Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:18

Brainless schreef:
En pensionstal mag ook niet jouw paard zomaar in laten slapen omdat zij zorgplicht hebben.

Juridisch gezien kan dit onder zakenwaarneming vallen dus mochten zij dit wel doen om een bepaalde reden dan wordt het een eindeloos gevecht met gelijke kansen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:40

Axel_Valerie schreef:
Brainless schreef:
En pensionstal mag ook niet jouw paard zomaar in laten slapen omdat zij zorgplicht hebben.

Juridisch gezien kan dit onder zakenwaarneming vallen dus mochten zij dit wel doen om een bepaalde reden dan wordt het een eindeloos gevecht met gelijke kansen.

Nou, alleen als het echt acuut moet/is... maar wettelijk heb je gewoon de toestemming nodig van de eigenaar.
Er zijn maar heel erg weinig redenen dat het echt een spoed-inslaap-geval is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:47

Axel_Valerie schreef:
BigOne schreef:
Volgens mij hebben ze maar één vaste dierenarts, al jaren.

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Zelfs op film trekken ze het oordeel van de dierenarts in twijfel.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:06

Brainless schreef:
Nou, alleen als het echt acuut moet/is... maar wettelijk heb je gewoon de toestemming nodig van de eigenaar.
Er zijn maar heel erg weinig redenen dat het echt een spoed-inslaap-geval is.

Ik doe ook heel veel juridisch werk achter de schermen in deze tact van sport en ik zie dit vaak verkeerd gaan, helaas, beide kanten op. Dit is een enorm grijs gebied en eigenlijk procederen alleen mensen met paarden waar tonnen in omgaan over dit soort dingen. Ik zeg niet dat ik het zelf zomaar zou doen maar ik mocht ik ooit de gigantische fout begaan om daar een paard vandaan te halen dan zal ik toch echt naar het paard kijken en niet naar de mensen die er een betere portemonnee op na houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:13

Axel_Valerie schreef:
BigOne schreef:

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Mss had ie de krant gelezen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:57

Babootje schreef:
Axel_Valerie schreef:

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Mss had ie de krant gelezen.[/quote]

Of ze hebben half Bokt over zich heen gekregen :j
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:29

Ik mag toch hopen dat bokkers die dierenarts niet hebben lastiggevallen :?

Dan een vraag die mij al langer bezig houdt, is PZB eigenlijk ook zo'n adres waar de (dieren)politie, dierenbescherming of dierenambulance zieke, (zwaar)gewonde, mishandelde en in beslag genomen paarden en pony's naartoe brengt? Dat zij een plek zijn waar onder andere de eerste hulp, eventuele operaties en overige zorg etc. Ook worden uitgevoerd bij dieren die echt acuut hulpbehoevend zijn en dus niet meteen klaar zijn om voor adoptie of verkoop weg te gaan. Waar de stichting dan dus ook de kosten voor draagt om die dieren op te lappen.
Of kopen ze zulke dieren vooral op nadat andere stichting(en) die zorg al hebben gegeven en betaald, dieren die dus al verkoopklaar zijn.

Ailill

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:42

Beide is op hen van toepassing, je zou het niet zeggen maar is (helaas) realiteit.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:18

Dreamboy schreef:
Of ze hebben half Bokt over zich heen gekregen :j

Het ging niet om iets wat de media betrof, dus ook niet bokt, maar om welzijnszaken van de paarden.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:34

Ik zal trouwens wel even een korte samenvatting neerzetten van hoe of wat voor iedereen denkt wat komt deze Noob doen.

Ik ben een hele tijd van bokt weggeweest ik denk wel 6/7 jaar. Ik doe inmiddels veel werk als onderzoeksjournalist voor verschillende media. Hierbij ligt de focus eigenlijk altijd op misstanden met dieren. Veel van jullie kunnen mij kennen als een van de beheerders van opgelicht in de paardenwereld of van mijn zaak omtrent stichting de paardenhoefjes (die nog steeds loopt).

De dingen die op facebook verschijnen of uberhaupt in de media komen zijn misschien 5% van het werk dat ik maar ook het beheer van opgelicht in de paardenwereld daadwerkelijk doen achter de schermen. het liefst komen we achter de schermen tot een oplossing met beide partijen.
Als er iets op facebook of in de media komt is daar al heel wat aan vooraf gegaan. Denk hierbij aan een gigantische groep slachtoffers, de noodzaak om mensen te waarschuwen of de noodzaak om nog meer gedupeerden te vinden voor een eventuele groepsaangifte bij de politie. En ja, wij werken ook vaak met de politie aan bepaalde casussen.

Om dit werk te kunnen doen moet je stevig in je schoenen staan. Vooral mensen die dingen te verbergen hebben of zelf totaal niet op rit zijn zullen voor je komen. Om die reden heb ik ook een geheim adres. Dat weegt voor mij niet op tegen het goeds wat je op deze manier kan doen, ik ben prima oke met mijn teruggetrokken leven in de natuur met mijn diertjes.

Wat betreft paard zoekt baas, ik doe al ongeveer 2,5 jaar aan dossieropbouw rondom deze stichting. Ik verzamel informatie en tussentijds schrijf ik dan samenvattingen over de informatie die ik heb verzameld. Ik heb altijd gezegd dat als ik een andere grote casus had afgerond dat ik dit dan vorm ging geven. Dat moment is nu.

Omdat paard zoekt baas juridisch best goed vertegenwoordigd is moet dit uiteraard helemaal volgens de regels verlopen. Daarom kan ik hier niet alles uit mijn onderzoek klakkeloos delen. Wél werk ik nu dagelijks aan een versie van mijn dossier wat door het grote publiek ingezien kan worden zoals ik dat voor elke casus eigenlijk doe. Ik kan niet in de toekomst kijken maar zoals het er nu naar uitziet heb ik dat ongeveer eind januari af. Vanaf dan zal ik dus ook meer kunnen delen in plaats van alleen als spuit 11 hier af en toe een opmerking te kunnen plaatsen.

Verder zou ik uitkijken met wat je hier neerzet, paard zoekt baas is niet vies van een kort geding hier en daar. Of het gegrond is of niet dat maakt ze niet uit, er zit toch genoeg geld in de zak en jij trekt aan het kortste eind.

PS berichten naar mij sturen over de naam van de dierenarts(en) die gestopt zijn dat heeft geen zin. Die ga ik niet opnoemen en als jullie geen juridische problemen willen ontwikkelen adviseer ik jullie dan ook te stoppen met deze speculaties.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:00

Bij elke vorm van speculatie hier worden we direct op de vingers getikt door de moderators. Om een kort geding aan de broek te krijgen zullen ze eerst moeten zien te achterhalen wie er achter de boktnamen schuil gaan. Maar wees voorzichtig met wat je hier deelt want ze lezen mee. Daar is in de loop der tijd genoeg bewijs van. Succes met je onderzoek.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:23

Die DA kan je toch, lijkt mij, online (terug) vinden?

Ik zou verder niet echt weten wat PzB denkt uit te kunnen halen, eigenaren van paarden daargelaten, wens ik ze veel succes :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:24

Telpeva schreef:
Ik mag toch hopen dat bokkers die dierenarts niet hebben lastiggevallen :?

Dan een vraag die mij al langer bezig houdt, is PZB eigenlijk ook zo'n adres waar de (dieren)politie, dierenbescherming of dierenambulance zieke, (zwaar)gewonde, mishandelde en in beslag genomen paarden en pony's naartoe brengt? Dat zij een plek zijn waar onder andere de eerste hulp, eventuele operaties en overige zorg etc. Ook worden uitgevoerd bij dieren die echt acuut hulpbehoevend zijn en dus niet meteen klaar zijn om voor adoptie of verkoop weg te gaan. Waar de stichting dan dus ook de kosten voor draagt om die dieren op te lappen.
Of kopen ze zulke dieren vooral op nadat andere stichting(en) die zorg al hebben gegeven en betaald, dieren die dus al verkoopklaar zijn.

Het laatste. Ik heb niet de indruk dat zij eerste opvanglocatie zijn. Misschien ooit geweest, maar ook dat betwijfel ik. Over het geheel zijn het paarden die opgekocht worden. Van de paarden die bij PZB arriveren zeggen ze namelijk zelf dat ze eerst op een andere locatie hebben gestaan en daar zijn opgeknapt.
Af en toe kopen ze een scharminkeltje dat dan uitgebreid op FB verschijnt met uiteraard de bekende donatieknop.
Voor zover ik weet heeft PZB zelf ook geen andere locaties. Om opvanglocatie te worden van de RvO moet je als bedrijf meedoen aan een aanbesteding via Tendernet. De NVWA controleert die opvangadressen ook.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:49

Zou dat dan geen ingang kunnen zijn, pretenderen samen te werken met (semi)overheid instellingen lijkt me niet helemaal pluis :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:05

Het zit op t randje... De bedrijven die de paarden opkopen moeten er natuurlijk ook zijn, maar dat kun je gewoon scharen onder handel. Het is niet raar dat het adoptiesysteem gewoon via de BV loopt.
Verder vangen ze paarden op van mensen die er afstand van doen. In die zin zou je ze dus "opvang" kunnen noemen. Maar paarden die ook daadwerkelijk in verwaarloosde situatie bij PZB terecht komen, die zie ik nog nauwelijks langskomen. Vaak oude foto's. Soms gebruiken ze foto's van uitgemergelde paarden uit situaties waar ze zelf niets mee te maken hebben. En soms wordt er een scharminkeltje gekocht, bv van de paardenmarkt.
Het opvangen van echt verwaarloosde paarden is natuurlijk niet heel lucratief. Dat kost veel tijd en geld. Bij paarden die opgekocht worden uit de opvanglocaties is dat natuurlijk allemaal al gebeurd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:06

Maar ze verkondigen toch dat ze de paarden rechtstreeks vanuit hen krijgen/of i.i.g. pretenderen dit?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:38

Ailill schreef:
Maar ze verkondigen toch dat ze de paarden rechtstreeks vanuit hen krijgen/of i.i.g. pretenderen dit?

https://www.paardzoektbaas.nl/de-paarden-van-pzb/
Nee dat zeggen ze niet (meer). Inmiddels zijn ze er eerlijk over (zie ik op hun site) waar ze de paarden vandaan hebben. Daarin is dus wel wat veranderd

"Het gebeurt ook regelmatig dat PZB paarden opvangt die in beslag zijn genomen. Deze paarden worden bij een opvangcentra eerst verzorgt, totdat de overheid een besluit heeft genomen wat er met de paarden moet gebeuren. Er zijn meerdere opvangadressen in Nederland. De adressen van de opvangcentra worden – in verband met veiligheid – niet openbaar gemaakt."

Kan zijn dat een in beslag genomen paard terug gaat naar de eigenaar als die zn leven betert. Als het te erg is word een paard ingeslapen. De in beslag genomen paarden worden door een dierenarts onderzocht. Alles wat nog redelijk gezond is wordt verkocht. Vroeger was het zo dat als je zo'n paard kocht je het niet meer mocht verhandelen. (Ik kan me herinneren dat onze manegehouder ook wel eens ponietjes hadden van zo'n adres) Maar dat is niet meer het geval. Het woordje "opvangt" mag volgens mij wel worden vervangen door "koopt". Ze krijgen de paarden niet gratis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:40

Babootje schreef:
Het is niet raar dat het adoptiesysteem gewoon via de BV loopt.

Normaal niet, maar hun noemen je adoptiegeld voor je bruikleenovereenkomst een verplichte donatie aan de stichting pzb.
Maar omdat je dit aan de BV betaald is het geen normale donatie en daarom niet aftrekbaar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:44

Volledige offtopic, maar hun manier van schrijven is - helaas - nog niet aangepast. Pffff

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:44

@Babootje
Opvangadressen waar in beslag genomen dieren (direct) naar toe gaan worden daar betaald geplaatst.
De opvanger krijgt betaald voor alle onkosten, deze worden (later) verhaald op de eigenaar.
Als blijkt dat een paard niet terug mag, mag deze door worden verkocht (of aangekocht/geschonken aan degene die opvangt), maar dat geld ging toentertijd niet naar het opvangadres maar naar de NVWA.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:48

Babootje schreef:
Ailill schreef:

https://www.paardzoektbaas.nl/de-paarden-van-pzb/
Nee dat zeggen ze niet (meer). Inmiddels zijn ze er eerlijk over (zie ik op hun site) waar ze de paarden vandaan hebben. Daarin is dus wel wat veranderd

"Het gebeurt ook regelmatig dat PZB paarden opvangt die in beslag zijn genomen. Deze paarden worden bij een opvangcentra eerst verzorgt, totdat de overheid een besluit heeft genomen wat er met de paarden moet gebeuren. Er zijn meerdere opvangadressen in Nederland. De adressen van de opvangcentra worden – in verband met veiligheid – niet openbaar gemaakt."

Kan zijn dat een in beslag genomen paard terug gaat naar de eigenaar als die zn leven betert. Als het te erg is word een paard ingeslapen. De in beslag genomen paarden worden door een dierenarts onderzocht. Alles wat nog redelijk gezond is wordt verkocht. Vroeger was het zo dat als je zo'n paard kocht je het niet meer mocht verhandelen. (Ik kan me herinneren dat onze manegehouder ook wel eens ponietjes hadden van zo'n adres) Maar dat is niet meer het geval. Het woordje "opvangt" mag volgens mij wel worden vervangen door "koopt". Ze krijgen de paarden niet gratis.
Ik vind het er nog steeds niet duidelijk en transparant op staan, maar dat zal naar mijn mening dan ook wel hun bewuste keuze zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:19

Brainless schreef:
@Babootje
Opvangadressen waar in beslag genomen dieren (direct) naar toe gaan worden daar betaald geplaatst.
De opvanger krijgt betaald voor alle onkosten, deze worden (later) verhaald op de eigenaar.
Als blijkt dat een paard niet terug mag, mag deze door worden verkocht (of aangekocht/geschonken aan degene die opvangt), maar dat geld ging toentertijd niet naar het opvangadres maar naar de NVWA.

Ja dat klopt. De NVWA/RvO verkoopt de paarden, niet de opvanglocatie.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:08

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist op de voorgaande pagina's een aantal berichten verwijderd, omdat die neigden naar speculatie en off-topic waren. Gezien de hoeveelheid berichten die ik heb verwijderd, stuur ik niet iedereen een PB. Mocht je willen weten welk bericht van jou verwijderd is, dan kun je mij een PB sturen.

Verder zijn jullie al weer heel mooi on-topic, dus ga zo door! :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:12

Een opvangadres is anoniem, met redenen. Ze knappen de dieren voor zover mogelijk op en dan gaan ze de handel in( mits niet terug naar eigenaar) PZB kan er dan ook gewoon wat kopen. Gewone handel dus want dieren die zeer slechte vooruitzichten hebben verlaten zo’n opvangadres meestal gestrekt, of gaan naar de slacht.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 01:17

Dreamboy schreef:
Bij elke vorm van speculatie hier worden we direct op de vingers getikt door de moderators. Om een kort geding aan de broek te krijgen zullen ze eerst moeten zien te achterhalen wie er achter de boktnamen schuil gaan. Maar wees voorzichtig met wat je hier deelt want ze lezen mee. Daar is in de loop der tijd genoeg bewijs van. Succes met je onderzoek.

Als ik dat nu al voor elkaar heb dan redden zij dat ook. ;)