geld kwestie, want ze kosten veel geld; waarom zoiets bewust vroegtijdig kapot maken?.. Ach gut
Ik vind jou wel lief. Vingers aflikken

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:16

frisiangirl schreef:
[Ik heb jaren in de trainingsstallen gelopen en een vriend van mij heeft meerdere draver dekhengsten....
Ik ben dus geen leek op dit gebied....

Ik woonde samen met mijn opa in 1 huis...
Ik heb een aantal jaren bij die vriend meegelopen in de stallen, en ook bij de trainingen..dus wel gewerkt.. Knipoog

Het mes snijd aan 2 kanten: òf je begint met een paard met 2 zodat hij snel zijn geld kan verdienen met een hoger risico dat hij het lichamelijk niet aan kan. Òf je zet hem nog een jaar weg, wat dan een jaar lang geen inkomsten betekend, maar wel een beter ontwikkeld paard.
Ik denk dat dat een kwestie van "wat wil ik" is...

Ok, misschien vind ik je nu een beetje lief... Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:08

Ik denk dat het voor de pracktici een kwestie is van:'" Wat loont financieel het meest?"
Al is het idd geen vetpot in NL en kost het waarschijnlijk meer dan het terug verdient..

kmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:03

veel geld denk alleen dat het paardje niet zo rijk leven heeft! zijn natuurlijk veel te bang dat hij wat krijgt!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:37

Denk het ook niet. denk dat het dier diep ongelukkig is.
En ze zijn idd bang dat hij wat krijgt. Wat zou dan ht gevolg zijn? Zouden ze dan ruw en onbezonnen (zoals veel Penny's totaal ongeschoold bezig zijn) te werk gaan?..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:06

kmeijer schreef:
veel geld denk alleen dat het paardje niet zo rijk leven heeft! zijn natuurlijk veel te bang dat hij wat krijgt!

Volgens mij is elke paardeneigenaar bang dat zijn paard wat krijgt.......... of die nou 1 miljoen waard is of 100 euro