Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
just2see schreef:De paarden die we hebben laten inslapen zijn in alle rust heegegaan en dat op een voor hen bekende plek. Geen stress met vervoer en dies meer. Ze hebben er helemaal niets van gemerkt. Eerst worden ze in slaap gebracht en nadien komt de verlossende injectie.
Ik kan me goed voorstellen dat een shot snel gaat enz... maar zeggen dat een shot een beter alternatief is, is bullshit en dit beweren heeft misschien veel te maken met "geweten sussen".
Iedereen is super blij en fier bij de geboorte van een veulen; "kijk eens wat ie kan springen, lopen enz..." maar als ze oud en kreupel worden, worden ze opgeladen en weg ermee.
) maar dat ging er ook heel netjes aan toe.just2see schreef:In de dertig jaar dat ik paarden heb, heb ik er nooit eentje naar het slachthuis gedaan. Ik heb drie paarden moeten laten inslapen. Eentje van 31 jaar en die had ik al 28 jaar; eentje van 24 en eentje tijdens een koliekopertie.
Ik snap niet hoe mensen zomaar hun paard naar de slager kunnen doen. Iedereen doet wat hij of zij wil natuurlijk maar ik zou het nooit kunnen.
Ik vind het vervoer enz... zo eng...
De ruin die 31 jaar werd hebben we tijdens de laatste twee maand van zijn leven iedere week een gipsverband aangebracht opdat hij geen pijn meer zou hebben (chronisch bevangen). Dus om de week of 10 dagen kwam de smid en de dierenarts maar toen het echt niet meer kon, hebben we hem laten inslapen. Vooraan in de weide waar hij al gans zijn leven heeft gelopen.
Ik was het dat paard schuldig want hij is er 28 jaar voor mij geweest en dat beetje geld dat je krijgt van de slacht interesseert me geen moer. Ook al kan ik de centen ook goed gebruiken. Het is gewoon iets wat ik nooit of te nimmer zal doen.
Voor al onze paarden staat in het paspoort dat ze niet mogen geslacht worden. Voor velen misschien wat te ver gaand maar voor mij zijn mijn paarden een beetje ook mijn kinderen.

.
, Erkend paardenhandelaar. Klaas en ik zijn opgegroeid met o.a. slachtpaarden. Wij hebben altijd van onze inmiddels overleden vader geleerd dat je elk paard ongeacht het gebruik met respect moet behandelen en als het om een slachtpaard gaat dan nog met meer respect omdat zo'n dier in alle rust naar het slachthuis kan gaan. 
Citaat:Maar nu hebben een hoop meiden het hier over de handelaren, maar wat gebeurt er wel niet bij de particulieren. Daar wordt nooit over gepraat. terwijl het bij sommige mensen het erbarmelijk aan toe gaat hoe die hun paard er bij hebben staan. Zoals verwaarloost ect.
Als ik nou zo'n paard zou kopen en andere mensen zien mij er mee dan hebben ik en de handelaren het weer gedaan. Maar over de rest wordt niet gepraat. .
Ik heb het al zo vaak mee gemaakt dat ik geld had geboden voor een paard voor de slacht, maar jantje, pietje of keesje (beunhaas) die kopen dit paard voor veel meer geld als de slachtwaarde en verkopen dit paard dan weer door voor het leven. Dan gebeurt er iets met dat paard en dan hebben wij het weer gedaan
just2see schreef:Gelukkig zijn er ook mensen die bvb. meer dan 1000 Euro over hebben om hun viervoeter te laten cremeren....
Goh wat zal zo'n paardje blij zijn, 'wauw m'n baassie laat me gelukkig cremeren, hij hield tenminste écht van me.'