Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:06

Needje schreef:
Bij voltige niet aleen het hoge gewicht van de mensen, maar ook het staan op plekken die niet goed kunnen dragen. (lendengebied)

Ik ben het met je eens, en in principe zou dat ook mijn reactie zijn...
Maar als ik kijk naar mijn pony....
Is ruim 7 jaar voltigepony geweest en daarna manegepony, heeft dus behoorlijk wat te voorduren gehad... daarna heb ik er op gereden vanaf zijn 15e, ook niet het lichtste gewichtje, hoe jong ik ook was, maar hij is toch mooi 32 geworden, met zelfs op het einde een zeer sterke rug.

Dus dit bewijst imo weer eens dat niet alle paarden over te scheren zijn...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:46

uiltje001 schreef:
Nou ik vind dat de ruiter er best rekening mee kan houden. Af en toe zie je ook een lekkere dikkert op een veelste klein paardje zitten. Ik heb dan gewoon medelij met het beest, vooral als er dan ook nog gesprongen moet worden en de ruiter absoluut niet mee gaat boven de sprong. Ik vind dit gelijk staan aan dierenmishandeling. Bij de rensport houden ze ook rekening met gewicht. En het ziet er ook erg raar uit. Ik begrijp best dat sommige mensen niks aan overgewicht kunnen doen. Maar als je echt teveel kilo's heb, ga dan niet op een paard zitten.

of koop een koudbloed Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:58

Ninx schreef:
Da's een goede vraag Beantsje...
Dieren zijn altijd ingezet om mensen te vervoeren en te vermaken (en te voeren). Maar bij sommige activiteiten zullen we inmiddels misschien onze vraagtekens moeten gaan zetten....

Idd waar. Ik ken namelijk ook een ex-voltigepaard die nu gezelschapspaard is vanwege artrose en KS.... Of het voltigeren de oorzaak is, weet ik niet, maar het zette me wel aan het denken.
Ik vraag me idd af of voltige wel zo'n diervriendelijke sport is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:26

_rosita_ schreef:
Needje schreef:
Bij voltige niet aleen het hoge gewicht van de mensen, maar ook het staan op plekken die niet goed kunnen dragen. (lendengebied)

Ik ben het met je eens, en in principe zou dat ook mijn reactie zijn...
Maar als ik kijk naar mijn pony....
Is ruim 7 jaar voltigepony geweest en daarna manegepony, heeft dus behoorlijk wat te voorduren gehad... daarna heb ik er op gereden vanaf zijn 15e, ook niet het lichtste gewichtje, hoe jong ik ook was, maar hij is toch mooi 32 geworden, met zelfs op het einde een zeer sterke rug.

Dus dit bewijst imo weer eens dat niet alle paarden over te scheren zijn...

tja zo heb ik er ook wel meegemaakt die na een leven in de manege en zwaar werk toch goed gezond heel oud werden. aan de andere kant heb je er ook die na enkele weken va nzwaar werk al klachten krijgen, en een hoop die in de middenmoot blijven. per definitie schadelijk voor de gezondheid op langere termijn is moeilijk vast te stellen van tevoren, maar goed ik heb persoonlijk dan ook zoiets van 'liever het zekere voor het onzekere'. voltige is in ieder geval niet iets waarvoor ik mijn paard zou lenen.

leuke vergelijking is misschien met springpaarden, het is algemeen bekend dat paarden van veel en hoog springen schade aan (met name voor) benen kunnen oplopen. er zijn paarden die na één springtraining goed kreupel zijn, maar ook dieren die hun hele leven veel gesprongen hebben en gezond oud worden. wederom, blijf ik altijd voorzichtig met springen, vooral niet te vaak.

over het algemeen is het zo dat als je problemen of klachten opmerkt je al te laat bent, er is dan al schade geleden. persoonlijk heb ik niet zoveel behoefte om daarop te gaan zitten wachten.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:07

Als je idd naar manegepaarden kijkt, dan kunnen paarden echt wel een heleboel hebben ook op langere termijn. Die tabel van Yamcha begrijp ik niet helemaal aangezien daar staat dat kleine pony's wel 20% mogen dragen en de grootste paarden maar 12%. Of lees ik dat verkeerd en moet ik het gewicht (dus de bouw) er in meetellen ?

Ik denk dat als je bewust dikker bent, dus dat je je er van bewust bent, dat je er in alles in het dagelijkse leven rekening mee houdt. Als ik een auto koop, koop ik er 1 waar ik goed in pas, zo ook een caravan of boot, dus ook een paard. Kan ik me dat niet veroorloven dan koop ik niets. Zo heb ik ook de keus om een paard te rijden of te kopen. Voel ik me er niet lekker op aangzien ik bewust kijk dan doe ik het niet. Bij mij is het voordeel dan ok weer dat ik niet heel fanatiek ben op het gebied van paardesport. Dagelijks zwaar dressuren of springen doe ik dus niet. Het gaat op het gemakje en zolang ruiter en paard er plezier in hebben is het goed.
Ga je wel zwaar de paardensport beoefenen dan moet je het paard erbij kiezen of echt afvallen anders loop je tegen beperkingen aan hoe vervelend dat ook is maar onvermijdelijk helaas.
Iemand met andere lichamelijke beperkingen staat ook voor deze dilemma's.......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:18

Petje af voor alle mensen die bewust in het leven staan en het welzijn van hun paard voorop stellen; in tuigage, in voeding, in omgang, in weidegang en dus ook in belasting... gewicht.
Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik wel wat profielen voorbij heb zien komen (in andere topics overigens) waar ik me wild van schrik. Zo zag daarnet nog een dame die zeker over de 100 kilo moet zijn, vrolijk springen en een poging doen tot endurance (waarschijnlijk onderling/ clubverband).
Daar heb ik toch moeite mee.
Wanneer zo iemand zegt paardenliefhebber te zijn, maar met de foto groeit (en dan alleen door voedselinname) en het paard met het jaar zwaarder belast, maakt mij dat toch een beetje verdrietig.
Een mooie voluptueuze vrouw is niet minder mooi dan een slanke in mijn opinie.... Maar je lichaam is je tempel, daar mag je best een beetje trots en zuinig op zijn. Matigheid is best een goede karaktertrek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:29

@ Perrokai: je bedoelt de tabel van buitenzinnig denk ik?
Dan moet je idd het gewicht en de bouw meenemen.
Dan heb je het bv. over een Shet die rustig 20% van zijn eigen gewicht mag dragen. Alleen weegt een Shet maar 200? 300? kilo.
Kom je dus op respectievelijk 40 of 50 kg ruitergewicht uit inclusief zadel en tuig...

Snap je hem nu?
Maar een ranke Welsh zou ik toch neit meer doen dan te hoogste 15% omdat die dieren veel ranker zijn dan een shet, een heel andere botstructuur hebben dan een Shet. Een Shet is natuurlijk voor hoe groot hij is, eigenlijk best zwaar.

Snap je 'm nu beter?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:52

Ranke botten zijn niet per definitie zwakker hoor. Daar is onderzoek naar gedaan en de dikte van botten hoeft geen invloed te hebben op de sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:56

Dat zeg ik ook niet.
Een Fries heeft ook best dikke botten, maar kan toch niet heel veel dragen.
Dikte zegt idd niks, dichtheid en botstructuur wel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:16

arabieren hebben bijvoorbeeld ook erg goede botten, Welsh ponies ook, maar bijv. haflingers, IJslanders en Fjorden ook... het is ook voor een deel paardafhankelijk natuurlijk... fjorden hebben vrij dikke benen tov een arabier bijvoorbeeld, maar dat is niet de reden dat ze meer kunnen dragen, het is het geheel van alle meetellende factoren.

zo is een Welshpony (of New Forest bijv, ouderwetse) naar verhouding sterker dan een KWPNer...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:12

Ik vind het idd sterk paardafhankelijk wat voor je gewicht je maximaal op die bewuste paardenrug zet. Een paard van 450 kg dat geen lichamelijke klachten heeft, goed over zijn rug loopt en durft los te laten, dat soepel en gegymnasticeerd is en dat op zijn eigen 4 benen loopt, zal waarschijnlijk minder moeite hebben met een zwaardere ruiter als een paard wat 600 kg weegt maar al een rugprobleem heeft en nog niet in balans en rechtgericht is. Het probleem is alleen dat wij geen röntgenogen hebben. Dus heb je een stoer paard wat niet snel pijn aangeeft, wil dat niet per definitie zeggen dat hij niet extra aan het slijten is Knipoog .

Ik heb een stevige man onder mijn kont maarrrr met een 'probleem'schouder (én rijtechnisch zijn we ook veel aan het leren Bloos ). Doordat hij zo stevig is, kunnen mensen zich wel eens vergissen in wat ze denken dat hij allemaal moet kunnen hebben. Ik zie toch echter duidelijk dat hij meer moeite heeft met de zwaardere ruiters.

Je kunt ten 1e geen zwartwit grens trekken want het ene paard is het andere niet maar ik vind het ook moeilijk te bepalen. Het ene paard piept misschien gewoon minder snel maar lijdt in stilte...Daarom denk IK persoonlijk dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Er is geen absolute bovengrens die ik aan het gewicht zou willen verbinden. Op MIJN paard zou ik alleen écht kijken naar de combi niveau - gewicht - samenspel met het paard etc. Nogmaals, iedereen moet doen wat hij of zij wil met zijn of haar paard maar ik heb echt een grens van wat ik acceptabel vind.

En ook nogmaals, ik zou absoluut nooit iemand doelbewust kwetsen. Nooit!!!! Ik vind alleen wèl dat je redelijk moet blijven, je rijdt paard omdat je zoveel van paarden houdt en als je zou weten dat iets wat jij doet het paard extra belast of onnodig meer schade toebrengt, dan wil toch iedere paardenliefhebber dat koste wat kost voorkomen? En als dat betekent dat een flinke vent van 2m die over de 100 kg weegt maar af een toe op een paard kan stappen en niet iedere week op ongeacht welk paard, so be it.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:18

Mooi gesproken Sees...

ps: die laatste foto in je profiel!!! Echt enig! Wat dacht je? Ik koop maar een pocket formaat erbij, for the road? lekker makkelijk mee te nemen.... zo'n groot paard sjouwt zo lastig. Haha! Geweldig koppel!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:03

Oh en ik wilde nog wel even toevoegen dat het voor iedere ruiter geldt dat als je paard op wat voor manier dan ook oneerlijk of teveel, of hoe je het ook wil noemen, belast, of dat nu door je gewicht of door je rijkunsten of een verkeerd passend zadel komt, dat je dan bij jezelf te rade moet gaan.

Ninx, ja leuk hè, ik voel me ook megabevoorrecht. What can I say, ik ben verzot op zwartbont…

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:08

wat ik in die tabel van buitenzinnig wel vreemd vind, is dat een koudbloed maar 12% zou mogen hebben.
wat maakt een haf, fjord etc. zoveel geschikter dan een koudbloed? Verward

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:12

Yamcha, ik snap 'm... Knipoog

Sees, jij hebt mijn droompaard tenminste ik neem aan dat het een bonte fries is.... Haha!

Fojoe, er staat niet bij dat het een koudbloed is toch ? Neem nu een gemiddelde Belg die toch al snel 700 a 800 kilo weegt en daar dus niet 1.70 bij hoeft te zijn maar ook 1.60. De tabel geeft dan een paard aan van 550 kilo en dus 13% is 71 kilo. Aangezien de net zo grote koudbloed veel meer weegt zou dit dus neerkomen op max. 104 kilo. Dat lijkt er meer op toch ? En daarnaast is er een marge die jezelf kunt bepalen aan de hand van je paard, korte rug, lange rug, wat doe je ermee etc etc.

Een fries vind ik een moeilijk verhaal. Ik ken het verhaal van de weke ruggen maar in de praktijk zie ik net zoveel ouder andere rassen met holle ruggen als friesen. Een fries heeft qua bouw al rondere vormen, een belg ook trouwens. Op jonge leeftijd hebben ze al een hollere rug dan andere rassen. En dan heb je de lange en de korte ruggen. Mijn "fries" had een korte hele sterke rug die voor mij nog langer en zwaarder belast was. Maar hij had geen enkel teken van doorzakken of arthrose o.i.d. Er zat arabier door, misschien de perfekte sterke combinatie ????

Tabellen moet je zien als richtlijnen als je het zelf niet kunt bepalen en dan moet je nog naar het paard zelf kijken vind ik. De titel van dit topic ben ik het niet mee eens. Het is juist goed nieuws en geen slecht nieuws omdat al heel lang heel andere tabellen worden toegepast die veel minder gunstig uitvallen voor zwaardere mensen.
Ik denk dat de meeste er wel bewust van zijn maar er zijn er echter die overal lak aan hebben....Misschien is dat dierenmishandeling, maar zo zijn er ook mensen die roepen dat ze zo'n dierenliefhebber zijn en iets redden en het vervolgens ergens in een donker hokje wegproppen en nog steeds denken dat ze dierenliefhebbers zijn. Dat geld ook voor dikke mensen dan, ook daar zijn erbij die zeggen leifhebber te zijn en vervolgens te keer trekken met een paard waarbij je hart vasthoud. En ook gewone ruiters zeggen paardenliefhebbers te zijn en als ze aan de slag gaan is het ook bijna mishandeling. Dat soort excessen hou je toch altijd.
Ik ga er van uit dat de meeste bewust bezig zijn, zo niet, en ik stoor me er aan dan zeg ik het gewoon voorzichtig. Dan maar boos.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:23

ik had het over de tabel onderaan deze pagina, maar zie nu net dat die gaat over maximaal gewicht bij boomloze zadels Bloos
geen paniek dus, ben niet van plan om boomloos te beginnen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 00:08

Perrokai: je snapt het weer helemaal OK dan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:42

het stukje is gericht op boomloos rijden, als ik me niet vergis. bijv. het barefoot zadel voorziet absoluut niet in enige drukverdeling, het is daarmee dus logisch dat het te dragen gewicht als standaard minder zou zijn, je belast immers met puntdruk ipv over een groter gebied. een goed drukverdelend boomzadel dat een groot oppervlak meepakt maakt ook al dat je (puur op gewicht) 'zwaarder' kunt belasten.

ik heb voor mijn dieren wel een absolute grens voor wat betreft het te dragen ruitergewicht, dit is bepaald iom een DA, een osteopaat en een manueel therapeut. ik vind het wel prettig, het houdt de zaken simpel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:08

Maar met het boomloze is het ook zo dat hoe meer oppervlakte jij hebt (lees: dikke billen) over hoe meer oppervlakte het gewicht verdeeld wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:33

Jeddah schreef:
Maar met het boomloze is het ook zo dat hoe meer oppervlakte jij hebt (lees: dikke billen) over hoe meer oppervlakte het gewicht verdeeld wordt.

Mmm, ik denk dat daar wel een max aan zit toch? We hadden het hier eerder al over een gewicht van rond de 100 kilo... ik vraag me af in hoeverre boomloos dan geschikt is. Of dat überhaupt slim is ligt wederom aan het type paard.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:43

Ik ben rond die 100 en rij al 4 jaar boomloos, inclusief Endurance wedstrijden Ja

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:31

Perrokai Bloos ..ik ben ook hélémaal verliefd op mijn ventje. Nog steeds. Buiten dat IK hem prachtig vind, is hij ook ZO grappig. Ik heb ook lange tijd gedacht dat het een halve Fries was, dat werd mij ook verteld. Na heel lang zoeken (met dank aan een paar Bokkers) ben ik er achter gekomen dat zijn mama een bruine Haha! Gelderse stamboekmerrie was en zijn papa een bonte NRPS. Zijn overgrootopa was Marquis (die ken ik niet Bloos ) maar ik geloof dat zijn opa wel weer een volle Fries was. Er zit dus ergens wel wat Fries in maar hij is het niet helemaal, snappie nog Haha! ?

Dat even off topic Bloos ik grijp altijd ieder moment aan om over mijn knappe vent te kletsen hihi...

Ik heb ook een BF en heb zelfs geen ander zadel. Ik doe dus alles met mijn BF terwijl ze daar toch vaak van zeggen dat het voor een ritje van een uur prima is maar dat je er geen úren op moet gaan buitenrijden. Ik ga toch echt de Eper 4-daagse rijden met mijn BF.

Weet je wat het is? Er zijn ZO ontzettend veel factoren van invloed op het welbehagen van het paard. En voor het fysieke aspect zijn er ook ontzettend veel dingen die van belang zijn.

Neem mijn paard (die in het boomloosschema trouwens nergens tussen past Haha! ), een stevige halve koudbloed die aardig wat zou móeten kunnen hebben, loopt blootvoets, boomloos, met speciaal bit (ivm scheur in tong Clown ), komt veeeeel buiten, doet zeer afwisselend werk, krijgt goed voer, gaat 2x per jaar preventief naar de osteo, wordt o.a. dressuurmatig (mét les) gereden en wordt eerder onder dan overbelast Haha!. Klinkt redelijk ideaal, tóch heeft mijn paard als de osteo komt altijd wel 1 of 2 gevoelige plekken. Waarom? Simpelweg omdat ik hem zo goed mogelijk probeer te rijden maar geen Emiel Voest of Anky (voor ieder wat wils Knipoog ) ben, omdat hij er niet voor gemaakt is mij overal heen te sjouwen en omdat er altijd wel iets is in de (leef)omgeving van je paard wat verbeterd kan worden.

Ik blijf alleen wel realistisch, zolang we BEIDEN plezier hebben, is het goed. Ik moet met mijn paard alleen dus wèl extra goed opletten want die geeft pas aan dat hij pijn heeft als hij met 4 benen in de lucht ligt Ach gut .

Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar de foto's van Jeddah, daar zóuden mensen over kúnnen vallen. Ik zwijmel echter steevast als ik naar haar kijk omdat ik alleen kan hopen mijn paard ooit ook zo bij alkaar gereden en ontspannen aan het lopen te krijgen. Ik blijf er dus bij, iedere situatie is anders, er is geen keiharde grens, als je maar eerlijk en objectief naar je situatie blijft kijken. En we weten allemaal dat er helaas héél veel mensen in paardenminndend Nederland zijn die het (soms uit laksheid en desinteresse, soms uit onwetenheid) heel wat minder goed voor hebben met hun paardje en dan is gewicht in dat specefieke geval nog wel mijn minste zorg.

Liever iemand die misschien nèt een tikkie te zwaar is maar die zijn/haar paard eerlijk behandelt dan iemand van 60kg die zijn/haar paard afragt, naar beneden dwingt, met sporen prikt etc etc etc

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:56

@Sees, dank je Knipoog

Ten eerste zijn er zeker wel eens mensen gevallen over mij, met mijn gewicht op mijn schimmeltje. Maar steevast zijn de meeste reacties juist zo positief, we hebben lol en dat straalt van ons allemaal af. Zolang ze nog zo gek als een deur is met mij erop Clown

Ook mijn paarden gaan met regelmaat naar de osteopate. Ook zij hebben weleens blokkades, net als elk ander gezond paard die weleens misstappen maakt, veulens krijgt, zich vast rolt in de box enzovoorts. Mijn paarden hebben niks extra's of anders als paarden die gereden worden door licht gewicht ruiters.

Ik ben juist nog steeds zo blij met dit onderzoek, vraag me af of men het wel goed gelezen heeft gezien iedereen nog steeds het tabelletje van de site van BZ aanhaalt, ipv dit wetenschappelijk onderzoek. Tabelletje van BZ komt ook maar uit een paardenblad en is ook maar gebaseerd op een weloverwogen "gok". Niet op een onderzoek.

En heeft iedereen het onderzoek over de Endurance Tevis Cup (zwaarste Endurance rit van de VS) paarden gelezen? Dat er op 160 km rijden aan het einde GEEN verschil is tussen paarden die een zware ruiter droegen (en dan hebben we het over het algemeen over Arabieren en kruisingen ervan) en paarden die een lichtgewicht ruiter droegen? Het is dus NIET zo dat paarden met heavy weight ruiters in slechteren staat over de finish kwam dan paarden met light weight ruiters. Tevens is in 2007 de Tevis Cup gewonnen door een boomloze combinatie Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:39

Jeddah, hier nog iemand die jouw combi met paard geweldig vind OK dan!
en ja, ook ik ben 100+ en merk aan mijn paard dat ze het prettiger vind om met mij op pad te gaan dan met mijn bijrijdster van 65 kg. Ze is bij mij vrolijker en vlugger dan met mijn bijrijder, dus ook ik denk dat het wel meevalt met mijn combi ik/paard. Daarnaast heb ik dit paard al ruim 10 jaar en ze mankeert nog steeds niks....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:09

Ik denk dat we wel een klein beetje een denkfout maken hier. Het feit dat je paard vrolijk is en lol heeft betekent niet automatisch dat het ook goed voor hem is en zeker op langere termijn weet jij en hij dat niet. Een paard denkt zo niet die voetl het pas als het te laat is helaas. Niet om jullie af te vallen hoor en nog steeds het ene paard is het andere niet en je kunt het zelf deels beoordelen maar op langere termijn kan niemand iets voorspellen. Volgens mij denkt een paard ook niet o jee daat komt die zware weer aan, of he heerlijk zij weegt niet zo veel tenminste. Paard doet gewoon wat hij moet doen en is daarbij heel hard voor zichzelf. Ik moest dat even kwijt. Ook een zwaar gewond paard als de mijne had alles gedaan wat ik van hem vroeg zo lang het kon dat merkte ik meteen.

Jeddah, eerlijk gezegd ziet het er voor het plaatje minder goed uit als jij op je schimmeltje zit dan op je andere paarden. Ten eerste is ze/hij klein en iel om te zien dus daar kan ik niet omheen. Ik kijk ook net zo kritisch naar mezelf hoor.
Hetzelfde hoe het er bij mij uitzag op een mager iel paardje wat ik proefreed. Maar je springt ook zag ik, dat zou ik persoonlijk niet doen want het lijdt echt onheroepelijk tot overbelasting op de langere of korte termijn en dan dus tot artrose... Dat je het wel doet en dat het goed en jullie beiden plezier hebben dat straalt er ook vanaf maar geeft geen garantie dat het ook zo is. Hetzelfde geld voor boomloos. Zwaar gewicht kun je het beste over een groter oppervlak verdelen dus logisch gedacht is een boomloos juist niet geschikt voor de zwaardere ruiter en dat word ook aangegeven. Ik heb laatst 1 keer boomloos gereden en dat beviel echt super goed. Maar nu schijn ik op het randje te zitten qua boomloos.

Ik hoop dat ik niet onaardig ben geweest, was niet de bedoeling, maar we moeten wel eerlijk blijven vind ik. Er op gaan zitten en het paard blijft vrolijk is niet echt een maatstaf helaas.
Alleen ben ik onder de 100 rond de 90 kilo.. Desalniettemin laat ik het aan jou over om het te beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Perrokai op 13-03-08 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt