Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:10

Nina_rex schreef:
Ik denk dat er echt wel ruimte genoeg is hoor. Bijv. waar ruimte is voor een buitenbak, is ook ruimte voor een grote paddock. Weilanden zijn er ook genoeg, niet in de randstad nee... Maar op het platteland wel, zeker nu steeds meer boeren ermee stoppen en/of hun koeien binnen laten. Nagelbijten / Gniffelen

Om te beginnen zouden vergunningen voor de bouw van nieuwe stallen, of voor omschakeling boerenbedrijf naar pensionstal, getoetst kunnen worden aan de vraag of er voldoende grond bij het bedrijf is. Zo niet, dan geen vergunning.
Ook voor particulieren zou er best een vergunningensysteem ingevoerd mogen worden voor het houden van paarden. In sommige andere landen is dit al een feit, het verlenen van de vergunning hangt dan af van (wederom) de vraag of je wel genoeg land hebt voor paarden.
Waarschijnlijk zou het op den duur betekenen dat er gewoon minder paarden overblijven. Lachen En dat vind ik eigenlijk helemaal niet slecht...

Koeien hele jaar binnen vind ik ook niet kunnen. Randstad is een probleem, ik heb het geluk dat ik nu ergens sta waar ze wel naar buiten kunnen. 's Winters tussen de 8 en 12 uur (afhankelijk van het weer en het land) en 'szomers 24/7.
Ik heb een groot nadeel bij mij stalling en dat is de grote ven de boxen. Paard ligt wel languit en het is dat ze buiten staat, anders was het echt veel te klein geweest. Ik heb ook alleen de beschikking over een buitenbak, die met dit weer niet echt lekker te rijden is. Gelukkig is mijn paard vrij tot 1 januari Tong uitsteken Wat dat betreft kan ik me ook heel goed in het antwoord van RK vinden.

Soms moet je consessies doen, het is heel makkelijk (ver)oordelen als je zelf in een buitengebied woont en niet in de grote stad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:13

Pluizebolpum schreef:
En om heel eerlijk te zijn, als het houden van een paard voor mij zou betekenen dat ik dat dier ergens op moet sluiten omdat er geen plek is om ze los te laten en ik ze niet kan geven wat ik vind dat ze verdienen, heb ik liever geen paard, echt niet, voor geen goud...

.

Dus stel, stel dat de overheid dit doorvoert en daardoor de stijging van kosten zo enorm is dat jij je paard niet meer op het land kan bekostigen, en "gedwongen" wordt je paard ergens neer te zetten wat niet aan de welzijnseisen voldoet, maar wel in je budget past......... dan verkoop je dus je paard???

waar dan vervolgens geen koper voor komt want half paardenhoudend nederland heeft het paard te koop staan, want die zitten allemaal in hetzelfde schuitje.........

wat dan?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:14

KiWiKo schreef:
Elke87 schreef:
Het is allemaal heel tegenstrijdig.. We willen het beste voor ons paard.. Maar wees nou eens eerlijk, zou jij je paard verkopen als je paard geen paardwaardig bestaan kan hebben bij jou? Ik ben bang dat de meeste daar te egoistisch voor zijn.

of het paardwaardig bestaan onbetaalbaar wordt????

Als al die regels er komen wordt een paardwaardig bestaan inderdaad onbetaalbaar. En dan heeft half paardhoudend Nederland opeens geen paard meer.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:15

oh ja, en het is hier ook veel te vol, eigenlijk is er in nederland geen plek voor zoveel dieren en mensen, maar wat moet je eraan doen, de ruimte zo eerlijk mogelijk verdelen en zo min mogelijk erbij ofzo? Regels opstellen over weidegang terwijl er eigenlijk geen ruimte voor is lijkt me een beetje zinloos.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:17

Stel je voor dat je per paard in NL een halve hectare grond wilt gebruiken en er zijn er 400.000 ongeveer, dacht ik...dan heb je al 200.000 hectare grond nodig, alleen al voor paarden.. Hoeveel is er uberhaupt?...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:20

KiWiKo schreef:
Dus stel, stel dat de overheid dit doorvoert en daardoor de stijging van kosten zo enorm is dat jij je paard niet meer op het land kan bekostigen, en "gedwongen" wordt je paard ergens neer te zetten wat niet aan de welzijnseisen voldoet, maar wel in je budget past......... dan verkoop je dus je paard???

waar dan vervolgens geen koper voor komt want half paardenhoudend nederland heeft het paard te koop staan, want die zitten allemaal in hetzelfde schuitje.........

wat dan?

Nou de slager koopt ze wel hoor Huilen . Waarom kan het niet gewoon zo doorgaan als het is eigenlijk, gaat het zo slecht dan? In mijn omgeving zie ik niet zoveel leed. Is het niet gewoon weer een minister die wat tijd over heeft in haar duurbetaalde tijd?
Laatst bijgewerkt door Annash op 07-12-07 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: quote gerepareerd

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:22

piezze schreef:
KiWiKo schreef:

wat dan?

Nou de slager koopt ze wel hoor Huilen . Waarom kan het niet gewoon zo doorgaan als het is eigenlijk, gaat het zo slecht dan? In mijn omgeving zie ik niet zoveel leed. Is het niet gewoon weer een minister die wat tijd over heeft in haar duurbetaalde tijd?

Helaas is er wel veel leed en teveel paarden die lijden zijn er allemaal eentje teveel.

Zijn er mensen die zonder paard zouden kunnen (de helft halveren, scheelt weer 100.000 hectare grond), zodat de helft minder in NL rondlopen en die paarden het beter hebben? optie?...
Laatst bijgewerkt door Annash op 07-12-07 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote gerepareerd

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:22

detour schreef:
Stel je voor dat je per paard in NL een halve hectare grond wilt gebruiken en er zijn er 400.000 ongeveer, dacht ik...dan heb je al 200.000 hectare grond nodig, alleen al voor paarden.. Hoeveel is er uberhaupt?...

En een halve hectare per paard is niet eens te ruim als die er zomer en winter op moet kunnen lopen. Ik denk dat dat ondoenlijk wordt als je er ook nog eens alle koeien en varkens en kippen bij optelt (volgens mij vertonen die ook stereotiep gedrag zodra ze bij het slachthuis komen)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:24

Elke87 schreef:
Helaas liggen die prioriteiten niet alleen in de handen van paardeneigenaren.

Zeer zeker wel, op het moment dat jij een paard aanschaft en een plek voor hem regelt bepaal jij zelf die verantwoordelijkheid en de prioriteit. Ik vind dat je die verantwoordelijkheid niet bij de staleigenaren kan leggen die geen paddock of weiland aanbieden. Als ik hier in de buurt iets kon vinden wat naar mijn zin zou zijn, dan had ik daar wel een paard staan. Maar ik kan een paard hier niet bieden wat ik wil, dus heb ik alleen paarden bij mijn ouders staan (90 km verderop) en rij ik alleen op zaterdag. Puur omdat ik een paard niet op een stal wil hebben staan. Die keuze maak je echt zelf.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:24

Dat is het dus, he, er zijn zoveel andere dieren; andrszijds kappen er steeds meer boeren mee gezien de strakke en zeikerige wetgeving in NL, volgens mij als het zo doorgaat groeit de populatie paarden gewoon door! En dan worden de klachten alleen maar erger!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:25

detour schreef:
Helaas is er wel veel leed en teveel paarden die lijden zijn er allemaal eentje teveel.

Zijn er mensen die zonder paard zouden kunnen (de helft halveren, scheelt weer 100.000 hectare grond), zodat de helft minder in NL rondlopen en die paarden het beter hebben? optie?...

Wanneer is paardenleed echt leed? Praten we dan over mishandeling of praten we dan over paarden die niet of nauwelijks naar buiten komen?

Offer jij je op om je paard te verkopen, zodat we beginnen kunnen met halveren?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:27

2.000.000.000 m2 haha wie weet hoeveel vierkante meter nederland is?

KiWiKo

detour schreef:

Mijn paard loopt hele dagen op het land Lachen Lachen en ik heb een ruim salaris Lachen

IK maak me nergens zorgen over Lachen

maar die mevrouw van 24 die nog in de salarisgroeifase is.............. net op zichzelf woont..... tjsa, dat wordt een lastig verhaal

Of die mensen die nu 3 paarden op een landje hebben staan......... en straks dus per paard moeten gaan huren, voor een fix bedrag........ die hangen eraan. Zo simpel eenvoudig is het

Sim0ne

detour schreef:

4 miljoen hectare: dat is dus 5% voor de paarden, haha, zou nog best haalbaar zijn ook

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:29

Sim0ne schreef:
Elke87 schreef:
Helaas liggen die prioriteiten niet alleen in de handen van paardeneigenaren.

Zeer zeker wel, op het moment dat jij een paard aanschaft en een plek voor hem regelt bepaal jij zelf die verantwoordelijkheid en de prioriteit. Ik vind dat je die verantwoordelijkheid niet bij de staleigenaren kan leggen die geen paddock of weiland aanbieden. Als ik hier in de buurt iets kon vinden wat naar mijn zin zou zijn, dan had ik daar wel een paard staan. Maar ik kan een paard hier niet bieden wat ik wil, dus heb ik alleen paarden bij mijn ouders staan (90 km verderop) en rij ik alleen op zaterdag. Puur omdat ik een paard niet op een stal wil hebben staan. Die keuze maak je echt zelf.

In dat stukje stond dat je net zo goed een parkeerplaats kon vervangen door een paddock. Helaas gaat dat niet altijd zo makkelijk.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:29

Stress is leed imo. Als ik een vd twee paarden weg moest doen met het idee dat het leven beter zou worden voor beide (met het diee dat het niet zo was, is niet aan de orde) dan ging er eentje weg idd.

En jij? Blijf je koste wat het kost egoistisch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:30

er wonen ook nog andere dieren in Nederland Simone Lachen Lachen oa mensen Lachen varkens, kippen, koeien......... daarnaast is een groot gedeelte van de "vrij van bebouwing grond" natuurreservaat Lachen Lachen je weet wel anders sterft het kwikalboomkikkertje uit........

Sim0ne

Elke87 schreef:
In dat stukje stond dat je net zo goed een parkeerplaats kon vervangen door een paddock. Helaas gaat dat niet altijd zo makkelijk.

Omdat de prioriteiten niet goed liggen.

piezze

ik offer niks op zolang het niet verplicht is. Ik zou niet weten wat ik savonds dan moet gaan doen? Het is ook onzin want als ik mijn paard opoffer koopt toch iemand anders hem weer. Of moeten we werkelijk alles naar de slager gaan brengen dan. Ik denk dat mijn paarden liever op een te klein landje lopen of binnen staan dan dat ze bij het slachthuis terecht komen.

Sim0ne

KiWiKo schreef:
er wonen ook nog andere dieren in Nederland Simone Lachen Lachen oa mensen Lachen varkens, kippen, koeien......... daarnaast is een groot gedeelte van de "vrij van bebouwing grond" natuurreservaat Lachen Lachen je weet wel anders sterft het kwikalboomkikkertje uit........

Zeker waar, maar ik heb nog geen minister horen praten over het op het land zetten van kippen en varkens. Er zijn meer varkens en kippen in NL dan mensen, maar ik zie ze nooit... En ik had het nog maar over 5%... Dat is dus niks. Bebouwing is ook maar een fractie van het oppervlakte.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 06-12-07 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:31

Sim0ne schreef:
detour schreef:

4 miljoen hectare: dat is dus 5% voor de paarden, haha, zou nog best haalbaar zijn ook

Niet als je weet dat 'maar' 8% van nederland bebouwd is.. Je verkijkt je al snel op die 'maar' 5%

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:32

Des te meer ruimte is er voor weiland Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:32

Sim0ne schreef:
Elke87 schreef:

Omdat de prioriteiten niet goed liggen.

ennuh.......... waar moet ik dan de auto parkeren????????? alsmede mijn 80 stalgenoten

en hoe moet dat dan met wedstrijden??? al die starters maar in de sloot parkeren ofzo

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:33

Dus dat jij wil parkeren, is belangrijker dan dat je paard lekker op een paddock kan staan? Daar kan ik met mijn hoofd echt niet bij. Vind jij dat je echt moet parkeren en op wedstrijd moet kunnen? Ik vind dat mijn paard in een groep buiten moet kunnen staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:35

hmzzz Ik MOET parkeren Lachen Lachen das heel wat anders Knipoog mijn auto moet namelijk ergens staan Lachen Lachen en mijn paard ook Lachen