Marktprijzen voor slachtpaarden plotseling flink gekelderd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Re: Marktprijzen voor slachtpaarden plotseling flink gekelderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:01

Bij rendac worden ze ook gecremeerd,en de beenderen en de rest van de slacht wordt ook gecremeerd,dus is toch hetzelfde

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:22

Tja, maar het toch zo dat het cremeren toch stijlvoller is dan het paard laten afhalen door Rendac.
Naar het schijnt hebben ze bij Rendac ook een speciale vrachtwagen om de paarden op een andere manier op te laden.
De eerste keer toen we ons oudste paard hadden ingeslapen, stond mijn zoontje te kijken toen ons paard werd opgetild en het is toch geen mooi gezicht.
Toch ga ik altijd de paarden inslapen omdat het bij ons al drie keer perfect is verlopen. Ze hebben er helemaal geen weet van.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:27

Het paard is al dood, merkt er niks meer van..
Dat je dan voor individuele crematie gaat (ieder z'n keus, prima en knap als je dat kan opbrengen) met de bijbehorende kosten.. wat is dan het voordeel? IMO is de ziel weg als het paard overleden is, je houdt het omhulsel over.
Ik denk dat ik dat niet zou willen én kunnen betalen, ik heb naast mijn paarden ook nog een leven en de tijd dat ik ál mijn geld in mijn paarden stopte is helaas voorbij, simpelweg omdat ik zelf nu ook moet leven. Toen ik bij mijn ouders woonde kon dat, dan was het niet erg om rood te staan, maar nu moet ook het huis, de auto, mijn motor en mijn andere paarden betaald worden. Het geld zet ik dan liever opzij voor bv een koliekoperatie.
Klinkt misschien hard, en nogmaals ieder z'n keuze maar dit is mijn mening Bloos

just2see schreef:
De paarden die we hebben laten inslapen zijn in alle rust heegegaan en dat op een voor hen bekende plek. Geen stress met vervoer en dies meer. Ze hebben er helemaal niets van gemerkt. Eerst worden ze in slaap gebracht en nadien komt de verlossende injectie.
Ik kan me goed voorstellen dat een shot snel gaat enz... maar zeggen dat een shot een beter alternatief is, is bullshit en dit beweren heeft misschien veel te maken met "geweten sussen".

Iedereen is super blij en fier bij de geboorte van een veulen; "kijk eens wat ie kan springen, lopen enz..." maar als ze oud en kreupel worden, worden ze opgeladen en weg ermee.

Ik heb mijn 'veulentje' afgelopen zomer bijna weg moeten brengen. Ze is bij mij geboren en ik durf te beweren dat er niet veel mensen zijn die zoveel tijd en geld in een shetlandveulen hebben gestoken om haar in leven te houden.
Zij is afgelopen zomer (bij anderen!) zwaar bevangen geraakt, zo erg dat we euthanasie overwogen hebben. Echter, mijn meisje had heel veel pijn en wilde beslist niet lopen, maar als ze de DA zag ging ze op adrenaline aan de loop. Door alles wat ze heeft meegemaakt (10 mnd lonontsteking wat begon toen ze 4 dagen was, en dus 10 mnd lang dagelijks minimaal 1 injectie) was en is ze doodsbang voor de DA.
Ze vind 'meegaan' echter geweldig en voor haar zou het absoluut humaner zijn geweest om naar de slacht te gaan. De slager in kwestie (die het zou doen als het zover zou komen) woont hier in het dorp en zijn vrouw is een collega van mij. Zij is regelmatig al daar geweest, ook op de slachtplaats (niet op een moment dat die vies was uiteraard) en ze heeft nooit iets laten merken van angst.
Als ze was gegaan, was ze daar gegaan en ik had haar naar het einde bijgestaan.

Ieder z'n keuze, maar ik denk niet dat je moet suggereren dat slecht per definitie slecht is, er zijn ook pony's van mij die ik in laat slapen, maar ik kijk naar wat voor de pony in kwestie de beste keuze zal zijn, en ik denk dat iedereen dat doet, dat iedereen het beste wil voor zijn/haar maatje.

klaasbakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:03

Ik zal ff wat in het kort uitleggen.
Als je een paard in laat slapen dan krijgt hij eerst een spuitje met een kalmeringsmiddel, het tweede spuitje is een spierverslapper, en het derde en fatale spuitje is een chemisch middel. Dit middel kan dan op twee manieren worden gegeven. 1ste manier wordt in de ader gespoten. de 2de manier is om het in het hart te spuiten.
Als de veearts het paard dan te licht inschat in kilo's (te weinig middel) dan gaat het paard tegen de dood vechten.

Als het paard een schot krijgt dan is het paard in een keer weg.

om te reageren op just2see:
Als je je paard niet wil laten vervoeren en wil laten sterven op bekende plek, dan kan dit ook met een schot als je dat aan de veearts vraagt.

Ik snap niet dat jij het vervoer zo eng vind.
ik ben het er niet mee eens om een paard wat al 28 jaar voor je heeft klaargestaan nog twee maanden langer te gaan rekken terwijl je weet dat hij pijn lijd, en dat het niet meer te verhelpen is. want ook met gips blijft het paard pijn lijden. Het paard zal ook geleden hebben als de hoefsmid en de dierenarts hem onderzochten (zoals benen opbeuren etc.).

Ik wil ook op Rgerrits reageren:
zo als ik in mijn vorige bericht al aangaf is dat de paarden die op transport gaan, door 5 verschillende instanties gekeurd worden. de paarden die er slechter aan toe zijn mogen niet op transport en worden ter plekke geeuthaniseerd. indien een paard geslagen wordt voor de slacht krijgt het paard blauw vlees, dit paard wordt per direct afgekeurd en wordt ter distructie aangeboden bij de rendac. indien dat paard bij mij vandaan zou komen moet ik alle kosten die gemaakt zijn vergoeden. dus wij erkende paardenhandelaren en de mensen die er verstand van hebben halen het niet snel in hun hoofd om ze te slaan (met slaan bereik je niks).

tevens wil ik de mensen bedanken die hebben gereageerd op mijn bericht.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:23

klaas, ik vind het echt super dat je hier reageert en dat je verteld hoe het er werkelijk aan toegaat in de paardenhandel.
Ik was ook altijd bang voor de slager, maar mijn pony is nog banger voor de DA dat ik dat haar niet aan wilde doen.
Ik ben dan ook bij een slachting wezen kijken en hoewel ik echt heel bang was ben ik gewoon blijven staan en is het me alles meegevallen, toen ik daar wegging was ik echt in de overtuiging (en nog steeds) dat ik persoonlijk slachten diervriendelijker vind (nogmaals daar mag iedereen van vinden wat ie wil).
Ook hebben de verslagen hier op bokt over de bezoeken aan de paardenslachterij in Nijkerk mij heel erg geholpen. Ik heb ook de filmpjes gekeken die toen gemaakt zijn (eerst heel klein zonder geluid, daarna iets groter zonder geluid, toen heel zacht geluid Tong uitsteken) maar dat ging er ook heel netjes aan toe.

Maar goed ieder z'n keus, en euthanasie zal ook goede kanten hebben. En ik wil ook zeggen dat ik de mensen die de keuze maken voor euthanasie (bewust of gedwongen, zoals bv bij een van de pony's die ik gefokt heb die had zijn been gebroken en kon echt niet meer vervoerd worden) respecteer en ik hoop dat mensen ook mijn keuze respecteren.
Hier op bokt wil iedereen het beste voor zijn paard denk ik, en wat dan het beste is ja daar kijkt ieder mens anders naar, maar dat maakt het niet meteen een slechte keuze..

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:43

Klaas, ik begrijp dat U Uw standpunt probeert te verdedigen. Het gaat ook over Uw portemonnee...
Ik weet niet goed hoe U kunt oordelen dat mijn dier nog pijn had...
Hij had geen pijn meer want we gaven hem ook pijnstillers. De dag voor hij werd ingeslapen had hij nog in de paddock gedraven als een twenter !
De DA en wij wisten heel goed wat we deden en het was telkens enkel en alleen aan het paard dat we dachten !
Door het paard niet meer op zijn zool maar op de straal te doen lopen was de pijn aanzienlijk minder of zelfs volledig weg. Zeker in combinatie met de pijnstillers.
Maar omdat je dat natuurlijk niet kunt blijven doen, hebben we besloten om hem in te slapen.

Een beetje dierenarts zal zich niet vergissen hoor...
Ik heb overigens ooit ook eens een koe gezien waar men ook twee keer heeft moeten schieten...

Het is gewoonweg flauwe kul dat inslapen minder humaan is. Het is gewoon niet zo.
Ik spreek uit ervaring.
Bovendien is het voor mij ook een vorm van ethiek.

Ik ben blij dat U het kennelijk anders doet en probeert het dier zo humaan mogelijk te slachten maar ik ben ervan overtuigd dat het niet altijd zo is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:07

@just2see

iedereen heeft zijn eigen ervaringen!

ik heb beide vaak zat meegemaakt en als de mijne nog kunnen lopen gaan ze naar de slacht.

ik heb jaren gewerkt bij een vleesgrossier en wij slachten `onze`varkens zelf
en heb daar vaak bij gestaan
mijn pony`s zijn ook geslacht en mijn verzekerde paarden zijn opgehaalt door de slachter
ik voel me daar goed bij.

en als mensen willen cremeren ook prima,iedereen doet het afscheid op zijn manier maar in mijn ogen vind het onzin om te zeggen dat het paard het verdient om afgespoten te worden in zijn omgeving
mijn pony heeft geen hekel aan vervoeren
en mijn shetjes liepen zo met de slachter mee naar binnen, niks geen stress en binnen no-time was het gebeurt

ik heb goede ervaringen met slachten en helaas iets mindere met afspuiten, waarschijnlijk door te lage dosis.

ik heb respect voor mensen die hun dier niet langer laten lijden, hoe ze ook aan hun einde komen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:10

just2see schreef:
In de dertig jaar dat ik paarden heb, heb ik er nooit eentje naar het slachthuis gedaan. Ik heb drie paarden moeten laten inslapen. Eentje van 31 jaar en die had ik al 28 jaar; eentje van 24 en eentje tijdens een koliekopertie.
Ik snap niet hoe mensen zomaar hun paard naar de slager kunnen doen. Iedereen doet wat hij of zij wil natuurlijk maar ik zou het nooit kunnen.
Ik vind het vervoer enz... zo eng...

De ruin die 31 jaar werd hebben we tijdens de laatste twee maand van zijn leven iedere week een gipsverband aangebracht opdat hij geen pijn meer zou hebben (chronisch bevangen). Dus om de week of 10 dagen kwam de smid en de dierenarts maar toen het echt niet meer kon, hebben we hem laten inslapen. Vooraan in de weide waar hij al gans zijn leven heeft gelopen.
Ik was het dat paard schuldig want hij is er 28 jaar voor mij geweest en dat beetje geld dat je krijgt van de slacht interesseert me geen moer. Ook al kan ik de centen ook goed gebruiken. Het is gewoon iets wat ik nooit of te nimmer zal doen.
Voor al onze paarden staat in het paspoort dat ze niet mogen geslacht worden. Voor velen misschien wat te ver gaand maar voor mij zijn mijn paarden een beetje ook mijn kinderen.

Ik heb inslapen zien gebeuren, dat had voorheen mijn voorkeur en of ik geld moet betalen of er geld voor krigj maakt me niet uit, maar ik heb na het zien van het inslapen(wat correct gebeurde, voldoende sufgemaakt etc) toch bewust gekozen voor de slacht

De paarden zijn met eigen trailer weggebracht, alsof ze gewoon naar les/wedstrijd/oid gingen.
Slaxhten mocht ik bij zijn of later nog kijken, dit wilde ik niet. Het geld hebben mn ouders afgehandeld, ik wilde dat geld niet, dit hebben zij verrekend met de voerkosten etc van mijn andere paarden

Als ik nml een paard hier thuis in de wei zou laten inslapen, heb ik een probleem met het ophalen door de Rendac, zij mogen mijn terrein niet op en ik krijg mijn ingeslapen paard niet of nette wijze dicht bij het hek bij de straatkant.
Boeren in de buurt zeiden heel dimpel, knoop hem achter je auo en sleep hem naar het hek, dat voelt ie dan toch al niet meer...

tsja, dat was voor mij geen optie!
In laten slapen aan de straat vond ik ook geen optie, al die drukte op straat werkt niet echt mee aan een paar fijne laatste minuten van mn paard.
vandaar dat ik gekozen heb voor de slacht, hoewel ik daar voorheen op tegen was.

De slager slacht maar op 1 dag per week, moet 3 dagen van te voren aangeven hoeveel dieren hij die dag gaat slachten en er is een dierenarts aanwezig om het paard te bekijken en de chip+paspoort te controleren.
Alles gebeurd keurig netjes!
Ook is alles superschoon en hangt er geen lucht van dode dieren oid.

2 van mijn paarden zijn afgekeurd voor de sport, 1 daarvan is uitgekeerd door de verzekering, de ander niet.
Beide hebben duizenden euro's gekost om ze ondanks dat ze afgekeurd waren toch een fijn leven te geven
Eentje heeft jaren als gezelschapspaard gediend(terwijl er nog 4 anderen stonden dus zonder haar was de rest toch niet eenzaam, maar vond dat ze een fijne oude dag verdiende tot ze pijn kreeg. )
Het andere paard heb ik nog, kost me nogsteeds handen vol geld maar ook hij mag blijven zolang hij een paardwaardig bestaan heeft Lachen

Maar ik weet wel, zelfs al mag hij ivm medicatie ofzo niet gebruikt worden voor consumptie, laat ik hem alsnog slachten ondanks dat hij me dan dus niets opleverd.
Heb ondanks het verdriet een prettige ervaring met slachten, en in laten slapen thuis is ivm ophalen geen optie
Op locatie laten inslapen is stressvoller dan slachten, dus ik kies alleen nog maar voor de slager, dat staat volledig los van het eventuele geld wat het oplevert.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:13

@ Klaasbakker, jouw bericht klinkt net zo als ik het bij de slager van mijn paarden heb ervaren.
Ook hij had een aantal dieren staan voor de slacht, kocht ook weleens wat op de markt om later te slachten, maar er wed echt prima voor gezorgd!
Ons ene paard stond ivm vervoer een nacht bij hem op stal en werd direct op haar gemak gesteld etc en had een luxere stal dan de meeste paarden in hun leventje meemaken!

Mijn mening over slachten is iig helemaal bijgesteld en de volgende gaan ook naar de slacht als het zover is...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:34

Klaas Bakker, bedankt voor je duidelijke uitleg. Hierdoor zullen enkelen inzien dat paardenhandelaren en vervoerders wel degelijk aan heel veel regels moeten voldoen en ook onder strenge controle staan! Ik ken meerdere vervoerders en die hebben het allemaal goed voor elkaar. Vooral de vrachtauto's die ver buitenlands transport doen, die vrachtauto's zou ik wel willen hebben voor mijn paarden! Met voerbakken, waterbakken, mooi ruim...echt super!!

Op welke manier iemand zijn paard laat slachten is per persoon verschillend.

Just2see: ik kan begrijpen dat je je paard in laat slapen. Met zo'n paard heb je een band en dan heb je je grens ergens anders liggen dan dat als je een handelaar bent.
Ik heb mijn pony ook nog 5 jaar het leven verlengt (overigens wel pijnvrij door operatie), iemand anders zou de pony laten slachten om er nog een beetje geld voor te krijgen en een snelle dood en nog een ander besluit de pony in te laten slapen op de plek waar ze al jaren heeft gestaan, in haar vertrouwde omgeving...

Hoe iemand een eind aan het leven van een paard maakt is zijn/haar eigen keus, daar kan een ander slecht over oordelen....

klaasbakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:46

@just2see

De keuze wat iemand met zijn/haar paard/pony doet is zijn eigen beslissing.
EN dit wat is typ gaat niet allen maar voor portomenee
Het gene waar het mij om gaat is dat er zulke grote voor oordelen over ons (erk.Paardenhandelaren) zijn. De gene die dit allemaal doen zijn de Beunhazen die zich voor handelaar uitgeven.

Maar nu hebben een hoop meiden het hier over de handelaren, maar wat gebeurt er wel niet bij de particulieren. Daar wordt nooit over gepraat. terwijl het bij sommige mensen het erbarmelijk aan toe gaat hoe die hun paard er bij hebben staan. Zoals verwaarloost ect.
Als ik nou zo'n paard zou kopen en andere mensen zien mij er mee dan hebben ik en de handelaren het weer gedaan. Maar over de rest wordt niet gepraat. Huilen.
Ik heb het al zo vaak mee gemaakt dat ik geld had geboden voor een paard voor de slacht, maar jantje, pietje of keesje (beunhaas) die kopen dit paard voor veel meer geld als de slachtwaarde en verkopen dit paard dan weer door voor het leven. Dan gebeurt er iets met dat paard en dan hebben wij het weer gedaan

en waarom ik dit typ is om jullie eens over de echte werkelijkeheid te laten lezen.
wat zoals Frisliangirl al aangaf over de vrachtwagens die moeten om de paar jaar gekeurdt worden.
en zoor de langere experten dat er voer en water aanwezig moet zijn net als ventialatoren.
En na 9 uur reizen krijgen de paarden bij een Animal Hotel 24 uur rust.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:57

tsjah ag handelaren zijn toch altijd de dupe...
mijn vader was veehandelaar, maar ik kan me echt niet herinneren dat hij ooit slecht voor zen beesten was!!! als handelaar heb je je goede naam hoog te houden Knipoog

klaasbakker; in welke regio zit jij? je naam komt me wel bekent voor... *heb inmiddels in je profiel gekeken*

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:46

@Just2see

ik heb net met afgrijzen gelezen hoe jij dat oude paardje samen met de DA nog in leven heb gehouden met pijnstillers, als zo'n diertje niet meer kan dan verlos je het toch uit zijn lijden en pomp je het niet vol met pijnstillers. het diertje voelt geen pijn maar binnen in gaat er nog meer kapot wat niet nodig had hoeven zijn. Bij chronisch bevangenheid kantelt het hoefbeentje naar de zool en de straalbeen schiet weg.
Jij begon eerder over de portemonnee, maar daar kijken wij niet naar. De enige die naar zijn portemonnee kijkt is de DA. Die houdt het dier wel in leven met allerlei pijnstillers. Ik vind dit juist Dierenmishandeling!!!

Ik ben de zus van Klaas Bakker Haha! , Erkend paardenhandelaar. Klaas en ik zijn opgegroeid met o.a. slachtpaarden. Wij hebben altijd van onze inmiddels overleden vader geleerd dat je elk paard ongeacht het gebruik met respect moet behandelen en als het om een slachtpaard gaat dan nog met meer respect omdat zo'n dier in alle rust naar het slachthuis kan gaan.

Klaas en ik hebben samen ook een stalhouderij, begin januari hebben wij onze oudste merrie Mariska (31 jaar) door de DA af laten schieten omdat de merrie in een tijd van nog geen 5 min. kruislam geworden was en zij niet meer overeind kon komen. Moeten wij dan zo'n merrie die wij jaren hebben gehad laten lijden en aflaten spuiten omdat het schieten zielig zou zijn? Nee je moet het dier gelijk uit zijn lijden verlossen en geen gedoe erom heen.

Onze vader heeft vroeger ook altijd in de NOOD-slachting gezeten, koeien varkens paarden. hij heeft veel dieren uit de lijden moeten verlossen omdat de DA de verkeerde hoeveelheid medicatie om te sterven had gegeven. Hij schoot ook paarden bij mensen thuis als zij het paard niet naar het slachthuis wilde hebben, dan kwam de rendac erbij om het paard op te halen. Dit is ook geen prettig gezicht, je dode paard vooraan de weg hebben liggen onder een zeil, dan de vrachtwagen met de grijper om dan je paard op te takelen en in de bak bij andere dode dieren te leggen.

Ik haal voor Klaas vaak genoeg paarden en pony's voor de slacht op, af en toe schrik je als je bij mensen thuis komt hoe de dieren erbij staan. Ik haal de dieren netjes op, de vloer ligt vol met stro en en er hangen volle voernetten in.

Wij hebben net als de andere erkende paardenhandelaren en veetransporteurs onze certificaat veetransport moeten behandelen om paarden etc te mogen vervoeren. Ik moet met onze stalhouderij aan allerlei eisen voor transport voldoen anders mag ik ons werk niet uitvoeren.

Zoals eerder hierin de topic stond dat er geen voer/hooi gegeven wordt aan slachtpaarden is klinklare onzin, net als een slachtpaard slaan. je heb stukken BLAUW vlees en je paard gaat naar de distructie (rendac) en de kosten zijn voor de verkoper.

In de topic werd ook gesproken over cremeren, je paard wordt in 4 stukken gehakt omdat het paard anders niet in de oven kan.

Ik kan er zelf niet naar kijken hoe ze geslacht worden geef eerlijk toe ik ben dan echt een jankerd en een schijterd maar ik weet wel dat me dieren gelijk uit hun lijden zijn verlost. Ik begrijp best dat er mensen zijn die hun dieren af laten spuiten maar het is wel ieder zijn keus.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:30

Kurby, mijn pony heeft ook hoefbevangenheid gehad. Ze is daaraan geopereerd en heeft ook nog een tijdje op pijnstillers gelopen. Ze is uiteindelijk uit zichzelf gestorven, maar niet aan de hoefbevangenheid, maar omdat de nieren niet meer werkten.
Het is moeilijk om afscheid te nemen van een dier dat je al heel lang had en soms gebeurd het dan dat je het leven verlengd, terwijl het eigenlijk beter is het te beindigen....ook ik heb me daar schuldig aan gemaakt.
Aan de andere kant: in mijn geval had ik mijn pony op aanraden van mijn DA in kunnen laten slapen i.p.v. te laten opereren, maar dan had ze niet nog 5 jaar pijnvrij geleefd...
Ik heb nu een merrie van 32 jaar met atrose in beide voorbenen. Ze krijgt geen pijnstillers en loopt af en toe kreupel, op een harde ondergrond. Ze wordt ook niet meer gereden, maar loopt rond om de baas te spelen en veulens op te voeden. Mijn DA destijds raadde mij an haar te slachten, maar daar was ik het absoluut niet mee eens. Ze geniet nu al 10 jaar van haar pensioen...en ze blijft lopen tot ik aan haar merk dat ze niet verder wil.

Dus wanneer is een beslissing goed? Er spelen veel dingen een rol: pijn van je paard, welke behandeling, wat kost het en heb je het ervoor over.
WIJ zijn degenen die over leven of dood van ons paard, onze vriend, beslissen en dat kan soms verdraaid lastig zijn....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:46

voor mij is het heel simpel, ik wil best sleutelen maar het moet wel reeel zijn.

Ik breng een paard heel makkelijk weg. Als ik vind dat het dier een niet paardwaardig bestaan kan hebben met de essentiele dingen die voor DAT paard nodig zijn, dan gaat gewoon de spuit erin of is de slager mijn beste vriend..... maar net hoe het uitkomt.

Ik kan ruzie hebben met mensen die maar aan blijven modderen omdat ze zelf geen afscheid kunnen nemen van hun dier, die dagelijk weg staat te kwijnen......... Gooi gewoon die spuit erin, breng het dier naar de slager......... geef het beest rust!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:25

amen KiWiKo Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:28

En dan nog die categorie die miepen en mauwen dat zijzelf niet zonder het beest kunnen en kapot gaan van verdriet als hun beessie moet sterven.
Het belang van Pollie of Pukkie is daarbij helemaal niet eens aan de orde, dat zijn ze finaal voorbijgeschoten.

Citaat:
Maar nu hebben een hoop meiden het hier over de handelaren, maar wat gebeurt er wel niet bij de particulieren. Daar wordt nooit over gepraat. terwijl het bij sommige mensen het erbarmelijk aan toe gaat hoe die hun paard er bij hebben staan. Zoals verwaarloost ect.
Als ik nou zo'n paard zou kopen en andere mensen zien mij er mee dan hebben ik en de handelaren het weer gedaan. Maar over de rest wordt niet gepraat. .
Ik heb het al zo vaak mee gemaakt dat ik geld had geboden voor een paard voor de slacht, maar jantje, pietje of keesje (beunhaas) die kopen dit paard voor veel meer geld als de slachtwaarde en verkopen dit paard dan weer door voor het leven. Dan gebeurt er iets met dat paard en dan hebben wij het weer gedaan

Kijk Klaas, dat is nog eens een steekhoudende opmerking.
Om nog maar te zwijgen over wat sommige meiden allemaal uithalen omdat ze last hebben van het reddertjes-syndroom. (aanverwant aan Penny-ziekteverschijnselen)

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:59

just2see schreef:
Gelukkig zijn er ook mensen die bvb. meer dan 1000 Euro over hebben om hun viervoeter te laten cremeren....

Hoezo 'gelukkig'? Mensen die hun paard voor de slacht wegbrengen hebben geen gevoel ofzo? Clown Goh wat zal zo'n paardje blij zijn, 'wauw m'n baassie laat me gelukkig cremeren, hij hield tenminste écht van me.' Clown

Mijn eerste pony (nu 28) geniet bij ons nog lekker van d'r pensioen en is nog hartstikke fit maar op het moment dat het niet meer gaat brengen we haar ook weg voor de slacht. Niet vanwege financiële redenen, maar gewoon de manier waarop dat gaat (dus ook bij medicatiegebruik). En Klaas, goed dat je hier tekst en uitleg geeft!

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:22

oke het is een oude topic, maar ik lees hem nu pas en dus toch even mijn reactie,
ik zie een paard toch echt als een huisdier,
::: kinderen leren rijden op een pony,
pony wordt flink geknuffeld en gepeotst etc,
pony diet braaf zijn werk, en is een leraar voor de kids,
dan komt er een tijd dat de pony niet meer kan dienen waar men
hem voor heeft aangeschaft, en wordt hij naar de slagen gebracht!
je brengt je hond toch ook niet naar de slager???
nee, ik ben dan toch voor inslapen, en dat hoeft helemaal geen
lijdensweg te zijn! als het maar goed gebeurt!
en dan laat je hem cremeren, de pony heeft heel veel dienstjaren erop zitten,
en heeft genoeg geld bij elkaar gebracht om dit zelf allemaal te bekostigen,
mocht de pony alleen maar geld hebben gekost: tsja paardrijden is nu eenmaal een dure hobby!
was vroeger ook niet voor niets een elite sport!
tegenwoordig heeft jan met de pet met een uitkering nog een paard in de wei staan.
maar als het op het dier aankomt, dat er centjes getrokken moeten worden,
dan gaat iedereen rekenen in eens... tsja wat kost dat dan wel niet...
ja in mijn ogen moet je dan gewoon een andere hobby zoeken,
voetbal ofzo, als de bal verrot getrapt is kan je m zo in de prullenbak smijten!
wat betreft de paardenhandelaren: heb ik geen problemen mee,
die behandelen hun handelswaar vaak beter dan de particulier doet!
ik heb vorig jaar een paard gezocht om te kopen,
en heb vaak met de tranen in de ogen een erf van een particulier verlaten,
die ook nog daadwerkelijk dacht dat hij/zij t beste voor had met hun viervoeter...
het is gewoon vaak onkunde, en geldgebrek,
transporten van handelspaarden worden inderdaaderg goed gecontroleerd,
soms zelfs op het zieke af... zeg nou zelf.. hoe zitten wij erbij in het vliegtuig als we
op vakantie gaan? een paard heeft vaak in verhouding meer ruimte en eten onderweg
dan de mens in de transport!
ook moet ik zeggen dat er natuurlijk ook handelaren tussen zitten die de boel belazeren,
die paarden opkopen die bestemd zijn voor de slacht, en dan gespoten worden of op de bute
gezet worden en dan zo aan een particulier verkocht worden,
maar zulke mensen heb je ook onder de particulieren!
het draait dan allemaal weer om geld, je hebt dan dus niet met een handelaar te maken,
maar gewoon met een oplichter!
ik heb er toevallig ervaring mee, en er ook een rechtszaak voor lopen,
deze handelaar/oplichter gokt er gewoon op dat hij dus al je zuur verdiende centjes al in zijn zak heeft,
en je dus geen geld meer hebt om een rechtszaak aan te spannen.
en meneer heeft een erg grote mond, die hij goed kan roeren in de rechtszaal,
ik ben inmiddels al meerdere gedupeerden van hem tegen gekomen,
waar hij hetzelfde kunstje bij heeft geflikt,
en t op precies dezelfde manier speelt.
maar gelukkig zijn er dus vele handelaren die zulke dingen niet doen,
en hart voor hun dieren en hun werk hebben,
het komt er dus op neer: ieder heeft zijn eigen mening/ervaring,
en van daaruit beslist men hoe men afscheid neemt van hun paard,
de 1 doet het zus en de ander doet het zo.
iedereen kan daar zijn mening wel klaar voor hebben,
en dat mag ook best, maar men moet de mening van de ander ook respecteren,
en proberen om het van de ander zijn/haar kant te bekijken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:09

Slotje ivm oud topic Lachen